Pojem tzv. „charitatívna reklama“ bol zavedený zákonom č. 344/2017 Z.z., ktorým sa menil a doplnil zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), keď sa s účinnosťou od 1.1.2018 legislatívne doplnila a upravila možnosť oslobodenia príjmov z tzv. „charitatívnych reklám“.
Zjednodušene sa dá povedať, že ide o príjmy dosiahnuté za reklamné služby, ktoré sú poskytované zákonom definovanými subjektami, ktoré takto získané príjmy použijú na financovanie činnosti, ktorá splňuje charakter definovaný v § 50 ods. 5 ZDP. Pričom máme v ZDP nastavené aj
hodnotové limity oslobodenia
a obdobie, do ktorého je potrebné daný príjem použiť, aby sme mohli uplatniť oslobodenie.
Pojem charitatívna reklama
Keďže ZDP neobsahuje ustanovenie vymedzujúce pojem
„reklama“,
na účely uplatnenia § 13 ods. 1 písm. g) ZDP sa vychádza zo zákona č. 147/2001 Z.z. o reklame
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o reklame“), kde je upravené, čo je reklama a čo nie a tiež etické princípy
, ktoré musia byť splnené
pri reklame.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Poznámka:
Charitatívna reklama je forma reklamy, pri ktorej firma alebo podnikateľ propaguje svoje produkty alebo služby a zároveň podporuje charitatívnu organizáciu.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Reklamou
sa podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona o reklame rozumie predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu. Produktom sa podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona o reklame rozumie tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním.Ustanovenie § 2 ods. 2 zákona o reklame obsahuje tiež vymedzenie,
čo nie je možné považovať za reklamu.
Podľa § 2 ods. 2 zákona o reklame,
reklamou nie je
označenie sídla právnickej osoby, trvalého pobytu fyzickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby alebo fyzickej osoby obchodným menom, ako aj označenie budov, pozemkov a iných nehnuteľných vecí alebo hnuteľných vecí vo vlastníctve alebo v nájme týchto osôb, označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou, označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa musia na nich uvádzať podľa osobitného predpisu, zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej závierky, auditu podniku alebo iných informácií o podniku, ak povinnosť ich zverejnenia vyplýva z osobitného predpisu.Ďalej § 3 zákona o reklame tiež vymedzuje
všeobecné požiadavky
na reklamu. Napríklad, že reklama nesmie obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné cítenie alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu. Taktiež sa nesmie odvolávať na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu a pod. Kritérií v uvedenom paragrafe je viac a je potrebné ich dodržiavať.To znamená, že keď uzatvoríme zmluvu o tzv.
charitatívnej reklame
so subjektami, ktoré sú v ZDP špecifikované, ktoré nás v rámci svojej činnosti propagujú a robia reklamu v súlade so zákonom o reklame, tak tieto zmluvy obsahujú popis toho, ako nás propagujú, resp. a