Úprava minimálnej mzdy od 1. januára 2020 (1. časť)

Vydáno: 28 minút čítania

Minimálna mzda bola ustanovená pre slovenských zamestnancov prvýkrát na základe nariadenia vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (ďalej len „ČSFR“) č. 99/1991 Zb. o určení minimálnej mzdy a platiť začala od 25. 3. 1991. Toto nariadenie upravovalo minimálnu mzdu v Československu až do 10. 2. 1992. S účinnosťou od 11. 2. 1992 upravovalo minimálnu mzdu na Slovensku nariadenie vlády ČSFR č. 53/1992 Zb. o minimálnej mzde, ktoré upravovalo minimálnu mzdu aj v období existencie samostatnej Slovenskej republiky, až do 31. 3. 1996.

Výška minimálnej mzdy na Slovensku bola do konca marca 1996 upravovaná nariadením vlády ČSFR. Od 1. 4. 1996 nadobudol účinnosť zákon NR SR č. 90/1996 Z. z. o minimálnej mzde, na základe ktorého mala Slovenská republika zavedenú „svoju“ jednotnú minimálnu mzdu (minimálna mesačná mzda bola vtedy na úrovni 2 700 slovenských korún). Od 1. 2. 2008 bol tento zákon zrušený a nahradený novým zákonom č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde, v zmysle ktorého sa suma minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom na nasledujúci kalendárny rok ustanoví príslušným nariadením vlády SR.

Dňa 16. 10. 2019 bola schválená novela zákona o minimálnej mzde č. 375/2019 Z. z., ktorá postup určovania minimálnej mzdy na príslušný kalendárny rok mení. Novela zákona nadobudne účinnosť od 1. 1. 2020, to znamená, že prvýkrát sa minimálna mzda určí podľa nových pravidiel na rok 2021. Zo schváleného zákona vyplýva, že stanovenie výšky minimálnej mzdy na rok 2021 bude primárne založené na dohode sociálnych partnerov, teda na zástupcoch zamestnancov a na zástupcoch zamestnávateľov. Ak sa však v zákonom stanovenom termíne na výške minimálnej mzdy nedohodnú, minimálna mzda sa stanoví na základe nového zákonom určeného vzorca – mesačná minimálna mzda bude predstavovať 60 % priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zverejnenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa určuje suma mesačnej minimálnej mzdy.

Dňa 16. 10. 2019 bolo vyhlásené nariadenie vlády č. 324/2019 Z. z., ktorým sa zvyšuje minimálna mzda na rok 2020 takto:

  • zo sumy 520 € na sumu 580 € za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou,
  • zo sumy 2,989 € na sumu 3,333 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom, ktorého ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín.

Mesačná minimálna mzda sa uplatňuje u tých zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní formou mesačnej mzdy. V prípade zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní inou mzdovou formou ako mesačná časová mzda, napr. hodinovou časovou mzdou, úkolovou mzdou alebo podielovou mzdou, sa pri posudzovaní ich nárokov vychádza z hodinovej minimálnej mzdy.

Výška minimálnej mzdy sa valorizuje každý rok s platnosťou na celý nasledujúci kalendárny rok. Minimálna mzda predstavuje minimálnu úroveň príjmu, ktorý je zamestnávateľ povinný zamestnancovi poskytovať za vykonanú prácu v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Za obdobný pracovný vzťah sa považujú pracovné vzťahy, ktoré upravuje podľa odkazu zákona o minimálnej mzde, napr. zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v z. n. p., zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v z. n. p., zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v z. n. p., zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v z. n. p., zákon č. 346/2005 Z. z. v z. n. p.

Počnúc 1. 1. 2013 sa uplatňovanie minimálnej mzdy vzťahuje aj na zamestnancov (dohodárov), ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť na základe dohôd o prácach vykonávaných mimopracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov).

Užitočná rada: Na odmeňovanie fyzických osôb, ktoré pre zamestnávateľa vykonávajú práce v právnom vzťahu založenom zmluvou uzatvorenou podľa Obchodného alebo Občianskeho zákonníka, sa zákon o minimálnej mzde nevzťahuje (napr. výkon prác na základe príkaznej zmluvy, výkon funkcie konateľa na základe zmluvy o výkone funkcie alebo na základe mandátnej zmluvy). Pre tieto skupiny osôb suma minimálnej mzdy ustanovená nariadením vlády nie je právne záväzná.

 

Vplyv minimálnej mzdy na dohodnutie základnej zložky mzdy

Právo na mzdu za vykonanú prácu je jednou zo základných vlastností pracovnoprávnych vzťahov, ktorou je odplatnosť. Zamestnávateľ je povinný za vykonanú prácu zaplatiť zamestnancovi mzdu, odmenu alebo plat. V súlade s ust. § 119 ods. 1 Zákonníka práce: „Mzda nesmie byť nižšia ako minimálna mzda ustanovená zákonom o minimálnej mzde“. To znamená, že celková mzda zamestnanca [základná zložka mzdy + ďalšie zložky mzdy (napr. príplatky)] nesmie byť nižšia ako minimálna mzda.

Základná mzda je len časť celkovej mzdy zamestnanca a jej výšku dohodne zamestnávateľ so zamestnancom v rámci mzdových podmienok. Základná mzda je poskytovaná v závislosti od odpracovaného času alebo od dosiahnutého výkonu, pričom Zákonník práce neustanovuje, aby bola základná mzda dohodnutá na

Související dokumenty

Súvisiace články

Úprava minimálnej mzdy od 1. januára 2019
Povinnosti pri ročnej uzávierke v mzdovej učtárni
Nové povinnosti zamestnávateľov pri vysielaní zamestnancov
Letné brigády
Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 2021 (2. časť)
Výpočet miezd zamestnancov po 1. januári 2005
Mzdový list a jeho náležitosti
Príplatky za prácu cez víkend, v noci a za sťažený výkon práce v roku 2024
Mzdové príplatky za prácu v sobotu, v nedeľu a v noci
Zmeny v sociálnom a zdravotnom poistení účinné od 1. 1. 2011 a ich aplikácia v praxi
Platenie poistného do fondov od 1. januára 2010
Odmeňovanie zamestnanca za prácu nadčas, v noci, vo sviatok, pri sťaženom výkone práce a počas pracovnej pohotovosti
Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 2020 (3. časť)
Všetko o nárokoch zamestnancov počas sviatkov (1. časť)
Novela Zákonníka práce od 1. januára 2018
Platenie poistného na sociálne a zdravotné poistenie do verejnoprávnych fondov od 1. 1. 2017
Výpočet a účtovanie sociálneho poistenia a preddavkov na zdravotné poistenie zamestnancov (1. časť)
Všetko o nárokoch zamestnancov počas sviatkov (3. časť)
Evidencia na účely dôchodkového poistenia

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru
Príjem zo závislej činnosti súčasne v dvoch členských štátoch EÚ
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Vymeriavací základ na účely materskej dovolenky
Práceneschopnosť a doplnkové dôchodkové poistenie
Výkaz nedoplatkov zo zdravotnej poisťovne
Zdanenie nepeňažného príjmu
Ubytovanie zamestnanca a odvody
Dohoda o pracovnej činnosti a občan ČR
Mzdy
Zriadenie dvojzmennej prevádzky
Čerpanie sociálneho fondu
Pružný pracovný čas od 1. 9. 20011 a náhrada mzdy pri prekážkach v práci
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Pomoc rodinného príslušníka
Zamestnávanie manželky
Vymeriavací základ na poistné do Sociálnej poisťovne
Podiely na zisku
Prihlásenie zamestnanca do SP- Otázka nelegálneho zamestnávania
Odstupné starostu