Sankcie za porušenie povinností v oblasti DPH

Vydáno: 16 minút čítania

Správca dane za nesplnenie daňových povinností uloží alebo vyrubí daňovému subjektu pokutu za správny delikt. Kto a v akom prípade sa dopustí správneho deliktu definuje vo všeobecnosti zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) a pre špecifické prípady v oblasti DPH aj zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Tieto zákony súčasne ustanovujú aj výšku sankcie za porušenia uvedených právnych predpisov.

Všeobecné správne delikty

Vo všeobecnosti v zmysle § 155 daňového poriadku správca dane za nesplnenie daňových povinností uloží alebo vyrubí daňovému subjektu pokutu za správny delikt, ak:

  1. nepodá daňové priznanie
    1. v ustanovenej lehote – pokuta od 30 eur až do 16 000 eur,
    2. v lehote určenej správcom dane vo výzve podľa § 15 ods. 1 daňového poriadku – od 30 eur až do 16 000 eur,
    3. v lehote určenej správcom dane vo výzve podľa § 15 ods. 2 daňového poriadku – pokuta od 60 eur až do 32 000 eur,
  2. nesplní registračnú povinnosť v ustanovenej lehote (­podľa hmotnoprávneho daňového pred­pisu na základe žiadosti o registráciu podľa § 67 daňového poriadku) – pokuta od 60 eur až do 20 000 eur,
  3. nesplní oznamovaciu povinnosť v ustanovenej lehote (podľa daňového poriadku alebo hmotnoprávnych daňových predpisov, napr. oznámenie zmien pri registrácii) – pokuta od 30 eur až do 3 000 eur,
  4. nesplní povinnosť uloženú rozhodnutím správcu dane (povinnosť viesť záznamy podľa § 51 daňového poriadku) – pokuta od 60 eur až do 3 000 eur,
  5. uvedie v daňovom priznaní alebo dodatočnom daňovom priznaní daň, ktorá je nižšia ako daň, ktorú mal v daňovom priznaní uviesť,
  6. zaplatí podľa osobitných predpisov bez podania daňového priznania daň, ktorá je nižšia ako daň, ktorú mal skutočne zaplatiť,
  7. uplatní si nárok vo výške, ktorá je väčšia ako nárok, ktorý si mal právo uplatniť podľa osobitných predpisov,
  8. zapríčiní svojím konaním podľa § 48 ods. 1 daňového poriadku určenie dane podľa pomôcok,
  9. uvedie v dodatočnom daňovom priznaní sumu, ktorá v porovnaní so sumou uvedenou v daňovom priznaní predstavuje
    1. zvýšenie dane

Související dokumenty

Súvisiace články

Oneskorená registrácia pre DPH
Bankový účet platiteľa dane z pridanej hodnoty
Exekučný poriadok a daň z pridanej hodnoty
Povinnosti v podnikaní a sankcie (V.)
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Zastavenie exekúcie a účtovanie
Zmluvné pokuty a penále a oslobodenie od DPH
Oprava základu dane z pridanej hodnoty pri nevymožiteľnej pohľadávke
Zmluvná pokuta voči odberateľovi z iného členského štátu EÚ
Zastavenie exekúcie na zaplatenie pohľadávky
Zníženie základu dane pri nevymožiteľnej pohľadávke
Prijaté depozity pre exekútora od oprávneného na úhradu trov
Opomenutie pravidla "dôveruj ale preveruj" môže vyjsť zamestnávateľa z hľadiska DPH draho
Výkon daňovej exekúcie na účely vymáhania daňového nedoplatku podľa zákona o správe daní
Povinnosti v podnikaní a sankcie (VI.)
Šiesta novela zákona č. 67/2020 Z. z., ktorou sa zrušuje uplatnenie niektorých opatrení
Deň zdaniteľného plnenia
Prenos daňovej povinnosti pri stavebných prácach
Účtovanie o tovare pri trojstrannom obchode

Súvisiace otázky a odpovede

Lehota na vydanie rozhodnutia
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Daňový bonus SZČO
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Premlčanie daňových nedoplatkov
Pálenie pneumatík
Povinnosť používania elektronickej registračnej pokladnice u zahraničných osôb
Ochrana verejného záujmu
Úrok z omeškania
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Počet dní omeškania
ERP a úhrada faktúry platobnou kartou
Právne postavenie pozemkových spoločenstiev
Príjem hotovosti za prenájom majetku v s.r.o.
Správny poplatok
Úhrada faktúry za tovar a ERP
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Zákon o obmedzení platieb v hotovosti