Ministerstvo financií v spolupráci s finančnou správou a na základe výsledkov pracovných stretnutí s asociáciami zamestnávateľských zväzov a združení ako aj s ďalšími asociáciami ako aj so zástupcami komory za mimovládne neziskové organizácie Rady vlády SR pre osoby so zdravotným postihnutím a Zväzov Republikovej únie zamestnávateľov SR zamestnaneckých podnikateľov vypracovalo návrh nového zákona o evidencii tržieb.
Návrh rekodifikovaného zákona o evidencii tržieb nahradí doteraz platný a účinný zákon č. 289/2008 Z.z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice
a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. po jeho schválení v NR SR.Návrh rekodifikovaného zákona o evidencii tržieb vychádza predovšetkým z Akčného plánu boja proti daňovým únikom s cieľom dosahovať medzinárodne porovnateľné výsledky v boji proti daňovým únikom pri evidencii tržieb za predaj tovaru alebo služieb práve zavedením on-line registračných pokladníc vo vzťahu k novým trendom v evidencii tržieb, rozšírenie okruhu osôb používajúcich pokladnicu eKasa. V novom zákone o evidencií tržieb boli využité poznatky z praxe pri aplikácii doteraz platného zákona o používaní ERP s tým, že sa predpokladá zvýšenie efektivity a kontroly pri evidencii tržieb, a tiež zvýšenie samotného výberu tržieb. Nový zákon o evidencii tržieb bude však vyžadovať presnejšiu evidencia tržieb a následne vykazovanie zvýšených súm prijatých tržieb.
Nový zákon o evidencii tržieb sa bude týkať výlučne evidencie tržieb v pokladnici eKasa.
Rekodifikovaný zákon o evidencii tržieb vychádza z doteraz platného zákona o používaní ERP avšak s využitím digitalizácie a elektronizácie, ktoré umožňujú využívať nové spôsoby úhrady za tovary a služby pre podnikateľov a aj na účely kontroly pre orgány finančnej správy.
Jedným z dôležitých prvkov rekodifikovaného zákona o evidencii tržieb je povinné zavedenie bezhotovostných platieb kupujúcim
. Predávajúci bude povinný umožniť kupujúcemu vykonať platbu za predaj tovaru alebo poskytnutie služby bezhotovostne, ak táto tržba je viac ako 1 € s termínom od 1.3.2026. Platbu bude možné vykonať prostredníctvom nasnímania platobného príkazu vo forme QR kódu alebo prostredníctvom iného platobného prostriedku, napr. platbou kartou. Lehota troch mesiacov je určená predovšetkým pre predávajúcich, ktorí do konca roku 2025 nemali povinnosť na evidenciu prijatých tržieb používať elektronickú registračnú pokladnicu alebo prijímať platby bezhotovostne. Znamená to, že platbu bude možné vykonať hotovostne, ale bude povinnosť predávajúceho od 1.3.2026 umožniť prijímať platbu aj bezhotovostne, ak o to kupujúci požiada, a to prostredníctvom nasnímania platobného príkazu vo forme QR kódu a elektronickej aplikácie, ktorú sprevádzkuje finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle alebo iného platobného prostriedku. Umožnenie bezhotovostnej platby za predaný tovar alebo službu sa vzťahuje aj na predávajúcich, ktorí toho času prijímajú platby len v hotovosti, čo majú uvedené priamo v predaji, napr. malé predajne, tzv. večierky, malé kaviarne, ale aj kaderníčky, kozmetičky, ktoré prijímajú platby len v hotovosti, ktorú zaevidujú v elektronickej registračnej pokladnici alebo v systéme e-kasa klient bez zbytočného odkladu po jej prijatí. Zákonodarca predpokladá s určitosťou, že bezhotovostné platby budú mať preukázateľne pozitívny vplyv na zvyšovanie efektívnosti výberu daní a znižovanie daňových únikov, ktoré predstavujú významný výpadok príjmov verejných financií.Aj viaceré zahraničné štúdie potvrdzujú existenciu vzťahu medzi rastom podielu bezhotovostných a elektronických platieb nasnímaním platobného príkazu vo forme QR a poklesom daňovej medzery na dani z pridanej hodnoty. Zavádzanie a podpora takýchto nástrojov preto predstavujú efektívny spôsob boja proti daňovým únikom a zároveň zvyšujú spravodlivosť a stabilitu daňového systému štátu.
Zavedenie povinnosti prijímania bezhotovostných platieb vo forme QR platieb predstavuje najlacnejšiu zdarma alternatívu bezhotovostného styku pre predávajúcich/podnikateľov a podstatný vplyv hlavne na zníženie tzv. daňovej medzery pri dani z pridanej hodnoty predovšetkým v oblasti maloobchodu, ubytovacích a stravovacích služieb.
Podľa správy Európskej komisie „
VAT Gap in the EU - 2024 Report
“ dosiahla daňová medzera na DPH v roku 2022 úroveň 14,6 %, čo predstavuje výpadok na dani vo výške viac ako 1,4 miliardy €. Ak by sa podarilo pokračovať v trende znižovania tejto medzery, ako tomu bolo v predchádzajúcich rokoch, maximálny potenciálny prínos pre štátny rozpočet by za účasti aktívneho boji proti daňovým únikom, pokračujúcej digitalizácii platieb, či faktúr a iných opatrení na elimináciu daňových únikov a efektívnejší výber daní a ich kontrolu mohol dosiahnuť približne 500 miliónov € na strednodobom horizonte.Do rekodifikovaného zákona o evidencii tržieb zákonodarca zapracoval aj legislatívne úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe súčasne platného zákona o používaní ERP ako aj výsledky zistení vykonávaných pri kontrole dodržiavania zákona o používaní ERP od daňových úradov a colných úradov ako aj pripomienky k súčasne platnému zákonu o používaní ERP zaslaných asociáciami podnikateľov.
Nie menej dôležitou legislatívnou úpravou nového zákona o evidencii tržieb, ako je zavedenie bezhotovostných platieb, je aj vypustenie prílohy č. 1 v celom rozsahu
ako je uvedená v doteraz platnom zákone o používaní ERP a vrátane aj odstránenia niektorých výnimiek pri službách, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v pokladnici eKasa. Touto legislatívnou úpravou dôjde k zrovnoprávneniu postavenia všetkých podnikateľov poskytujúcich služby a odstráni sa zvýhodňovanie tých, ktorí pokladnicu eKasa podľa súčasného znenia zákona nemajú povinnosť používať pri poskytovaní služieb. Zrušením prílohy č. 1 sa prakticky rozšíri skupina subjektov, ktorí budú mať povinnosť evidovať tržby prostredníctvom systému eKasa. Používanie pokladnice eKasa na všetky služby prispeje k odstráneniu aj prípadného nepriznania výšky tržieb za poskytnuté služby na účely ich zdanenia podľa zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“).Na základe vypustenia prílohy č. 1 a niektorých výnimiek sprístupní daňový úrad na účely pridelenia kódu pokladnice eKasa predávajúcim, ktorí nemajú doteraz pridelené daňové identifikačné číslo, ktoré sa stane daňovým identifikačným číslom pri registrácii predávajúceho podľa § 67 daňového poriadku.
Nakoľko návrh rekodifikovaného zákona o evidencii tržieb je technickým predpisom, podlieha notifikačnému procesu podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9.9.2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (kodifikované znenie) (Ú.v. EÚ L 241, 17.9.2015).
Medzi dotknuté legislatívne úpravy v porovnaní s doterajším znením zákona o používaní ERP
rekodifikovaný zákon o evidencii tržieb obsahuje celý rad navrhovaných nových legislatívnych úprav, ktoré sa dotknú okrem menších legislatívnych úprav najmä nasledovných oblastí, resp. okruhov:-
Vymedzenie nového predmetu zákona
, ktorým je ustanovenie podmienok používania pokladnice eKasa na evidenciu prijatej tržby z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb, ktoré sú taxatívne vymedzené týmto návrhom zákona, povinnosti pre predávajúceho pri prijímaní tržby za predaj tovaru alebo poskytovanie služby ako aj konanie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska.-
Zavedenie novej definície osoby
, ktorá je povinná evidovať tržbu prostredníctvom pokladnice eKasa; je ňou osoba v postavení predávajúceho (už nie podnikateľa), ktorou je fyzická alebo právnická osoba, ktorá má oprávnenie na výkon podnikania alebo na výkon inej samostatne zárobkovej činnosti a táto osoba prijíma tržbu za predaj tovaru alebo poskytovanie služby, a to bez ohľadu na to, kde má trvalý pobyt alebo sídlo. Touto osobou, ktorá bude povinná evidovať prijatú tržbu v pokladnici eKasa napr. aj nezisková organizácia, ktorá má oprávnenie na podnikanie, ale aj predajca výrobkov z vlastnej drobnej pestovateľskej a chovateľskej činnosti; ak predaj uskutočňuje viac ako 30 dní v kalendárnom roku.-
Zavedenie pokladnice eKasa ako:
1.
online registračná pokladnica
- ako súbor pokladničného programu chráneného dátového úložiska, ktoré zabezpečujú komunikáciu so systémom pokladnice eKasa prostredníctvom integračného rozhrania, ktoré určí finančné riaditeľstvo a zverejní ho na svojom web. sídle,2.
virtuálna registračná pokladnica
, ktorá je zriadená finančným riaditeľstvom (ako doteraz),3.
softvérová on-line registračná pokladnica
; ide o nový (ďalší) typ registračnej pokladnice s vlastným pokladničným programom a s integračným rozhraním, ktoré určí finančné riaditeľstvo a zverejní ho na svojom web. sídle a nebude naviazané na konkrétne hardvérové riešenie vrátane ich súčastí, ktoré úzko súvisia s jednotlivými druhmi registračných pokladníc, ktoré spĺňajú technické požiadavky evidencie prijatých tržieb ustanovené týmto zákonom ustanovené v návrhu tohto rekodifikovaného zákona pre každý druh registračnej pokladnice osobitne.-
Navrhuje sa ponechať na rozhodnutí podnikateľa, aký druh a typ pokladnice eKasa bude používať.
-
Navrhuje sa, aby predávajúci bol povinný v každom prípade používať registračnú pokladnicu, a to výlučne on-line registračnú pokladnicu, ktorá je vybavená chráneným dátovým úložiskom na ukladanie dátových správ, ktoré je povinný odosielať do systému pre pokladnice eKasa on-line z miesta pokrytého internetovým signálom.
-
Navrhuje sa, aby rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska vykonávalo finančné riaditeľstvo po splnení požiadaviek ustanovených zákonom s dobou platnosti na päť rokov; konanie o certifikácii bude bezplatné.
-
Zavedenie definície pojmov používaných na účely rekodifikovaného návrhu zákona pôvodné ako aj nové definície tak, že tieto sa vzťahujú len k pokladnici eKasa, napr. chránené dátové úložisko, identifikátor pokladničného programu a chráneného dátového úložiska, eKasa zóna predávajúceho, hraničná doba odozvy pre on-line registračnú pokladnicu a softvérovú registračnú pokladnicu, podpisový kód predávajúceho vygenerovaný pokladnicou e-Kasa v čase vyhotovenia pokladničného dokladu; jeho náležitosti určí finančné riaditeľstvo a uverení na svojom webovom sídle, dátová správa-povinných údajov z pokladničného dokladu a ďalšie technické údaje zasielané do systému pre pokladnice eKasa, pričom náležitosti dátovej správy určí finančné riaditeľstvo a uverejní na svojom web. sídle, služba na overovanie dokladov, ktorú zabezpečuje finančné riaditeľstvo prostredníctvom QR kódu umožňuje overenie správnosti údajov uvedených na pokladničnom doklade.
-
Zavedenie osoby v postavení overovateľa
, ktorým môže byť fyzická alebo právnická osoba po splnení zákonných podmienok táto osoba je oprávnená využívať službu na overovanie pokladničných dokladov a získavať z nej údaje; podmienky používania služby na overovanie dokladov overovateľom a podmienky komunikácie so službou na overovanie dokladov určí finančné riaditeľstvo a uverejní ich na svojom webovom sídle.-
Zavedenie novej povinnosť pre podnikateľov
, a to oznámiť poruchu pokladnice finančnému riaditeľstvu prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa do 96 hodín od prvého pokusu o jej zaslanie spôsobom. Ktorý určí finančné riaditeľstvo a uverejní ho na svojom web. sídle; ostatné povinnosti, či už pre podnikateľov, výrobcov, dovozcov a distribútorov pokladníc zostávajú nezmenené a v rovnakom rozsahu ako doteraz.-
Zavedenie povinnosti pre všetkých podnikateľov prijímať platby bezhotovostne prostredníctvom nasnímania platobného príkazu vo forme QR kódu cez bankovú aplikáciu alebo prostredníctvom iného platobného prostriedku, pričom spôsob prijímania platby si určí predávajúci sám podľa charakteru predajného miesta, ak suma nákupu je viac ako 1 €.
