Otázky a odpovede

Počet vyhľadaných dokumentov: 3817

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 3817

Zoradiť podľa:

Firma A chce otvoriť kamennú predajňu so záhradnou technikou a bude mať aj webshop s týmto tovarom. Jeden živnostník B a jedna s.r.o. C (dodávatelia) mu budú na základe zmluvy fakturovať administratívne služby za riadenie webshopu (napr. triedenie objednávok, vystavovanie faktúr....atd.) Tento živnostník B a (zamestnanec) s.r.o. C na základe zmluvy by pracoval aj niekedy v kamennej predajni ako predavač. V administratívnych službách na základe zmluvy nevidím žiadne riziko. Subjekty B a C na základe zmluvy môžu pracovať aj ako predavači? Nie je v tom riziko? Napr. keď by prišla kontrola na kamennú predajňu od Sociálnej poisťovne alebo Inšpektorátu práce stačí, ak sa preukážu zmluvami (napr. zmluva o spolupráci, mandátna zmluva)?
Vydané: 17. 02. 2025
Spoločnosť s.r.o. konateľ požiada svojho syna o pomoc bez zmluvy a bez nároku na odmenu, ak sa nemýlim je to tak? Musí sa konateľ, čiže otec nachádzať v čase kontroly pri synovi, že mu pomáha, alebo stačí povedať, že je rodinný príslušník. Je jedno, či je zamestnanec? Či je SZČO? A hlavne, nevadí, ak je na úrade práce? Môže takto vypomôcť? Ide o stavebníctvo, kým konateľ by bol na obchodnom stretnutí, aby dozrel syn na pracovníkov... Alebo musí uzavrieť Dohodu o vykonaní práce nepravidelný príjem? Platia sa v tom prípade všetky odvody do SP, aj zdravotné poistenie, keď je na UP?
Vydané: 17. 02. 2025
Mesto otvorilo Denný stacionár. Platba od klientov sa skladá z dvoch položiek - 1. platba za pobyt v dennom stacionári a 2. platba za obedy, ktoré sa im tam podávajú (mesto ich zabezpečuje externe zo stravovacieho zariadenia, ktoré nám na mesto vystavuje faktúru). Prosím o radu, ako by sme mali tieto dve položky účtovať aj v účtovníctve aj s rozpočtovou skladbou - platba za pobyt a platba za odobraté obedy. 
Vydané: 14. 02. 2025
Zamestnankyňa (učiteľka MŠ) má v roku 2025 nárok na dovolenku za kalendárny rok v počte 40 dní. V máji 2025 nastupuje na materskú dovolenku. Má nárok vyčerpať si celoročnú dovolenku (40 dní) pred nástupom na materskú alebo iba alikvótnu časť?
Vydané: 13. 02. 2025
Dobrý deň, prosím o radu pri výpočte daňového bonusu u zamestnanca s hrubou mzdou 2 617 Eur na 3 deti do 15 rokov za mesiac január 2025. Na internete sú rôzne výpočty, neviem, ktorý je správny.
Vydané: 10. 02. 2025
Firma s.r.o. (PO) kúpila v roku 2021 pozemok parcely registra “C“. V roku 2024 na tomto pozemku vykonala rôzne zemné a terénne úpravy, výkopy pre odpadové rúry vo výške 3 197 €, úpravy nerovnosti pozemku, prípravu podložia pre osadenie zakúpených kontajnerov vo výške 3 798 €. Môže sa tento výdavok v roku 2024 považovať za priamy daňový výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov? Alebo je to nejaká technická rekultivácia, ktorá sa časovo odpisuje? Ako správne zaúčtovať tieto práce?
Vydané: 10. 02. 2025
Chceli by sme Vás požiadať o stanovisko/názor na to, ako by mal zamestnávateľ zabezpečiť, ak chce dočasne požiadať administratívnych zamestnancov o výkon práce vo výrobe, hlavne z dôvodu nedostatku výrobných zamestnancov. Aké sú náležitosti potrebné na zabezpečenie takejto dočasnej zmeny?
Vydané: 07. 02. 2025
Ak ide učiteľ strednej školy so žiakmi do zahraničia ako sprevádzajúca osoba v januári 2025 (Erasmus), nemá nárok na daňový bonus počas celého roka 2025 podľa platných predpisov od 1. 1. 2025? Je jednou z možností presunúť poberanie daňového bonusu na manželku? 
Vydané: 31. 01. 2025
Sme obec, ktorá poskytuje transfer spoločnému stavebnému úradu na výkon stavebného a vyvlastňovacieho konania a výkon pozemných komunikácií. Každoročne poskytujeme transfer na základe oznámenia zo spoločného úradu. Na konci roka je transfer zúčtovaný. Chcem sa spýtať na správnu RK, Ing. Urbanová v Účtovných súvzťažnostiach uvádza RK 641 009, no v Metodickom usmernení MFSR k ek.klasifikácii sa pod položkou 641 009 uvádza, že: "Obci okrem transferu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy - napr. na zriadenie spoločného obecného úradu (ak sa v zmluve dohodne spôsob financovania formou zúčtovacieho preddavku patrí to pod 637 030)" .
Vydané: 24. 01. 2025
V odpovedi na otázku č. 3911 je uvedený príklad lízingu stroja, kde bola záloha ako prvá zvýšená splátka uhradená dodávateľovi stroja, nie lízingovej spoločnosti. Došlo k postúpeniu zaplatenej zálohy. V účtovaní však toto postúpenie nie je uvedené. Prosím, ako zaúčtovať postúpenie zaplatenej zálohy? Ako vysporiadať DPH, keby bola zaplatená záloha v mesiaci napr. november v sume 6 000 €, príde daňový doklad na prijatú platbu od dodávateľa (5 000 €+ DPH 1 000 €). DPH v daňovom priznaní za november je v nároku na odpočet. V decembri je doplatená záloha dodávateľovi 6 000 €. Uzatvorí sa lízingová zmluva a zmluva o postúpení pohľadávky - zaplatenej zálohy 12 000 €. V splátkovom kalendári k lízingovej zmluve je uvedená 1. zvýšená splátka 12 000 € (10 000 € + 2 000 € DPH). Ako uviesť DPH 1 000 € do nároku na odpočet, keď v splátkovom kalendári je uvedená celá DPH 2 000 €, ale z nej 1 000 € už je v nároku v novembri?
Vydané: 23. 01. 2025
Je potrebné zverejňovať v CRZ napríklad dohody o hmotnej zodpovednosti a dohody o zrážkach zo mzdy zamestnanca?
Vydané: 16. 01. 2025
Živnostníčka FO si kúpila už rozbehnutú s.r.o. za kúpnu cenu 1 € s tým, že v zmluve o val. zhromaždení prejdú obchod. podiely dvoch spoločníkov na ňu. Podpísaná je zmluva o val. zhromaždení v 12/24. Keď si pozriem zmenu o obchodnom registri, ešte ju nevidím. S akými dátumami treba zaúčtovať prechod obchodných podielov na ňu, kúpnu cenu. Moja otázka znie, či sa účtuje s decembrovými dátumami pri podpise zmluvy o VZ alebo je podstatný dátum, keď je zmena urobená cez obchodný register napr. v januári 2025?
Vydané: 15. 01. 2025
V rámci účtovníctva má právnická osoba (s. r. o.) zaúčtovaný záväzok voči fyzickej osobe "XY" z dôvodu zmluvy o postúpení pohľadávky vo výške 10 000 €. Dôjde k prevodu obchodného podielu spoločnosti a novým spoločníkom v s. r. o. sa stane fyzická osoba XY. Nový spoločník by sa rozhodol o kapitalizácii tohto záväzku do ostat. kapit. fondov na účet 413. Na základe znaleckého posudku bude hodnota tejto vkladanej pohľadávky 10 000 €. Ako bude zdaňovať vkladateľ fyz. osoba XY túto tvorbu OKF v nominálnej hodnote, ak v minulosti nadobudla túto pohľadávku za 2 000 €? Rozdiel medzi 10 000 a 2 000 = 8 000 zdaní v rámci § 8 ods. 2? Predpokladám, že u právnickej osoby by malo dôjsť k zdaneniu iba v prípade, ak by dochádzalo k rozdielu medzi nominálnou hodnotou 10 000 a reálnou hodnotou, teda by sa ocenila pohľadávka v nižšej sume = to by sa potom účtovala do výnosov -daňových?
Vydané: 15. 01. 2025
S. r. o. platiteľ DPH nedostal zaplatené v roku za poskytnutie stavebných prác. Svojim odberateľom taktiež teda nezaplatil. Kedy sa uplatňujú náklady, až po zaplatení, čiže sa odpočítajú od základu dane? Ak áno, do ktorého riadku v DP sa uvádzajú? Ak by išlo o tovar, ktorý nezaplatí, myslím, že tam musí vrátiť DU odpočítanú DPH do 3 mesiacoch. Správne? A ten zvyšok ide hneď na nákladoch, či až po zaplatení, keď si znova vypýta aj DPH od štátu?
Vydané: 15. 01. 2025
Obec vyberá dane z nehnuteľností, poplatky za komunálny odpad. Suma pre daňovníka, ktorú má napríklad zaplatiť, je 23,83 eura. Ako správne vyberať daň? Ako správne daňovníkovi vydať? (lebo zákon o cenách sa netýka výberu daní).
Vydané: 15. 01. 2025
Ako je to s prijatými faktúrami v obci? Používame program, ktorý nám robí krycie listy (záväzky a platobné poukazy) úhrady. Je potrebné tlačiť oba listy k faktúre? Je tam dosť podpisov, tak sa preto pýtame? Čo má byť vytlačené v obci ako príloha k faktúre a aký účtovací predpis - aj záväzok, aj úhrada musia byť vytlačené pri faktúre?
Vydané: 15. 01. 2025
Slovenská s.r.o. mala celý rok 2024 v obchodnom majetku zaradenú samoobslužnú autoumyvarku. Z jej prevádzky dosahovala spoločnosť zdaniteľné výnosy. Od 01.10.2024 túto autoumyvarku spoločnosť prenajala inému podnikateľskému subjektu, pričom mesačný výnos z prenájmu je 1 000 €. Ročný daňový odpis autoumyvarky je 14 000 € a zdaniteľné výnosy z jej prevádzky do 30.09.2024 (čiže mimo prenájmu) boli 20 000 €. Je v takomto prípade nutné upravovať výšku daňových odpisov, keďže príjem z prenájmu je nižší ako ( 3 000 € ku koncu roka) hodnota daňových odpisov ( 14 000 €)? Alebo sa berie do úvahy celková výška výnosov, čiže prevádzka plus prenájom ( 20 000 + 3 000 = 23 000 €) a úprava daňových odpisov nie je potrebná?
Vydané: 09. 01. 2025
Slovenská fyzická osoba ako nepodnikateľ kúpila byt na bývanie. Ide o riadny byt v bytovom dome na bývanie. Následne po pár mesiacoch si ho ako szčo, platiteľ DPH, zaradil do obchodného majetku, zriadil si tam prevádzku a používal ako kancelárske priestory. DPH na vstupe si pri zaradení do majetku (obstaraní do podnikania) podnikateľ neodpočítal. Ak bude podnikateľ túto nehnuteľnosť predávať, tak je potrebné, aby riešil pri predaji DPH na výstupe?
Vydané: 09. 01. 2025
Sme obchodná firma, mesačný platiteľ DPH. Objednali sme si službu pre nášho zákazníka u dodávateľa v PL (platiteľ DPH). Dodávateľ v PL nám vystavil faktúru s dátumom dodania 29.11.2024. Miesto dodania bolo podľa § 15 zákona o DPH, faktúra bola vystavená na našu firmu bez DPH. Túto službu (opracovanie na materiáli) sme si však objednali pre nášho zákazníka – firma na SR, platiteľ DPH. Službu nášmu zákazníkovi vyfakturujeme so slovenskou DPH. Aký je správny dátum dodania, keď vystavujeme faktúru pre nášho zákazníka na SR? Vždy čakáme na potvrdenie dodacieho listu o prevzatí zákazky od nášho zákazníka na SR, vzhľadom na to, že vo väčšine prípadov ide o materiál nášho zákazníka, na ktorom sa realizuje služba opracovania. Je teda správny postup napr. v tomto prípade, ak by zákazník potvrdil prevzatie v 12/24, vystaviť mu FA s dátumom dodania 12/24? Alebo mala byt FA vystavená s dátumom dodania 29.11.2024, ako nám vyfakturoval náš poľský dodávateľ?
Vydané: 08. 01. 2025
Konateľ si uplatňuje cestovné náhrady z miesta trvalého bydliska do iných miest za účelom zháňania zákazok a jednaní za celý rok 2024 súkromným vozidlom požičaným od svokra základnú náhradu na km. Tieto náhrady si účtuje. Nemá žiadne doklady z tankovania PHL, použije sa priemer podľa štatistického úradu. Je to v poriadku, alebo musí odkladať doklady z tankovania a tak ich podložiť? Za PHL si náhradu neúčtuje. Účtuje si stravné.
Vydané: 08. 01. 2025