Faktúra

Počet vyhľadaných dokumentov: 691

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 691

Zoradiť podľa:

Ako je to s prijatými faktúrami v obci? Používame program, ktorý nám robí krycie listy (záväzky a platobné poukazy) úhrady. Je potrebné tlačiť oba listy k faktúre? Je tam dosť podpisov, tak sa preto pýtame? Čo má byť vytlačené v obci ako príloha k faktúre a aký účtovací predpis - aj záväzok, aj úhrada musia byť vytlačené pri faktúre?
Vydané: 15. 01. 2025
Sme obchodná firma, mesačný platiteľ DPH. Objednali sme si službu pre nášho zákazníka u dodávateľa v PL (platiteľ DPH). Dodávateľ v PL nám vystavil faktúru s dátumom dodania 29.11.2024. Miesto dodania bolo podľa § 15 zákona o DPH, faktúra bola vystavená na našu firmu bez DPH. Túto službu (opracovanie na materiáli) sme si však objednali pre nášho zákazníka – firma na SR, platiteľ DPH. Službu nášmu zákazníkovi vyfakturujeme so slovenskou DPH. Aký je správny dátum dodania, keď vystavujeme faktúru pre nášho zákazníka na SR? Vždy čakáme na potvrdenie dodacieho listu o prevzatí zákazky od nášho zákazníka na SR, vzhľadom na to, že vo väčšine prípadov ide o materiál nášho zákazníka, na ktorom sa realizuje služba opracovania. Je teda správny postup napr. v tomto prípade, ak by zákazník potvrdil prevzatie v 12/24, vystaviť mu FA s dátumom dodania 12/24? Alebo mala byt FA vystavená s dátumom dodania 29.11.2024, ako nám vyfakturoval náš poľský dodávateľ?
Vydané: 08. 01. 2025
Objednávka z 25. 04. 2024, aj prijatá platba, ďalšia prijatá platba záloha 25.07.2024. Celkovú FA som vystavila 25.11.2024, ide o bytové družstvo, čiže som vyčíslila DPH 20 % k sume. Bolo treba vyčísliť DPH aj v prijatých zálohách v jednotlivých mesiacoch za apríl a júl, alebo je v poriadku až v 11 mesiaci, kde som ju celu dala do KV DPH a zaplatila teraz v 12 mesiaci?
Vydané: 03. 01. 2025
Od roku 2025 pri nákupoch do výšky 400 € (vrátane DPH) bude naďalej možné uplatniť si odpočet DPH bez nutnosti vystavenia faktúry. Pri vyšších sumách však bude potrebné žiadať od dodávateľa riadnu faktúru, aby bol odpočet možný. Pôjdem do predajne Nay alebo Merkury Market, zaplatím v hotovosti 600 €. Zabudnem žiadať riadnu faktúru, vystavia mi bloček, DPH nemôžem odpočítať, to je jasné. Do daňových výdavkov s. r. o. si môžem dať tento bloček? Pôjdem do predajne Nay alebo Merkury Market, zaplatím v hotovosti 600 €. Ak sa identifikujem ako zdaniteľná osoba (s. r. o.- napr. prinesiem im výpis z OR ) sú oni povinní vystaviť riadnu faktúru? Nebudú si vymýšľať, že nie sú povinní a že stačí bloček? 
Vydané: 17. 12. 2024
Objednávka z 25. 11. 2024, odoslaná platba 25. 11., prišla mi vystavená FA z prijatej platby 30. 11. Do výkazu DPH 11? Následne vystavená FA 6. 12. 2024 za poskytnuté služby, vlastne už neslúži v účtovníctve k "ničomu"? Neúčtujem nič, iba založím k dokladom? Alebo je správne, ako som to robila doteraz, že som až klasickú FA 6. 12. 2024 účtovala aj s DPH a dala do 12. mesiaca. Ak sa doplácala rozdiel v cene, odpočítala som zálohu z celkovej fakturovanej sumy aj s DPH a dala do výkazu DPH celu sumu za 12. mesiac. Či je potrebné rozdeliť to na 11. mesiac zálohu a v 12. mesiaci doplatok?
Vydané: 17. 12. 2024
  • Článek
Účtovné prípady sú podľa ustanovenia § 2 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej iba „zákon o účtovníctve“) definované ako účtovanie skutočností o stave a pohybe majetku, stave a pohybe záväzkov, rozdiele majetku a záväzkov, výnosoch, nákladoch, príjmoch, výdavkoch ako aj výsledku hospodárenia účtovnej jednotky.
Vydané: 10. 12. 2024
Firma prijala do účtovníctva faktúru za ďalší nákup pneumatík z dôvodu ich opotrebovania (nie prvý nákup) spolu so službami súvisiacich s výmenou pneumatík, ako je demontáž a montáž pneumatík, nastavenie tlaku v pneumatikách, vyváženie pneumatík, kontrola pneumatík a pod. Ako správne zaúčtovať prijatú faktúru? Z pohľadu zákazníka v tomto smere ide o poskytnutie služby, ktorá sa účtuje na príslušný účet 518 – Nakupované služby alebo na účte 511 - Opravy a udržiavanie?
Vydané: 15. 11. 2024
Daná je s. r. o., ktorá vykonáva údržbárske a stavebné práce na stavbe klienta. Vedľajším produktom týchto údržbárskych prác je kovový odpad zo stavby, pričom vlastník stavby ponechá tento kovový odpad stavebnej firme, aj keď vzniká z jeho majetku. Následne tento kovový odpad dodávateľ stavebných prác odovzdá do zberne surovín. Ako má stavebná firma účtovne narábať s týmto kovovým odpadom? Má ho najprv účtovne prijať na sklad od objednávateľa (a ak áno, za akú cenu?) a následne vystaviť faktúru zberni surovín?
Vydané: 31. 10. 2024
Reťazové a triangulárne obchody Zásadným znakom reťazových obchodov je skutočnosť, že tovar, ktorý je predmetom obchodu sa fyzicky prepraví od prvého dodávateľa priamo k poslednému odberateľovi. To znamená, že v rámci...
Vydané: 25. 10. 2024
Spoločnosť predáva sáčky (nemá e-shop). Niektoré rozváža vlastným autom, iné zasiela kuriérom. Pri zasielaní kuriérom, dostane od neho doklad o prevzatí tovaru. Na faktúre spoločnosť uvádza ako dátum dodania, deň keď kuriér prevezme tovar. Je tento postup správny? (Dátum prevzatia tovaru zákazníkom nemá odkiaľ zistiť.)
Vydané: 22. 10. 2024
Zamestnanec požiadal o príspevok na rekreáciu – dieťa sa zúčastnilo denného tábora. Predložil účtovný doklad (faktúru), ktorá spĺňa všetky náležitosti účtovného dokladu. Ako doklad o úhrade predložil príjmový pokladničný doklad, ktorý ale bol ručne vypísaný. Je možné uznať ručne vypísaný príjmový doklad, ak občianske združenie, ktoré organizuje tábor, nemá registračnú pokladnicu?
Vydané: 03. 10. 2024
  • Článek
V predošlých dvoch častiach článku sme predstavili, z kvantitatívneho hľadiska, najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša zákon č. 102/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "novela zákona o DPH"), pričom všetky z nich nadobudnú účinnosť od 1. januára 2025.
Predávame tovar prostredníctvom e-shopu. Tovar zasielame aj do iných členských štátov EÚ (Česko, Rakúsko). Vo faktúrach máme uvedené položky za tovar a položku za dopravu. Ako správne vykázať druh dodania v daňovom priznaní OSS položky za tovar a položku za poštovné? Je to spoločne ako tovar - GB?
Vydané: 26. 09. 2024
  • Článek
Podnikateľské prostredie je premenlivé a môže nastať situácia, keď spoločnosť z objektívnych alebo subjektívnych dôvodov nemá uhradené svoje záväzky. Podnikatelia by mali vedieť identifikovať a kvantifikovať svoje neuhradené záväzky, nakoľko môžu mať výrazný vplyv na splatnú daň z príjmov.
Vydané: 26. 09. 2024
Dobrý deň, ako správne účtovať faktúru za služby pri dovoze tovaru rozdelenú na položky "vystavenie JCD" a "zrušenie dokladov JCD"? Ďakujem.
Vydané: 06. 08. 2024
Slovenský dodávateľ - platiteľ DPH dodal tovar slovenskému odberateľovi platiteľovi DPH. Tovar bol doručený na adresu do Maďarska. Vo faktúre od dodávateľa je tovar uvedený 0 % DPH a nie je na nej uvedená ani "Prenesená daňová povinnosť". Je táto faktúra vystavená v súlade so zákonom o DPH a akú povinnosť má odberateľ?
Vydané: 06. 08. 2024
  • Článek
Spoločnosť s r. o., ktorá vedie podvojné účtovníctvo a je platiteľ dane z pridanej hodnoty (DPH) vystavila v decembri v roku 2023 faktúru na predaj borovicovej dosky, ktorú zaúčtovala:
Vydané: 24. 07. 2024
Slovenská s.r.o., platiteľ DPH, má obstaranú nehnuteľnosť na predaj, evidovanú v zásobách. Túto nehnuteľnosť bude firma predávať na bývanie a už teraz vie, že ju bude predávať bez DPH. Pri vyúčtovacej faktúre za plyn a energiu si firma neuplatnila odpočet DPH na vstupe, keďže vie, že nehnuteľnosť bude predávať bez dane, tak aby nemusela dodatočne upravovať odpočítanú DPH. V tomto momente už existuje predkúpna zmluva a firma sa s kupcom dohodla, že náklady na vyššie uvedený plyn a energie už znesie budúci kupca. Firma mu teda dodávku plynu a energie prefakturovala a neuplatnila DPH na výstupe, keďže na nákladovej strane si DPH neodpočítala. Je takýto postup správny?
Vydané: 28. 06. 2024
Slovenská firma SRO, neplatiteľ DPH podniká v oblasti predaja odevov v maloobchodnej prevádzke. Tovar do svojej predajne nakupuje prevažne v Poľsku. Po tovar si chodí osobne súkromným autom. Poľské firmy vystavia za nákup tovaru hneď na mieste faktúru v poľskej mene PLN, ktorú podnikateľ zaplatí priamo na mieste, a to dvomi spôsobmi: V eurách (predajca prepočíta kurzom faktúru) a podnikateľ mu zaplatí na mieste faktúru priamo v eurách, aj keď sú na faktúre uvedené PLN. Podnikateľ nedostane žiaden doklad o zaplatení faktúry v eurách. Na faktúre uvádzajú spôsob platby: „gotowka - hotovosť v PLN“ Čiže podnikateľ zaplatí faktúru v eurách, ale na faktúre je uvedené, že ju zaplatil v hotovosti v poľských zlotých. Zaplatí ju v hotovosti v poľských zlotých, ale ja ako účtovníčka nemám žiadny doklad o zmene eura na poľský zlotý... (tvrdí, že to zaplatil jeho súkromnými PLN a nemá žiaden doklad o zmene, alebo že zobral z firemnej pokladnice  eurá, zmenil ich v Poľsku na PLN, ale nezobral - nemá doklad zo zmenárne) a nech dám úhradu faktúry z pokladne v eurách. Ako postupovať? Otázka 1: Ako zaúčtovať faktúru v cudzej mene do účtovníctva? Použiť kurz NBS dňom vystavenia faktúry alebo dňom dodania tovaru alebo dňom zaevidovania faktúry do účtovníctva? Otázka 2: Keďže podnikateľ nemá – nevedie pokladnicu v poľských zlotých, ako mám zaúčtovať úhradu za nákup tovaru v hotovosti, ak je na faktúre uvedená len mena poľský zlotý a údaj, že faktúra je zaplatená v hotovosti? V prvom prípade (a.) ako zaúčtujem úhradu FA v PLN z pokladnice EUR? 321/211 a aký kurz pritom použijem? V druhom prípade (b.) musím to zúčtovať cez nejaké záväzky voči konateľovi (keď nemám doklad o zmene PLN)? A kurzom? alebo musím mať pokladnicu v PLN? Ale ako urobím príjem PLN do pokladne (že mi tie PLN dal konateľ) – 211 / 3.. ? a akým kurzom? A potom uhradím faktúru 321/211 a kurzom? A následne mu vrátim z pokladne EUR akože „pôžičku/zálohu“? Poznámka: potrebovala by som vedieť na aké účty zaúčtujem jednotlivé účtovné prípade a aký kurz pritom použijem? Kurz NBS v deň predchádzajúci dňu vystavenia faktúry, alebo dodania tovaru alebo vyplatenia z pokladne?
Vydané: 19. 06. 2024
Zahraničná spoločnosť realizovala stavebné práce na Slovensku ešte v roku 2023, odberateľom prác bola tiež zahraničná spoločnosť, ktorá je registrovaná na Slovensku podľa § 5 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH"). Zhotoviteľ vyhotovil faktúru nesprávne s prenesením daňovej povinnosti na príjemcu služby, pretože nie sú splnené podmienky uvedené v ustanovení § 69 ods. 2 zákona o DPH, lebo príjemca služby nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň. Zhotoviteľ vykonal oneskorenú registráciu za platiteľa DPH a po registrácii vystaviť opravnú faktúru podľa § 71 ods. 2 zákona o DPH s aktuálnym dátumom vystavenia a pôvodným dátumom dodania. V roku 2023 zhotoviteľ mal slovenských subdodávateľov, ktorí vyfakturovali svoje práce so slovenskou daňou (miesto dodanie na Slovensku podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH) na zahraničné IČ DPH odberateľa, pretože v tomto období zhotoviteľ ešte nebol registrovaný za platiteľa DPH (iba oneskorene). Podľa § 55 ods. 4 zákona o DPH, zahraničná osoba si uplatní odpočítanie dane v tom istom mimoriadnom daňovom priznaní, v ktorom sa uvádza daň podľa § 78 ods. 9 zákona o DPH. Obdobie, v ktorom zahraničná osoba mala byť platiteľom, sa začína dňom, keď uskutočnila prvý zdaniteľný obchod v tuzemsku, z ktorého by jej vznikla povinnosť platiť daň, keby mala postavenie platiteľa. Za toto obdobie spoločnosť vystavila iba jednu faktúru so slovenskou daňou, ktorú je povinnú platiť podľa § 69 ods. 13 zákona o DPH. Má právo zahraničná osoba odpočítať DPH prostredníctvom mimoriadneho daňového priznania zo všetkých faktúr, ktoré prijal za obdobie, v ktorom mala byť platiteľom aj napriek tomu, že nevznikla jej povinnosť platiť daň v každom mesiaci horeuvedeného obdobia? Je potrebné opraviť údaje zahraničnej osoby na prijatých faktúrach, aby boli vystavené na už pridelené slovenské IČ DPH?
Vydané: 18. 06. 2024