Vývoj mechanizmov opravy a úpravy odpočítanej DPH - minulosť a súčasnosť (I.)

Vydáno: 32 minút čítania
Daň z pridanej hodnoty sa vyznačuje svojím výrazne dynamickým charakterom, čo sa prejavuje, okrem iného, v každoročnej novelizácii zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Výnimku z tohto, dá sa povedať už ustáleného pravidla, nepredstavuje ani rok 2025, keďže 30. júla 2025 bolo oficiálne spustené medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, číslo legislatívneho procesu: LP/2025/396.
Pokiaľ ide o predchádzajúce legislatívne zmeny, zákon o DPH bol novelizovaný aj v roku 2024, a to hneď viackrát. Časté novelizácie právnych predpisov, či už priame alebo nepriame, vyvolané buď novou európskou legislatívou, alebo vlastnou legislatívnou iniciatívou vnútroštátneho zákonodarcu, nútia zdaniteľné osoby ku kontinuálnej adaptácii na meniace sa pravidlá. Výsledkom je prostredie, ktoré sa len s ťažkosťou spája s ideálom právnej istoty a predvídateľnosti právneho poriadku. Otázkou však ostáva, či neustála flexibilita a spresňovanie pravidiel sú skutočne kompatibilné s požiadavkou stability právneho poriadku. Tieto úvahy si však zaslúžia samostatnú analýzu. Keď sa ale vrátime späť k téme, ktorej je venovaný tento článok, problematika opravy a úpravy odpočítanej dane predstavuje oblasť, ktorej bola v roku 2024 venovaná značná pozornosť, pretože sa stala predmetom legislatívnej úpravy, a to konkrétne zákonom č. 354/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Cieľom tohto článku je identifikovať nedostatky právnej úpravy účinnej do 31. decembra 2024 v tejto oblasti a následne v nadväznosti na to poukázať na dôvody, ktoré viedli k legislatívnej iniciatíve vnútroštátneho zákonodarcu upraviť fungovanie mechanizmov v dotknutej oblasti zákona o DPH. Porovnanie predchádzajúcej právnej úpravy (účinnej do 31. decembra 2024) a súčasnej právnej úpravy poskytne nielen zaujímavý obraz legislatívnej cesty, ale aj podnet na reflexiu ďalšieho smerovania tejto problematiky. Vzhľadom na rozsiahlosť tejto témy bude článok rozdelený na viacero samostatných častí.
 
Všeobecne k úprave odpočítanej dane
Z mechanizmu spoločného systému DPH, ako aj z ustálenej judikatúry Súdneho dvora EÚ vyplýva, že zásada práva na odpočítanie dane je inherentnou súčasťou tohto systému, pričom cieľom odpočítania dane je úplné zbavenie zdaniteľnej osoby bremena splatnej alebo zaplatenej DPH v rámci všetkých jej hospodárskych činností. Spoločný systém DPH v dôsledku toho zabezpečuje daňovú neutralitu, pokiaľ ide o daňovú záťaž všetkých hospodárskych činností bez ohľadu na ich ciele alebo výsledky pod podmienkou, že tieto činnosti samy v zásade podliehajú DPH (napríklad rozsudok Súdneho dvora z 25. júla 2018, Gmina Ryjewo, C-140/17, EU:C:2018:595, bod 29). Uplatnenie práva na odpočítanie dane je podmienené splnením tak materiálnych, ako aj formálnych podmienok, pričom sa zároveň vyžaduje, aby posudzovaná hospodárska transakcia nebola poznačená podvodom na DPH, a zároveň aby nebola súčasťou zneužitia práva s cieľom získať daňovú výhodu, ktorej priznanie by bolo v rozpore s cieľmi smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú.v. EÚ L 347 11.12.2006) v platnom znení (ďalej len „smernica o DPH“). Ak dotknutá zdaniteľná osoba splní všetky predmetné podmienky, právo na odpočítanie dane by jej v zásade nemalo byť obmedzené, a teda malo by jej byť priznané v príslušnej výške. Keďže medzi materiálne podmienky práva na odpočítanie dane zaplatenej na vstupe patrí, okrem iného, práve použitie nadobudnutých tovarov a služieb, zaťažených touto daňou, na účely zdaniteľných transakcií dotknutej zdaniteľnej osoby, neoddeliteľnou súčasťou režimu odpočítania dane je aj mechanizmus úpravy odpočítanej dane, ustanovený priamo smernicou o DPH, ktorým sa sleduje zvýšenie presnosti odpočítaní spôsobom zaručujúcim neutralitu DPH tak, aby plnenia uskutočnené v prechádzajúcom štádiu naďalej umožňovali uplatniť právo na odpočítanie dane len v rozsahu, v akom slúžia na poskytnutie plnení podliehajúcich takejto dani. Inými slovami povedané,
mechanizmom úpravy odpočítanej dane sa sleduje zachovanie uplatneného práva na odpočítanie dane výlučne v tom rozsahu, v akom prijaté tovary a služby slúžia na poskytovanie plnení podliehajúcich DPH
. Cieľom tohto mechanizmu podľa judikatúry Súdneho dvora EÚ je v tejto súvislosti vytvoriť úzky a priamy vzťah medzi právom na odpočítanie DPH zaplatene

Související dokumenty

Súvisiace články

Vyradenie nevymožiteľnej pohľadávky za služby z hľadiska dane z príjmov a DPH
Úprava odpočítanej dane podľa § 54d zákona o DPH
Dôležité zmeny zákona o DPH
Úprava odpočítanej dane pri hnuteľnom investičnom majetku sčasti využívanom na podnikanie
Odpočítanie DPH uplatnenej na investičný majetok a úprava odpočítanej dane
Zníženie zdaniteľného základu pre daň z pridanej hodnoty
Oprava základu dane
Nedoručenie zásielky
Poskytovanie ubytovania a dopravy vlastným zamestnancom a pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry
Oprava základu dane
Investičný majetok z hľadiska DPH a úprava dane odpočítanej pri investičnom majetku v roku 2022
Investičný majetok z hľadiska DPH a úprava dane odpočítanej pri investičnom majetku v roku 2022 (II.)
Opravné faktúry v kontrolnom výkaze
Zníženie základu dane pri nevymožiteľnej pohľadávke
Oprava základu dane, neexistencia rizika daňových strát
Prevod automobilu podnikateľa fyzickej osoby do obchodnej spoločnosti
Oprava základu dane pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty za dodanie tovaru alebo služby po 1.1.2023
Zdaniteľná osoba v DPH vo vzťahu k orgánom verejnej správy a súvisiace praktické príklady pri nákupe tovarov a služieb
Povinnosť upraviť odpočítanú DPH pri investičnom majetku

Súvisiace otázky a odpovede

Nezaplatený náklad
Nepriama zľava a DPH
Sadzba DPH
Právne služby spojené s likvidáciou dcérskej spoločnosti
Určení režimu DPH, Fakturace vztahující se k nemovitosti vlastněné zahraniční osobou, reg. na Slovensku podle § 5 slovenskému plátci
Prenájom bytu zdaniteľnej osobe
Automobil - DPH
Predĺžená splatnosť a uplatnenie § 53b zákona o DPH, uplatnenie § 17 osd. (27) zákona o dani z príjmov a predĺžená splatnosť.
Prijatie služby vzťahujúcu sa na nehnuteľnosť a DPH
Odpočítanie DPH pri dovoze tovaru
DPH a použitie koeficientu pri odpočte dane
DPH pri predaji nehnuteľnosti
Povinnosti zahraničnej osoby registrovanej podľa § 5 zákona o DPH.
Prenos daňovej povinnosti
Nárok na odpočítanie dane z pridanej hodnoty
Odpočet DPH pri registrácii za platiteľa
Služba z iného členského štátu
Premiestnenie výrobných strojov do organizačnej zložky v zahraničí
Stratený tovar a daň z pridanej hodnoty
Uplatnenie DPH pri drobných nákupoch

Súvisiace predpisy

Zákon NR SR č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty
354/2024 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony