Dlhopisy a ich daňové aspekty v kontexte dane z príjmu fyzických osôb

Vydáno: 20 minút čítania
Investovanie do cenných papierov, najmä dlhopisov, sa v poslednom období stáva čoraz populárnejšou formou zhodnocovania úspor medzi bežnými občanmi. Dlhopisy ponúkajú relatívne stabilné výnosy, nižšiu mieru rizika v porovnaní s akciami a predvídateľný príjem v podobe úrokov (kupónov). Z hľadiska daňového práva však nie je možné zanedbať ani ich daňové posúdenie - najmä v prípade, že výnosy z týchto investícií podliehajú zrážkovej dani alebo sú naopak od dane oslobodené.
Dlhopis,
známy aj pod anglickým označením
bond
, predstavuje
dlhový cenný papier
, prostredníctvom ktorého emitent - spravidla štát, obec, medzinárodná inštitúcia alebo korporácia - získava finančné prostriedky od investorov. V prípade štátnych dlhopisov ide o základný nástroj verejných financií, ktorým štát financuje svoj rozpočtový deficit, spláca staršie záväzky alebo investuje do dlhodobých projektov, ako sú infraštruktúrne stavby, obranné výdavky či podpora ekonomiky.
Investor, ktorý zakúpi štátny dlhopis, v podstate poskytuje štátu pôžičku. Výmenou za túto finančnú výpomoc sa štát zaviaže vrátiť investorovi po uplynutí doby splatnosti celú požičanú sumu (tzv. istinu) a počas doby držby dlhopisu mu vypláca pravidelný úrokový výnos - tzv. kupón. Tento kupón býva pevne stanovený (fixný úrok) alebo pohyblivý (variabilný úrok viazaný napr. na referenčnú sadzbu, ako je EURIBOR). Úroková sadzba a frekvencia výplaty úrokov sú uvedené už pri emisií dlhopisu a patria k rozhodujúcim faktorom pri posudzovaní výhodnosti tejto investície.
Z hľadiska rizikovosti sa
štátne dlhopisy považujú za veľmi bezpečný investičný nástroj
, najmä ak ide o krajiny s vysokým úverovým ratingom, ako napríklad Nemecko, Spojené štáty americké alebo Švédsko. Tieto dlhopisy sú často označované ako bezrizikové, resp. ako referenčný štandard pre výnosnosť ostatných investícií. Ich nízke riziko vyplýva predovšetkým zo skutočnosti, že štát má veľmi nízku pravdepodobnosť platobnej neschopnosti (defaultu), pretože môže v krajnom prípade pristúpiť k zvýšeniu daní, emisií nových dlhopisov alebo - v prípade menovej suverenity - k monetárnemu financovaniu prostredníctvom centrálnej banky.
Aj napriek všeobecnému presvedčeniu o bezpečnosti štátnych dlhopisov existujú viaceré riziká, ktoré by mal investor zohľadniť:
1.
Úrokové riziko
: Cena dlhopisov má inverzný vzťah k výške úrokových sadzieb. Keď úrokové sadzby na trhu rastú, hodnota už emitovaných dlhopisov s nižším kupónom klesá. Investor, ktorý plánuje predať dlhopis pred splatnosťou, môže preto čeliť kapitálovej strate.
2.
Inflačné riziko
: Ak miera inflácie prekročí výnos z dlhopisu, reálna hodnota investície klesá. Pri dlhopisoch s fixným úrokom sa tento problém zvyšuje najmä v prostredí rastúcich cien, keď klesá kúpna sila vyplácaných úrokov aj istiny.
3.
Kreditné riziko
: Hoci štáty vo všeobecnosti patria medzi bonitných dlžníkov, história pozná prípady štátneho bankrotu (napr. Argentína, Grécko, Venezuela). Z tohto dôvodu je dôležité sledovať aj rating krajiny, ktorý stanovujú agentúry ako Moody’s, Standard & Poor’s alebo Fitch.
4.
Likviditné riziko
: Nie všetky štátne dlhopisy sú ľahko obchodovateľné na sekundárnom trhu. Investori môžu mať problém s predajom dlhopisu pred splatnosťou, najmä ak ide o špecifické alebo menej známe emisie.
Cieľom tohto článku je poskytnúť ucelený pohľad na spôsob zdaňovania výnosov z dlhopisov podľa zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP

Související dokumenty

Súvisiace články

Autorské honoráre z hľadiska daňových a odvodových povinností v roku 2016 (1. časť)
Autorské honoráre z hľadiska daňových a odvodových povinností v roku 2016 (2. časť)
Bezpodielové spoluvlastníctvo manželov z pohľadu dane z príjmov fyzických osôb a DPH
Vklady do dcérskych podnikov
Účtovanie o finančných účtoch (1. časť)
Skončenie uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov FO zavedených pre zmiernenie dosahov pandémie
Hodnota podielu spoločnosti s r. o. a určenie jeho ceny
Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľností u fyzických osôb
Zdedený a darovaný majetok z hľadiska zákona o dani z príjmov
Zdedený a darovaný majetok z hľadiska zákona o dani z príjmov (2. časť)
Daňové oslobodenie pri zamestnaneckých akciách a benefitoch kontraktorov
Zdaňovanie študentov daňou z príjmov (II. časť – odvody)
Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 2020 (3. časť)
Cenné papiere v sústave podvojného účtovníctva (2. časť)
Vymeriavací základ SZČO od 1. júla 2019 na účely platenia poistného na sociálne poistenie
Výpočet a účtovanie sociálneho poistenia a preddavkov na zdravotné poistenie zamestnancov (2. časť)
Autorské honoráre z hľadiska daňových a odvodových povinností v roku 2018 (2. časť)
Príjmy plynúce z predaja cenných papierov u právnických osôb
Účtovanie investícií do podielových fondov

Súvisiace otázky a odpovede

Zdravotné poistenie u autorov príspevkov
Zníženie základu dane pri skončení podnikania
Nerozdelené zisky minulých rokov
Zaplatené odvody uplatnené ako výdavok
Nakup vlastných dlhopisov
Daňové a odvodové povinnosti športovca
Príkazná zmluva
Daňový bonus SZČO
Automobil - doplnenie otázky
Stála prevádzkareň, organizačná zložka - kapitálové vzťahy s hlavnou spoločnosťou a tretími stranami
Prenájom nehnuteľnosti
Pozastavená živnosť a výpočet základu dane
Dotácia v daňovom priznaní
Postup pri zrušení živnosti
Dividenda z USA dist. ETF
Výplata tantiém - daňové a odvodové povinnosti
Stála prevádzkareň v Nemecku
Odmeny pri príležitosti životného jubilea
Výplata dividend za rok 2011 zahraničnému spoločníkovi
Licenčná zmluva

Súvisiace predpisy

Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení v z.n.p.
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.
Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z.n.p.
507/2023 Z.z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
355/2024 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 507/2023 Z.z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony