Ste začínajúci podnikateľ, poznáte všetky svoje povinnosti?

Vydáno: 6 minút čítania

Začínate podnikať? Stali ste sa živnostníkom alebo štatutárnym orgánom právnickej osoby? V prípade, že ste fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, ale nie je zamestnávateľom (SZČO), sú vaše povinnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (ďalej „BOZP“) jednoduchšie. Napriek tomu aj vy musíte primerane dodržiavať požiadavky právnych a ostatných predpisov na zaistenie BOZP.

Za BOZP zodpovedáte sami sebe a pracovný úraz spôsobený vašou nepozornosťou alebo podceňovaním požiadaviek BOZP vám môže spôsobiť i ekonomické problémy. Zvýšenú pozornosť je potrebné venovať práci na tzv. spoločných pracoviskách, na ktorých pracujú aj zamestnanci iných firiem, či iní živnostníci, pričom otázky týkajúce sa spolupráce, koordinácie a informovanosti v oblasti BOZP sa dohadujú písomne. Písomné dohody musia obsahovať vymedzenie zodpovednosti jednotlivých zamestnávateľov a fyzických osôb – podnikateľov za prípravu a vykonanie preventívnych a ochranných opatrení. Uzavreté dohody majú obsahovať otázky týkajúce sa napr. zabezpečenia pracovísk alebo nebezpečných pracovných priestorov, používania strojov a zariadení, označenia a zabezpečenia zdrojov ohrozenia, udržiavanie poriadku a pod.

Fyzická osoba – podnikateľ, ktorý zamestnáva aspoň jednu fyzickú osobu v pracovnoprávnom vzťahu sa stáva zamestnávateľom. Ako zamestnávateľ ste povinný sústavne kontrolovať a vyžadovať dodržiavanie právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie BOZP, zásad bezpečnej práce, ochrany zdravia pri práci a bezpečného správania na pracovisku, bezpečných pracovných postupov a zároveň ste povinný odstraňovať nedostatky zistené kontrolnou činnosťou.

Každý zamestnávateľ sa musí riadiť zákonom č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej „zákon č. 124/2006 Z. z.“). Zamestnávatelia musia vytvoriť podmienky na splnenie ochrany zamestnancov, čím sa vlastne sami chránia pred prípadnými následkami porušovania pravidiel BOZP. Základnými podmienkami na zaistenie BOZP sa rozumejú minimálne požiadavky, ktoré sú platné rovnako pre všetkých zamestnávateľov.

V rámci prevencie zamestnávateľ musí vykonať všetko preto, aby nedošlo k nežiadúcej udalosti a musí sa pripraviť na to, čo bude robiť, ak k udalosti dôjde. Povinnosťou zamestnávateľa pri bezprostrednom a vážnom ohrození života alebo zdravia je:

  • vopred vykonať opatrenia a zabezpečiť prostriedky na ochranu života a zdravia zamestnancov v prípade mimoriadnych udalostí, vrátane požiarov a na poskytnutie prvej pomoci,
  • určiť postup pre prípad záchranných prác, evakuácie a vzniku poškodenia zdravia, vrátane poskytnutia prvej pomoci,
  • na účel prvej pomoci vybaviť pracoviská prostriedkami prvej pomoci, určiť a odborne spôsobilými osobami vyškoliť zamestnancov na vykonávanie záchranných prác a evakuácie a na poskytnutie prvej pomoci.

Každá fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, ako aj právnická osoba, ktorá má čo i len jedného zamestnanca v pracovnoprávnom vzťahu, musí mať, okrem iných, zabezpečené aj preventívne a ochranné služby.

Preventívne a ochranné služby, ktorými je aj bezpečnostnotechnická služba (ďalej „BTS“) sú v zmysle zákona č. 124/2006 Z. z. odborné služby poskytované zamestnávateľovi, ktorý je povinný ich zabezpečiť pre všetkých zamestnancov a ktoré súvisia s výberom, organizovaním a vykonávaním odborných úloh pri zaisťovaní BOZP, predovšetkým s prevenciou rizík vrátane psychosociálnych rizík a ochranou pred nimi.

Úlohou BTS je poskytovanie poradenských služieb pri zaisťovaní BOZP zamestnávateľovi v zákonom definovaných oblastiach (ust. § 22 ods. 1 zákona č. 124/2006 Z. z.), pričom ale povinnosti zamestnávateľa v oblasti BOZP a ani jeho zodpovednosť za zaistenie BOZP zriadením BTS nie sú dotknuté, a to nielen v prípade, ak sú vykonávané vlastnými odbornými zamestnancami, ale aj v prípade ich výkonu dodávateľským spôsobom.

BTS v rámci zaisťovania BOZP zabezpečuje u zamestnávateľa realizáciu príslušných preventívnych, ochranných a odborných úloh na ochranu života a zdravia osôb na jeho pracoviskách, t. j. vykonáva odborné činnosti spočívajúce v zaisťovaní BOZP, najmä z hľadiska primeranosti pracovných priestorov a stavieb, pracovných procesov a pracovných postupov, pracovných prostriedkov a iných technických zariadení, pracovného prostredia a ich technického, organizačného a personálneho zabezpečenia.

