Podnikateľ – samostatne zárobkovo činná osoba (ďalej len „SZČO“) nemal dostatok finančných prostriedkov na podnikateľskom účte, a preto dodávateľské faktúry uhradil platbou z osobného účtu. Akým spôsobom má vysporiadať transakčnú daň?
Právne hľadisko dane z finančných transakcií
Do nášho daňového systému sa s účinnosťou od 1. 1. 2025 zaviedol nový druh dane, ktorou je daň z finančných transakcií. Legislatívne je daň z finančných transakcií upravená zákonom č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon o dani z finančných transakcií”) vrátane jeho doterajších dvoch noviel. Tento zákon vymedzuje na svoje účely základné pojmy (§ 2): finančná transakcia, daňovník, platiteľ dane, transakčný účet.
Finančná transakcia - predstavuje platobnú službu poskytovanú poskytovateľom platobných služieb, ktorým je najmä banka, zahraničná banka alebo pobočka zahraničnej banky, ktorá má v bankovom povolení uvedené aj poskytovanie platobných služieb a ich zúčtovanie, a to na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka.
Platiteľom dane (§ 3 ods. 3) je poskytovateľ platobných služieb so sídlom v Slovenskej republike, organizačná zložka poskytovateľa platobných služieb umiestnená na území Slovenskej republiky.
Platiteľom dane je aj daňovník, ktorý vykonáva platby zo svojich účtov, ktoré má zriadené mimo územia Slovenska, ďalej platby, ktoré súvisia s jeho činnosťou na Slovensku, ktorému sú preúčtované náklady od inej osoby, ktorá za neho vykonávala platby súvisiace s jeho činnosťou vykonávanou na území Slovenska, ktorý vykonáva transakcie súvisiace s jeho podnikaním na inom ako transakčnom účte/platobnom účte (napr. bežný bankový účet, osobný účet daňovníka).
Daňovníkom je podnikateľ ako fyzická osoba, ktorá je živnostníkom na základe živnostenského oprávnenia, podnikateľ slobodného povolania, ktorý podniká na základe iného ako živnostenského oprávnenia, daňový poradca, advokát, architekt, súkromný lekár tiež samostatne hospodáriaci roľník (SHR), ktorého činnosť upravuje zákon č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v znení zákona č. 219/1991 Z. z., ktorý vykonáva poľnohospodársku výrobu vo vlastnom mene, na vlastný účet a na vlastnú zodpovednosť.
V prípade, ak sa daňovník stáva zároveň platiteľom dane, musí plniť rovnaké povinnosti ako má platiteľ dane, t. j. daň vybrať v správnej výške a odviesť správcovi dane v ustanovenej lehote.
Predmetom dane (§ 4) je finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z platobného účtu daňovníka, alebo k použitiu platobnej karty vydanej k platobného účtu alebo k preúčtovaniu nákladu súvisiaceho s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka vykonávanú v tuzemsku okrem celého radu finančných transakcií uvedených v odseku 2 tohto ustanovenia, ktoré na účely platenia transakčnej dani nie sú predmetom dane, napr. platobné operácie vykonané v súvislosti s platením daní, odvodov, poplatkov a príspevkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, colného dlhu, platobné operácie vykonané medzi účtami daňovníka vedenými u toho istého poskytovateľa platobných služieb; predmetom transakčnej dane nie je prevod medzi transakčným účtom daňovníka a bežným účtom daňovníka vedené v tej istej banke; rovnako predmetom dani nie je ani platobná operácia správcov podľa zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ide najmä o úhrady do fondu prevádzky, údržby a opráv; ďalej tiež platobné operácie v súvislosti s nákupom štátnych dlhopisov, platobné operácie obchodníka s cennými papiermi aj zahraničného obchodníka s cennými papiermi a ďalšie platobné operácie uvedené v odseku 2.
Zhrnutie k predmetu dane
Predmetom transakčnej dane je platba, ktorá znižuje stav finančných prostriedkov evidované na platobnom účte podnikateľa. Ide napr. o platby za dodávateľské faktúry za nakúpený tovar, služby, za energiu, poistenie, telekomunikačné služby a ďalšie úhrady, ktoré daňovník z účtu realizoval. Predmetom transakčnej dane je aj výber v hotovosti z transakčného účtu podnikateľa ako aj preúčtovaný náklad od materskej spoločnosti alebo aj od nadnárodnej spoločnosti.
Predmetom dane nie je platba, napr. platba kartou, platba odvodov, daní a poplatkov poukázaných na účet štátnej pokladnice, úhrada sociálnych odvodov, platba, pri ktorej sa nakladá s cudzími financiami ako je notárska úschova, exekútorské platby poukázané na osobitné účty exekútorov.
Na účely zákona o transakčnej dani sa za transakčný účet podľa § 2 písm. c) považuje platobný účet daňovníka, ktorý je právnickou osobou, alebo fyzickou osobou – podnikateľom alebo organizačnou zložkou zahraničnej osoby, na ktorom tento daňovník vykonáva finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti. Daňovník, ktorý nemal do účinnosti zákona zriadený osobitný platobný účet, na ktorom vykonáva len finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti, je (bol) povinný si platobný účet zriadiť v lehote do 31. 3. 2025 s odkazom na § 2 ods. 9 zákona o platobných službách. Znamená to, že platobným účtom sa rozumie bežný účet s odkazom na § 708 Obchodného zákonníka alebo iný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb na meno a priezvisko, ak ide o fyzickú osobu, obchodné meno alebo názov, ak ide o právnickú osobu, jedného alebo viacerých používateľov platobných služieb, ktorý sa používa na vykonávanie platobných operácií.
Základom dane (§ 5) je suma finančných prostriedkov odpísaná z účtu daňovníka (suma debetnej platby). Základom dane je aj suma finančných prostriedkov preúčtovaných nákladov súvisiacich s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka vykonávanú v tuzemsku.
Sadzba dane (§ 6) je ustanovená v percentuálnej sadzbe, ktorej výška závisí akou formou je realizovaná finančná transakcia, či bezhotovostne alebo v hotovosti, ktorá je základom dane podľa § 5 ods. 1, ktorá je predmetom dane, a to vo výške 0,4 %, ak ide o finančnú transakciu podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona o dani z finančných transakcií, t. j. ak dôjde k odpísaniu finančných prostriedkov z platobného účtu daňovníka alebo zo základu dane podľa § 5 ods. 2 písm. b), t. j. zo sumy finančnej transakcie vzťahujúcej sa na činnosť daňovníka vykonávaná v tuzemsku, ktorú vykonala iná osoba ako daňovník a ktorú táto iná osoba preúčtovala, ak ju vie daňovník preukázať, ale najviac 40 € za jednu finančnú transakciu; uvedená sadzba dane vo výške:
- 0,4 % sa nevzťahuje na výber finančných prostriedkov v hotovosti, t. j. je stanovený max. limit dane bez ohľadu na výšku finančnej transakcie; táto sadzba dane je najviac uplatňovaná platiteľom dane alebo daňovníkom na účely transakčnej dane,
- 0,8 % zo základu dane podľa § 5 ods. 1 za finančnú transakciu podľa § 4 ods. 1 písm. a), ktorou je výber finančných prostriedkov v hotovosti,
- 2 € za platobnú kartu podľa § 4 ods. 1. písm. b),
- 0,4 % zo základu dane podľa § 5 ods. 2 písm. a).
Skutkový stav
V danom prípade ide o samostatne zárobkovo činnú osobu ( SZČO), ktorá nemá dostatok finančných prostriedkov na podnikateľskom účte a faktúry uhradila platobnou kartou z osobného účtu.
Otázkou pre tohto podnikateľa je, akým spôsobom má vysporiadať transakčnú daň?
Stanovisko
Ak SZČO uhradí, resp. uhradila dodávateľské faktúry za nakúpený tovar alebo poskytnutú službu, ktoré súvisia s jeho podnikateľskou činnosťou platobnou kartou vydanej k osobnému účtu, ale nie k transakčnému účtu, stáva sa tento daňovník, ktorý vykonáva finančné transakcie, ktoré súvisia s jeho podnikateľskou činnosťou na inom ako na transakčnom účte, platiteľom dane podľa § 3 ods. 3 piaty bod tohto zákona. Tento daňovník ako platiteľ dane je povinný z týchto zaplatených súm už ako platiteľ dane vypočítať daň a odviesť správcovi dane podľa § 10 tohto zákona za príslušné zdaňovacie obdobie najneskôr do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po tomto zdaňovacom období. V rovnakej lehote je daňovník - platiteľ dane povinný predložiť správcovi dane oznámenie o výške dane. Oznámenie o výške dane sa predkladá elektronicky na tlačive, ktorého vzor je zverejnený na web. sídle finančné riaditeľstva; toto oznámenie o výške dane sa považuje za daňové priznanie podľa daňového poriadku.
Platiteľ dane je povinný uchovávať záznamy uvedené v § 11 ods. 1 zákona o dani z finančných transakcií najmenej do uplynutia lehoty pre zánik práva vyrubiť daň podľa § 69 daňového poriadku a na výzvu správcu dane je povinný tieto záznamy doručiť správcovi dane elektronicky spôsobom, ktorý upravuje daňový poriadok .
Pre úplnosť k danej problematike uvádzame, že ak daňovník zaplatí za nakúpený tovar alebo poskytnutú službu platobnou kartou, ktorá bola vydaná k transakčnému účtu, zaplatí jednorazovú daň vo výške 2 € ročne podľa § 6 písm. c) zákona o dani z finančných transakcií, a to bez ohľadu na to, koľkokrát ročne tento daňovník platí platobnou kartou vydanou k transakčnému účtu; platba platobnou kartou nie je predmetom dane.
Predbežná informácia k legislatívnemu návrhu novely k zákonu o dani z finančných transakcií, ktorou sa navrhuje zrušenie platenia transakčnej dane pre určité skupiny daňovníkov
Na základe doterajších opakovaných pripomienok zo strany podnikateľskej sféry a neziskového sektora pripravilo ministerstvo financií toho času legislatívny návrh štvrtej novely zákona o dani z finančných transakcií, ktorý je v NR SR v schvaľovacom procese. Podľa doteraz dostupného legislatívneho návrhu sa zákon o transakčnej dani už nebude vzťahovať na fyzické osoby – podnikateľov a na vybrané právnické osoby a organizačné zložky zahraničnej osoby, ktorej zdaniteľné príjmy v bezprostredne predchádzajúcom zdaňovacom období neprevýšili sumu 100 tis. eur; ostatné navrhnuté legislatívne úpravy tohto zákona bezprostredne nadväzujú na vypustenia uvedených osôb ako daňovníkov na účely tohto zákona; návrh účinnosti tretej novely tohto zákona je od 15. 10. 2025.
Zároveň je potrebné tiež uviesť, že podľa zákona o transakčnej dani platného do účinnosti navrhovanej novely sa tento zákon naďalej vzťahuje na všetkých daňovníkov a platiteľov dane uvedených v § 3 ods. 1 a 3 zákona o dani z finančných transakcií ako aj súvisiace ustanovenia zákona o transakčnej dani, t. j. aj na fyzické osoby-podnikateľov a právnické osoby a organizačné zložky zahraničnej osoby bez ohľadu na výšku dosiahnutých zdaniteľných príjmov.