Jednotlivé špecifické konania v daňovom procese

Vydáno: 23 minút čítania
V priebehu procesu správy daní možno rozlišovať špecifické konania dané právnou úpravou. Ide napríklad o daňovú kontrolu, konanie o určovaní dane podľa pomôcok alebo aj o miestne zisťovanie v daňovom procese.
Tieto špecifické konania majú pritom právnou úpravou presne určený začiatok, priebeh, a aj ukončenie. V rámci daňovej kontroly má napríklad kontrolovaný daňový subjekt ustanovené práva a právne povinnosti, ktoré musí správca dane plne rešpektovať. Taktiež určovanie dane podľa pomôcok musí prebiehať v súlade s právnou úpravou, a to za splnenia predpokladov objektívneho zisťovania faktov potrebných pre odhadné určenie základu dane a sumy daňovej povinnosti daňového subjektu.
 
Prípady a priebeh určovania dane podľa pomôcok
Príklad č. 1:
Pretože daňový subjekt nepodal príslušnému správcovi dane daňové priznanie v lehote podľa osobitných predpisov, začal správca dane v jeho prípade konanie o určenie dane podľa pomôcok. S uvedeným postupom správcu dane daňový subjekt nesúhlasil s odôvodnením, že ho správca dane mal najskôr na podanie daňového priznania vyzvať. Uvedený názor daňového subjektu je správny?
Podľa § 15 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) je povinný podať daňové priznanie každý, komu takáto právna povinnosť vyplýva z osobitných právnych predpisov. Tak napríklad podľa § 99a ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku“) je daňovník dane z nehnuteľností povinný vždy do 31. januára daného roka, keď mu vznikla daňová povinnosť, podať miestne príslušnému správcovi dane daňové priznanie k dani z nehnuteľností, a to podľa stavu k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Vecne a miestne príslušným správcom dane je v tomto prípade obec alebo mesto, kde sa daná nehnuteľnosť nachádza podľa príslušnej evidencie.
Podľa § 15 ods. 2 daňového poriadku však zároveň platí, že ak nebolo podané daňové priznanie v lehote podľa osobitných predpisov, správca dane vyzve daňový subjekt na jeho podanie. Vo výzve správca dane poučí daňový subjekt o následkoch nepodania daňového priznania.
Preto možno uviesť, že uvedený názor daňového subjektu je správny.
Pokiaľ daňové priznanie nebolo podané daňovým subjektom, a to ani na výzvu správcu dane, správca dane začne konanie o určenie dane podľa pomôcok. K takémuto postupu správcu dane vyzýva ustanovenie § 15 ods. 3 daňového poriadku, podľa ktorého, ak daňový subjekt nepodal daňové priznanie, a to ani na výzvu správcu dane, správca dane je oprávnený určiť daň podľa pomôcok. Taktiež podľa § 48 ods. 1 písm. a) daňového poriadku platí, že správca dane zistí základ dane a určí daň podľa pomôcok, ak daňový subjekt nepodá daňové priznanie ani na výzvu sprá

Související dokumenty

Súvisiace články

Postavenie daňového subjektu počas daňovej kontroly
Podklady pre rozhodnutie správcu dane
Novely daňového poriadku v roku 2023
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021
Porušenie účtovných predpisov a súvisiace pokuty
Procesné úkony správcu dane pri správe daní v roku 2024 (II.)
Jednotlivé zásady platné v daňovom procese
Obsahové súčasti rozhodnutia v daňovom procese
Miestne zisťovanie a postavenie daňového subjektu
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Predpoklady podania odvolania daňovým subjektom
Predbežné opatrenie a jeho využitie
Predkladacia správa správcu dane a jej obsah
Jednotlivé zásady uplatňované pri daňovej správe
Obsah a využitie zápisnice a úradného záznamu v daňovom procese
Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Vznik a riešenie predbežnej otázky
Výpoveď svedka v daňovom procese
Úprava rozhodovania správcu dane v prípade autoremedúry

Súvisiace otázky a odpovede

Zmena sídla spoločnosti
Nepodanie čiastkového priznania na zánik daňovej povinnosti
Daňovníkom nájomca
Oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Chyby v daňovom priznaní zistené po lehote práva na vyrubenie dane
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Postup pri daňovej kontrole
Elektronické podávanie tlačív na daňovom úrade od 1. 1. 2012
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Premlčanie daňových nedoplatkov
Platenie dane z nehnuteľností
Použitie daňových preplatkov
Postup pri daňovej kontrole
Dodatočné daňové priznanie DPH
Odvody a príkazná zmluva
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania

Súvisiace predpisy

Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p.
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
105/2004 Z.z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z.z.
467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh
211/2003 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh
Zákon NR SR č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty
251/2024 Z.z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov