Obchodná spoločnosť
Počet vyhľadaných dokumentov: 92
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 92
Zoradiť podľa:
OznámenieMinisterstva financií Slovenskej republikyč. MF/15677/2025-724o vydaní poučenia na vyplnenie daňového priznania k dorovnávacej dani
- Článek
Sankcie v daňovom práve predstavujú osobitnú kategóriu právnych následkov, ktoré vznikajú v dôsledku porušenia povinností daňových subjektov pri správe daní. Ich základným cieľom nie je len represia, ale aj prevencia - motivovať daňové subjekty k riadnemu a včasnému plneniu svojich daňových povinností. Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) ako základný procesný predpis v oblasti správy daní preto vytvára komplexný systém sankcií, ktorý má zabezpečiť dodržiavanie zákonných povinností, ochranu fiškálnych záujmov štátu a spravodlivé zaobchádzanie so všetkými daňovými subjektmi.
- Článek
Ako postupovať pri rozdeľovaní zisku za rok 2024? Aké podmienky musí spoločnosť splniť, aby mala právo vyplatiť spoločníkom podiel na zisku po zdanení? Definuje legislatíva hranice alebo obmedzenia pri určovaní výšky dividend? A ako sa prijaté podiely na zisku posudzujú z daňového hľadiska u jednotlivých spoločníkov? Otázka vyplácania dividend patrí medzi často sledované témy najmä zo strany spoločníkov, ktorí hľadajú zákonný spôsob, ako získať finančné prostriedky zo spoločnosti, v ktorej majú účasť. V tomto článku sa preto pozrieme na základné predpoklady vyplatenia dividend fyzickým aj právnickým osobám, vo väzbe na aktuálne platnú legislatívu.
- Článek
Likvidáciu obchodnej spoločnosti možno charakterizovať ako zákonný proces ukončenia jej činnosti, ktorého cieľom je vysporiadať majetok a záväzky, uspokojiť veriteľov a nakoniec spoločnosť zrušiť a vymazať z obchodného registra.
Od 1. januára 2025 platí na Slovensku nový zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o dani z finančných transakcií"), ktorý sa výrazne dotýka aj zahraničných podnikateľov a spoločností, ktoré vykonávajú činnosť na Slovensku. Prvé zdaňovacie bolo stanovené v apríli 2025.
- Článek
Franšízing predstavuje špecifický druh zmluvného podnikania, ktorý sa zakladá na dlhodobom vzťahu medzi dvoma nezávislými subjektmi - poskytovateľom franšízingu (tzv. franšízor) a jeho prijímateľom (franšízantom). Franšízor umožňuje franšízantovi používať svoje obchodné označenie, know-how, systémy a podporu za vopred dohodnutých podmienok a odplatu. Ide o formu vertikálnej spolupráce, kde jeden subjekt prenáša overený podnikateľský model na iného, čím vzniká sieť podnikateľov so spoločnou značkou a štandardizovaným spôsobom fungovania.
- Článek
V oblasti zdaňovania príjmov z cenných papierov u fyzických osôb sa pozornosť zameriava predovšetkým na príjmy z predaja cenných papierov, ako aj príjmy z ich držby.
Zamestnanec, ktorý je konateľ / spoločník uhradil zo svojho súkromného účtu náklad spoločnosti prevodom z účtu v apríli 2025, spoločnosť, ktorá je jeho zamestnávateľ mu uvedenú platbu vráti prevodom z účtu spoločnosti v máji 2025. Za aké obdobie spoločnosť podáva oznámenie o dani z finančných transakcií?
- Článek
Článok sa zaoberá komplexnou problematikou zdaňovania príjmov z predaja cenných papierov fyzických osôb podľa platných právnych predpisov. Analyzuje najmä rozdiely v zdaňovaní priamych podnikateľských príjmov oproti ostatným príjmom pri zahrnutí do obchodného majetku daňovníka. Diskutuje tiež úpravy v oblasti zamestnaneckých akcií a predaja obchodných podielov, ktoré vstúpili do platnosti v rokoch 2023 a 2025. Sú tu zahrnuté aj nové oslobodenia týkajúce sa štátnych dlhopisov pre občanov a ich úrokových výnosov od roku 2025. Text tiež rozoberá medzinárodné aspekty zdaňovania podľa modelovej zmluvy OECD a ich aplikovateľnosť na konkrétne podmienky Slovenska.
Článok sme pre jeho komplexnosť rozdelili do viacerých častí, všetky časti nájdete ako súviasiaci príspevok.
Na poukázanie podielu zo zaplatenej dane za rok 2024 pre vybraú neziskovú organizáciu, nadáciu či občianskeme združenie, máte čas už len do konca apríla. Darovať 2 % alebo 3 % tretiemu sektoru je možné len na predpísanom tlačive v lehote do 30. 4. 2025.
V poslednom čase sa v súvislosti s ESG a udržateľnosťou podnikania objavuje čoraz viac diskusií o tzv. Omnibus legislatívnom balíčku. Tento návrh Európskej komisie môže významne ovplyvniť spôsob, akým firmy pristupujú k ESG reportingu.
MF SR podľa ustanovenia § 4 ods. 2 písm. a), k) a aa) zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. zverejňuje zoznam účtov a predčísiel účtov, na ktoré daňovník podľa ustanovenia § 3 ods. 1 cit. zákona smeruje platobný príkaz, ktorý nie je predmetom dane z finančných transakcií.
Transakčná daň, ktorá vstupuje do platnosti 1. 4. 2025, sa týka aj zahraničných spoločností. A to v prípade, že daňovníkom dane z finančných transakcií (ďalej len "DFT") je fyzická osoba – podnikateľ, právnická osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby. Ak má sídlo, miesto podnikania na Slovensku, alebo vykonáva činnosť v tuzemsku, musí využívať platobné služby poskytovateľa platobných služieb, ktorý vykonáva finančné transakcie. Bežní občania, ktorí nepodnikajú, túto daň platiť nebudú.
- Článek
Zákonom č. 309/2023 Z. z. o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 309/2023 Z. z.“), ktorý schválila Národná rada SR dňa 29. 6. 2023, došlo v článku XII tohto zákona s účinnosťou od 1. 3. 2024 k zmene a doplneniu zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
- Článek
Živnostníčka, fyzická osoba, si kúpila už rozbehnutú spoločnosť s r. o. za kúpnu cenu 1 € s tým, že na základe zmluvy o valnom zhromaždení prejdú obchodné podiely dvoch spoločníkov na ňu. Zmluva o valnom zhromaždení bola podpísaná v decembri 2024. Zmenu však ešte v obchodnom registri nie je uvedená. S akými dátumami treba zaúčtovať prechod obchodných podielov a kúpnu cenu. Účtuje sa ešte s decembrovými dátumami pri podpise zmluvy o valnom zhromaždení alebo je podstatný dátum, keď je zmena uvedená v obchodnom registri napr. v januári 2025?
- Článek
Zákonom č. 530/2023 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií, sa okrem iných zákonov legislatívne upravil a doplnil aj zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) o ustanovenie, ktoré vymedzuje povinnosť daňovníka platiť sumu minimálnej dane, ktorej výška závisí od dosiahnutého zdaniteľného príjmu daňovníka, ale nie od vykázaného základu dane. To znamená, že sumu minimálnej dane je povinná platiť už za zdaňovacie obdobie 2024 podaním daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2024 právnická osoba, ak spĺňa postavenie podnikateľa podľa § 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“) a za podmienok uvedených v tomto novom ustanovení ZDP.
- Článek
S účinnosťou od 1. júna 2024 prichádzajú do platnosti zásadné zmeny v zákone č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), ktoré vyplývajú z implementácie Delegovanej smernice Komisie (EÚ) 2023/2775. Táto legislatívna úprava prináša okrem iným zmien, ktoré sú uvedené ďalej v článku, zvýšenie veľkostných kritérií pre mikro, malé, stredné a veľké podniky či skupiny v oblasti celkovej sumy majetku a čistého obratu.
Nezávislá finančná previerka je výnimočnou službou, z ktorej profitujú všetky zainteresované strany, zlepšuje transparentnosť a znižuje neistotu pri obchodných vyjednávaniach – čím prispieva k efektívnejšej alokácii zdrojov a posilnení dôvery medzi partnermi. Ako taká nezávislá finančná previerka funguje?
- Článek
Dobu vedenia účtovníctva ustanovuje § 4 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "zákon o účtovníctve") osobitne pre účtovnú jednotku, ktorou je fyzická osoba a osobitne pre účtovnú jednotku, ktorou je právnickí osoba. V príspevku sa budeme venovať právnickým osobám.
- Článek
Spoločníci prijali rozhodnutie o vytvorení a použití kapitálových fondov s konečným časovým termínom pripísania príspevkov do kapitálového fondu. Ak v časovom termíne v prijatom rozhodnutí o kapitálovom fonde nepríde k pripísaniu peňažných prostriedkov na účet spoločnosti, účtuje spoločnosť o pohľadávke z nesplatenia príspevkov do fondu? Vznikla vôbec pohľadávka z tohoto dôvodu alebo aj napriek existencii rozhodnutia o kapitálovom fonde, nie je povinnosť spoločníkov pripísať tieto peňažné prostriedky. Podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. až splatením príspevkov vzniká kapitálový fond, čiže ich nesplatením spoločnosť o nich neúčtuje. Účtuje až ich momentom pripísania. Je rozhodnutie právne záväzné pre spoločníkov a nárokovateľné spoločnosťou, t.j. vznikne pohľadávka z neupísania príspevkov do kapitálového fondu?