Stravovanie zamestnancov

Počet vyhľadaných dokumentov: 81

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 81

Zoradiť podľa:

  • Článek
Oznámením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 280/2025 Z. z. sa s účinnosťou od 1. decembra 2025 menia sumy stravného pri tuzemských pracovných cestách.  To má následne vplyv aj ďalšie sumy ako napríklad aj minimálna hodnota stravovacej poukážky alebo finančného príspevku na stravovanie.
  • Článek
Stravovanie zamestnancov je ustanovené v § 152 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“). Postupy účtovania pre podnikateľov v podvojnom účtovníctve vydané opatrením MF SR č. MF/23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) neobsahujú účtovanie poskytovania stravného, preto pri účtovaní je potrebné vychádzať zo Zákonníka práce.
  • Článek
Začiatkom roka 2025 je účinný zákon č. 297/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“).
  • Článek
Od 1. januára 2025 je účinný zákon č. 297/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 297/2024 Z. z.“). Zákon novelizoval aj § 8, ktorý ustanovoval najmä postup pri zvyšovaní súm náhrad, teda aj stravného.
  • Článek
Od 1. januára 2025 je účinný zákon č. 297/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „novela zákona o cestovných náhradách“), ktorý novelizoval predovšetkým § 7 a § 8 zákona.
Môže spoločnosť vyplatiť zamestnancovi vopred zálohu na stravovanie, napríklad vo výške 100,00 €, teda ako finančný príspevok vopred a následne vo výplate bude vyplácať nárok na mesiac, za ktorý je aj výplata. Tým prejde pravidelnému mesačnému vyplácaniu finančného príspevku na stravovanie vopred. Následne, ak zamestnanec skončí pracovný pomer, sa mu daná záloha započíta so mzdou, prípadne ju vráti. Je to možné a správne z hľadiska legislatívy, resp. ako je najlepšie nastaviť vyplácanie finančného príspevku, aby sa nemuseli robiť mesačné prevody vopred a následne zrážky zo mzdy (ak zamestnanec bol PN, mal dovolenku, prípadne platené voľno a pod.)? 
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 3 písm. a) zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení zákona č. 297/2024 Z.z. (ďalej len "zákon") oznamuje, že suma stravného podľa § 5 ods. 1 prvej vety zákona určená podľa § 8 ods. 1 prvej vety zákona na základe splnenia podmienky pre zvýšenie súm stravného za mesiac január 2025 je:
Aká je minimálna a maximálna výška poskytnutého stravného vo forme finančného príspevku v súlade so zákonom č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. od 1. septembra 2024 uznateľná v daňových výdavkoch u zamestnávateľa?
  • Článek
Povinnosť zabezpečiť stravovanie má každý zamestnávateľ, bez ohľadu na to, či ide o právnickú alebo fyzickú osobu, ak zamestnáva aspoň jednu fyzickú osobu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. V súlade s § 8 ods. 1 zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len "zákon o cestovných náhradách") dochádza s účinnosťou od 1.9.2024 k úprave súm stravného. V článku vás oboznámime, aký to prináša dopad nielen na výšku stravného poskytovaného pri pracovných cestách, ale aj na rozsah zabezpečovania stravovania zamestnávateľa pre zamestnancov.
Obec vypláca svojim zamestnancom finančný príspevok na stravovanie z bankového účtu. Prispieva aj zo sociálneho fondu, ktorý obec vedie v účtovníctve iba analyticky, čiže obec nemá otvorený samostatný bankový účet pre sociálny fond. Predpis finančného príspevku zamestnávateľa sa účtuje prostredníctvom účtov 527/333 alebo 527/335? Pri úhrade finančného príspevku z bankového účtu, resp. hotovosti sa použije RK - položka 642014? Na školení nám bolo povedané, že ak účtovná jednotka nemá otvorený samostatný bankový účet pre sociálny fond, tak úhrada príspevku na stravovanie zo sociálneho fondu sa účtuje ako 333/221AU s položkou RK 637016? Má sa tá položka používať pri úhrade finančného príspevku z účtu sociálneho fondu, ktorý vedieme v účtovníctve iba analyticky? Veď si budeme navyšovať položku 637016 - prídel do SF /tvorba/. 
Poprosila by som o usmernenie v súvislosti so stravovaním zamestnancov. Máme vlastné stravovacie zariadenie, ktoré využívajú hostia aj zamestnanci. Obedy a večere sú vo forme švédskych stolov. Máme stanovenú kalkuláciu ceny a táto sa používa na stanovenie ceny stravného lístka pre zamestnancov. Niektorí zamestnanci sa stravujú aj navyše, napríklad vtedy, keď nerobia alebo keď nemajú nárok aj na obed aj na večeru. Je možné im fakturovať tú istú sumu za cenu obeda alebo večere ako je stanovená pri kalkulácii stravy?
