Zdaňovanie príjmov z predaja cenných papierov plynúcich fyzickým osobám (I.)

Vydané: 28 minút čítania

Článok sa zaoberá komplexnou problematikou zdaňovania príjmov z predaja cenných papierov fyzických osôb podľa platných právnych predpisov. Analyzuje najmä rozdiely v zdaňovaní priamych podnikateľských príjmov oproti ostatným príjmom pri zahrnutí do obchodného majetku daňovníka. Diskutuje tiež úpravy v oblasti zamestnaneckých akcií a predaja obchodných podielov, ktoré vstúpili do platnosti v rokoch 2023 a 2025. Sú tu zahrnuté aj nové oslobodenia týkajúce sa štátnych dlhopisov pre občanov a ich úrokových výnosov od roku 2025. Text tiež rozoberá medzinárodné aspekty zdaňovania podľa modelovej zmluvy OECD a ich aplikovateľnosť na konkrétne podmienky Slovenska.

Článok sme pre jeho komplexnosť rozdelili do viacerých častí, všetky časti nájdete ako súviasiaci príspevok.

V oblasti zdaňovania príjmov z cenných papierov u fyzických osôb sa pozornosť zameriava predovšetkým na príjmy z predaja cenných papierov, ako aj príjmy z ich držby.

Konkrétne pre príjmy z predaja cenných papierov je potrebné pre správne zdanenie daňou z príjmu podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) rozlíšiť, či sa tento príjem zahrnie ako súčasť:

  • príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, čo nastáva v prípade, ak boli tieto predávané cenné papiere zahrnuté do obchodného majetku daňovníka dosahujúceho uvedené príjmy,
  • ostatných príjmov podľa § 8 ZDP, za podmienky, že:
    • ˗ nie sú zahrnuté v obchodnom majetku daňovníka a
    • ˗ pre dosiahnutý príjem z predaja nie sú splnené zákonom určené podmienky pre jeho oslobodenie uvedené predovšetkým v § 9 ZDP.

V roku 2023 prišlo k zavedeniu úprav v oblasti zamestnaneckých akcií a predaja obchodných podielov, s cieľom podpory hlavne začínajúcich spoločností, a to zákonom č. 309/2023 Z. z. o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 309/2023 Z. z.).

Následne aj v roku 2024 bola v oblasti príjmov z predaja cenných papierov schválená úprava zákonom č. 355/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 355/2024 Z. z.“).

Týmto zákonom sa s účinnosťou od 1. 1. 2025 mení zdaňovanie štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok, a to v dvoch smeroch:

  • zavádza sa nové daňové zvýhodnenie pre špeciálne emitované nové dlhopisy, a to „štátne dlhopisy pre občanov“, ktoré sa použije tak pre úrokové výnosy ako aj pre príjmy z predaja týchto štátnych dlhopisov a
  • v prípade úrokov z ostatných vybraných štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok nové zvýhodnené sadzby dane.

S tým súvisia aj úpravy v zákone č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v z. n. p. (ďalej len „zákon o dlhopisoch“), ktorý upravuje vydávanie nových špeciálnych „štátnych dlhopisov pre občanov“.

Štátne dlhopisy pre občanov budú mať v ich emisných podmienkach uvedený názov „štátne dlhopisy pre občanov“. S týmito špeciálnymi dlhopismi súvisia zvýhodňujúce daňové úpravy v § 9 ZDP.

 

Zdaňovanie príjmov z predaja cenných papierov podľa ZDP

Ako už bolo uvedené, je potrebné z hľadiska zdanenia príjmov z predaja cenných papierov rozlíšiť, či ide o príjem súvisiaci s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP alebo nie, od čoho závisí, o aký druh príjmu pôjde.

 

Príjmy z predaja cenných papierov, o ktorých je účtované v obchodnom majetku

V prípade, ak daňovník účtuje alebo vedie evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP o nákupe cenných papierov a ich následnom predaji, čiže o investícii do cenných papierov, je takýto príjem vždy zdaniteľným príjmom, pričom výdavky si daňovník uplatňuje v súlade s § 19 ZDP. Vstupná cena takéhoto finančného majetku je určená v § 25a ZDP. Ak by takýto daňovník predával cenné papiere, potom by si v zdaňovacom období, keď dochádza k ich predaju mohol uplatniť ako výdavok obstarávaciu cenu predávaných cenných papierov, ale len do výšky príjmu z ich predaja.

Poznámka: V praxi je však známe minimum prípadov, keď by fyzické osoby dosahujúce príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP účtovali o cenných papieroch ako o svojom obchodnom majetku. Skôr je možné sa stretnúť so situáciou, že cenné papiere nakupujú bez toho, že by ich zaraďovali do obchodného majetku, aj v prípade, že dosahujú príjmy z podnikania. Hlavným dôvodom nezaraďovania cenných papierov do obchodného majetku je skutočnosť nemožnosti aplikácie ustanovení, ktoré oslobodzujú tento druh príjmu od zdanenia daňou z príjmov.

Daňovými výdavkami, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone, vynaložených v súvislosti s príjmami plynúcimi z predaja cenných papierov sú podľa:

  • § 19 ods. 2 ZDP písm. f) ZDP, výdavky (náklady) vo výške úhrnu vstupných cien akcií a úhrnu vstupných cien ostatných cenných papierov podľa § 25a ZDP v zdaňovacom období, v ktorom dôjde k ich predaju, do výšky úhrnu príjmov z ich predaja okrem:
    • dlhopisu, pri ktorom je predajná cena nižšia najviac o výšku výnosu z dlhopisu zahrnutého do základu dane do doby predaja alebo splatnosti dlhopisu,
    • daňovníkov, ktorí vykonávajú obchodovanie s cennými papiermi podľa osobitného predpisu [napr. zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p (ďalej len „zákon o cenných papieroch“)], ktorým sa výdavok (náklad) na obstaranie cenných papierov uzná do výšky účtovanej ako náklad,
  • § 19 ods. 2 písm. g) ZDP, výdavky (náklady) vo výške vstupnej ceny podľa § 25a:
    • obchodného podielu na obchodnej spoločnosti alebo družstve s výnimkou vstupnej ceny podľa § 25a podielu na akciovej spoločnosti a jednoduchej spoločnosti na akcie (akcie), pre ktoré platí ustanovenie písmena f), pri jeho predaji len do výšky príjmov z predaja, posudzovaným za každý predaj jednotlivo,
    • zmenky, o ktorej sa účtuje podľa zákona o účtovníctve ako o cennom papieri, pri jej predaji len do výšky príjmov z predaja, posudzovanej za každý predaj jednotlivo.

Príklad č. 1:

Daňovník dosahujúci príjmy z podnikania účtuje o nákupe dlhopisov, ktoré v roku 2025 predal. Pri zohľadnení výdavku (obstarávacej ceny dlhopisov) sa postupuje podľa § 19 ods. 2 písm. f) bod 1 ZDP. Okrem dlhopisov investoval aj do iných cenných papierov, ktoré rovnako predal v roku 2025, kde pri uplatnení daňového výdavku sa postupuje podľa § 19 ods. 2 písm. f) ZDP uvádzacej vety, podľa ktorej sa úhrn vstupných cien predávaných ostatných cenných papierov môže uplatniť maximálne do úhrnu príjmov z predaja cenných papierov, okrem napr. dlhopisov uvedených v § 19 ods. 2 písm. f) prvý bod ZDP, avšak až po splnení podmienky uvedenej v tomto ustanovení. Znamená uvedené znenie zákona, že ak predávané dlhopisy tvoria výnimku, t. j. ide o dlhopisy, pri ktorých je predajná cena nižšia najviac o výšku výnosu z dlhopisu zahrnutého do základu dane do doby predaja alebo splatnosti dlhopisu, tieto sa nezohľadňujú v úhrne ostatných cenných papierov?

A ak dlhopis nesplní podmienku, potom sa vráti do úhrnu ostatných cenných papierov podľa § 19 ods. 2 písm. f) ZDP?

Áno. Pri aplikácii ustanovenia § 19 ods. 2 písm. f) ZDP sa pri akciách a ostatných cenných papieroch vyčísli samostatne úhrn príjmov a k tomu úhrn výdavkov, a to oddelene za akcie od ostatných cenných papierov. V prípade dlhopisov spĺňajúcich zákonom určenú podmienku sa postupuje oddelene a v súlade s § 19 ods. 2 písm. f) prvý bod ZDP, pričom ak podmienka určená v tomto ustanovení nie je splnená, aj takéto dlhopisy budú súčasťou úhrnu ostatných cenných papierov posudzovaných v rámci uvádzacej vety citovaného ustanovenia.

Ocenenie finančného majetku na účely ZDP uvedené v § 25a ZDP je nastavené v nadväznosti na spôsob obstarania alebo nadobudnutia finančného majetku, pričom toto ocenenie sa následne uplatní ako daňový výdavok pri jeho predaji.

Napríklad v prípade, ak bol finančný majetok nadobudnutý kúpou, oceňuje sa vo výške obstarávacej ceny tohto majetku s výnimkou takého finančného majetku, ktorý sa v nadväznosti na zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) musí oceniť reálnou hodnotou.

Obstarávacou cenou pri kúpe sa oceňujú napr. podiely na základnom imaní obchodných spoločností, deriváty a cenné papiere.

Reálnou hodnotou sa oceňujú napr. cenné papiere určené na obchodovanie, cenné papiere určené na predaj u obchodníka s cennými papiermi, podiely na základnom imaní obchodných spoločností, ktoré nemajú podobu cenného papiera a deriváty.

Obstarávacou cenou sa rozumie obstarávacia cena definovaná v § 25 ods. 6 písm. a) zákona o účtovníctve, ktorou je cena, za ktorú sa finančný majetok obstaral vrátane nákladov súvisiacich s obstaraním a všetky zníženia tejto obstarávacej ceny.

Súčasťou obstarávacej ceny cenného papiera a podielu priame náklady súvisiace s obstaraním cenného papiera a podielu, tzn. priame náklady na obchody spojené s cennými papiermi, napríklad poplatky, provízie za sprostredkovanie platené maklérom, poradcom, burzám.

Súčasťou obstarávacej ceny nie sú najmä úroky z úverov na obstaranie cenných papierov a podielov, kurzové rozdiely a náklady spojené s držbou cenného papiera a podielu.

Pri vyradení majetku sa za daňový výdavok považuje obstarávacia cena upravená o všetky jej zníženia, ktoré nevstupovali do základu dane.

Ide o prípad, keď sa obstarávacia cena finančného majetku v súlade s opatrením MF SR č. 23 054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) účtuje súvahovo v prospech príslušného účtu účtovej skupiny 06 – Dlhodobý finančný majetok, napr. pri výplate prostriedkov zo zníženia základného imania u daňovníka, ktorý nadobudol finančný majetok kúpou. Výnimku predstavuje prípad, keď v účtovníctve daňovníka dochádza k zníženiu hodnoty finančného majetku v dôsledku výplaty prostriedkov zo zníženia základného imania, avšak na účely ZDP sa výplata týchto prostriedkov považuje za podiel na zisku (dividendu). V tomto prípade sa pri vyradení finančného majetku uplatní jeho obstarávacia cena neznížená o takto vyplatený príjem.

Ak bol finančný majetok nadobudnutý bezodplatne, oceňuje sa tento cenou zistenou podľa zákona č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o znalcoch a prekladateľoch“), pričom metódy a postupy stanovenia všeobecnej hodnoty majetku vrátane finančného majetku znalcom ustanovuje vyhláška Ministerstva spravodlivosti č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku. Spôsob a metódy stanovenia všeobecnej hodnoty cenných papierov vymedzuje príloha č. 7 predmetnej vyhlášky.

 

Príjmy z predaja cenných papierov, o ktorých nie je účtované v obchodnom majetku

Príjmy z predaja cenných papierov fyzických osôb, ktoré neboli zaradené do obchodného majetku, sa posudzujú ako ostatné príjmy v rámci § 8 ZDP.

Tieto príjmy sú však zdaniteľnými príjmami len v prípade, ak nespĺňajú podmienky pre ich oslobodenie, resp. sú vo výške presahujúcej určenú výšku tohto príjmu pre jej oslobodenie od dane z príjmov, pričom z hľadiska podmienok nastavených pre oslobodenie tohto príjmu možno rozlišovať tri skupiny situácií, keď je príjem z predaja cenných papierov oslobodený od dane.

Ide o posudzovanie príjmov z predaja cenných papierov:

  • prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu alebo na obdobnom zahraničnom regulovanom trhu, kde je oslobodenie od dane z príjmov z predaja cenných papierov nastavené v § 9 ods. 1 písm. k) ZDP,
  • ktoré neboli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu alebo na obdobnom zahraničnom regulovanom trhu, kde je možnosť oslobodenia od dane z príjmov nastavené v § 9 ods. 1 písm. i) ZDP,
  • obchodovaných v rámci zriadených účtov pre dlhodobé investičné sporenie, kde je oslobodenie od dane z príjmov určené v § 9 ods. 1 písm. l) ZDP.

Príjem z predaja cenných papierov, ktorý nie je od dane oslobodený, sa vysporiada prostredníctvom daňového priznania po skončení zdaňovacieho obdobia, čo je v prípade fyzickej osoby vždy kalendárny rok.

Zdaniteľný príjem je možné znížiť o výdavky uvedené v § 8, a to napr. v § 8 ods. 2 a 5 ZDP.

Ak by takýto príjem plynul daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník s NDP“) zo zdrojov v zahraničí, kde bol zdanený a tento štát je štátom, s ktorým má SR uzavretú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len „zmluva o ZDZ“), môže si daňovník uplatniť metódy na zamedzenie dvojitého zdanenia tohto príjmu na území SR v podávanom daňovom priznaní.

Ak by príjmy z predaja cenných papierov plynuli daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník s ODP“), t. j. daňovníkovi uvedenom v § 2 písm. e) ZDP a tieto by nespĺňali podmienku oslobodenia od dane v súlade s § 9 ZDP, ide u neho o zdaniteľný príjem, ktorý je ako zdroj na území SR (predmet dane) vymedzený v § 16 ZDP.

Podľa tohto ustanovenia je príjmom zo zdroja na území SR daňovníka s ODP príjem:

  • z úhrad od daňovníkov s NDP a od stálych prevádzkarní daňovníkov s ODP, ktorými sú aj príjmy z prevodu cenných papierov emitovaných daňovníkmi so sídlom na území SR okrem príjmov z prevodu štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok [§ 16 ods. 1 písm. e) bod 5 ZDP],
  • z prevodu akcií, účastí alebo podielov na spoločnosti, ak táto spoločnosť vlastní nehnuteľný majetok nachádzajúci sa na území SR, ktorého účtovná hodnota vyplývajúca z účtovnej závierky zostavenej za účtovné obdobie predchádzajúce prevodu je viac ako 50 % hodnoty vlastného imania tejto spoločnosti alebo tohto družstva [§ 16 ods. 1 písm. h) ZDP].

Poznámka: ZDP definuje daňovníka s NDP – fyzickú osobu v § 2 písm. d) ako fyzickú osobu, ktorá má na území SR trvalý pobyt (na účely ZDP aj povolenie na trvalý pobyt), bydlisko alebo sa tu obvykle zdržiava, pričom:

  1. fyzická osoba má na území SR bydlisko, ak má možnosť ubytovania, ktoré neslúži len na príležitostné ubytovanie, a so zreteľom na všetky súvisiace skutočnosti a okolnosti vrátane osobných väzieb a ekonomických väzieb fyzickej osoby k územiu SR je zrejmý zámer fyzickej osoby sa v tomto bydlisku trvale zdržiavať,
  2. fyzická osoba sa obvykle zdržiava na území SR, ak sa tu zdržiava aspoň 183 dní v príslušnom kalendárnom roku, a to súvisle alebo v niekoľkých obdobiach; do tohto obdobia sa započítava každý aj začatý deň pobytu,

Daňovníkom s ODP je podľa § 2 písm. e) ZDP fyzická osoba, ktorá nemá na území SR trvalý pobyt, bydlisko a ani sa na území SR nezdržuje a fyzická osoba, ktorá sa na území SR obvykle zdržiava len na účely štúdia alebo liečenia.

Tieto príjmy sú zdaniteľnými príjmami, z ktorých platiteľ príjmu zabezpečuje daň podľa § 44 ZDP vo výške 19 % z príjmu, s výnimkou vykonávania úhrad vyplácaných, pripisovaných alebo poukazovaných v prospech daňovníka s ODP, ktorý je daňovníkom podľa § 2 písm. t), t. j. daňovníkom členského štátu Európskej únie.

Ak by takéto príjmy plynuli daňovníkovi nespolupracujúceho štátu podľa § 2 písm. x) ZDP, daň sa zabezpečuje vo výške 35 %.

Daňovník si, ale musí vysporiadať daňovú povinnosť z tohto príjmu v súlade s ustanoveniami ZDP v podanom daňovom priznaní, ak pôjde o zdaniteľný príjem, ktorý nie je oslobodený od dane tak podľa medzinárodnej zmluvy ako aj ZDP a zároveň sú takéto príjmy uvedené v zdroji príjmov na území SR v § 16 ZDP resp. umožňuje príslušná zmluva o ZDZ zdanenie v štáte zdroja (v SR).

Poznámka: Podľa § 2 písm. t) ZDP, daňovníkom členského štátu EÚ je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá podlieha zdaneniu na území tohto členského štátu EÚ z príjmov plynúcich zo zdrojov na území tohto členského štátu EÚ, ako aj zo zdrojov mimo územia tohto členského štátu Európskej únie a ktorá na území SR nie je daňovníkom s NDP. Podľa § 2 písm. x) ZDP daňovníkom nespolupracujúceho štátu je fyzická osoba, ktorá nemá trvalý pobyt alebo právnická osoba, ktorá nemá sídlo v štáte uvedenom v zozname štátov uverejnenom na webovom sídle Ministerstva financií SR (ďalej len „ministerstvo“). Ministerstvo zaradí do tohto zoznamu štát, s ktorým má SR uzatvorenú zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia alebo medzinárodnú zmluvu o výmene informácií týkajúcich sa daní alebo štát, ktorý je zmluvným štátom medzinárodnej zmluvy obsahujúcej ustanovenia o výmene informácií na daňové účely v obdobnom rozsahu, ktorou je tento štát a SR viazaná a bez toho, aby bolo pri zdanení dotknuté uplatnenie zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, ministerstvo vyradí z tohto zoznamu štát, ktorý:

  • je uvedený v zozname EÚ obsahujúcom štáty, ktoré nespolupracujú na daňové účely, uverejnenom v Úradnom vestníku EÚ k 1. 1. kalendárneho roka, alebo
  • neuplatňuje daň z príjmov právnických osôb, alebo
  • uplatňuje nulovú sadzbu dane z príjmov právnických osôb.
 

Príjmy z predaja cenných papierov nadobudnutých do 31. 12. 2003

Špeciálnou kategóriou sú cenné papiere nadobudnuté do 31. 12. 2003, ktorých zdanenie resp. oslobodenie sa posudzuje v nadväznosti na § 52 ods. 20 ZDP, čo znamená, že sa na zdanenie príjmu z predaja cenných papierov obstaraných pred účinnosťou tohto zákona použijú ustanovenia § 4 ods. 1 písm. d), § 10 ods. 3 písm. a) a § 58 ods. 8 zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 366/1999 Z. z.“) aj po 31. 12. 2003. Podľa uvedených predpisov je príjem z predaja cenných papierov, ktoré daňovník nadobudol do 31. 12. 2003 a o ktorých neúčtoval ako o obchodnom majetku dosiahnutý z ich predaja v roku 2023, oslobodený od dane z príjmov v plnej výške, a to bez ohľadu na skutočnosť, či tieto cenné papiere boli prijaté na obchodovanie na regulovaný trh alebo neboli.

Príklad č. 2:

Daňovník v roku 2025 dosiahol príjem z prevodu cenných papierov, ktoré obstaral v roku 2002. Je daňovník povinný zdaniť príjem z predaja cenných papierov dosiahnutý v roku 2025?

Na príjmy z predaja cenných papierov nadobudnutých do 31. 12. 2003 sa aplikuje prechodné ustanovenie § 52 ods. 20 ZDP, podľa ktorého sa na zdanenie príjmu z predaja cenných papierov obstaraných pred účinnosťou tohto zákona použijú ustanovenia § 4 ods. 1 písm. d), § 10 ods. 3 písm. a) a § 58 ods. 8 zákona č. 366/1999 Z. z. aj po 31. 12. 2003. Podľa uvedených predpisov je príjem z predaja cenných papierov, ktoré daňovník nadobudol v roku 2002, dosiahnutý z ich predaja v roku 2025, oslobodený od dane z príjmov, ale len za podmienky, že neúčtoval alebo neviedol daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP o týchto cenných papieroch ako o obchodnom majetku. Daňovník oslobodené príjmy z predaja cenných papierov v daňovom priznaní neuvádza.

V súvislosti s predajom cenných papierov nadobudnutých do 31. 12. 2003 a v tej súvislosti s aplikáciou ustanovenia § 52 ods. 20 resp. ods. 21 ZDP na predávané cenné papiere resp. obchodné podiely, je v súčasnosti časté stretnúť sa s posúdením ich aplikovateľnosti v nadväznosti na posúdenie momentu nadobudnutia cenných papierov v prípadoch, ak počas držby predmetných cenných papierov, resp. obchodných podielov až do ich predaja v roku 2025 došlo napr. k transformácii spoločnosti s právnou formou spoločnosti s ručením obmedzeným na akciovú spoločnosť alebo zlúčením dvoch akciových spoločností, resp. zlúčenie spoločnosti s ručením obmedzeným s akciovou spoločnosť alebo iným podnikovým kombináciám, ktoré majú následne vplyv na zdanenie príjmov z prevodu obchodných podielov alebo akcií.

Rovnako sa obdobný problém rieši aj v prípadoch, ak počas obdobia držby došlo k znižovaniu alebo zvyšovaniu základného imania spoločnosti a pod.

Pri všetkých situáciách je podstatné vyriešenie práve momentu obstarania cenných papierov a v tej súvislosti možnosť resp. nemožnosť aplikácie § 52 ods. 20 resp. ods. 21 ZDP.

Je však potrebné podotknúť, že každý jeden prípad je potrebné riešiť individuálne, a to v závislosti od konkrétnych podmienok, ktoré pri podnikových kombináciách, resp. zmene základného imania a pod. vznikli, pričom nie je možné uvedené riešiť všeobecne tak, aby to platilo pre akúkoľvek schému.

Príklad č. 3Obchodný podiel nadobudnutý transformáciou a. s. na s. r. o.:

Fyzická osoba, daňovník s NDP, vlastní cenné papiere (akcie) spoločnosti so sídlom v SR. tieto cenné papiere – akcie na slovenskej spoločnosti nadobudla fyzická osoba v roku 1999 vkladom do základného imania pri vzniku a. s. a v roku 2001 odkúpila ďalšie akcie kúpou od ostatných akcionárov. Následne v roku 2008 táto fyzická osoba vložila do základného imania tejto spoločnosti nepeňažný vklad, čím navýšila základné imania, a tým došlo k upísaniu ďalších akcií, ktoré opäť nadobudla fyzická osoba. Akcie a. s. neboli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu alebo na obdobnom zahraničnom regulovanom trhu. Všetky akcie majú rovnakú nominálnu hodnotu. Ide o kmeňové akcie v listinnej podobe, vo forme na meno. Akcie a. s. neboli zaradené v obchodnom majetku fyzickej osoby.

V roku 2021 zmení spoločnosť právnu formu z akciovej spoločnosti na spoločnosť s ručením obmedzeným, pričom fyzická osoba, pôvodný akcionár a po zmene právnej formy spoločník v s. r. o., v roku 2025 predá svoj obchodný podiel. Je možné oslobodiť príjem z predaja tohto obchodného podielu v nadväznosti na oslobodenie od dane z príjmov fyzických osôb upravené v § 52 ods. 21 ZDP, po transformácii a. s. na s. r. o., na základe ktorej už fyzická osoba predáva obchodný podiel a nie pôvodne nadobudnuté cenné papiere/akcie?

Podľa § 52 ods. 21 ZDP sa na zdanenie príjmu z prevodu členských práv družstva alebo z prevodu účasti na obchodných spoločnostiach, ak nejde o predaj cenných papierov, obstaraných pred účinnosťou tohto zákona, ak doba medzi nadobudnutím a prevodom presahuje päť rokov, použijú ustanovenia § 4 ods. 1 písm. h) zákona č. 366/1999 Z. z. aj po 31. 12. 2003.

Podľa § 52 ods. 20 ZDP sa na zdanenie príjmu z predaja cenných papierov obstaraných pred účinnosťou ZDP použijú ustanovenia § 4 ods. 1 písm. d), § 10 ods. 3 písm. a) a § 58 ods. 8 zákona č. 366/1999 Z. z. aj po 31. 12. 2003. Na príjem z predaja akcií, ktoré boli nadobudnuté od 1. 1. 2000 do 31. 12. 2003 je možné uplatniť oslobodenie, ak je splnený časový test držby cenných papierov 3 roky. Pri cenných papieroch nadobudnutých od 1. 1. 1993 do 31. 12. 1999 je možné uplatniť oslobodenie podľa § 58 ods. 8 zákona č. 366/1999 Z. z. v nadväznosti na § 4 písm. c) zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p. po splnení časového testu držby 1 roka.

Pri akciách, ktoré boli nadobudnuté v roku 2008, t. j. do 31. 12. 2010 by bolo možné v nadväznosti na prechodné ustanovenie § 52j ods. 2 ZDP uplatniť oslobodenie podľa 9 ods. 1 písm. j) ZDP v znení účinnom do 31. 12. 2010.

Pri transformácii a. s. na s. r. o., fyzická osoba namiesto akcií nadobudla obchodný podiel na spoločnosti. ZDP na účely dane z príjmov rozlišuje medzi obstaraním obchodného podielu a jeho navýšením a obstaraním akcií a ich prikúpením.

Podľa § 114 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“) predstavuje obchodný podiel práva a povinnosti spoločníka a im zodpovedajúcu účasť na spoločnosti. Jeho výška sa určuje podľa pomeru vkladu spoločníka k základnému imaniu spoločnosti, ak spoločenská zmluva neurčuje inak. Každý spoločník môže mať iba jeden obchodný podiel. Pokiaľ sa spoločník zúčastňuje ďalším vkladom, zvyšuje sa jeho obchodný podiel v pomere zodpovedajúcom výške ďalšieho vkladu. Aj na daňové účely je len jeden deň obstarania obchodného podielu a „prikúpenie“ obchodného podielu je považované iba za jeho navýšenie. Pri predaji obchodného podielu by sa pri určení oslobodenia vychádzalo z dátumu jeho prvotného obstarania, preto transformáciou s. r. o. na a. s. by nedošlo u daňovníka k daňovému zvýhodneniu. Preto moment obstarania akcií pri transformácii s. r. o. na a. s. je možné stotožniť s dátumom prvotného obstarania obchodného podielu.

Akcia však patrí do sústavy cenných papierov podľa § 2 ods. 2 písm. a) zákona o cenných papieroch. Podľa § 155 Obchodného zákonníka predstavuje akcia právo akcionára ako spoločníka podieľať sa podľa zákona a stanov spoločnosti na jej riadení, zisku a na likvidačnom zostatku po zrušení spoločnosti s likvidáciou, ktoré sú spojené s akciou ako s cenným papierom. Môže byť vydaná v podobe listinného cenného papiera alebo v podobe zaknihovaného cenného papiera. Akcia ako cenný papier zároveň obsahuje predpísané náležitosti ako sú napr. obchodné meno a sídlo spoločnosti, menovitú hodnotu, označenie, či akcia znie na doručiteľa alebo na meno, výšku základného imania a počet všetkých akcií spoločnosti k dátumu vydania emisie akcií, dátum vydania emisie akcií. Z hľadiska ZDP daňový dopad pri predaji akcií závisí od dátumu ako aj spôsobu ich nadobudnutia, t. j. uplatňuje sa iný režim ako pri predaji obchodného podielu.

ZDP osobitne neupravuje časový moment nadobudnutia akcií, resp. obchodných podielov, ak dôjde k transformácii a. s. na s. r. o. V uvedenom prípade FO nadobudla akcie v rôznych časových obdobiach. Pri posúdení daňového dopadu pri ich predaji (bez transformácie a. s. na s. r. o.), by oslobodenie záviselo od dátumu nadobudnutia akcií, čím by nemuselo dôjsť k 100 % oslobodeniu príjmu dosiahnutého z ich predaja.

Z uvedeného dôvodu nie je možná interpretácia, že transformáciou a. s. na s. r. o. je obchodný podiel nadobudnutý obstaraním prvotnej akcie, nakoľko by došlo k daňovému zvýhodneniu daňovníka a akciám by bol prisúdený rovnaký status ako obchodnému podielu, čo však nie je v súlade s ustanoveniami ZDP. 

Pri transformácii a. s. na s. r. o. by príjem z predaja obchodného podielu mohol byť oslobodený, avšak iba v tom pomere, v akom by daňovník vedel preukázať, že jeho hodnota zodpovedá hodnote akcií nadobudnutých pred transformáciou spoločnosti, pri ktorých predaji by bolo možné uplatniť oslobodenie podľa § 52 ods. 20 ZDP, resp. § 9 ZDP. Ak daňovník nebude vedieť uvedenú skutočnosť preukázať, dátum nadobudnutia obchodného podielu by sa mal odvíjať od nadobudnutia obchodného podielu po transformácii spoločnosti a nie od prvotného obstarania akcie.

Vzhľadom na rôzne situácie, ktoré môžu vzniknúť u akcionára a. s. vo vzťahu k nadobudnutiu akcií alebo zmene akcií, je potrebné každú situáciu transformácie a. s. na s. r. o. posudzovať osobitne, a to aj vo väzbe na znenie § 3 ods. 6 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Príklad č. 4 – Nadobudnutie cenných papierov po zlúčení s. r. o. s a. s.:

V roku 2000 fyzická osoba Boris založila obchodnú spoločnosť Xavier („X“), a to spoločnosť s ručením obmedzeným, na ktorej mala 100 % obchodný podiel v tejto spoločnosti s. r. o. O nadobudnutí tohto obchodného podielu v spoločnosti X v momente nadobudnutia neúčtoval a nerobil tak ani počas vlastníctva podielu, tzn. nejde o obchodný majetok fyzickej osoby Borisa.

V roku 2010 došlo k zlúčeniu spoločností X s akciovou spoločnosťou Ypsilon („Y“), pričom spoločnosť X zanikne bez likvidácie a spoločnosť Y sa stane právnym nástupcom. Fyzická osoba Boris nebol pred zlúčením týchto spoločností akcionárom v spoločnosti Y. Bude možné na príjem z predaja akcií Borisa/majiteľa v roku 2025 aplikovať ustanovenie § 52 ods. 20 ZDP, podľa ktorého by na tento predaj akcií boli použité ustanovenia § 4 ods. 1 písm. d), §10 ods. 3 písm. a) a § 58 ods. 8 zákona č. 366/1999 Z. z. platného do 31. 12. 2003?

V uvedenom prípade dochádza k zlúčeniu dvoch rôznych typov obchodných spoločností, a to spoločnosti s ručením obmedzeným, na ktorej účasť je tvorená obchodným podielom a akciovej spoločnosti, na ktorej účasť je reprezentovaná cenným papierom – akciou, ktorá má svoje predpísané náležitosti.

Zo spoločníka v spoločnosti X s. r. o. sa stáva akcionár v spoločnosti Y a. s. Sú mu vydané akcie (cenný papier), ktoré majú svoje predpísané náležitosti a zároveň môže mať nárok aj na prípadný peňažný doplatok podľa § 218i Obchodného zákonníka.

Podľa názoru Ministerstva financií SR u spoločníka spoločnosti X s. r. o., ktorý sa po zlúčení stáva akcionárom spoločnosti Y a. s. pôjde na účely ZDP o nové nadobudnutie akcií (t. j. rok 2010), na ktoré nie je možné uplatniť oslobodenie podľa § 52 ods. 20 ZDP.

Ak by Boris bol pred zlúčením týchto dvoch spoločností aj spoločníkom spoločnosti X s .r. o. aj akcionárom v spoločnosti Y a. s., podľa názoru Ministerstva financií SR v tomto prípade bude rozhodujúcou skutočnosťou pre posúdenie oslobodenia akcií podľa § 52 ods. 20 ZDP ich menovitá hodnota.

Ak u fyzickej osoby Borisa, ktorý bol spoločníkom v X s. r. o., a bol aj akcionárom spoločnosti Y a. s. ešte pred zlúčením, dôjde po zlúčení k zmene menovitej hodnoty pôvodných akcií, potom na ne nie je možné uplatniť oslobodenie podľa § 52 ods. 20 ZDP.

Príklad č. 5 – daňový dopad predaja cenných papierov pri transformácii s. r. o. na a. s.:

Spoločnosť so sídlom na území SR bola založená a vznikla zápisom do obchodného registra v roku 1992. Táto spoločnosť vznikla ako spoločnosť s ručením obmedzeným (spoločnosť s r. o.). Od vzniku spoločnosti do roku 2005 mala spoločnosť troch spoločníkov – fyzické osoby, daňových rezidentov na území SR, pričom v roku 2005 pribudli ďalší traja spoločnosti – fyzické osoby. Spoločnosť v roku 2025 zmenila svoju právnu formu zo spoločnosti s r. o. na akciovú spoločnosť (a. s.), pričom podiely prvých troch spoločníkov ako pôvodných zakladateľov spoločnosti zaobstaraných pred 31. 12. 2003, neboli účtované v obchodných majetkoch týchto spoločníkov.

Má zmena právnej formy zo spoločnosti s r. o. na a. s. daňový dopad na všetkých spoločníkov? Je možné u pôvodných zakladateľoch (spoločníkoch) pri predaji akcií aplikovať oslobodenie uvedené v § 52 ods. 20 resp. 21 ZDP?

Zmena právnej formy spoločnosti je upravená v § 69b Obchodného zákonníka. Podľa uvedeného môže spoločnosť zmeniť svoju právnu formu na inú právnu formu spoločnosti alebo na družstvo, ak zákon neustanovuje inak, pričom zmenou právnej formy spoločnosti ako právnická osoba nezaniká.

V predloženom prípade pri zmene právnej formy došlo len k výmene podielov spoločníkov na s. r. o. za akcie a. s. (nedošlo k žiadnemu vyplateniu príjmu spoločníkom a spoločníkom nevznikol ani nepeňažný príjem), čo znamená, že nedochádza k žiadnemu daňovému dopadu z hľadiska dane z príjmov podľa ustanovení ZDP.

V súvislosti s posúdením momentu nadobudnutia účinnosti zmluvy o prevode obchodného podielu a následným oslobodením príjmu z predaja obchodného podielu po uplynutí piatich rokov v prípade, ak došlo k transformácii spoločnosti s r. o. na a. s. už v minulosti MF SR a FS SR vydali stanoviská, v ktorých vyjadrili názor, že v takýchto prípadoch je možné moment obstarania akcií, vzhľadom na ich spôsob nadobudnutia, stotožniť s momentom obstarania obchodného podielu v spoločnosti s r. o. a v prípade, ak boli splnené podmienky pre oslobodenie príjmu z predaja akcií je možné postupovať podľa § 52 ods. 20 ZDP (uverejnené na webovom sídle finančnej správy).

  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu