Spoločnosť s ručením obmedzeným
Počet vyhľadaných dokumentov: 202
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 202
Zoradiť podľa:
- Článek
Národná rada SR dňa 24. septembra 2025 schválila zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou stavu verejných financií. Zmeny v konsolidačnom balíčku sa dotknú viacerých zákonov.
Balík konsolidačných opatrení bol zverejnený v Zbierke zákonov SR dňa 9. októbra 2025 pod č. 261/2025 Z. z. zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií.
Uvedieme si prehľad zmien, ktoré je dobré evidovať.
Zdaňovacie obdobie novovzniknutej spoločnosti s r.o.
Povinnosť vystavenia faktúry platiteľom DPH
Motorové vozidlo kategórie N3 s druhom karosérie SG z hľadiska dane z motorových vozidiel
Môže konateľ spoločnosti dať vklad do pokladnice, ak pokladnica ide do mínusu, účtovanie 211/365 alebo je to zakázané neviem podľa akého zákona je to?
Slovenská s. r. o. má desať obchodných partnerov, ktorým pravidelne mesačne platí každému cca 4 000 €. Od 1. 4. 2025 je spoločnosti z každej tejto transakcie bankou zrazená transakčná daň v sume 0,4 % zo 4 000 €, čiže 16 €. Spolu za desať transakcií teda 160 €. Od 1. 5. 2025 spoločnosť plánuje tieto transakcie realizovať prostredníctvom takzvaného poštového platobného príkazu. Pošlú teda celú čiastku 40 000 € cez túto službu na účet pošty a tá následne porozosiela sumy jednotlivým obchodným partnerom. Pri tejto hromadnej transakcii 40 000 € bude spoločnosti bankou zrazená maximálne limitovaná transakčná daň pri jednej transakcii v sume 40 €. Je spoločnosť povinná sama dopočítať a odviesť transakčnú daň pri transakciách, kde pošta prerozdelí a prepošle jednotlivé čiastky jednotlivým obchodným partnerom?
Firma A chce otvoriť kamennú predajňu so záhradnou technikou a bude mať aj webshop s týmto tovarom. Jeden živnostník B a jedna s.r.o. C (dodávatelia) mu budú na základe zmluvy fakturovať administratívne služby za riadenie webshopu (napr. triedenie objednávok, vystavovanie faktúr....atd.) Tento živnostník B a (zamestnanec) s.r.o. C na základe zmluvy by pracoval aj niekedy v kamennej predajni ako predavač. V administratívnych službách na základe zmluvy nevidím žiadne riziko. Subjekty B a C na základe zmluvy môžu pracovať aj ako predavači? Nie je v tom riziko? Napr. keď by prišla kontrola na kamennú predajňu od Sociálnej poisťovne alebo Inšpektorátu práce stačí, ak sa preukážu zmluvami (napr. zmluva o spolupráci, mandátna zmluva)?
Živnostníčka FO si kúpila už rozbehnutú s.r.o. za kúpnu cenu 1 € s tým, že v zmluve o val. zhromaždení prejdú obchod. podiely dvoch spoločníkov na ňu. Podpísaná je zmluva o val. zhromaždení v 12/24. Keď si pozriem zmenu o obchodnom registri, ešte ju nevidím. S akými dátumami treba zaúčtovať prechod obchodných podielov na ňu, kúpnu cenu. Moja otázka znie, či sa účtuje s decembrovými dátumami pri podpise zmluvy o VZ alebo je podstatný dátum, keď je zmena urobená cez obchodný register napr. v januári 2025?
V rámci účtovníctva má právnická osoba (s. r. o.) zaúčtovaný záväzok voči fyzickej osobe "XY" z dôvodu zmluvy o postúpení pohľadávky vo výške 10 000 €. Dôjde k prevodu obchodného podielu spoločnosti a novým spoločníkom v s. r. o. sa stane fyzická osoba XY. Nový spoločník by sa rozhodol o kapitalizácii tohto záväzku do ostat. kapit. fondov na účet 413. Na základe znaleckého posudku bude hodnota tejto vkladanej pohľadávky 10 000 €. Ako bude zdaňovať vkladateľ fyz. osoba XY túto tvorbu OKF v nominálnej hodnote, ak v minulosti nadobudla túto pohľadávku za 2 000 €? Rozdiel medzi 10 000 a 2 000 = 8 000 zdaní v rámci § 8 ods. 2? Predpokladám, že u právnickej osoby by malo dôjsť k zdaneniu iba v prípade, ak by dochádzalo k rozdielu medzi nominálnou hodnotou 10 000 a reálnou hodnotou, teda by sa ocenila pohľadávka v nižšej sume = to by sa potom účtovala do výnosov -daňových?
