Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") pojem podania špecificky nedefinuje. Podania ale úzko súvisia s právami a tiež povinnosťami daňových subjektov a správou daní. Cieľom článku je čo najvýstižnejšie čitateľov informovať o podaniach a s tým súvisiacich situáciách.
Podania urobené elektronickými prostriedkami po legislatívnej úprave od roku 2023
S účinnosťou od 1.11.2022 bol novelou č. 325/2022 Z.z. k zákonu o e-Gov, novelizovaný aj daňový poriadoka osobitne
ust. § 13 v ods. 5 až 7
daňového poriadku. Legislatívna úprava ods. 5 až 7 upravila podania urobené elektronickými prostriedkami, čím došlo k zosúladeniu daňového poriadku so zákonom o e-Gov v ustanoveniach, ktoré upravujú elektronické doručovanie a elektronické služby v rámci aj OBK.Zákon o e-Gov ustanovuje od účinnosti, t.j. od roku 2013 všeobecnú právnu úpravu pre výkon verejnej moci elektronicky v rozsahu právomocí orgánu verejnej moci podľa osobitných predpisov prostredníctvom elektronickej úradnej komunikácie. Jeho cieľom nie je zasahovať do kompetencie orgánu verejnej moci, ani zasahovať do postupu v konaní podľa osobitného predpisu, avšak jeho cieľom je ustanoviť aj odchýlky v prípade elektronickej komunikácie. Zn. to, že orgány verejnej moci si môžu upraviť postup pri výkone verejnej moci elektronicky aj v osobitnom predpise inak než ustanovuje zákon o e-Gov, avšak len v tých oblastiach, kde to zákon o e-Gov umožňuje.
Legislatívna úprava daňového poriadku sa vykonala v ustanoveniach, ktoré bezprostredne upravujú elektronickú komunikáciu a s elektronickou komunikáciou bezprostredne súvisia (§ 13, § 32, § 33 daňového poriadku) nadväzne na uvedenú novelu zákona o e-Gov.
Tak, ako už je uvedené ust. § 13 daňového poriadku upravuje spôsob podania. V § 13 ods. 5 až 7 boli vykonané legislatívne úpravy elektronickej komunikácie, čím došlo k zosúladeniu tohto ustanovenia so zákonom o e-Gov. Tieto odseky upravujú podania urobené elektronickými prostriedkami s použitím aj iných spôsobov autorizácie ako len kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) na špecializovanom portáli orgánu verejnej moci (OVM). Tieto úpravy sa ale v praxi nedotkli povinnosti elektronickej komunikácii špecializovaného portálu finančného riaditeľstva, prostredníctvom ktorého daňové subjekty doručujú najmä tlačivá v štruktúrovanej (predpísanej) podobe zverejnené na webovom sídle finančného riaditeľstva, napr. štruktúrované tlačivo daňového priznania k dani z príjmov, k dani z pridanej hodnoty, oznámenia podľa § 43 ZDP, žiadosť o registráciu alebo o zrušení daňového subjektu.
Cez špecializovaný portál finančného riaditeľstva musia byť podania podané podľa § 13 ods. 5 až 7 daňového poriadku