Výkon daňovej kontroly správcom dane

Vydáno: 20 minút čítania
Výkonom daňovej kontroly si správca dane zabezpečuje podklady potrebné pre určenie sumy daňovej platby daňového subjektu. Pritom daňová kontrola sa vykonáva v súlade s účelom jej výkonu. Pritom zamestnanec správcu dane sa preukazuje oprávnením, že môže daňovú kontrolu vykonávať. Pokiaľ daňová kontrola má vplyv na sumu daňovej povinnosti daňového subjektu, tak správca dane vyhotoví protokol, a to obligatórne. Pritom daňový subjekt má možnosť vyjadriť sa k záverom daňovej kontroly, ktorá u neho prebehla.
 
Prípady výkonu daňovej kontroly správcom dane
Cieľom daňovej kontroly je získať podklady potrebné pre zabezpečenie účelu daňového konania, nakoľko inak nemožno v tomto konaní ďalej pokračovať. V kontexte uvedeného cieľom daňovej kontroly môže byť získanie informácií potrebných ohľadom kompletizácie daňového priznania alebo ku správnemu určeniu základu dane, či sumy daňovej povinnosti, prípadne vysvetlenie k výkonu podnikania alebo k iným zdaniteľným plneniam, ktoré daňový subjekt realizuje. Cieľom daňovej kontroly môže byť aj overenie skutočností, ktoré daňový subjekt tvrdí v žiadostiach adresovaných správcovi dane, napríklad k žiadosti podľa § 57 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), na základe ktorej daňový subjekt žiada príslušného správcu dane o povolenie odkladu alebo úhrady dane v splátkach v danom prípade.
V súlade s § 44 ods. 1 daňového poriadku pre výkon daňovej kontroly je nevyhnutné, aby bola vykonávaná striktne v súlade s jej účelom, ktorý je určený správcom dane v oznámení správcu dane o daňovej kontrole, kde sa presne špecifikuje, údaje ohľadom akej dane budú predmetom daňovej kontroly, prípadne, ktoré účtovné obdobie alebo účtovné doklady budú kontrolované u daňového subjektu.
V kontexte uvedeného oznámenia správcu dane majú aj zamestnanci správcu dane právo vykonávať daňovú kontrolu a preverovať skutočnosti na mieste výkonu daňovej kontroly u daňového subjektu alebo v súlade s § 44 ods. 2 daňového poriadku na mieste, kde to účel kontroly vyžaduje. Striktné rešpektovanie účelu výkonu daňovej kontroly je podstatnou zárukou ochrany práv a oprávnených záujmov kontrolovaných daňových subjektov, nakoľko zabraňuje neoprávnenému rozširovaniu predmetu kontroly v neprospech daňových subjektov.
Výkon daňovej kontroly vyplýva zo základnej zásady správy daní ustanovenej v § 3 ods. 5 daňového poriadku, podľa ktorej je správca dane povinný vykonať úkony pri správe daní aj z vlastného podnetu, ak sú splnené zákonné podmienky pre vznik a existenciu daňovej pohľadávky, a preto nemôže nečinne vyčkávať na predloženie požadovaných účtovných dokladov alebo potrebných vysvetlení k podanému daňovému priznaniu daňového subjektu. Uvedené ustanovenie daňového poriadku je pritom jednou zo základných zásad v daňovom konaní, ktorá sa vzťahuje

Související dokumenty

Súvisiace články

Novely daňového poriadku schválené v roku 2020 a pripravovaná novela s účinnosťou od roku 2022
Novela zákona o správe daní a poplatkov (2.)
Miestne zisťovanie a postavenie daňového subjektu
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Podanie žiadosti o daňovú úľavu
Predpoklady podania odvolania daňovým subjektom
Vzory dokumentov č. 1 – výzvy správcu dane
Čo by mal podnikateľ vedieť o daňovej kontrole
Povinnosti v podnikaní a sankcie (IV.)
Zmena rezidencie
Povinnosti v podnikaní a sankcie (V.)
Povinnosti v podnikaní a sankcie (II.)
Povinnosti v podnikaní a sankcie (III.)
Uznanie nábytku využívaného na podnikanie do daňových výdavkov
Procesné pochybenia daňových subjektov
Povinnosti v podnikaní a sankcie (VII.)
Vzory dokumentov č. 2 – daňová kontrola (II. časť)
Povinnosti v podnikaní a sankcie (VIII.)
Účtovanie o tovare a spôsobe jeho skladovej evidencie
Povinnosti v podnikaní a sankcie (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Odmena pre konateľa z Českej republiky
Daňový bonus SZČO
Premlčanie daňových nedoplatkov
Účasť zamestnanca úradu na zasadnutiach OZ ako povinnosť?
Obecný podnik
Kde sa platia miestne dane?
Povinnosť používania ERP
Sprístupňovanie úradných spisov v zmysle zákona č. 211/2000 Z.z.
Vyplácanie preddavkov zamestnancom
Platenie dane z nehnuteľností
Nepodanie čiastkového priznania na zánik daňovej povinnosti
Evidencia registračnou pokladnicou
Miestne dane a poplatky
Miestne kultúrne stredisko - príspevková organizácia
Registračná pokladnica
Registrační pokladnica
Použitie daňových preplatkov
Prenájom prístrojov
Oznamovacia povinnosť - úroky účtované do daňových nákladov
Plat starostu

Súvisiace predpisy

Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p.
105/2004 Z.z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z.z.
467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh
211/2003 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh
Zákon NR SR č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty
251/2024 Z.z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov