Sprísnené podmienky použitia ERP pre občanov s ŤZP na uplatnenie výnimky z jej používania

Vydané: 15 minút čítania

Rovnako ako novely hmotno-právnych zákonov [napr. zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p., zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. alebo zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.] aj novela zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o ERP“) zverejnená v zákone č. 270/2017 Z. z. je pokračovaním plnenia Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2017 – 2018. Jej účelom je zamedziť krátenie prijatých tržieb v hotovosti zavedením nových povinností pre podnikateľov, servisných organizácií, výrobcov, dovozcov a distribútorov ERP s cieľom dosiahnuť vyššej ochrany a bezpečnosti pri výrobe a používaní pokladníc.

Novela zákona o ERP sprísnila podmienky na uplatnenie oslobodenia od povinnosti používať ERP na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Niektoré ustanovenia nadobudli účinnosť od 1. 4. 2018, aj keď novela nadobudla účinnosť od 1. 1. 2018.

Novela zákona o používaní ERP zahŕňa nasledovné legislatívne úpravy:

  • úpravu technickej časti klientskeho prostredia poskytovaného finančným riaditeľstvom, t. j. virtuálnej registračnej pokladnice, vznikli nové požiadavky na virtuálnu registračnú pokladnicu (ďalej len „VRP“),
  • úpravu terminológie základných pojmov na účely zákona o ERP,
  • zmeny, a to podstatné pri uplatnení výnimky z povinnosti evidovať prijatú tržbu v hotovosti ERP alebo VRP občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím,
  • povinnosti colného úradu a zmeny kompetencií z daňových úradov (DÚ) na finančné riaditeľstvo (FR),
  • zverejňovanie zoznamu certifikovaných ERP,
  • plombovanie ERP,
  • predaj plomb, zúčtovanie odberu a použitie prevzatých plomb FR,
  • zmeny v povinnostiach servisnej organizácie,
  • nové podmienky na zápis a vyčiarknutie z registra servisných organizácií,
  • úprava predajného miesta – prenosná pokladnica,
  • presné (slovné) označenie tovaru alebo služby na pokladničnom doklade,
  • postup pri prerušení prevádzky a zrušenie k povinnosti dennej uzávierky z paragónov (ako náhrady pokladničných dokladov v prípade prerušenie prevádzky ERP),
  • zaznamenanie kumulovaného obratu pri výmene fiskálnej pamäte,
  • povinnosti podnikateľa pri zmene údajov,
  • nové dôvody ukončenia prevádzky ERP a
  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu