Faktúra
Počet vyhľadaných dokumentov: 714
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 714
Zoradiť podľa:
Starosta chce kúpiť darčekové poukážky pre svojich zamestnancov zo sociálneho fondu. Je to vôbec možné? Išlo by to na faktúru, ktorú by sme nahodili do účtovníctva, ale nevieme, akú položku ani aké účtovanie použiť na faktúre. Mohla by sa táto faktúra uhradiť priamo z účtu sociálneho fondu, alebo treba preposlať z účtu SF na bežný a uhradiť z bežného účtu?
Obec má uhradiť faktúru inej obci za spoluúčasť na projekte. Ide sa o spoločný projekt dvoch obcí, pričom dotácia bude poskytnutá tej druhej obci, aj projekt bude v majetku druhej obce. Naša obec zaplatila na základe faktúry druhej obci istú čiastku, ktorá bude použitá ako spoluúčasť na projekte. Ako mám správne zaúčtovať takúto faktúru?
Zdaňovacie obdobie novovzniknutej spoločnosti s r.o.
Povinnosť vystavenia faktúry platiteľom DPH
Motorové vozidlo kategórie N3 s druhom karosérie SG z hľadiska dane z motorových vozidiel
- Článek
Podľa ustanovenia § 25 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej iba „zákon o účtovníctve“) sa dlhodobý hmotný a nehmotný majetok oceňuje obstarávacou cenou, vlastnými nákladmi alebo reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 2 zákona o účtovníctve prípadne podľa § 27 ods. 1 písm. j) zákona o účtovníctve, ak ide o nehmotný majetok účtovaný u koncesionára pri koncesii na stavebné práce podľa § 4 ods. 1 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Sme obchodná spoločnosť, mesačný platiteľ DPH. Objednali sme si tovar pod slovenským IC DPH od rakúskej firmy identifikovanej pre DPH v Rakúsku. Prepravu tovaru z Rakúska na Slovensko sme si zabezpečili na vlastné náklady, t. j. objednali sme si slovenskú prepravnú spoločnosť. Rakúska firma nám však vystavila faktúru s rakúskou DPH. Ako postupovať v tomto prípade?
Ide o nadobudnutie tovaru v tuzemsku? Teda, sumu na faktúre bez rakúskej DPH máme samozdaniť? Alebo máme žiadať rakúsku firmu, aby nám opravila faktúru? V prípade, že rakúska firma nám nebude chcieť opraviť faktúru, môžeme žiadať o vrátenie rakúskej DPH?
Na základe pravidiel „DPH pre digitálny vek“ (ďalej len „ViDA“), schválené 5. novembra 2024 Radou ministrov EU (Ecofin) a programového vyhlásenia vlády SR budú od roku 2027 subjekty (platitelia DPH) povinné vystavovať, zasielať a prijímať výlučne elektronické faktúry pre tuzemské transakcie. Úlohou Ministerstva financií SR v spolupráci s Finančným riaditeľstvom SR je vytvoriť podmienky pre implementáciu elektronickej fakturácie.
- Článek
Slovenská spoločnosť s r. o., ktorá je platiteľ dane z pridanej hodnoty na Slovensku, prijíma služby z tretích krajín (napríklad z USA alebo Austrálie a podobne). Ide o elektronické alebo marketingové služby. Spoločnosť z tretej krajiny vystavuje faktúru so slovenskou sadzbou DPH, pričom má pridelené IČ DPH s predponou EÚ. Slovenský kontrolný výkaz však takéto IČ DPH považuje za nesprávne. Je možné takéto DPH pre Slovenskú spoločnosť odpočítať? Ak áno, tak akým spôsobom?
Slovenský platiteľ DPH si objednal službu prepravy tovaru zo Slovenska do Talianska u inej slovenskej spoločnosti, ktorá je tiež platiteľ DPH. Má spoločnosť, ktorá poskytuje objednanú službu prepravy fakturovať so slovenskou DPH alebo bez DPH?
- Článek
Účtovné predpisy pre zaradenie majetku do dlhodobého majetku alebo do krátkodobého majetku ustanovujú ročnú dobu použiteľnosti. Hranicu ocenenia neurčujú priamo, ale odvolávajú sa na zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), v ktorom je cena pre dlhodobý majetok hmotný alebo nehmotný ustanovená.
- Článek
V súčasnej dobe je možné automobil opodstatnene považovať za neodmysliteľný článok podnikateľskej činnosti. Predstavuje totiž činiteľ, ktorý podnikateľom umožňuje efektívnejšie využívať čas, sprostredkovane môže predstavovať jeden z faktorov vyššej konkurencieschopnosti, čím logicky zvyšuje účinnosť podnikania. V súvislosti s používaním automobilu v podnikateľskej praxi neodlúčiteľne patrí aj návšteva autoservisu, či už vynútená (v dôsledku poruchy, nehody a pod.) alebo plánovaná (servisné prehliadky).
Sme obchodná firma, mesačný platiteľ DPH na SR podľa § 4 zákona o DPH. Konateľ našej firmy je zároveň konateľom firmy v ČR. V zmysle zmluvných vzťahov uhrádzame ubytovanie nášho konateľa v ČR - ide o ubytovanie za účelom vykonávania činnosti konateľa v ČR, a uvedené ubytovanie potom prefakturujeme českej firme, v ktorej je náš konateľ tiež konateľom. Faktúra za ubytovanie v ČR je vystavená s českou DPH.
V prípade refakturácie uvedeného ubytovania našou firmou (IČ DPH: SK) na českú firmu (IČ DPH: CZ) má byť faktúra vystavená bez DPH? Alebo nám vzniká nejaká povinnosť registrovať sa v ČR a vystaviť uvedenú FA s českou DPH?
Platiteľ A (Slovenská s.r.o.) dodal (chcel dodať) klasické služby v 08/2024 platiteľovi v Maďarsku. Dodanie - faktúru sme dali do súhrnného výkazu v 08/2024. Teraz klient (pri zhotovení závierky 2024) si spomenul, že dodanie sa neuskutočnilo (objektívna skutočnosť- zrušenie dodávky podľa par. 25/1). Je otázne, že kedy nastala skutočnosť rozhodujúca pre vykonanie opravy základu dane, ale dajme tomu teraz v 06/2025. Dátum vystavenia a dodania na dobropise má byť 06/2025? Tiež do ktorého súhrnného výkazu sa má uviesť tento dobropis (za 06/2025 s mínusom? alebo vybrať dodávku z pôvodného SV? ). Ďakujeme
V snahe „dodržať zákon“ sa mnoho miest a obcí dostáva do pasce formalizmu – buď zverejnia viac, než treba, alebo opomenú dokumenty, ktoré zverejnené majú byť. Ak aj vy riešite rovnaký problém – nie je vám jasné, čo presne zverejniť v súlade so zákonom – tento webinár vám pomôže zbaviť sa neistoty a urobiť si v celej téme poriadok.
Musí byť pri každej faktúre priložená zmluva? Nestačí ich mať k nahliadnutiu? Objednávky prikladáme. Napríklad faktúry za spotrebu elektriny máme mesačne 28-krát a zmluva má 26 strán.
Revolučná zmena vo fakturáciách, ktorú štát plánuje spustiť v roku 2027 zjednoduší aj sprehľadní fakturáciu.
- Článek
Súdny dvor EÚ sa v rozsudku vo veci C640/23 „Greentech SA“ zaoberal otázkou možnosti odpočítania DPH z transakcie, ktorú na základe daňovej kontroly daňová správa prekvalifikovala na nepodliehajúcu DPH, ak je nemožné alebo nadmerne ťažké získať od predávajúceho vrátenie nedôvodne zaplatenej DPH.
- Článek
Komisný predaj sa realizuje na základe komisionárskej zmluvy, v podstate ide o odložený predaj, keď práva k tovaru prevedie vlastník (dodávateľ), t.j. komitent na predajcu (komisionára) až v okamihu, keď predajca nájde zákazníka pre daný tovar.
- Článek
Daň z pridanej hodnoty (ďalej aj ako „DPH“) ako druh nepriamej dane je jedným z najrozšírenejších daňových systémov, ktorý zohráva významnú úlohu v hospodárskych procesoch všetkých krajín Európskej únie, vrátane Slovenskej republiky, v ktorej predstavuje jeden z najväčších príjmov do štátneho rozpočtu. Systém DPH primárne funguje na princípe povinnosti podnikateľov odvádzať daň v každom kroku dodávateľského reťazca. Aby sa však zabránilo prípadnému dvojitému zdaneniu a aby sa zjednodušila daňová zaťaženosť podnikateľov, európska ako aj národná legislatíva umožňuje podnikateľom tzv. odpočet DPH, ktorú zaplatili pri nákupe tovarov a služieb, ktoré používajú na výkon svojej podnikateľskej činnosti.
Živnostník A (kaderník, ktorého účtujeme) ešte v rokoch 2011-2012 prenajímal jednu miestnosť od hlavného nájomcu B. Hlavnému nájomcovi B potom majiteľ nehnuteľnosti C na konci roku 2012 vypovedal zmluvu (takže medzi B a C bola vypovedaná zmluva). Následne živnostník A podpísal zmluvu o nájme priamo s majiteľom C. Medzi B a C sme nevideli zmluvu. Medzi A a B bola uzavretá zmluva na dobu neurčitú a okrem nájmu mu prenajímal aj nábytok. Zmluva medzi A a B nebola nebola žiadnym spôsobom vypovedaná, odvtedy sa ani nestretli (od tej doby samozrejme ani faktúry neboli). Teraz živnostník A chce ukončiť svoju činnosť a len sa chce uistiť, že z nevypovedania zmluvy s B mu neskôr nevzniknú žiadne ťažkosti. Ono to predmet zmluvy medzi A a B sa automaticky zrušil, v momente keď majiteľ C vypovedal subjektu B zmluvu, však? Logicky B nemôže prenajímať nehnuteľnosť, ktorú nevlastní ani neprenajíma, však? Tiež nábytok nie je starosťou subjektu A však? Čo by ste poradili?
- Článek
Sme obchodná firma, mesačný platiteľ DPH. Objednali sme si službu pre nášho zákazníka u dodávateľa v PL (platiteľa DPH). Dodávateľ v PL nám vystavil faktúru s dátumom dodania 29. novembra 2024. Miesto dodania bolo podľa § 15 zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o DPH“), faktúra bola vystavená na našu firmu bez DPH. Túto službu (opracovanie na materiáli) sme si však objednali pre nášho zákazníka - firma na SR, platiteľa DPH. Službu nášmu zákazníkovi vyfakturujeme so slovenskou DPH. Aký je správny dátum dodania, keď vystavujeme faktúru pre nášho zákazníka na SR? Vždy čakáme na potvrdenie dodacieho listu o prevzatí zákazky od nášho zákazníka na SR, vzhľadom na to, že vo väčšine prípadov ide o materiál nášho zákazníka, na ktorom sa realizuje služba opracovania.
Je teda správny postup napr. v tomto prípade, ak by zákazník potvrdil prevzatie v 12/24, vystaviť mu FA s dátumom dodania 12/24? Alebo mala byť FA vystavená s dátumom dodania 29.11.2024, ako nám vyfakturoval náš poľský dodávateľ?