Zmena životného minima a dopad na mzdové veličiny

Vydáno: 36 minút čítania
Výška životného minima sa mení každoročne k 1. júlu príslušného kalendárneho roka. Jej nová výška sa vyhlasuje opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR zverejneným v Zbierke zákonov.
Suma životného minima predstavuje spoločensky uznanú minimálnu hranicu príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav hmotnej núdze. Má priamy dopad nielen na dávky v hmotnej núdzi, štátne sociálne dávky, napr. rodičovský príspevok, ale od sumy životného minima sú závislé aj daňové veličiny, minimálne odvody na zdravotné poistenie, či nepostihnuteľné sumy pri výpočte zrážok zo mzdy zamestnanca na základe núteného výkonu rozhodnutia. Ide teda o dôležitý parameter aj v oblasti mzdového účtovníctva a o dopadoch jeho zvýšenia vás oboznámime v nasledovnom článku.
Životné minimum definuje zákon č. 601/2003 Z.z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o životnom minime“).
Sumy životného minima ustanovuje opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima pravidelne každý rok s účinnosťou od 1. 7. príslušného kalendárneho roka.
Životné minimum sa upravuje na základe zákonného mechanizmu, ktorý je definovaný v zákone o životnom minime. Podstata tohto valorizačného mechanizmu spočíva v tom, že sumy životného minima sa upravia na základe zákonom predpísaného koeficientu, a tým je
rast životných nákladov nízkopríjmových domácností
za rozhodujúce obdobie. Za rozhodujúce obdobie sa považuje obdobie od apríla predchádzajúceho kalendárneho roka do apríla bežného kalendárneho roka. Uvedené vyplýva z ustanovenia § 5 ods. 2 zákona o životnom minime:
„Úprava súm životného minima sa vykoná tak, že sumy uvedené v § 2 sa vynásobia koeficientom rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností zisteným Štatistickým úradom Slovenskej republiky za rozhodujúce obdobie.
“ Výška životného minima tak odzrkadľuje reálnu hodnotu toho, o koľko sa zvyšujú minimálne náklady nízkopríjmovej domácnosti, ktoré potrebuje vynaložiť na zabezpečenie základných životných podmienok.
 
Sumy životného minima od 1.7.2025
Koeficient (index) životných nákladov nízkopríjmových domácností vyhodnocuje Štatistický úrad SR ako medziročný nárast od apríla predchádzajúceho roka do apríla aktuálneho kalendárneho roka. Dňa 23.5.2025 Štatistický úrad SR zverejnil informáciu, podľa ktorej sa
index spotrebiteľských cien za nízkopríjmové domácnosti v apríli 2025 medziročne zvýšil o 3,7 %.
Keďže sa životné náklady nízkopríjmových domácností v apríli 2025 medziročne zvýšil o 3,7 %, na základe navrhovaného opatrenia ­MPSVR SR sa suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu zvyšuje od 1.7.2025 zo sumy 273,99 € na sumu 284,13 € (uplatňuje sa zaokrúhľovanie eurocentov nahor).
Sumy životného minima
Životné minimum od 1. 7. 2024 do 30. 6. 2025
od 1. 7. 2025 do 30. 6. 2026
jedna plnoletá FO 273,99 € 284,13 €
ďalšia spoločne posudzovaná plnoletá FO 191,14 € 198,22 €
neplnoleté alebo nezaopatrené dieťa 125,11 € 129,74 €
Zvýšenie sumy životného minima má dopad na mzdové veličiny; niektoré z nich sa menia už od 1. júla, iné až od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka (napr. daňové veličiny):
nepostihnuteľné sumy na výpočet exekučných zrážok (od 1.7.2025),
podnikové a motivačné štipendium počas výkonu odbornej praxe (od 1.7.2025),
minimálna odmena, ktorú môže mať vyplatenú evidovaný uchádzač o zamestnanie (od 1.7.2025),
základ dane, do výšky ktorého má daňovník nárok na celú sumu nezdaniteľnej časti základu dane,
nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka aj na manželského partnera,
hranica základu dane pre uplatnenie vyššej sadzby dane z príjmu fyzických osôb,
výška príjmov, od ktorej vzniká povinnosť podať daňové priznanie.
 
Parametre pri výpočte zrážok zo mzdy na základe núteného výkonu rozhodnutia
Zrážky zo mzdy, ktoré je možno zrážať zamestnancovi zo mzdy sú zadefinované v hlavnom pracovnoprávnom predpise - v zákone č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“). Patria k nim aj zrážky zo mzdy, ktoré sa realizujú na základe núteného výkonu rozhodnutia. Nútený výkon súdnych a iných rozhodnutí je možné vykonať len zákonom ustanovenými spôsobmi, ak si žalovaná osoba v určenej lehote nesplnila svoju povinnosť, ktorá jej vyplynula z právoplatného a vykonateľného rozhodnutia. Ide o:
nútený výkon exekučných titulov
, keď je právnym dokladom na vykonávanie zrážok „Exekučný príkaz na začatie exekúcie“ [podľa zákona č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. (ďalej len „Exekučný poriadok“)]; od 1.4.2017 je pre všetky exekučné konania zriadený Okresný súd v Banskej Bystrici,
nútený výkon súdnych rozhodnutí
, keď je právnym dokladom na ­vykonávanie zrážok „Uznesenie o nariadení výkonu rozhodnutia zrážkami zo mzdy vydaného súdom“ (podľa zákona č. 65/2001 Z.

Související dokumenty

Súvisiace články

Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 2019 (3. časť)
Komentár k zákonu o zdravotnom poistení
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 2020 (3. časť)
Zmeny vo výpočte zrážok zo mzdy zamestnanca
Postup pri výkone zrážok zo mzdy (3. časť)
Výkon viacerých zárobkových činností a poradie platenia poistného
Sociálny fond z hľadiska zákona o dani z príjmov
Materská, otcovská a rodičovská dovolenka z hľadiska zdravotného a sociálneho poistenia
Platenie poistného do fondov od 1. januára 2010
Zmeny v sociálnom a zdravotnom poistení účinné od 1. 1. 2011 a ich aplikácia v praxi
Všeobecný vymeriavací základ za rok 2010
Výpočet miezd a platov po prechode na euro
Platenie poistného do fondov od 1. januára 2009
Účtovanie miezd v podvojnom účtovníctve
Zrážka zo mzdy
Vymeriavací základ a sadzby poistného na sociálne poistenie v roku 2017
Zrážky zo mzdy v súvislosti s nariadením o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia
Mzdová kalkulačka 2014

Súvisiace otázky a odpovede

Zrážky zo mzdy pri výkone rozhodnutia
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Zrážky zo mzdy
Exekučné zrážky z iných príjmov
Zamestnávanie manželky
Vymeriavací základ na účely materskej dovolenky
Čerpanie sociálneho fondu
Zrážky zo mzdy zamestnanca
Exekúcie zamestnancov
Mzdové zvýhodnenie za prácu nadčas
Príspevok na rekreáciu
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Čerpanie dovolenky po skončení vyslania v zahraničí
Sprevádzanie rodinného príslušníka k lekárovi
Náhrada za pracovnú pohotovosť
Daňový bonus medzi I. a II. stupňom VŠ
Preplatenie nevyčerpanej dovolenky vo verejnej správe a u starostu obce
Príplatky za prácu v sobotu a v nedeľu
Dohoda o zrážkach zo mzdy
Záloha na príspevok na stravovanie

Súvisiace predpisy

Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z.n.p.
Zákon č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.
Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení v z.n.p
Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení v z.n.p.
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.
Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.
61/2015 Z.z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov