Predmet dane z pridanej hodnoty a zdaniteľná osoba

Vydané: 20 minút čítania

Článok je prvým zo série článkov o uplatňovaní dane z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. v z. n. p. Jednotlivé články sa postupne budú zaoberať základnými náležitosťami tejto dane, a to predmetom dane, zdaniteľnou osobou, registráciou pre daň, miestom zdaniteľného obchodu, základom dane, vznikom daňovej povinnosti a práva na odpočítanie dane, oslobodením od dane, osobitnými úpravami uplatňovania dane a administratívnymi povinnosťami zdaniteľných osôb.

Článok je prvým zo série článkov o uplatňovaní dane z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Jednotlivé články sa postupne budú zaoberať základnými náležitosťami tejto dane, a to predmetom dane, zdaniteľnou osobou, registráciou pre daň, miestom zdaniteľného obchodu, základom dane, vznikom daňovej povinnosti a práva na odpočítanie dane, oslobodením od dane, osobitnými úpravami uplatňovania dane a administratívnymi povinnosťami zdaniteľných osôb. 

Daň z pridanej hodnoty (DPH) je upravená v práve Európskych spoločenstiev smernicami záväznými pre členský štát, ktorému sú určené, vzhľadom na výsledok, ktorý sa má dosiahnuť, pričom voľba foriem a metód sa ponecháva na orgány príslušného členského štátu EÚ. Smernice nezaväzujú a nezakladajú priamo práva a povinnosti fyzickým a právnickým osobám a vyžadujú si transpozíciu (prevzatie) do vnútroštátneho práva formou právneho aktu členského štátu. Konkrétne v oblasti DPH to znamená, že na základe Šiestej smernice Rady 77/388/EHS v znení jej zmien a dodatkov a na základe ostatných smerníc upravujúcich DPH v Európskej únii (napr. smernica o refundácii dane zahraničným podnikateľom, smernica o oslobodení od dane pri dovoze tovaru z tretích štátov) bol prijatý zákon o DPH platný v Slovenskej republike – zákon o DPH, ktorý je účinný odo dňa vstupu SR do EÚ, t. j. od 1. mája 2004.

Základným predpokladom efektívneho fungovania komunitárneho práva je jednotný výklad a aplikácia jeho právnych noriem vo všetkých členských štátoch EÚ. Jednotný výklad a aplikáciu komunitárneho práva zabezpečuje súdny systém, ktorého súčasťou je aj Súdny dvor Európskych spoločenstiev. Jeho rozhodnutia o predbežných otázkach položených národnými súdmi zohrávajú významnú úlohu aj v oblasti DPH.
 
Šiesta smernica bola k 1. januáru 2007 zrušená a nahradená smernicou Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH. Je prepracovaným znením Šiestej smernice a obsahuje rovnaké pravidlá ako zrušená Šiesta smernica.
 
 

Predmet dane

Predmetom dane podľa § 2 zákona o DPHzdaniteľné obchody, ktoré možno rozdeliť na štyri základné kategórie:
  • dodanie tovaru za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou,
  • poskytnutie služby za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou,
  • nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu EÚ,
  • dovoz tovaru do tuzemska z územia tretích štátov. 
 

Dodanie tovaru

Dodaním tovaru podľa § 8 zákona o
  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu