Novely zákona o dani z príjmov prijaté v roku 2018 a začiatkom roka 2019

Vydáno: 49 minút čítania

V roku 2018 bol zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov alebo ZDP“) novelizovaný niekoľkokrát. V porovnaní s minulými rokmi, keď bol cit. zákon novelizovaný na základe samostatných veľkých noviel, išlo v roku 2018 zväčša o kratšie novely, a navyše vyvolané zmenami alebo prijatím iných zákonov. Išlo teda zväčša o vyvolané novely. Neznamená to však, že by tieto novely mali ostať mimo zorného poľa širokej odbornej verejnosti. V článku preto prinášame prehľad zmenami, ktoré novely zákona o dani z príjmov prijaté v roku 2018 obsahujú.

 

Regionálna investičná pomoc

Zákonom č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o regionálnej investičnej pomoci“) sa s účinnosťou od 1. apríla 2018 zrušil dovtedy platný zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Znamená to, že zákon o investičnej pomoci bol nahradený novým zákonom o regionálnej investičnej pomoci, v ktorom ostali dovtedy platné formy investičnej pomoci, a to dotácia na dlhodobý majetok, úľava na dani podľa § 30a ZDP, príspevok na vytvorené nové pracovné miesta a prevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteľného majetku za cenu nižšiu ako je cena stanovená znalcom. Regionálnu investičnú pomoc možno poskytovať na podporu investičnému zámeru v priemyselnej výrobe, technologickom centre alebo centre podnikových služieb. Znamená to, že oproti stavu platnému do konca marca 2018 už nemožno poskytnúť regionálnu investičnú pomoc na podporu investičnému zámeru v cestovnom ruchu. Zámerom zákona o regionálnej investičnej pomoci je lepšie cieliť podporu investícií do progresívnych technológii a činností s vysokou pridanou hodnotou.

V čl. II zákona o regionálnej investičnej pomoci bol s účinnosťou od 1. apríla 2018 novelizovaný § 30a ZDP, ktorý obsahuje úpravu jednej z foriem regionálnej investičnej pomoci, a to úľavu na dani z príjmov. Spôsob výpočtu úľavy na dani z príjmov platný do 31. marca 2018 v § 30a ods. 2 ZDP bol nahradený novým spôsobom. Úľava sa vypočíta takto:

Úľava na dani = pomerná časť základu dane (PČZD) x sadzba dane

pričom

PČZD = ZD x 0,5 x koeficient (k)

kde

k = (úhrnná výška oprávnených nákladov od podania žiadosti do konca príslušného zdaňovacieho obdobia, za ktoré sa uplatňuje úľava na dani / celková výška oprávnených nákladov, na ktoré bola investičná pomoc poskytnutá).

Zároveň sa zavádza v jednotlivom zdaňovacom období počas max. 10 ročného obdobia uplatňovania úľavy obmedzenie jej výšky, ktorá nesmie presiahnuť 20 % hodnoty celkovej schválenej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci.

Nový spôsob výpočtu úľavy na dani z príjmov ustanovený v § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018 sa podľa § 52zp ods. 1 a 4 ZDP použije na rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci vydané od 1. apríla 2018.

♦ Príklad č. 1:

Daňovníkovi bolo v máji 2019 vydané rozhodnutie o poskytnutí regionálnej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmov vo výške 100 000 €, ktorú možno uplatňovať max. počas obdobia 10 po sebe nasledujúcich zdaňovacích období. Daňovník predpokladá úhrnnú výšku oprávnených nákladov k 31. decembri 2019 v sume 1 mil. € a celkové oprávnené náklady v zmysle zákona o regionálnej investičnej pomoci sú v schválenej výške 2,5 mil. €. Zároveň daňovník za zdaňovacie obdobie 2019 predpokladá základ dane vo výške 120 000 €. V akej výške si môže daňovník za zdaňovacie obdobie 2019 uplatniť úľavu na dni z príjmov, ak bude vychádzať z údajov uvedených v zadaní?

Pretože daňovníkovi bolo vydané rozhodnutie o poskytnutí regionálnej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmov po 1. apríli 2018, t. j. na základe nového zákona o regionálnej investičnej pomoci, pri výpočte úľavy bude postupovať podľa § 30a ods. 2 ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018. Výšku úľavy na dani z príjmov vypočíta nasledovným spôsobom:

Úľava na dani z príjmov = Sadzba dane x [ZD x 0,5 x (Vynaložené oprávnené náklady / Celkové oprávnené náklady)] = 21 % x [120 000 x 0,5 x (1 000 000 / 2 500 000)] = 0,21 x 24 000 = 5 040 €.

