Základ dane

Počet vyhľadaných dokumentov: 346

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 346

Zoradiť podľa:

Po zlúčení spoločností, nástupnícka spoločnosť vykazuje v súvahe záporný goodwill. Ako bude táto spoločnosť goodwill odpisovať a ako tento odpis ovplyvní základ dane?
  • Článek
Národná rada SR dňa 24.9.2025 schválila zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou stavu verejných financií na rok 2026. Zmeny v konsolidačnom balíčku sa dotknú viacerých zákonov. (Poznámka: Parlamentná tlač č. 1005).
  • Článek
Dňa 24.9.2025 bol schválený ďalší balík konsolidačných opatrení, a to zákonom č. 261/2025 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií (ďalej len „zákon č. 261/2025 Z.z.“).
  • Článek
Od začiatku roka 2026 vstupuje do platnosti rozsiahla zmena pravidiel zdaňovania príjmov fyzických osôb, ktoré je súčasťou tretieho konsolidačného balíka verejných financií schváleného 24. septembra 2025, a ktoré si stanovilo ako ambíciu stabilizovať príjmovú stránku štátneho rozpočtu, presnejšie rozložiť daňové bremeno medzi jednotlivé príjmové skupiny. Reformou sa posilňuje skutočná progresia tým, že sa rozširuje počet pásiem, v ktorých sa uplatňujú odlišné daňové sadzby. Základnými východiskami sú aj naďalej ustanovenia zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), pričom nastavenie sadzieb a hraníc vychádza z koncepcie viazania na životné minimum.
  • Článek
Daň z pridanej hodnoty sa vyznačuje svojím výrazne dynamickým charakterom, čo sa prejavuje, okrem iného, v každoročnej novelizácii zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Výnimku z tohto, dá sa povedať už ustáleného pravidla, nepredstavuje ani rok 2025, keďže 30. júla 2025 bolo oficiálne spustené medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, číslo legislatívneho procesu: LP/2025/396.
  • Článek
NR SR dňa 24. septembra 2025 schválila zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou stavu verejných financií. Zmeny v konsolidačnom balíčku sa dotknú viacerých zákonov. Balík konsolidačných opatrení vyšiel v Zbierke zákonov SR dňa 9. októbra 2025 pod číslom 261/2025 Z. z. zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií. Uvedieme si úpravy, ktoré sa dotkli zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“).
  • Článek
V priebehu roka 2025 nadobudlo účinnosť viacero legislatívnych zmien, ktoré sa týkajú úprav v oblasti daní, pričom tieto novely majú priamy vplyv na spôsob, akým sa posudzuje daňová povinnosť v určitých špecifických oblastiach súvisiacich so športom.
  • Článek
Pojem tzv. „charitatívna reklama“ bol zavedený zákonom č. 344/2017 Z.z., ktorým sa menil a doplnil zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), keď sa s účinnosťou od 1.1.2018 legislatívne doplnila a upravila možnosť oslobodenia príjmov z tzv. „charitatívnych reklám“.
  • Článek
Operatívny lízing predstavuje druh nájomného vzťahu, pri ktorom prenajímateľ poskytuje nájomcovi určitý majetok na vopred dohodnuté obdobie (obvykle od 1 do 5 rokov), pričom nájomca za jeho používanie uhrádza nájomné.
  • Článek
Súdny dvor EÚ vydal v 1. polroku 2025 nasledujúce rozsudky k predbežným otázkam týkajúcim sa problematiky dane z pridanej hodnoty
  • Článek
Základ dane pri dodaní tovaru a poskytovaní služieb a pri intrakomunitárnom nadobudnutí tovaru tvorí všetko, čo zakladá odplatu, ktorú dodávateľ získal alebo má získať od kupujúceho alebo od tretej strany, a to vrátane dotácií priamo viazaných na kúpnu cenu. Dotácie poskytnuté na účely prevádzky dotovaného subjektu, nie sú súčasťou základu dane. V príspevku uvádzame prípady z rozsudkov Súdneho dvora EÚ, ktoré sa zaoberajú otázkou dotácií vo vzťahu k základu dane.
V DP k DPH nám pri vystavení dobropisov a ťarchopisov nesúhlasí výpočet DPH v riadku 25. Príklad: Dobropisy - základ 19 % -3 919,32 € DPH -744,67 € Ťarchopisy - základ 23 % +5 134,14 € DPH +1 180,85 € Dobropisy - základ 5 % -380,96 € DPH -19,04 € Riadok 24 základ +833,86 € a DPH +417,13 € Ale v DP by mala byť suma v rozmedzí 41,69 € až 191,79 € rozdiel je 225,30 €. Poprosila by som poradiť ako postupovať, pretože neviem či mi dovolí poslať DP a ak áno, či nebude problém na DÚ.
  • Článek
Myšlienka dobrovoľného združovania je staršia než samotný štát - ľudia sa spájali kvôli ochrane a rozvoju svojich komunít od čias, keď boli jazyk a písmo len v zárodku. V modernom práve predstavujú občianske združenia kľúčovú inštitúciu tzv. tretieho sektora: prepájajú občanov, podniky a verejný sektor, čím pomáhajú vyrovnávať sociálne a regionálne nerovnosti.
  • Článek
Platiteľ A (slovenská spoločnosť s r. o.) dodala klasické služby v auguste 2024 platiteľovi dane v Maďarsku. Dodanie služby - faktúru uviedla spoločnosť v súhrnnom výkaze v auguste 2024. Klient si (pri zhotovení závierky 2024) spomenul, že dodanie sa neuskutočnilo (objektívna skutočnosť - zrušenie dodávky podľa § 25 ods. 1). Kedy nastala skutočnosť rozhodujúca pre vykonanie opravy základu dane? Dátum vystavenia a dodania na dobropise má byť jún 2025? Do ktorého súhrnného výkazu sa má uviesť tento dobropis (za 06/2025 s mínusom alebo vybrať dodávku z pôvodného súhrnného výkazu)?
Ministerstvo financií SR v súlade s ustanovením § 160 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. v záujme zabezpečenia jednotného postupu pri uplatňovaní zníženej sadzby dane z pridanej  hodnoty (ďalej len „daň“) na tovar, ktorým sú noviny, časopisy a periodiká, so zreteľom na zmysel a účel zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“), ktoré sa majú praktickým uplatňovaním dosiahnuť, vydáva usmernenie č. MF/011480/2025-731:
Obdobie letných brigád je v plnom prúde a mnohí študenti uzatvárajú dohody o brigádnickej práci. Z príjmov z brigády však môžu byť spojené aj daňové povinnosti. Finančná správa preto upozorňuje študentov, aby si ešte pred nástupom do zamestnania overili, za akých podmienok im vzniká povinnosť platiť preddavky na daň z príjmov.
  • Článek
V tomto vydaní časopisu prinášame komentár k rozsudku Súdneho dvora EÚ k predbežnej otázke, či má kompenzácia vzniknutých nákladov, ktorú vypláca územný samosprávny celok poskytovateľovi služieb verejnej hromadnej dopravy, vstupovať do základu dane týchto služieb - C-615/23 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
  • Článek
V rámci ustanovenia § 4 ods. 7 zákona č. 431/2002 o účtovníctve v z. n. p. (ďalej iba „zákon o účtovníctve) je účtovným jednotkám zakotvená povinnosť viesť účtovníctvo a zostavovať účtovnú závierku v peňažných jednotkách meny euro. V prípade pohľadávok a záväzkov, podielov, cenných papierov, derivátov, cenín a peňažných prostriedkov, ak sú vyjadrené v cudzej mene, je účtovná jednotka povinná účtovať v eurách aj v cudzej mene; táto povinnosť platí aj pri opravných položkách, rezervách a technických rezervách, ak majetok a záväzky, ktorých sa týkajú, sú vyjadrené v cudzej mene. A práve spomínaná povinnosť determinuje vznik kurzových rozdielov v účtovníctve podnikateľov, ktoré môžu mať charakter kurzového zisku alebo kurzovej straty.
  • Článek
Rok 2025 prináša na Slovensku rozsiahle legislatívne úpravy v oblasti daní, ktoré ovplyvnia široké spektrum daňovníkov - od veľkých korporácií, malých a stredných podnikateľov, až po zamestnancov a investorov. Vláda v rámci konsolidačného balíčka zaviedla viacero opatrení, ktorých cieľom je stabilizácia verejných financií a reakcia na aktuálnu fiškálnu situáciu krajiny.
  • Článek
Súdny dvor EÚ vydal v 2. polroku 2024 nasledujúce rozsudky k predbežným otázkam týkajúcim sa problematiky DPH: