Platba

Počet vyhľadaných dokumentov: 98

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 98

Zoradiť podľa:

  • Článek
Národná rada SR dňa 24.9.2025 schválila zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou stavu verejných financií na rok 2026. Zmeny v konsolidačnom balíčku sa dotknú viacerých zákonov. (Poznámka: Parlamentná tlač č. 1005).
  • Článek
Dňa 24.9.2025 bol schválený ďalší balík konsolidačných opatrení, a to zákonom č. 261/2025 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií (ďalej len „zákon č. 261/2025 Z.z.“).
Finančná správa pokračuje v prípravách na zavedenie moderného systému platieb cez QR kód a zároveň pozýva podnikateľov, aby sa zapojili do pilotnej prevádzky. Po úspešnom vývoji riešenia v spolupráci s STU v Bratislave spustila testovanie systému, ktoré prebieha v kooperácii s bankami, ktoré sú pripravené a prejavili záujem zapojiť sa do uzavretej pilotnej prevádzky. Pilot potrvá do konca roka 2025 a prináša podnikateľom možnosť vyskúšať jednoduchý, rýchly a lacnejší spôsob prijímania bezhotovostných platieb.
Projekt e-Faktúra vstupuje do ďalšej etapy. Dodávatelia účtovných systémov začali s adaptáciou podpory celosvetovo overeného formátu elektronickej fakturácie a siete Peppol do svojich platforiem, veľké podniky sa tiež aktívne pripravujú na jeho využívanie. Cieľom je zjednodušiť podnikanie, zvýšiť bezpečnosť a sprístupniť moderné digitálne riešenia všetkým firmám - vrátane malých a stredných podnikov.
Finančná správa v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou dokončila vývoj štátnej aplikácie pre QR platby – riešenie je aktuálne v plne funkčnom systéme a bolo bezplatne poskytnuté výrobcom pokladničných systémov na Slovensku.
Z technických dôvodov musí FR SR pristúpiť k obmedzeniu fungovania aplikácie VRP2 na zariadeniach s operačným systémom Android 5.x (nižšie ako 6). Koncom októbra bude vydaná nová verzia aplikácie VRP2, ktorú už nebude možné inštalovať na zariadenia s Android 5.x. 
  • Článek
Zákon, ktorým sa obmedzuje platba v hotovosti nad ustanovený limit je zákon č. 394/2012 Z.z. o obmedzení platieb v hotovosti v z. n. p. (ďalej len „zákon o obmedzení platieb v hotovosti“).
  • Článek
Ministerstvo financií v spolupráci s finančnou správou a na základe výsledkov pracovných stretnutí s asociáciami zamestnávateľských zväzov a združení ako aj s ďalšími asociáciami ako aj so zástupcami komory za mimovládne neziskové organizácie Rady vlády SR pre osoby so zdravotným postihnutím a Zväzov Republikovej únie zamestnávateľov SR zamestnaneckých podnikateľov vypracovalo návrh nového zákona o evidencii tržieb.
Pripravuje sa služba, ktorá umožní oznamovať úspešnú platbu za tovar či službu priamo na pokladnicu podnikateľa. Predpokladaná účinnosť nového zákona o evidencii tržieb bude 1. 3. 2026. Buďte na to pripravení!
Prosím o radu, ako správne účtovať z hľadiska postupov účtovania a zdaňovať z hľadiska dane z príjmov a dane z pridanej hodnoty príjem, resp. výnosy z dynamickej konverzie meny (DCC) z platobného terminálu?
  • Článek
Problematika vzniku daňovej povinnosti k DPH pri dodaní tovaru a služby je komplexne obsiahnutá v rámci ustanovenia § 19 zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Daňová povinnosť podľa § 19 zákona o DPH vo všeobecnosti vzniká z dôvodu dodania tovaru, dodania služby alebo z dôvodu prijatia platby pred dodaním tovaru alebo služby, ak ide o dodanie s miestom dodania v tuzemsku. Daňová povinnosť znamená, že štátu vzniká právo žiadať daň z pridanej hodnoty od osôb, ktorým takúto povinnosť zákon o DPH ustanovuje.
  • Článek