Výška úľavy na dani z príjmov za rok 2019 bude vo výške 5 040 € a jej výška nesmie presiahnuť 20 % hodnoty celkovej schválenej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci, čo v tomto prípade nenastane, keďže limit 20 % z hodnoty schválenej úľavy na dani 100 000 € je 20 000 €.

* * *

V § 30a ods. 11 a 12 ZDP sa okrem zmeny výpočtu úľavy na dani s účinnosťou od 1. apríla 2018 ustanovilo, že pri opakovanom poskytnutí investičnej pomoci formou úľavy na dani z príjmov:

  • je možné túto novú úľavu na dani začať uplatňovať až po skončení uplatňovania úľavy na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia,
  • sa doba uplatňovania novej úľavy na dani skracuje o dobu, počas ktorej daňovník uplatňuje úľavu na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia.

Zamedzenie súbehu v uplatňovaní úľavy na dani z príjmov podľa § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018 sa podľa § 52zp ods. 1 ZDP týka tak úľavy na dani z príjmov opakovane poskytnutej podľa zákona č. 57/2018 Z. z., ale aj súbehu úľavy na dani z príjmov poskytnutej podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci a úľavy poskytnutej podľa zrušeného zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci alebo podľa zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v z. n. p. Ak príde k možnosti súbehu v uplatňovaní úľavy na dani podľa rozhodnutí vydaných podľa rôznych právnych predpisov, tak podľa § 52zp ods. 2 ZDP môže začať daňovník uplatňovať úľavu na dani podľa § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018, len ak dokončí uplatňovanie úľavy na dani skôr vydaných rozhodnutí, resp. právnych predpisov.

 

Trinásty a štrnásty plat

S účinnosťou od 1. mája 2018 platí zákon č. 63/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, podľa ktorého zamestnávatelia môžu (nie je ich povinnosťou) poskytovať zamestnancom peňažné a nepeňažné plnenie pri príležitosti dovoleniek a vianočných sviatkov. Týmto zákonom bol o nové oslobodenie príjmov daňovníkov s príjmami podľa § 5 ZDP (príjmy zo závislej činnosti) doplnený aj ZDP aboli vyvolané aj zmeny zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p., zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v znení zákona č. 718/2004 Z. z.) v z. n. p. a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).

Základné podmienky poskytovania novej odmeny za prácu sú ustanovené v Zákonníku práce. Podľa § 118 ods. 4 Zákonníka práce sa ako mzda posudzuje aj peňažné plnenie, ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi za prácu pri príležitosti:

  1. obdobia letných dovoleniek (13. plat),
  2. vianočných sviatkov (14. plat).

Uvedená úprava znamená, že zamestnávateľ môže (nie je povinný) zamestnancovi v týchto termínoch vyplatiť 13. a 14. plat, ktorý sa považuje za mzdu podľa Zákonníka práce.

Související dokumenty

Súvisiace články

Peňažné a nepeňažné plnenia prijaté poskytovateľom zdravotnej starostlivosti
Výdavky na stravovanie
Daň z príjmov právnickej osoby - aktuálne problémy
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov (I.)
Vplyv prijatých dotácií, podpôr a príspevkov na základ dane z príjmov fyzickej osoby
Dotácie, podpory, príspevky poskytnuté fyzickým osobám z hľadiska dane z príjmov
Opatrovateľ a osobný asistent – príspevky, odvody a dane
Dotácie, podpory a príspevky v jednoduchom účtovníctve alebo pri paušálnych výdavkoch
Zamestnanecké výhody z účtovného a daňového hľadiska
Príjmy fyzickej osoby oslobodené od dane v príkladoch
Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2016
Sumy potrebné pre výpočet daňovej povinnosti k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2013
Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Uplatnenie zamestnaneckej prémie za rok 2009 v praxi
Daňové výdavky vynaložené na vzdelávanie a rekvalifikáciu zamestnancov
Zvýšenie minimálnej mzdy od 1. októbra 2007 a jeho vplyv na daňový bonus
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2020
Jazykový kurz zamestnanca
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2005

Súvisiace otázky a odpovede

Stravné poukážky a ich nominálna hodnota
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Daňový bonus a NČZD na manželku
Dioptrické okuliare ako výdavok a daňový dopad u zamestnávateľa a zamestnanca
Daňový bonus SZČO
Dovolenka nad rámec zákona
Vstupná zdravotná prehliadka
Daňový bonus a odídenec
Posudzovanie príjmov na účely zamestnaneckej prémie
Permanentky na plaváreň zakúpené zo sociálneho fondu
Odmena za vytvorenie softvéru
Príspevok na stravovanie
Zdaňovanie vreckového
Príspevok na ošatenie
Vzdelávanie zamestnancov
Príspevok na podporu zamestnancov podľa § 50a zákona o službách zamestnanosti
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Parkovanie
Zapožičanie zamestnanca
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