Ministerstvo financií SR navrhlo zákon, ako súčasť Akčného plánu boja proti daňovým únikom z novembra 2024, s cieľom zjednodušiť a sprehľadniť existujúcu legislatívu, ako aj spresniť a upraviť ustanovenia zohľadňujúc poznatky z aplikačnej praxe a zosúladiť právnu úpravu s modernými technológiami a európskymi štandardmi.
Návrh zákona o evidencii tržieb je aktuálne v procese medzinárodného pripomienkového konania. Výsledkom schválenia zákona by malo byť úplné zrušenie zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len "zákon o ERP“) a jeho nahradenie týmto zákonom a doplnenie súvisiacich zákonov.
V prípade schválenia bude zákon platný od 1. januára 2026.
Čo sa zmení?
Zrušením a náhradou zákona o používaní ERP sa k už zabehnutej on-line registračnej pokladnici a virtuálnej registračnej pokladnici zavedie aj nová pokladnica v rámci eKasy, ktorou bude softvérová on-line registračná pokladnica. Táto by mala umožniť podnikateľom väčšiu flexibilitu pri výbere vhodného riešenia pre ich prevádzky, nakoľko by mala predstavovať pokladničný program s integračným rozhraním, ktoré nebude naviazané na konkrétne hardvérové riešenie.
Pre nový zákon o evidencii tržieb sa nanovo definuje osoba povinná evidovať tržbu v systéme pre pokladnice eKasa. Touto osobou bude predávajúci, ktorým je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá má oprávnenie na výkon podnikania alebo na výkon inej samostatne zárobkovej činnosti a prijíma tržbu za predaj tovaru alebo poskytovanie služby, bez ohľadu kde má trvalý pobyt alebo sídlo. Náhradou doterajšej definície „podnikateľa“ za „predávajúceho“ a zrušením prílohy 1 zákona o ERP sa výrazne rozšíri skupina subjektov, ktorí budú mať povinnosť evidovať tržby prostredníctvom systému eKasa. Tým sa však zabezpečí zrovnoprávnenie postavenia všetkých podnikateľov poskytujúcich služby a odstráni sa zvýhodňovanie tých, ktorý pokladnicu eKasa podľa súčasného znenia zákona nemusia používať.
Aké sú nové povinnosti pre predávajúcich podľa nového zákona o evidencii tržieb?
Zavedie sa nová povinnosť pre predávajúcich, a to oznámiť dátum a vznik poruchy pokladnice eKasy prostredníctvom eKasa zóny predávajúceho najneskôr do konca pracovného dňa, v ktorom došlo k poruche, a to spôsobom, ktorý určí finančné riaditeľstvo a uverejní ho na svojom webovom sídle.
Jednou z najdôležitejších zmien bude zavedenie povinnosti predávajúceho umožniť kupujúcemu vykonať platbu za predaj tovaru alebo poskytnutie služby bezhotovostne, a to pri tržbe presahujúcej 1 €, a to s účinnosťou od 1. marca 2026. Platbu bude možné vykonať prostredníctvom nasnímania platobného príkazu vo forme QR kódu alebo prostredníctvom iného platobného prostriedku. Tento krok má prispieť k boju proti daňovým únikom, a zároveň reflektuje zvyšujúci sa dopyt spotrebiteľov po moderných platobných formách.
Čo bude prínosom pre štátny rozpočet a prečo?
Prínosom pre štátny rozpočet by malo byť rozšírenie skupiny overovateľov pokladničných dokladov s cieľom zabezpečenia čo najvyššieho odvodu daní do štátneho rozpočtu. Súčasne sa sprísni kontrolná činnosť, pretože bude možné vykonať kontrolu v prevádzkach aj opakovane počas 30 dní, pričom kontrolóri už nebudú spisovať zápisnicu o každom kontrolnom nákupe, ale len o tom poslednom za toto 30 dňové obdobie.
Sme v dobe, keď s modernizáciou a digitalizáciu prichádzajú nové spôsoby úhrady za tovary a služby. Je potrebné tomu prispôsobiť aj technológiu podnikateľov a predajcov, a súčasne doplniť aj nové možnosti pre kontrolné orgány.
Zdroj: Accace