Zdaniteľná osoba v DPH vo vzťahu k orgánom verejnej správy a súvisiace praktické príklady pri nákupe tovarov a služieb

Vydáno: 10 minút čítania

Cieľom článku je všeobecne vymedziť orgán verejnej správy ako zdaniteľnú osobu podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“), určiť základnú podmienku uplatnenia jeho práva na odpočítanie DPH a situáciu ilustrovať na príkladoch.

Daň z pridanej hodnoty (ďalej len "DPH") je svojou podstatou všeobecnou nepriamou daňou spotrebného charakteru. Je viacstupňová a vyberá sa v každej fáze výroby a distribúcie. V závere zaťažuje konečnú spotrebu. Mechanizmus DPH je v podmienkach Slovenskej republiky upravený zákonom o DPH, ktorý vychádza z legislatívy Európskej únie (EÚ) v danej oblasti. Pri posudzovaní konania vo verejnom záujme treba vychádzať zo skutočností, že hlavné činnosti sú zamerané predovšetkým na plnenie úloh štátu alebo úloh územnej samosprávy. Orgány verejnej správy konajú vo verejnom záujme, resp. prijímateľom ich činností je vo všeobecnosti verejnosť. Orgány verejnej správy nie sú zdaniteľnými osobami na účely DPH, ak konajú v rozsahu svojej hlavnej činnosti. Existujú však výnimky z tohto všeobecného pravidla, ktoré treba osobitne skúmať v každom a konkrétnom zdaniteľnom obchode.
Ak orgán verejnej správy, ktorý je zdaniteľnou osobou a platiteľom DPH, obstaráva procesom verejného obstarávania tovary alebo služby, má povinnosť skúmať, či toto obstarávanie súvisí s činnosťou, na základe ktorej sa stal zdaniteľnou osobou, resp. platiteľom DPH podľa zákona o DPH. Táto skutočnosť má následne vplyv na právo na odpočítanie DPH.
 
Orgány verejnej moci ako zdaniteľná osoba
Štátne orgány a ich rozpočtové organizácie, štátne fondy, orgány územnej samosprávy a ich rozpočtové organizácie a iné právnické osoby, ktoré sú orgánmi ve

Související dokumenty

Súvisiace články

Zníženie základu dane pri nevymožiteľnej pohľadávke
Investičný majetok z hľadiska DPH a úprava dane odpočítanej pri investičnom majetku v roku 2022 (II.)
Intenzita využívania majetku a odpočet DPH (C-672/16); prípad Imofloresmíra
Nájom, energie a daň z pridanej hodnoty
Refakturácia komunálneho odpadu nájomníkom a daň z pridanej hodnoty
Ukončenie registrácie za platiteľa a daňová povinnosť
Vzťah dane z pridanej hodnoty a vstupnej ceny odpisovaného majetku
Vyradenie nevymožiteľnej pohľadávky za služby z hľadiska dane z príjmov a DPH
Dlhodobý prenájom bytu fyzickej osoby spoločnosti s r. o.
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Investičný majetok z hľadiska DPH a úprava dane odpočítanej pri investičnom majetku v roku 2019
Prenájom nehnuteľnosti holdingovou spoločnosťou dcérskej spoločnosti
Služby autoservisu z hľadiska DPH
Odpočítanie DPH z majetku pri registrácii za platiteľa DPH
Odpočítanie DPH uplatnenej na investičný majetok a úprava odpočítanej dane
Automobil prenajatý na podnikanie
Typy registrácie pre DPH – rozdiely, pravidlá, podávanie výkazov
Prevod automobilu podnikateľa fyzickej osoby do obchodnej spoločnosti
Opravné faktúry v kontrolnom výkaze

Súvisiace otázky a odpovede

Dlhodobý prenájom bytu od FO pre s.r.o.
FO a prenájom bytu - bytového priestoru vlastnej s.r.o.
Nadobudnutie nehnuteľnosti v krajine EÚ a dane
DPH a spätná oprava zakladu dane - 2.cast
Právne služby spojené s likvidáciou dcérskej spoločnosti
Predĺžená splatnosť a uplatnenie § 53b zákona o DPH, uplatnenie § 17 osd. (27) zákona o dani z príjmov a predĺžená splatnosť.
Vybudovanie oplotenia na pozemku a vplyv na majetok a dane
Občerstvenie
Leasing v JÚ
Predaj zásob pod cenu obstarania
Predaj nehnuteľnosti vytvoreného vlastnou činnosťou
Reprezentačné a DPH
Povinnosti zahraničnej osoby registrovanej podľa § 5 zákona o DPH.
Premiestnenie výrobných strojov do organizačnej zložky v zahraničí
Odstúpenie od zmlúv (zmluva o úvere, zmluva o finančnom lízingu, zmluva o operatívnom lízingu
vybavenie prechodného pobytu zamestnancovi
Úhrada faktúry súkromnou kartou
Predaj tovaru cez eshop z Poľska na Slovensko a do Čiech
Reklamný predmet
Účtovanie nákladov