Ďalej sa navrhuje:
-
Vypustenie prílohy č. 1, v ktorej sú obsiahnuté služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v pokladnici eKasa, čím sa zabezpečí zrovnoprávnenie postavenia všetkých podnikateľov poskytujúcich služby a odstráni sa zvýhodňovanie tých, ktorý pokladnicu eKasa podľa súčasného znenia zákona nemusia používať. Používanie pokladnice eKasa na všetky služby prispeje k odstráneniu prípadného nepriznania výšky tržby za poskytnuté služby na účely ich priznania podľa ZDP.
-
Používanie registračnej o pokladnice na každom predajnom mieste, ak má predávajúci viac predajných miest.
-
Sprísnenie kontrolnej činnosti vykonaním kontroly v prevádzkach aj opakovane počas 30 dní, keď sa vyhotoví len jedna zápisnica z posledného miestneho zisťovania, pribežne z každej kontroly počas 30 dní príslušník finančnej správy spíše úradný záznam.
-
Zrušenie výnimky pre ťažko zdravotne postihnutých z povinnosti používania pokladnice e-kasa klient.
-
Zrušenie ustanovení, ktoré súvisia so zákonom o používaní ERP, ktoré sú už obsolentné, napr. ustanovenia týkajúce sa servisných organizácií, zaznamenávanie do knihy ERP. povinnosť vykonávať dennú uzávierku, povinnosť viesť knihu elektronickej registračnej pokladnice.
-
Rozšírenie sankcií pri porušeniach navrhovaných nových povinností predávajúcim,
napr.
pokuta za nesprávne uvedenie názvu tovaru alebo služby na pokladničnom doklade a za nezaevidovanie údajov v pokladnici eKasa z vyhotovených paragónov v ustanovenej lehote.-
Zefektívnenie a zjednodušenie procesu ukladania sankcií, napr. zavedenie blokového konania,
-
Rozšírenie osobitne správnych deliktov vyplývajúce z návrhu zákona o evidencii tržieb, napr. nepoužitie pokladnice eKasa na evidenciu tržby, uvedenie v žiadosti nepravdivú informáciu o dostupnosti internetového signálu na predajnom mieste, vyradenie pokladnice eKasa z prevádzky, použitie takej pokladnice eKasa na evidenciu prijatej tržby, ktorá nespĺňa požiadavky podľa zákona, neumožnenie kupujúcemu vykonať platbu bezhotovostne,
-
Prechodné ustanovenia ku konaniu o uložení sankcií, ku konaniu ku certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska na základe ktorého sa konania, o lehote, v ktorej je predávajúci povinný umožniť kupujúcemu vykonať platbu za predaj tovaru alebo poskytnuté služby bezhotovostne a ďalšie lehoty ku konaniam, ktoré neboli ukončené do 31.12.2025.
Cieľom rekodifikovaného zákona o evidencii tržieb po jeho schválení podľa zákonodarcu je zabezpečiť sprehľadnenie zákona po definitívnom skončení používania elektronických registračných pokladníc a následne zavedenie on-line registračných pokladníc vo vzťahu k novým spôsobom evidencie tržieb, ako aj spresnenie a úpravu ustanovení o povinností evidencii tržieb, ktoré vyplývajú aj z doterajšej aplikačnej praxe zákona o používaní ERP. Zabezpečením uvedených legislatívnych úprav a začatím používania platieb prostredníctvom QR kódov sa odhadujú pozitívne vplyvy na rozpočtové príjmy.
Účinnosť zákona o evidencii tržieb sa navrhuje od 1.1.2026, pričom umožnenie predávajúcim vykonať platbu za predaj tovaru alebo poskytnutie služby kupujúcemu bezhotovostne prostredníctvom nasnímania platobného príkazu vo forme QR kódu sa navrhuje od 1.3.2026.
Predpokladá sa, že v rámci schvaľovacieho procesu v NR SR dôjde k legislatívnemu spresneniu, resp. doplneniu doteraz navrhovaného znenie zákona o evidencii tržieb.
Kontrolu dodržiavania ustanovení tohto zákona bude vykonáva daňový úrad, colný úrad, finančné riaditeľstvo alebo Kriminálny úrad finančnej správy, a to formou miestneho zisťovania, ktoré upravuje daňový poriadok.
Rekodifikovaný zákon o evidencii tržieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov je vyvolanou novelou dotknutých ustanovení zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a
ust. § 74
zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Poznámka:
Komplexná informácia o rekodifikovanom zákone o evidencii tržieb bude spracovaná a zverejnená po jeho schválení v Národnej rade SR a následnom zverejnení v Zbierke zákonov.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*