Daň z finančných transakcií - všetko, čo potrebujete vedieť

Vydáno: 10 minút čítania

Nová daň z finančných transakcií (zákon č. 279/2024 Z.z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.) bola predstavená v rámci konsolidačného balíčka spoločne z množstvom zmien. Táto zmena nadobudla účinnosť od 1. 1. 2025 a dotkne sa celého podnikateľského prostredia, pričom ešte pred účinnosťou zákona stihla prejsť aj novelizáciou a čakajú ju ďalšie.

 

Čo je finančná transakcia?

Finančnou transakciou sa rozumie platobná služba poskytovaná poskytovateľom platobných služieb, vykonaná na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka alebo obdobná platobná služba poskytovaná poskytovateľom platobných služieb so sídlom mimo územia Slovenskej republiky vykonaná na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka.

Platobnou službou sa rozumie najmä vykonávanie platobných operácií vrátane prevodu finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb úhradou, prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku a inkasom a vykonávanie platobných operácií z úveru prečerpaním, úhradou, prostredníctvom platobnej karty, inkasom alebo formou úverového rámca. Platobnou službou je aj výber finančných prostriedkov alebo prevod finančných prostriedkov na pokyn platiteľa alebo v jeho mene alebo na pokyn príjemcu poskytovateľovi platobných služieb vykonávaný v rámci platobných služieb.

 

Čo je transakčný účet?

Finančné transakcie je daňovník povinný vykonávať na tzv. transakčnom účte. Za transakčný účet sa považuje každý platobný účet daňovníka, ktorý je právnickou osobou alebo organizačnou zložkou zahraničnej  osoby a u daňovníka, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom, na ktorom vykonáva finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti.

Daňovník, ktorý nemá do účinnosti zákona zriadený osobitný platobný účet, na ktorom vykonáva len finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho činnosti, je povinný si takýto účet zriadiť v lehote do 31. marca 2025.

 

Kto je daňovníkom dane z finančných transakcií?

Daňovníkom je fyzická osoba – podnikateľ, právnická osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby, ktorá je používateľom platobných služieb poskytovateľa platobných služieb, a ktorá má sídlo alebo miesto podnikania v tuzemsku, má platobný účet u poskytovateľa platobných služieb so sídlom v tuzemsku alebo vykonáva činnosť v tuzemsku.

Používateľom platobných služieb je osoba, ktorá používa platobné služby ako platiteľ alebo príjemca, pričom platiteľ a príjemca môže byť tá istá osoba.

Zákon zároveň vyníma z okruhu daňovníkov Sociálnu poisťovňu, Maticu slovenskú, Slovenskú akadémiu vied, rozpočtové a príspevkové organizácie podľa zákona o rozpočtových pravidlách  verejnej správy, obce a vyššie územné celky a ich rozpočtové a príspevkové organizácie.

Súčasne v novele boli vyňaté z pozície daňovníka aj občianske združenia, neinvestičné fondy, nadácie, neziskové organizácie, účelové zariadenia cirkvi, záujmové združenia právnických osôb, Slovenský červený kríž, ktorých predmetom činnosti sú činnosti na verejno-prospešné účely,  a krajské a oblastné organizácie cestovného ruchu a turistické informačné centrá. Tieto osoby však musia túto skutočnosť svojim bankám nahlásiť vrátane bankových účtov, na ktorých vykonávajú finančné transakcie na verejno-prospešné účely. Spôsob a formu preukázania a oznámenia určí banka.

 

Kto je platiteľ dane?

Platiteľom dane je:

  • poskytovateľ platobných služieb so sídlom v Slovenskej republike,
  • organizačná zložka poskytovateľa platobných služieb umiestnená na území Slovenskej republiky,

ktorý vykonáva finančné transakcie na príkaz alebo so súhlasom daňovníka na jeho transakčnom účte (napr. banky). Daň z finančných transakcií budú teda vo všeobecnosti odvádzať poskytovatelia finančných služieb, nie priamo podnikatelia.

Platiteľom dane však môže byť aj daňovník:

  • ktorý vykonáva platby zo svojich účtov, ktoré má mimo územia Slovenska, platby, ktoré súvisia  s jeho činnosťou na Slovensku,
  • ktorému sú preúčtované náklady od inej osoby, ktorá za neho vykonávala platby súvisiace s jeho činnosťou vykonávanou na území Slovenska,
  • ktorý vykonáva transakcie súvisiace s jeho podnikaním na inom ako transakčnom účte (napr. bežný bankový účet).

Vo vyššie uvedených prípadoch sa daňovník stáva zároveň platiteľom dane, a teda musí plniť rovnaké povinnosti ako má platiteľ dane. Z toho vyplýva, že podnikatelia napr. používajúci na svoje podnikanie v SR bankové účty zriadené v zahraničí si budú sami vypočítať a vysporiadavať svoju daňovú povinnosť k dani z finančných transakcií v SR, vrátane oznamovacích a administratívnych povinností.

 

Čo je predmetom dane?

Predmetom dane je:

  • finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z transakčného účtu,
  • použitie platobnej karty vydanej k transakčnému účtu a
  • výber hotovosti z transakčného účtu.

Zákon súčasne upravuje viac ako 20 výnimiek z predmetu dane, ktoré sa však prevažne týkajú platobných operácií vykonaných poskytovateľom platobnej služby nesprávne, platobných operácií na účte obchodníka s cennými papiermi, platobných operácií v rámci Štátnej pokladnice, platobných operácií podľa zákona č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., a mnohé ďalšie.

Medzi najdôležitejšie výnimky patria finančné transakcie daňovníka vykonávané medzi jeho vlastnými účtami v rámci  jedného poskytovateľa platobných služieb – tzv. vnútrobankové presuny medzi účtami, platobné operácie v rámci skupinového financovania za predpokladu, že účty členov skupiny vedie ten istý poskytovateľ platobných služieb (tzv. cashpooling) a v neposlednom rade úhrady daní, odvodov, príspevkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, odvody do Sociálnej poisťovne a odvody na zdravotné poistenie hradené na účet v Štátnej pokladnici.

V rámci novely medzi výnimky boli pridané aj platby poplatkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, colného dlhu, platobné operácie na osobitnom účte vedenom správcom konkurznej podstaty, súdnym exekútorom, zloženie alebo vrátenie dražobnej zábezpeky a mnohé ďalšie.

 

Čo je základ dane?

Základom dane je suma finančných prostriedkov odpísaná z účtu daňovníka, t. j. suma debetnej platby. V prípade daňovníka, ktorému sú preúčtované náklady, základom dane je  suma finančných prostriedkov, ktoré od daňovníka vyžaduje osoba, ktorá za neho transakcie  súvisiace s činnosťou daňovníka na Slovensku vykonala, napr. platy jeho zamestnancov, odplaty za spotrebované energie, platby dodávateľom. Novelou sa však v prípade daňovníkov, ktorým sú preúčtované náklady tento základ dane rozdelil na sumu nákladov, ktoré vie preukázateľne identifikovať a také náklady, ktoré identifikovať nevie, čo má vplyv na sadzbu dane.

V prípade platieb v inej mene ako 1 € sa na prepočet sa použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený ECB alebo NBS platný v deň vykonania finančnej transakcie.

 

Aká je sadzba dane a ako sa daň vypočíta?

Výška sadzby dane je navrhnutá v závislosti od základu dane takto:

  • pre každú debetnú finančnú transakciu: 0,4  % zo sumy finančnej transakcie, pričom maximálna výška dane je stanovená vo výške  40 € za transakciu,
  • pre výber hotovosti z transakčného účtu (z bankomatu aj na pobočke):  0,8 % zo sumy výberu bez stanovenia maximálnej výšky dane za transakciu,
  • pre použitie platobnej karty minimálne jedenkrát za kalendárny rok sa zaplatí daň vo výške 2 € bez ohľadu na to, koľkokrát bola platobná karta počas roka použitá,
  • pri preúčtovaní nákladov v súvislosti s vykonaním finančných transakcií, ktoré sa vzťahujú na činnosť v tuzemsku:
    • 0,4 % zo sumy preúčtovaných nákladov bez stanovenia maximálnej výšky dane, ak daňovník nevie preukázateľne identifikovať preúčtované náklad,
    • 0,4 % zo sumy preúčtovaných nákladov s maximálnou sumou dane 40 € za transakciu, ak daňovník dokáže preukázateľne identifikovať jednotlivé preúčtované náklady.

Daň sa vypočíta ako súčin sadzby dane a základu dane, s výnimkou dane z použitia platobnej karty daňovníkom, ktorá je stanovená pevnou sumou. Výška minimálnej dane za jednu transakciu sa ustanovuje na 1 eurocent. Ak daň presiahne hodnotu minimálnej výšky, zaokrúhľuje sa matematicky na najbližší eurocent.

 

Aké je zdaňovacie obdobie?

Vo všeobecnosti je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac. Iba v prípade dane za použitie platobnej karty je zdaňovacím obdobím kalendárny rok

V prípade preúčtovania nákladov súvisiacich s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka vykonávanú v tuzemsku je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac, v ktorom boli náklady uhradené. Za úhradu sa na tento účel považuje aj započítanie pohľadávok.

 

Ako prebieha platenie dane?

Platiteľ dane (t. j. vo všeobecnosti banka) je povinný vypočítať výšku dane, vybrať ju od daňovníka a odviesť ju za príslušné zdaňovacie obdobie správcovi dane najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po zdaňovacom období. V rovnakej lehote platiteľ dane predkladá elektronicky oznámenie podľa vzoru Finančného riaditeľstva, ktoré sa považuje za daňové priznanie. Daň sa považuje za vyrubenú podaním oznámenia. Posledný deň lehoty na podanie oznámenia je daň splatná. Za správnosť výpočtu, vybratia a odvedenia dane zodpovedá platiteľ dane.

Ak platiteľ dane daň od daňovníka nevyberie alebo vybranú daň včas neodvedie, bude sa daň vymáhať od platiteľa dane. Rovnako sa postupuje, ak platiteľ dane nevyberie a neodvedie daň v správnej výške.

Daňovník, ktorý vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte alebo ktorému sú preúčtované náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie, sa v rozsahu týchto úkonov stáva platiteľom dane, to znamená, je povinný podať oznámenie elektronicky a daň v ustanovenej lehote zaplatiť. Novelou sa ešte zaviedla možnosť pre daňovníka, ktorému sú preúčtované náklady, znížiť si vypočítanú daň o sumu dane, ktorú od neho vybral platiteľ dane z platby, ktorou došlo k preúčtovaniu nákladov.

 

Aké sú administratívne povinnosti?

Platiteľ dane je povinný viesť záznamy podľa jednotlivých zdaňovacích období a uchovávať ich najmenej do uplynutia lehoty pre zánik práva vyrubiť daň podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Záznamy obsahujú najmä:

  • meno, priezvisko a adresu miesta podnikania, obchodné meno a adresu sídla alebo prevádzkarne daňovníka,
  • obchodné meno a adresu sídla alebo pobočky platiteľa dane,
  • čísla transakčných účtov daňovníka,
  • sumu finančnej transakcie,
  • základ dane,
  • sadzbu dane,
  • sumu dane,
  • dátum prvého použitia platobnej karty v zdaňovacom období podľa § 9 ods. 2.
 

Platiteľ dane vyčíslil daňovníkovi nesprávnu sumu dane

V prípade pochybností, daňovník má právo požiadať o vysvetlenie platiteľa dane do 12 kalendárnych mesiacov odo dňa, keď k vybratiu dane došlo. V žiadosti uvedie dôvody preukazujúce jeho pochybnosti. Platiteľ dane je povinný písomne oznámiť daňovníkovi požadované vysvetlenie do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti a v tej istej lehote prípadnú chybu opraviť. V prípade, ak tak platiteľ toto vysvetlenie nepodá, môže sa daňovník správcovi dane sťažovať.

 

Zdaňovacie obdobie

Napriek účinnosti zákona od 1. januára 2025, prvým zdaňovacím obdobím bude až apríl 2025. Súčasne daň za obdobia 04-06/2025 bude možné odviesť do 31. júla 2025. Ak platiteľ vyberie za tieto zdaňovacie obdobia daň skôr, je povinný ju odviesť do konca kalendárneho mesiaca nesledujúceho po mesiaci, v ktorom daň vybral a zároveň doručiť správcovi dane aj oznámenie.

Zdroj: Barbora Juhásová, Accace

Související dokumenty

Súvisiace články

Určenie rozsahu zdaniteľných príjmov (výnosov) na účely zníženej sadzby dane z príjmov vo výške 15 %
Daň z nehnuteľnosti sa vyrubuje každý rok
Príklad na vyplnenie daňového priznania s výkladom k jednotlivým riadkom daňového priznania
Daň z príjmov v otázkach a odpovediach
Dodatočné daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za zdaňovacie obdobie roku 2021
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2022 (2. časť)
Príklad k dani z motorových vozidiel za zdaňovacie obdobie 2022
Zdaňovacie obdobie a podávanie daňových priznaní k DPH
Vývoz tovaru mimo Európskej únie
Prerušenie lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu
Zmeny v daňovom priznaní k dani z príjmov právnických osôb
Daň z príjmov v roku 2025 (III.)
Preddavky na daň z príjmov právnickej osoby v roku 2022
Daňový bonus v praxi v roku 2020
Odpočet daňových strát vykázaných v rokoch 2015 až 2018 u právnickej osoby
Skončenie uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov FO zavedených pre zmiernenie dosahov pandémie
Lehoty súvisiace s vysporiadaním daňovej povinnosti za rok 2019
Zdaňovacie obdobia pri zrušení a zániku spoločnosti
Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2020

Súvisiace otázky a odpovede

Oneskorená registrácia DPH
Automobil v podnikaní
DPH za službu z ČR
Oneskorená tuzemská faktúra za stavebné práce
Zahraničná osoba a daňové priznanie
Preddavky na DzP
Refundácia dane, resp. odpočítanie prostredníctvom daňového priznania (§ 49 ods. 10, § 55a ods. 6 a § 56 ods. 4)
Odmeny spoločníkovi a ich zdanenie na Slovensku
Spoločnosť v likvidácii-daňové priznania
Prefakturácia prepravy spojenej s vývozom tovaru
Dodatočné DPPO
Oprava zaradenia DM do odpisovej skupiny
Prenájom obchodných priestorov a DPH
Rozdělení zisku mezi mateřskou a dceřinou společností - postup, pravidla
Odpočítanie DPH pri dovoze tovaru
Medzinárodné zdaňovanie príjmov FO
Vysporiadanie prenosu DPH zo zálohy
Náklad - daňovým výdavkom po zaplatení.
Základ dane spoločnosti s r. o.
Pôžička konateľovi

Súvisiace predpisy

279/2024 Z.z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon NR SR č. 118/1996 Z.z. o ochrane vkladov a doplnení niektorých zákonov