Ručenie za daň z pridanej hodnoty (DPH) patrí k preventívnym nástrojom, ktorými štát bojuje proti daňovým únikom. Na prvý pohľad ide „len“ o sekundárnu povinnosť odberateľa – zaplatí daň, ak ju nezaplatil jeho dodávateľ. V praxi však ručenie pôsobí ako sieť, ktorá má zachytiť manipulácie s faktúrami, reťazové podvody a takzvaných „missing traderov“, teda fiktívnych obchodníkov zanechávajúcich po sebe nezaplatené dane. Tento inštitút pritom zasahuje všetky odvetvia hospodárstva, od veľkoobchodníkov s elektronickými zariadeniami, cez stavebné firmy až po digitálne platformy, ktoré nakupujú služby z EÚ aj mimo nej.
Chceli by sme sa opýtať, ako by sme mali zúčtovať nasledovný prípad - z hľadiska DPH a z hľadiska výnosov: v odvode hotovosti, ktorý generujeme denne z platobnej stanice parkovacieho systému, nám vznikol rozdiel/manko - na výpise z terminálu je hodnota hotovosti 242 €, fyzicky je však hotovosť len vo výške 240 €. Dôvodom ale je technické zlyhanie platobnej stanice, ku ktorému máme aj oficiálne vyhlásenie prevádzkovateľa: "Chýbajúca hotovosť je dôsledkom problémov s platobnou stanicou, ktorá sa opakovane vypína a reštartuje. Tým pádom ovládací softvér nedokáže s určitosťou zaevidovať pohyby hotovosti - napr. v prípade, ak niekto čaká na výdavok 1 € a počas toho sa riadiaci notebook reštartuje. Zákazník 1 € dostane, ale platobná stanica túto zmenu v hotovosti nezaeviduje, a teda vzniká rozdiel medzi evidenciou a reálnym stavom mincí.
Zahraničná spoločnosť, ktorá je daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ak vykonáva činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizuje prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky), stáva sa súčasne platiteľom dane a vzniká jej povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. 
  • Článek
Podnikateľ – samostatne zárobkovo činná osoba (ďalej len „SZČO“) nemal dostatok finančných prostriedkov na podnikateľskom účte, a preto dodávateľské faktúry uhradil platbou z osobného účtu. Akým spôsobom má vysporiadať transakčnú daň?
  • Článek
Ministerstvo financií SR navrhlo zákon, ako súčasť Akčného plánu boja proti daňovým únikom z novembra 2024, s cieľom zjednodušiť a sprehľadniť existujúcu legislatívu, ako aj spresniť a upraviť ustanovenia zohľadňujúc poznatky z aplikačnej praxe a zosúladiť právnu úpravu s modernými technológiami a európskymi štandardmi. Návrh zákona o evidencii tržieb je aktuálne v procese medzinárodného pripomienkového konania. Výsledkom schválenia zákona by malo byť  úplné zrušenie zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len "zákon o ERP“) a jeho nahradenie týmto zákonom a doplnenie súvisiacich zákonov. V prípade schválenia bude zákon platný od 1. januára 2026.
  • Článek
Do nášho právneho systému sa s účinnosťou od 1.1.2025 zaviedol nový druh dane, ktorou je daň z finančných transakcií. Legislatívne je daň z finančných transakcií upravená v zákone č. 279/2024 Z.z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o dani z finančných transakcií“) vrátane jeho doterajších dvoch noviel.
Ministerstvo financií SR spustilo proces medzirezortného pripomienkového konania k návrhu nového zákona o evidencii tržieb, ktorého cieľom je rekodifikácia súčasného zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
  • Článek
Inštitút ručenia za daň z pridanej hodnoty (DPH) z predchádzajúceho stupňa bola do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) prvýkrát zakomponovaný už v roku 2004. Problematika ručenia za DPH je v zákone o DPH obsiahnutá v rámci ustanovení § 69 ods. 13 a § 69b, pričom ich účelom je najmä legislatívna podpora v boji proti podvodom v súvislosti s DPH.
  • Článek
V tomto vydaní časopisu prinášame komentár k rozsudku Súdneho dvora EÚ k predbežnej otázke, či má kompenzácia vzniknutých nákladov, ktorú vypláca územný samosprávny celok poskytovateľovi služieb verejnej hromadnej dopravy, vstupovať do základu dane týchto služieb - C-615/23 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.