Otázky a odpovede
Počet vyhľadaných dokumentov: 3962
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 3962
Zoradiť podľa:
Obec eviduje pohľadávky na dani z nehnuteľností voči spoločnostiam, ktoré zanikli. Nakoľko sa menili pracovníčky, predpokladáme, že boli dane vyrubené v čase likvidácie týchto spoločností. Obec prechádzala na nový systém v roku 2017, kedy sa tieto pohľadávky preniesli do systému Dcom, odvtedy sú tam ale evidované ako neprávoplatné (zrejme neboli ani doručené) a teda neboli ani zasielané žiadne výzvy. Ako postupovať pri odpisovaní týchto pohľadávok? Je nutné vytvárať opravné položky alebo môžeme takéto pohľadávky hneď odpísať (po súhlase obecného zastupiteľstva, keďže ide o väčšie sumy a podľa zásad hospodárenia sa už súhlas vyžaduje). Rovnako sa v evidencii nachádzajú aj menšie sumy, tiež neprávoplatné, teda výzvy neboli zasielané viac ako 6 rokov. Tieto možno odpísať hneď alebo treba vytvárať opravné položky?
Mesto nakúpi knihy v obchode a pán primátor ich rozdáva pri rôznych príležitostiach. Aká bude EK? 633016 ako dary - prezenty? Alebo 633006 Propagačné výdavky? V prípade, že mesto nakúpi knihy a rozdáva ich na kultúrnej akcii, tak to už bude EK 637002? V prípade, že mesto nakúpi knihy od nejakého konkrétneho umelca, ktorý vytvoril knihu o našom meste, tak to bude aká EK?
Podľa VZN obce je výška úhrady za stravu v ŠJ pre zamestnancov v sume 4,20 €, z toho je nákup potravín 2,40 € a režijné náklady sú 1,80 € za odobratý obed. Zamestnávateľ tiež poskytuje príspevok zo SF v sume 0,33 €. Chcem sa opýtať, koľko prispieva na stravu zamestnávateľ? Je to 55 % zo sumy 4,20 €, teda 2,31 €? Zamestnávateľ by teda prispel sumou 2,31 €, so SF 0,33 € a zamestnanec by doplatil 1,56 € za odobratý obed? Je to takto správne pochopené?
Obec poskytuje svojim zamestnancom stravné lístky za každý odpracovaný deň ako zákonnú povinnosť. Z týchto stravných lístkov hradí obec 55 % a zamestnancovi sa strháva zo mzdy zvyšných 45 %. Na tieto stravné lístky obec počas roku neprispieva zo SF. Ku koncu roka sa zo SF, ktorý sa tvorí celý rok a ktorý sa počas roka nečerpá, kupujú pre zamestnancov stravné lístky. Tieto stravné lístky (hradené zo SF) sú tiež oslobodené od dane a od odvodov alebo musia z nich byť zrazené aj odvody aj daň?
Obec má nájomné byty, tvorí fond opráv. Od 1.1.2026 prejde ich správa pod bytové družstvo. Aké účtovanie má byť na obci, ak bytové družstvo bude spravovať aj fond opráv? Musí byť fond opráv, teda jeho čerpanie, schválené obecným zastupiteľstvom?
Zamestnanec je odmeňovaný podľa zákona č. 553/2003 Z. z. a vykonáva prácu vo verejnom záujme podľa osobitného zákona 552/2003 Z. z. Zamestnanec vykonáva pracovné činnosti s tým, že najnáročnejšia pracovná činnosť spadá do 8. platovej triedy v zmysle Prílohy č.1 tohto zákona. Zamestnanec ale nespĺňa kvalifikačný predpoklad vzdelania – vysokoškolské vzdelanie II. stupňa. Môže byť zamestnanec napriek nesplneniu kvalifikačného predpokladu vzdelania zaradený do 8. platovej triedy? Môže zamestnanec vykonávať funkciu vedúceho oddelenia? Do akej platovej triedy má byť zaradený na pozícii vedúceho oddelenia?
Môže sa považovať za doklad o zaplatení havarijného poistenia u auta, ktoré sa použije pri "cesťáku" aj napríklad zmluva o uzatvorení HP?
Pýtam sa preto, lebo spomínané auto je na leasing a HP je rozdelené na splátky spolu s vozidlom. Doklad ako sme zvyknutí, keď niekto platí ročne poistku, nie je možné v takomto prípade predložiť. Alebo by postačil výpis z účtu o uskutočnenej platbe napríklad v predchádzajúcom mesiaci a to by preukazovalo, že sa stále platí?
Slovenská spoločnosť je registrovaná podľa § 7a zákona DPH od 26. 11. 2025. Prijala zahraničnú faktúru za províziu a poplatky od Booking.com s IČ DPH Holandsko, ktoré je platné. Na faktúre je uvedené * na DPH sa vzťahuje nariadenie o "prenesení daňovej povinnosti", dátum vystavenia 3. 12. 2025, nie je však uvedený dátum dodania, len obdobie: 1. 11. 2025 - 30. 11. 2025 poplatok za platobné služby a rezervácie. Zahraničnú faktúru zaúčtujeme ako službu – EÚ služba – § 69. Týmto spôsobom sa evidujú faktúry z EÚ so samozdanením, ale neuplatním nárok na odpočet. Do akého obdobia zaevidujem túto prijatú faktúru a podám Výkaz DPH ? Budem sa riadiť dátumom vystavenia, alebo obdobím, keď boli služby poskytnuté? Nakoľko podľa § 7a zákona o DPH nárok na odpočet DPH nevzniká, na aký protiúčet zúčtujem na strane MD voči strane D 343 bude tento nákladový účet daňovým výdavkom? Booking 100,00 D 321 služby 100,00 MD 518 nadobudnutie služby EÚ - základ dane 100,00 MD nadobudnutie EÚ DPH 23,00 MD ? voči D 343 aký doplniť protiúčet k účtu 343, napr. účet obstarania služby ? Ostane tento účet daňovým výdavkom?
Platiteľ DPH kúpi auto (kategória M, investičný majetok účtovná skupina 0) v januári 2026 a odpočíta si 100 % DPH. Následne auto dá do dlhodobého operatívneho prenájmu (takže viac ako 30 dní, a nájomca nebude vlastníkom auta). Má oznamovaciu povinnosť? Stačí raz, napr., ak kúpil auto v 01/2026 tak do 25. 2. 2026 alebo potom následne každý mesiac má oznamovať? Záznamy v tomto prípade nemá viesť, však? Bol by nejaký rozdiel, ak by išlo o krátkodobý prenájom?
Môžu sa financie z príjmu z predaja majetku (kód zdroja 43) použiť vo výdavkových finančných operáciách na splátku istiny?
Dobrý deň, chceli by sme sa poradiť ohľadom platnosti odbornej spôsobilosti vodičov motorových vozíkov. V našej firme máme zamestnanca, ktorý je držiteľom platného preukazu na obsluhu motorových vozíkov skupiny W2. V čase vydania preukazu bol aj držiteľom vodičského oprávnenia skupín B, C, D a T. Medzitým mu však boli tieto vodičské preukazy odobraté. Radi by sme sa preto informovali, či takýto zamestnanec môže naďalej obsluhovať motorové vozíky skupiny W2. Zároveň by nás zaujímalo, či je pri aktualizačnej odbornej príprave a predĺžení platnosti odbornej spôsobilosti potrebné predložiť vodičský preukaz. Upozorňujeme, že v našej firme ide o kombinovanú vnútroareálovú premávku (pohybujú sa tu autá našej firmy a aj autá dodávateľských firiem) a vozíky nie sú určené na jazdu po verejných komunikáciách. Okrem toho máme zamestnanca, ktorý získal preukaz na obsluhu motorových vozíkov skupiny W2 ešte pred účinnosťou vyhlášky č. 356/2007 Z. z. V čase jeho získania nebol držiteľom vodičského preukazu (B, C, D, T) a nie je ním ani v súčasnosti. Môže tento zamestnanec naďalej obsluhovať motorové vozíky skupiny W2? Ďakujeme za Vašu odpoveď.
Prosím o radu o účtovanie nákladový účet + EK. Obedy pri rôznych podujatiach v meste (otvorenie zrekonštruovanej budovy napríklad za účasti poslancov, ministra a pod.). Alebo rôzne pracovné rokovanie - následne obed. Je to 513 + 6330016 ako reprezentačné? Alebo služba? Otváralo sa komunitné centrum - urobili sme chlebíky. Nákup surovín materiál alebo repre? Ďalej - nákup kníh rôznych pre takéto návštevy - spotreba alebo repre? Čo všetko vlastne môžeme dávať do repre? Taktiež napríklad - prebieha nejaká udalosť, na úrade sú vyšetrovatelia celý deň - kúpi sa im následne večera. Služba alebo repre? Nákup perá s logom mesta - spotreba alebo repre? Nákup kalendárov, ktoré sa dávajú občanom - spotreba alebo repre? Nákup pohostenia (káva, čaj, minerálka) na sekretariát pre návštevy - spotreba alebo repre? Darčekový kôš, kytica pri odchode do dôchodku pre zamestnanca - repre alebo materiál?
Obec predala pozemok, platba zaň prišla tento rok, ale prevod na katastri sa uskutoční až v budúcom roku, ako účtovať túto situáciu? Príjem finanačných prostriedkov 221 43 233001/641 ? alebo 379? a čo v budúcom roku? Obec kúpila pozemok, prevod finančných prostriedkov sa uskutoční ešte tento rok, ale zápis na katastri až v budúcom roku. Ako prosím účtovať aj tento rok aj budúci?
Inflačný koeficient na rok 2026 sa použije aj v prípade, ak obec zaviedla po prvýkrát poplatok za rozvoj od 1. 1. 2026? Ak účinnosť VZN je od 1. januára 2026, potom v roku 2027 sa použije aký koeficient? Podľa § 7 ods. 1 písm. a) - cpi2026/cpi2024 alebo písm. b) cpi2026/cpi2025?
Ustanovenie § 84 ods. 2 písm. a) daňového poriadku: Daňový nedoplatok zaniká dňom právoplatnosti rozhodnutia správcu dane o zániku daňového nedoplatku, ak suma dočasne nevymožiteľného daňového nedoplatku nepresiahne 20 eur. Kedy môže správca dane vydať rozhodnutie o zániku nedoplatku po určení nedoplatku ako dočasne nevymožiteľného?
Starosta chce kúpiť darčekové poukážky pre svojich zamestnancov zo sociálneho fondu. Je to vôbec možné? Išlo by to na faktúru, ktorú by sme nahodili do účtovníctva, ale nevieme, akú položku ani aké účtovanie použiť na faktúre. Mohla by sa táto faktúra uhradiť priamo z účtu sociálneho fondu, alebo treba preposlať z účtu SF na bežný a uhradiť z bežného účtu?
Sme rozpočtová organizácia zriadená obcou. Budovu máme zverenú do správy. Vykurovanie je riešené pecou na pelety, ktorá je jediný zdroj vykurovania. Rozhodli sme kúpiť ešte jednu pec. V pôvodnej kotolni bol vybudovaný nový komín na druhú pec. Je vybudovanie nového komína technickým zhodnotením budovy?
V roku 2025 sme v rámci projektu z PPA modernizovali športové ihrisko. Na modernizáciu sme použili úverové prostriedky a vlastné prostriedky z RF. Po kontrole z PPA nám boli prostriedky poukázané. Keďže prostriedky prišli tento rok, je potrebné preúčtovať v rozpočte vo výdavkoch z kódu zdroja 52 - účtovala som výdavky na kódy 1AG1, 1AG2 - účtovala som príjem dotácie - splatenie úveru potom môžem dať s kódom zdroja 41, alebo môžem použiť dotáciu na splatenie úveru, aj keď bola poukázaná v tomto roku, kedy prebehla aj realizácia modernizácie?
Zamestnancovi je časť poistenia hradená zamestnávateľom. Poistenie je uvedené na meno zamestnanca, poistenie zodpovednosti, kde mu zamestnávateľ zaplatí celú časť poistenia a zamestnanec si svoju časť postupne spláca zrážkou zo mzdy. Napr. ročné poistenie je vo výške cca 436 €, zamestnávateľ zaplatí celú sumu a následne zráža zamestnancovi mesačne sumu cca 28,15 € mesačne po dobu 12 mesiacov, kde príspevok zamestnanca je vo výške 100,00 €. Ako správne postupovať z účtovného a daňového hľadiska? Príspevok zamestnávateľa je uznaný daňový výdavok a pre zamestnanca je daný príjem oslobodený alebo sa to berie u zamestnanca ako príjem neoslobodený a z daného príjmu sa platia poistenia na zdravotné poistenie a sociálne poistenie + daň z príjmu? Prípadne, ako to správne formulovať, aby daný príjem bol uznaný za daňový výdavok (náklad) zamestnávateľa a pre zamestnanca, aby bol oslobodeným príjmom?
Obecná spoločnosť so 100 % účasťou obce, ktorá je registrovaným sociálnym podnikom nemá vlastné webové sídlo. Účelom založenia spoločnosti bolo zastrešiť stavebné a údržbové práce v obci. Okrem toho sa spoločnosť v rámci svojej podnikateľskej činnosti venuje zákazkám v oblasti stavebných a udržiavacích prác a aj pre iné FO a PO. 1. Je obecná spoločnosť povinná zverejniť zmluvu o zákazke získanej v rámci podnikateľskej činnosti (bežného obchodného styku), ak druhou stranou je povinná osoba, alebo stačí v CRZ uviesť len informáciu o zmluve? 2. Je obecná spoločnosť povinná zverejňovať údaje o faktúrach a objednávkach týkajúcich sa zmlúv z bežného obchodného styku? Teda tých, ktoré sa nemusia zverejňovať, len sa uvádza informácia o ich uzatvorení? 3. Ak spoločnosť nemá vlastný web, ale o svojej činnosti informuje na podstránke webového sídla svojho zakladateľa, má povinnosť zverejňovať informácie o faktúrach a objednávkach na tejto podstránke?