Zamestnávateľ

Počet vyhľadaných dokumentov: 314

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 314

Zoradiť podľa:

  • Článek
Oznámením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 280/2025 Z. z. sa s účinnosťou od 1. decembra 2025 menia sumy stravného pri tuzemských pracovných cestách.  To má následne vplyv aj ďalšie sumy ako napríklad aj minimálna hodnota stravovacej poukážky alebo finančného príspevku na stravovanie.
  • Článek
Parlament schválil konsolidačný balíček, ktorý momentálne čaká už len na podpis prezidenta. Ak tak urobí, už od 1. novembra začnú platiť viaceré významné zmeny v oblasti pracovného práva, daní a odvodov. Tie najdôležitejšie sme zhrnuli do článku.
  • Článek
Stravovanie zamestnancov je ustanovené v § 152 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“). Postupy účtovania pre podnikateľov v podvojnom účtovníctve vydané opatrením MF SR č. MF/23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) neobsahujú účtovanie poskytovania stravného, preto pri účtovaní je potrebné vychádzať zo Zákonníka práce.
  • Článek
Základný test daňového výdavku v zákone č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) je uvedený v § 2 písm. i), kde sa uvádza, že daňovým výdavkom je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t), v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak.
  • Článek
Konatelia a spoločníci, ktorí majú na výkon funkcie uzatvorenú zmluvu o výkone funkcie, resp. mandátnu zmluvu a činnosti spojené s výkonom funkcie vykonávajú bezodplatne (uvedené je zmluvne upravené), sa nepovažujú za zamestnancov na účely zdravotného poistenia, a vtedy zamestnávateľovi registračná povinnosť zamestnancov do registra poistencov zdravotnej poisťovne nevzniká. Naopak, s nárokom na odmenu sa za zamestnancov na účely zdravotného poistenia považujú a zamestnávateľ ich má povinnosť zaregistrovať do registra poistencov ako zamestnancov a z vyplatenej odmeny platiť preddavky na poistné na zdravotné poistenie. Ich postavenie v poistnom systéme má určité osobitosti, s ktorými vás oboznámime v článku.
S účinnosťou od júna 2026 sa očakáva zavedenie prísnejších pravidiel zameraných na zníženie mzdových rozdielov medzi mužmi a ženami, v súlade s európskou smernicou o rovnakom odmeňovaní. Táto nová legislatíva predstavuje výzvy pre HR manažérov a zamestnávateľov, ktoré budú povinné dodržiavať nové záväzky.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR podľa § 120 ods. 8 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. oznamuje, že sumy minimálnych mzdových nárokov podľa § 120 ods. 4 cit. zákona na rok 2026 sú:
SR reguluje pracovnoprávnymi predpismi požiadavky na vhodné a bezpečné pracovné podmienky pre výkon práce zamestnancov podľa smerníc EÚ. Štandardy európskeho trhu práce ovplyvňujú aj pracovný život zamestnancov na Slovensku. Tvorba pracovných miest, ich obsadzovanie vhodnými zamestnancami, starostlivosť o pracovné podmienky, sociálna starostlivosť o zamestnancov, spolupráca so zástupcami zamestnancov sú výzvy, s ktorými sa musia zamestnávatelia vysporiadať k obojstrannej spokojnosti.
Sociálna poisťovňa (SP) pravidelne upozorňuje odvádzateľov poistného na plnenie si ich zákonných povinností. Posiela im e-mailové a SMS správy, v ktorých im pripomína neuhradené platby alebo chýbajúce mesačné výkazy. Od septembra majú všetky tieto oznámenia pre živnostníkov a zamestnávateľov novú textovú podobu. Už od augusta 2025 sa SMS správy zobrazujú namiesto telefónneho čísla 0917 257 257 s jednotným názvom odosielateľa v podobe „SOCPOIST.SK“. Pozor na podvodné správy SP opakovane verejnosť vyzýva k ostražitosti. Ak dostanete správu, ktorá sa za SP vydáva, neklikajte na odkazy v nej a vymažte ju. Pri rôznych SMS či e-mailových správach je potrebné zvýšiť pozornosť – SP si v nich nikdy nepýta žiadne osobné či platobné údaje a nežiada „prekliky“ na ďalšie linky. Oficiálne informácie hľadajte prostredníctvom jej webovej stránky www.socpoist.sk alebo kontaktujte príslušnú pobočku, resp. Informačno-poradenské centrum Sociálnej poisťovne: Kontakty - pobočky alebo Informačno-poradenské centrum.
Vlastníci bytov si zvolili svojho zástupcovi, ktorému bola vyplatená odmena za jeho činnosť. O aký príjem podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) ide a aké povinnosti pre zástupcu, prípadne vlastníkov vyplácajúcich odmenu z tohto príjmu vyplývajú?
Klienti, ktorým vznikla či vznikne odvodová povinnosť voči Sociálnej poisťovni po prvý raz od 1. mája 2023 a neskôr, automaticky vstupujú do II. piliera dôchodkového sporenia. Po prvých dvoch rokoch platnosti legislatívnej úpravy sa to týka takmer 177 tisíc tzv. prvopoistencov. Možnosť vybrať si svoju dôchodkovú správcovskú spoločnosť (DSS) využil približne každý siedmy prvopoistenec, väčšina svoje rozhodnutie prenechala na Sociálnu poisťovňu. Po uplynutí lehoty im tak systém pridelil DSS automaticky. Právo vystúpiť z II. piliera po povinnom vstupe využilo celkovo 4 041 prvopoistencov, po vystúpení sa rozhodlo opätovne do II. piliera vstúpiť 277 poistencov. Najpočetnejšou skupinou prvopoistencov sú študenti-brigádnici (takmer 84 tisíc), nasledujú zamestnanci (viac ako 53 tisíc), tzv. dohodári  (takmer 25 tisíc) a samostatne zárobkovo činné osoby (viac ako 8 tisíc). Klientov-prvopoistencov, ktorých sa táto povinnosť týka, o tom Sociálna poisťovňa priebežne informuje automaticky písomne poštou alebo do eSchránky.
  • Článek
Zamestnávateľ je povinný zamestnancovi za vykonanú prácu zaplatiť mzdu, odmenu alebo plat. Súčasťou celkovej mzdy zamestnanca sú aj mzdové zvýhodnenia, nárok na ktoré vzniká len po splnení predpokladov spojených s výkonom práce. V článku vás oboznámime, aká je zákonom garantovaná výška príplatku za prácu v sobotu, v nedeľu a v noci a kedy vzniká zamestnancovi nárok na ich vyplatenie.
  • Článek
Začiatkom roka 2025 je účinný zákon č. 297/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“).
Podľa § 152a zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej iba „Zákonník práce“) je zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 49 zamestnancov, povinný poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovný pomer u neho trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, na jeho žiadosť príspevok na rekreáciu v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 € za kalendárny rok. U zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas, sa najvyššia suma príspevku na rekreáciu za kalendárny rok podľa uvedeného zníži v pomere zodpovedajúcom kratšiemu pracovnému času.
  • Článek
Od roku 2023 sa zásadne mení sociálne poistenie: zamestnanci pracujúci na dohodu mimo pracovného pomeru sa nemôžu prihlásiť do registra Sociálnej poisťovne bez dôchodkového poistenia. Týka sa to všetkých dohôd uzavretých po 31. decembri 2022, kde vymeriavací základ môže byť 0 € pri použití odvodovej odpočítateľnej položky (OOP). Zamestnávatelia musia prihlásiť aj dohodárov-dôchodcov uplatňujúcich OOP, ktorá tvorí výnimku z platenia starobného a invalidného poistenia podľa § 227a zákona. Zmeny zahŕňajú aj sezónnu prácu, kde sa OOP uplatňuje automaticky. Základ OOP spočíva v znížení povinnosti na dôchodkové a invalidné poistenie.
Zamestnanec, ktorý je konateľ / spoločník uhradil zo svojho súkromného účtu náklad spoločnosti prevodom z účtu v apríli 2025, spoločnosť, ktorá je jeho zamestnávateľ mu uvedenú platbu vráti prevodom z účtu spoločnosti v máji 2025. Za aké obdobie spoločnosť podáva oznámenie o dani z finančných transakcií?
Zamestnanci čeliaci nevyplateným mzdám a iným platovým náležitostiam majú možnosť získať dávku garančného poistenia od Sociálnej poisťovne, avšak musia spĺňať určené zákonné podmienky. Tento nárok nastáva, keď zamestnávateľ nie je schopný splniť svoje záväzky vyplývajúce z pracovnoprávneho vzťahu, teda sa stal platobne neschopným. Platobná neschopnosť zamestnávateľa je uznaná od doručenia návrhu na vyhlásenie konkurzu súdu alebo od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania. Na vznik nároku na dávku nemá rozhodnutie konkurzného konania žiadny vplyv, čím sa chráni právo zamestnancov na vyplatenie nedoplatkov.
Pripravili sme pre vás kolekciu videozáznamov webinárov, ktoré vás navedú k úspechu vo vašej profesii!  Či už sa zaujímate účtovníctvo podnikateľov, alebo potrebujete informácie ku kybernetickej bezpečnosti v školstve a verejnej správe, prípadne vás zaujímajú iné témy, nájdete ich v našich videozáznamoch uskutočnených webinárov na Wolters Kluwer. 
  • Článek
Sociálna poisťovňa poskytuje poistencom, ktorí sa starajú o narodené dieťa dávku otcovské. Ide o nemocenskú dávku materské, ktorú začala Sociálna poisťovňa vyplácať od 1.11.2022, a pre ktorú sa v praxi zaužívalo pomenovanie otcovské. Nemocenská dávka otcovské je určená pre poistencov (spravidla otcov), ktorí po splnení zákonných podmienok, môžu poberať dávku najviac 14 kalendárnych dní v období šiestich týždňov po narodení dieťaťa. Aké podmienky musí poistenec splniť a aké povinnosti má v súvislosti s poskytovaním tejto dávky zamestnávateľ, vás oboznámime v nasledovnom článku.
  • Článek
Podľa zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“) je pracovná cesta: „čas od nástupu zamestnanca na cestu na výkon práce do iného miesta, ako je jeho pravidelné pracovisko, vrátane výkonu práce v tomto mieste do skončenia tejto cesty.“ Zamestnanci XX samosprávneho kraja majú v pracovných zmluvách uvedené pravidelné pracovisko: Úrad XX samosprávneho kraja, Námestie Mieru 2, XX. Je potrebný cestovný príkaz na pracovné cesty v rámci mesta XX? Je možné do vnútornej smernice zapracovať, že na pracovné cesty v rámci mesta XX nie je potrebný cestovný príkaz? Postačí na opustenie pracoviska - pracovnú cestu v rámci mesta XX priepustka, ktorú zamestnancovi schváli nadriadený v rámci elektronického dochádzkového systému?