Podnikatelia, najmä malí a strední, stoja často pred otázkou, či je alebo nie je pre nich výhodné mať postavenie platiteľa dane z pridanej hodnoty. Snažia sa identifikovať výhody a nevýhody podnikania s DPH a rozhodujú sa, či podať daňovému úradu žiadosť o registráciu za platiteľa DPH.
Podnikatelia, najmä malí a strední podnikatelia, stoja často pred otázkou, či je alebo nie je pre nich výhodné mať postavenie platiteľa dane z pridanej hodnoty (ďalej len „platiteľ DPH“), snažia sa identifikovať výhody a nevýhody podnikania s DPH a rozhodujú sa, či podať daňovému úradu žiadosť o registráciu za platiteľa DPH alebo nepodať.
Na úvod je vhodné pripomenúť základnú charakteristiku tejto dane. DPH je všeobecnou nepriamou daňou spotrebného charakteru a je neoddeliteľnou súčasťou ceny tovaru alebo služby. Ako všeobecná daň umožňuje zdaňovať všetky tovary a služby. Je daňou nepriamou, čo znamená, že do štátneho rozpočtu ju odvádza iná osoba, ako tá, ktorú táto daň efektívne postihuje. Zaťažuje konečnú spotrebu tovarov a služieb, čiže daňové bremeno nesie konečný spotrebiteľ. Je výhodná z pohľadu štátu, pretože postihuje akúkoľvek spotrebu, a to nielen tovarov, ale aj služieb, a platitelia DPH sú neplatenými výbercami tejto dane, ktorú vyinkasujú od spotrebiteľov v cenách tovarov a služieb a zaplatia ju štátu.
DPH sa vyberá na každom výrobnom, distribučnom a predajnom stupni. To znamená, že napr. výrobca predáva svoje produkty veľkoobchodu s daňou a veľkoobchod predáva ten istý tovar maloobchodu taktiež s daňou. Aby však nedochádzalo k viacnásobnému zdaňovaniu a kumulatívnemu nabaľovaniu dane na daň, je jedným zo základných princípov DPH princíp odpočítania vstupnej dane (tzv. odpočítanie dane na vstupe od dane na výstupe), ktorý zabezpečuje zdaňovanie iba pridanej hodnoty, čo vyplýva aj z názvu tejto dane. Všeobecne povedané, pridanou hodnotu je hodnota, ktorá predstavuje vklad podnikateľského subjektu na konkrétnom podnikateľskom stupni do konkrétneho produktu. Tento vklad zodpovedá rozdielu medzi hodnotou výstupu z podnikateľského subjektu a hodnotou nakúpených vstupov. Pre prijatie správneho rozhodnutia, či sa registrovať ako platiteľ DPH alebo nie, teda či zdaňovať svoju pridanú hodnotu alebo nie, musí jednoznačne podnikateľ vziať do úvahy niekoľko faktorov, ku ktorým patrí najmä skutočnosť, na akom stupni podnikateľského reťazca sa nachádza v rámci svojich podnikateľských aktivít (výrobný, distribučný, veľkoobchodný alebo maloobchodný stupeň), aké je postavenie jeho obchodných partnerov, a to na jednej strane dodávateľov a na druhej strane odberateľov, resp. zákazníkov, či ide o konečných spotrebiteľov alebo nie, či realizuje vývoz produkcie z územia Slovenskej republiky.V určitých prípadoch môže byť pre podnikateľa prospešnejšie byť platiteľom DPH a inokedy naopak.
Právna úprava dane z pridanej hodnoty
DPH upravuje zákon č.