BTS sleduje nielen záujmy ochrany zamestnancov, ale svojou činnosťou bezprostredne a výrazné prispieva k bezporuchovej prevádzke, k minimalizovaniu vzniku pracovných úrazov a strát spôsobených pracovnými úrazmi, tzn. v konečnom dôsledku chráni záujmy zamestnávateľa.

BTS, či už sú vykonávané vlastnými odbornými zamestnancami zamestnávateľa alebo dodávateľským spôsobom, t. j. osobami oprávnenými na výkon BTS, plnia úlohy BTS v úzkej spolupráci s komisiou BOZP, so zástupcami zamestnancov pre bezpečnosť, ako aj s príslušnými odbornými útvarmi zamestnávateľa. Aj zamestnávateľ a zamestnanci majú informovať BTS a odborných zamestnancov, ktorí plnia ich úlohy, o všetkých skutočnostiach aj možných okolnostiach týkajúcich sa práce, pracovného prostredia a BOZP, ktoré môžu ovplyvniť zdravie zamestnancov.

BTS v záujme optimalizácie pracovných podmienok ovplyvňuje postoje zamestnávateľa, vedúcich zamestnancov a zamestnancov k BOZP. Odborní zamestnanci zabezpečujú a koordinujú činnosti zamestnávateľa, ktorými sa zabezpečia jeho všeobecné povinnosti v zmysle platných právnych predpisov, a to:

  • vykonávanie opatrení so zreteľom na všetky okolnosti týkajúce sa práce a v súlade s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie BOZP,
  • zlepšovanie pracovných podmienok a ich prispôsobovanie zamestnancom, zohľadňovanie pritom meniacich sa skutočných a predvídateľných okolností a dosiahnutých vedeckých a technických poznatkov,
  • zisťovanie nebezpečenstiev a ohrození, posudzovanie rizík a vypracovanie písomného dokumentu o posúdení rizika pri všetkých činnostiach vykonávaných zamestnancami,
  • zabezpečovanie, aby pracoviská, komunikácie, pracovné prostriedky, materiály, pracovné postupy, výrobné postupy, usporiadanie pracovných miest a organizácia práce neohrozovali bezpečnosť a zdravie zamestnancov a na ten účel zabezpečovanie potrebnej údržby a opravy,
  • zabezpečovanie, aby chemické faktory, fyzikálne faktory, biologické faktory, faktory ovplyvňujúce psychickú pracovnú záťaž a sociálne faktory neohrozovali bezpečnosť a zdravie zamestnancov,
  • ďalšie povinnosti v zmysle ust. § 6 zákona č. 124/2006 Z. z.

(Článok jekrátený celý si môžete prečítať na: NIP)

Související dokumenty

Súvisiace články

Covid testy a daňová uznateľnosť, nepeňažný príjem zamestnanca
Pokyn zamestnávateľa na celofiremné testovanie zamestnancov
Strata spôsobilosti zamestnanca dlhodobo vykonávať doterajšiu prácu
Ochrana zdravia pri práci – niektoré legislatívne zmeny
Úraz zamestnanca na podujatí organizovanom zamestnávateľom
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci z daňového hľadiska
Povinnosti v podnikaní a sankcie (VIII.)
Daň z príjmov – aktuálne problémy
Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca súvisiace s ukončením obdobia pandémie
Pravidelná a príležitostná práca z domácnosti zamestnanca
Pracovné cesty a dovolenky zamestnancov v čase pandémie
Právne nároky poškodeného v dôsledku pracovného úrazu pri dopravnej nehode
Vybrané výdavky na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci v zákone o dani z príjmov
Nárok zamestnanca na peňažné plnenie v súvislosti s výskytom koronavírusu
Otázky a odpovede k zákonu o COVID -19
Pracovné cesty v daňových súvislostiach
Benefity zamestnancov z hľadiska daňových a účtovných predpisov (IV.)
Poistné plnenia – vybrané problémy
Povinnosti v podnikaní a sankcie (VII.)

Súvisiace otázky a odpovede

Práceneschopnosť a doplnkové dôchodkové poistenie
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Mzdové náležitosti zamestnanca pacujúceho v obci
Doprava zamestnanca na výkon práce v rámci pracovnej pohotovosti
Zrušenie prevádzkarne
Dohoda o hmotnej zodpovednosti
Zmena pracovnej pozície zamestnanca a preškolenie BOZP
Pracovné zmluvy
Príspevok zamestnávateľa do DDS
Zriadenie dvojzmennej prevádzky
Odstupné zamestnanca
Čerpanie sociálneho fondu
Nárok na dovolenku pri skončení pracovného pomeru
Poistenie ako daňový výdavok
Pracovný pomer na dobu určitú
Zrážky zo mzdy zamestnanca
Nárok zamestnanca na cestovné náhrady
Stravné lístky za predchádzajúci mesiac
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Návšteva u lekára a PN zamestnanca