Ministerstvo školstva zverejnilo finančné pásma v školskom stravovaní - https://www.minedu.sk/financne-pasma-pre-skolske-stravovanie/ https://www.minedu.sk/data/att/24952.pdf - kde sa uvádza v závere:  "Pri príprave hlavných jedál pre zamestnancov školy alebo školského zariadenia a iné fyzické osoby podľa Finančného pásma B je v normovaní prípustná tolerancia navýšenia hmotnosti mäsa o 30 %." Toto opatrenie skomplikuje život od kuchyne - varenie obedov, cez rozvoz na ďalšie školy až po výdaj stravy, pretože sa musí jedno jedlo variť, rozvážať i vydávať zvlášť pre študentov a zvlášť pre zamestnancov. Moja otázka, je to záväzné, alebo sa môže vydávať rovnaká porcia pre študentov i zamestnancov?  
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. („Zákonník práce“) ako základný pracovnoprávny predpis bol v roku 2022 novelizovaný až šesťkrát. Prijaté zmeny a doplnenia reflektujú na transpozíciu európskych smerníc alebo potrebu riešenia aplikačných problémov vyplývajúcich zo skoršej právnej úpravy.
Dňa 4.10.2022 schválil parlament pomerne rozsiahlu novelu Zákonníka práce, ktorá prináša viacero zmien, reagujúc na európske smernice o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach a o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami. Zhrnuli sme pre vás tie najvýznamnejšie.
S účinnosťou od 1. septembra 2022 sa na základe opatrení Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 281/2022 Z. z. a 282/2022 Z. z. menia sumy stravného a základné náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách.
Sme akciová spoločnosť, platiteľ DPH, vedieme podvojné účtovníctvo. Mala by som otázku k zabezpečeniu stravovania na služobnej ceste. Zamestnancovi na služobnej ceste zabezpečujeme stravovanie. Na faktúre je obed vyčíslený na 15 EUR bez DPH. Doteraz sme postupovali tak, že do daňových výdavkov sme si uplatnili 40 % zo stravného, tzn. aktuálne 5,48 EUR. Zvyšnú sumu sme zaúčtovali do nedaňových výdavkov. Stretla som sa aj s možnosťou uplatniť do daňových výdavkov celú sumu, ak vzniknutý rozdiel zdaníme zamestnancovi ako nepeňažný príjem. Ktorý postup je správy a ako je to s nárokom na odpočet DPH? Možno DPH odpočítať z celej sumy 15 EUR?
  • Článek
Spoločnosť zaoberajúca sa predajom stravných kupónov fakturovala doteraz nominálnu hodnotu stravných kupónov vrátane služby sprostredkovania stravovania s 20 % daňou z pridanej hodnoty slovenskej organizačnej zložke českého odberateľa. Organizačná zložka je v Slovenskej republike registrovaná pre DPH podľa § 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“). Z českej materskej spoločnosti však prišla požiadavka, aby už nefakturovali ich slovenskej organizačnej zložke, ale priamo na českú materskú spoločnosť (matku), ktorá je registrovaná pre DPH v Českej republike (dodanie podľa § 15 ods. 1 s prenosom daňovej povinnosti). Bolo by z hľadiska DPH zákonné správne fakturovať priamo spoločnosti z Českej republiky bez DPH, aj keď je predpoklad, že má v Slovenskej republike organizačnú zložku (stálu prevádzkareň), resp., je slovenská spoločnosť povinná zo zákona obdobne pri všetkých svojich zahraničných partneroch, ktorým fakturuje s prenosom daňovej povinnosti, zisťovať, či majú v Slovenskej republike organizačnú zložku (stálu prevádzkareň) a či budú stravné kupóny využívať v rámci stálej prevádzkarne v Slovenskej republike?
  • Článek
Zamestnanci a zamestnávatelia sú povinní riadne plniť svoje povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov. Jednou z povinností zamestnávateľa je zabezpečiť zamestnancom stravovanie. Táto povinnosť pre zamestnávateľa vyplýva podľa ustanovení zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) alebo podľa iných osobitných predpisov.
  • Článek
Zamestnávatelia, ktorí zabezpečujú stravovanie svojim zamestnancom, riešia aj mnohé daňové súvislosti. Výdavky vynaložené v súvislosti so stravovaním zamestnancov sú u zamestnávateľa za určitých presne stanovených podmienok výdavkom znižujúcim zdaniteľné príjmy. Sú to však nielen podmienky upravené v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), ale aj podmienky ustanovené v osobitných pracovnoprávnych predpisoch, na ktoré sa tento zákon odvoláva.
  • Článek
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), ako je tomu každoročne, bol aj v roku 2021 novelizovaný viacerými zákonmi. Rok 2021 je však špecifický tým, že nebola prijatá žiadna samostatná vládna novela ZDP a v rámci vládnych noviel bol ZDP novelizovaný len v rámci vládnej novely daňového poriadku. Ostatné novely ZDP boli vyvolané zmenami iných zákonov, alebo v jednom prípade ako poslanecká novela.