Slovenská s.r.o. mala celý rok 2024 v obchodnom majetku zaradenú samoobslužnú autoumyvarku. Z jej prevádzky dosahovala spoločnosť zdaniteľné výnosy. Od 01.10.2024 túto autoumyvarku spoločnosť prenajala inému podnikateľskému subjektu, pričom mesačný výnos z prenájmu je 1 000 €. Ročný daňový odpis autoumyvarky je 14 000 € a zdaniteľné výnosy z jej prevádzky do 30.09.2024 (čiže mimo prenájmu) boli 20 000 €. Je v takomto prípade nutné upravovať výšku daňových odpisov, keďže príjem z prenájmu je nižší ako ( 3 000 € ku koncu roka) hodnota daňových odpisov ( 14 000 €)? Alebo sa berie do úvahy celková výška výnosov, čiže prevádzka plus prenájom ( 20 000 + 3 000 = 23 000 €) a úprava daňových odpisov nie je potrebná?
Je daná jedna s. r. o., ktorá chce upraviť svoju zakladateľskú listinu tak (spoločníkom je 1 maďarská nezisková Kft.), aby v ňom bolo vymedzené, aby výber dividend zo spoločnosti nebol prípustný. Je toto možné alebo je to v rozpore s právnymi predpismi?
November sa v rámci tohto roka zaradil ku priaznivejším mesiacom z hľadiska počtu vyhlásených konkurzov. V medzimesačnom porovnaní s októbrom ide o viac ako 38 % pokles. V bankrote sa ocitlo 26 podnikateľských subjektov, z toho bolo 25 právnických osôb a jedna fyzická osoba – živnostník. V medziročnom porovnaní nastala len nepatrná 4 % zmena, presne pred rokom bol počet vyhlásených konkurzov 25.
Obec zriadila 2 nové s. r. o. so 100 % účasťou. Ekonóm obce tvrdí, že výsledky týchto s. r. o. nepatria do výpočtu záverečného účtu, teda ich neuvádza, takže záverečný účet je v podstate len záverečným účtom obce. Je to správny názor?
Superodpočet je nástroj na podporu súkromného výskumu a vývoja. Pokiaľ majú podnikatelia dostatočný daňový základ a investujú do vlastného výskumu a inovácií, môžu si z daňového základu odrátať na takéto projekty 100 % z vynaložených nákladov. Hoci zlaté roky 2020 a 2021, kedy si mohli odpočítať až 200 %, sú nenávratne preč, superodpočet aj v roku 2022 prilákal desiatky nových subjektov.
Co dělat, když s. r. o. založené v roce 2015 a vykazující každý rok zisk (vlastněná 100 % českou mateřskou společností) nevytvářela z důvodu neznalosti rezervní fond ze zisku? Vlastní jmění společnosti je 5 000 €. Jak postupovat, je možné zaúčtovat fond až v roce 2024? Prosím o zodpovězení níže uvedených dvou dotazů.
Je možné jednorázově zaúčtovat na účty 431/421 v letošním roce částku minimální výše rezervního fondu 500 €. Zisk před zdaněním za 2023 byl 15 113 € a nerozděloval se.
Pokud se v roce 2024 zaúčtuje dle bodu 1 výše rezervního fondu 500 €, což je 10 % základního jmění, musí se v dalších letech dále rezervní fond navyšovat nebo bude splněna zákonná povinnost?
Slovenská s. r. o., jediným společníkem je mateřská společnost, česká s. r. o., dva jednatelé jsou občané České republiky, kteří pobývají v ČR, kde si hradí sociální a zdravotní pojištění. Dotaz je, zda mají jednatelé povinnost ze své funkce jednatelů ve slovenské s. r. o. platit na Slovensku nějaké pojištění (zdravotní, sociální), ačkoli nemají uzavřenou žádnou smlouvu o jednatelství ani pracovní smlouvu na Slovensku. Pokud ano, v jaké výši musí toto pojištění platit?
Slovenská firma SRO, neplatiteľ DPH podniká v oblasti predaja odevov v maloobchodnej prevádzke. Tovar do svojej predajne nakupuje prevažne v Poľsku. Po tovar si chodí osobne súkromným autom. Poľské firmy vystavia za nákup tovaru hneď na mieste faktúru v poľskej mene PLN, ktorú podnikateľ zaplatí priamo na mieste, a to dvomi spôsobmi:
V eurách (predajca prepočíta kurzom faktúru) a podnikateľ mu zaplatí na mieste faktúru priamo v eurách, aj keď sú na faktúre uvedené PLN. Podnikateľ nedostane žiaden doklad o zaplatení faktúry v eurách. Na faktúre uvádzajú spôsob platby: „gotowka - hotovosť v PLN“ Čiže podnikateľ zaplatí faktúru v eurách, ale na faktúre je uvedené, že ju zaplatil v hotovosti v poľských zlotých.
Zaplatí ju v hotovosti v poľských zlotých, ale ja ako účtovníčka nemám žiadny doklad o zmene eura na poľský zlotý... (tvrdí, že to zaplatil jeho súkromnými PLN a nemá žiaden doklad o zmene, alebo že zobral z firemnej pokladnice eurá, zmenil ich v Poľsku na PLN, ale nezobral - nemá doklad zo zmenárne) a nech dám úhradu faktúry z pokladne v eurách.
Ako postupovať? Otázka 1: Ako zaúčtovať faktúru v cudzej mene do účtovníctva? Použiť kurz NBS dňom vystavenia faktúry alebo dňom dodania tovaru alebo dňom zaevidovania faktúry do účtovníctva?
Otázka 2: Keďže podnikateľ nemá – nevedie pokladnicu v poľských zlotých, ako mám zaúčtovať úhradu za nákup tovaru v hotovosti, ak je na faktúre uvedená len mena poľský zlotý a údaj, že faktúra je zaplatená v hotovosti?
V prvom prípade (a.) ako zaúčtujem úhradu FA v PLN z pokladnice EUR? 321/211 a aký kurz pritom použijem? V druhom prípade (b.) musím to zúčtovať cez nejaké záväzky voči konateľovi (keď nemám doklad o zmene PLN)? A kurzom? alebo musím mať pokladnicu v PLN? Ale ako urobím príjem PLN do pokladne (že mi tie PLN dal konateľ) – 211 / 3.. ? a akým kurzom? A potom uhradím faktúru 321/211 a kurzom? A následne mu vrátim z pokladne EUR akože „pôžičku/zálohu“? Poznámka: potrebovala by som vedieť na aké účty zaúčtujem jednotlivé účtovné prípade a aký kurz pritom použijem? Kurz NBS v deň predchádzajúci dňu vystavenia faktúry, alebo dodania tovaru alebo vyplatenia z pokladne?
Fy XY s. r. o. malá jednoosobová účtovná jednotka s. r. o. uzavrela zmluvu na 10 rokov - (cieľ. suma 30 000 €) - Realizovateľné cenné papiere. V priebehu roka zasielam zálohy na nákup CP a na konci roka, na základe Výpisu majetkových a finančných transakcii účtujem nákup RCP na účet 063. Na konci roka je potrebné účtovať precenenie cez 414, alebo opravné položky? Poplatok za výkonnosť a spravcovský poplatok účtujem na účte 568?
Spoločnosť XY s. r. o., malá jednoosobová účtovná jednotka s. r. o. uzavrela zmluvu na 10 rokov - (cieľ. suma 30 000 €) - Realizovateľné cenné papiere. Bol jej účtovaný poplatok za prvé nadobudnutie cenných papierov vo výške 900,00 €. Je potrebné tento poplatok časovo rozlíšiť na 10 rokov, alebo ho môžem účtovať priamo do nákladov?
Spoločnosť s r.o. (plátce DPH) vystavila 3.4.2024 dobropis, jehož den zdanitelného plnění je 31.3.2024. K jakému měsíci si může odběratel nárokovat DPH, a to vstoupí do přiznání k DPH a kontrolního výkazu? Kdyby se jednalo o fakturu, je to k 31.3, ale v případě dobropisu? Odběratel, který DPH vrací, bude mít 100 % DPH přiznáno až v apríli, kdy byl dobropis vystavený.
Máme spoločnosť s ručením obmedzeným na Slovensku, ktorá si vytvorila organizačnú zložku v zahraniční, konkrétne vo Francúzsku. Organizačná zložka dosiahla stratu. Je možné si túto stratu daňovo uplatniť v daňovom priznaní na Slovensku pri podaní daňového priznania za zriaďovateľa, teda s.r.o.-čku?
Voči akým inštitúciám máme / nemáme povinnosť ohlásiť vykonávanie ekonomickej činnosti, konkrétne prevádzku ubytovania, športu, prenájom lodiek, móla, prenájom miestností za účelom konferencií? Spoločnosť už funguje viac rokov, no od 6/2024 bude prevádzkovať aj inú činnosť. Nahlasujem cez všeobecné podania túto ekonomickú činnosť aj na DÚ? Obec a kde všade?