Založenie európskej spoločnosti v členských štátoch EÚ

Vydáno: 29 minút čítania

Zámerom autorov tohto článku je oboznámiť podnikateľskú verejnosť s významom a právnym postavením európskej spoločnosti, spôsobom jej zdaňovania a možnosti jej založenia v členských štátoch Európskej únie vrátane založenia v Slovenskej republike.


Zámerom autorov tohto článku je oboznámiť podnikateľskú verejnosť s významom a právnym postavením európskej spoločnosti, spôsobom jej zdaňovania a možnosti jej založenia v členských štátoch Európskej únie vrátane založenia v Slovenskej republike.

Európska spoločnosť má latinský názov (Societas Europea, ďalej len „SE“), je akciovou spoločnosťou, ktorej podnikanie je postavené na práve Európskeho spoločenstva za účelom uľahčiť voľný pohyb kapitálu v rámci celej Európskej únie a zjednotiť právne normy obchodných spoločností v EÚ.

Snaha o čiastočnú harmonizáciu a koordináciu v oblasti dane z príjmov korporácií vyústila do schválenia nariadenia Rady č. 2157/2001 z 8. októbra 2001 o stanovách európskej spoločnosti (ďalej len „nariadenie“), ktoré zavádza nový inštitút európskeho obchodného práva, tzv. európsku spoločnosť. Nariadenie je priamo aplikovateľné v jednotlivých členských štátoch a jeho pravidiel sa môžu dovolávať jednotlivci priamo pred vnútroštátnymi súdmi jednotlivých členských štátov. Uvedené nariadenie je na komunitárnej úrovni doplnené Smernicou Rady č. 2001/86, ktorou sa doplňuje štatút európskej spoločnosti s ohľadom na zapojenie zamestnancov. Cieľom smernice je dosiahnuť harmonizáciu vnútroštátnych právnych úprav regulujúcich zapojenie zamestnancov do činnosti európskej spoločnosti, pričom sa tým rozumie najmä informovanie, konzultácie a účasť zamestnancov v dozorných orgánoch týchto spoločností. Nielen uvedená smernica, ale aj nariadenie predpokladá, že jednotlivé členské štáty príjmu vlastnú právnu úpravu, ktorou budú doplnené základné pravidlá komunity.

Prednosti, resp. výhody tejto formy podnikania sa prejavili aj v počte založených európskych spoločností, ktoré založili alebo zakladajú v prevažnej miere veľké nadnárodné spoločnosti. Vzhľadom na skutočnosť, že prvé SE začali vznikať až začiatkom roka 2006, na konci roka 2007 ich bolo podľa štatistiky EÚ založených približne 100.

V našom právnom systéme upravuje postavenie európskej spoločnosti zákon č. 562/2004 Z. z. o európskej spoločnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 562/2004 Z. z.“).

Hlavným cieľom európskych zákonodarcov bolo zaviesť, s ohľadom na dokončenie jednotného európskeho trhu, jednotnú úpravu subjektov (spoločností) na ňom pôsobiacich, čo by malo zvýšiť nielen jeho efektívnosť, ale tiež konkurencieschopnosť EÚ ako celku. Spoločnosti so štatútom európskej spoločnosti teda dostávajú možnosť reorganizovať, kombinovať a vytvárať celoeurópske štruktúry aktivít. Ďalej tiež získali možnosť bez akýchkoľvek legislatívnych prekážok presúvať sídlo a modifikovať organizačnú štruktúru v rámci EÚ a Európskeho hospodárskeho spoločenstva (EHS). Tento typ spoločnosti tiež získal tzv. právo usadzovania, ktoré je v komunitárnom práve zakotvené v článku 43 a 48 Zmluvy o Európskych spoločenstvách.

Transformácia SE do národných legislatív znamená pre spoločnosti s celoeurópskymi aktivitami výrazné zníženie nákladov, pretože eliminuje finančne nákladné a rozsiahle siete dcérskych spoločností, ktoré sa riadia rozdielnym obchodným právom jednotlivých členských štátov. Jej zavedenie tiež výrazne zjednodušuje cezhraničné fúzie a cezhraničné presuny sídiel spoločností. SE je tiež významným prínosom i pre japonské či americké firmy, ktoré môžu podnikať prostredníctvom týchto spoločností na európskom trhu efektívnejšie.
 
 
 

Charakteristika európskej spoločnosti


Medzi základné výhody SE v porovnaní s

Související dokumenty

Súvisiace články

Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte "Závislý zástupca"
Daňové aspekty investícií a podnikania v Kazachstane
Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte „Závislý zástupca“
Príspevky z úradov práce v daňových a účtovných súvislostiach
Softvér z hľadiska zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (licenčné poplatky)
Zdanenie príjmov z predaja cenných papierov
Podiely na zisku z hľadiska zdanenia daňou z príjmov
Predaj pohľadávky, na ktorú bola tvorená opravná položka
Vyradenie nevymožiteľnej pohľadávky za služby z hľadiska dane z príjmov a DPH
Tichý spoločník z hľadiska účtovníctva a dane
Použitie automobilu na podnikanie konateľom
Vysporiadanie výsledku hospodárenia v akciovej spoločnosti a spoločnosti s r. o.
Úprava základu dane o neuhradené záväzky
Predaj nehnuteľnosti, zníženie kúpnej ceny a následné preddavky
Podávanie prehľadu a hlásenia
Zmena právnej formy podnikania z hľadiska daní a účtovníctva
Vklady fyzických osôb do podnikania
Zdaňovacie obdobia pri zrušení a zániku spoločnosti
Vybrané zmeny v zdaňovaní fyzických osôb od 1. januára 2021

Súvisiace otázky a odpovede

Pobočka zahraničnej súkromnej vysokej školy
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zníženie základného imania
Započítanie vzájomných pohľadávok spoločníka a konateľa a aj zamestnanca
Rozdelenie zisku
Preplácanie nákladov podľa zmluvy a ich zdaňovanie
Zlúčenie dvoch s.r.o.
Odpočet daňovej straty po zlúčení spoločností
Ostatné kapitálové fondy z vkladov spoločníkov
Výber dividend
Podnikanie na základe združenia bez právnej subjektivity
Medzinárodný prenájom pracovnej sily
Účtovná závierka zostavená a schválená, podpis štatutára.
Zrušenie s.r.o.
Navýšenie základného imania
Vyplatenie podielu na zisku v s.r.o. za rok 2012 a odvody
Odstupné pri zrušení zmluvy
Odstupné zo zrušenia zmluvy
Prevoditeľnosť obchodného podielu
Zmluva o výpožičke osobného motorového vozidla od 1. 1. 2025