Zdaňovanie príjmov občianskych združení

Vydáno: 22 minút čítania
Myšlienka dobrovoľného združovania je staršia než samotný štát - ľudia sa spájali kvôli ochrane a rozvoju svojich komunít od čias, keď boli jazyk a písmo len v zárodku. V modernom práve predstavujú občianske združenia kľúčovú inštitúciu tzv. tretieho sektora: prepájajú občanov, podniky a verejný sektor, čím pomáhajú vyrovnávať sociálne a regionálne nerovnosti.
Na Slovensku vznikajú združenia v športe, kultúre, ochrane prírody, podpore vzdelávania či v sociálnych službách. Ich počet sa pritom dlhodobo pohybuje v desiatkach tisíc - v databáze FinStat je aktuálne evidovaných viac než 87 000 neziskových subjektov, medzi ktorými dominujú práve občianske združenia.
Prínos združení možno zhrnúť do troch rovín:
Spoločenská
- poskytujú služby, ktoré štát sám nedokáže zabezpečiť v primeranej kvalite či dostupnosti (napr. nízkoprahové centrá pre mládež).
Ekonomická
- generujú pracovné miesta a priťahujú súkromné aj grantové zdroje, ktoré by inak do regiónu neprúdili.
Demokratická
- umožňujú občanom presadzovať verejný záujem alebo kontrolovať verejnú moc mimo volebných období.
 
Právny základ občianskych združení
Slobodné združovanie patrí k základným politickým právam. Článok 29 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. zaručuje každému právo zakladať spolky a vstupovať do nich bez predchádzajúceho povolenia štátu a súčasne chráni dobrovoľnosť členstva - nikto nesmie byť nútený združenie vytvoriť, udržiavať či opustiť.
Podrobné pravidlá prináša zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v z. n. p. Upravuje všetky formy dobrovoľných nepolitických spolkov, od športových klubov až po ochranárske iniciatívy, s výnimkou politických strán, cirkví či profesijných komôr. Združenie podľa tohto zákona je vždy neziskovou právnickou osobou: prípadný zisk nemôže rozdeliť členom, ale musí ho použiť na napĺňanie svojho cieľa.
Stanovy - „ústavný zákon“ každého združenia - musia obsahovať najmä názov, sídlo, poslanie, orgány, zásady hospodárenia a spôsob zrušenia. Ich kvalita rozhoduje o tom, či Ministerstvo vnútra SR registráciu akceptuje na prvý pokus, alebo konanie preruší na doplnenie.
Návrh na registráciu podávajú aspoň traja zakladatelia, z ktorých najmenej jeden dovŕšil 18 rokov. Ministerstvo má zákonom danú lehotu pätnásť dní na rozhodnutie, no prax ukazuje, že typický proces trvá tri až šesť týždňov, najmä, ak treba odstraňovať formálne chyby alebo dopĺňať údaje.
Dňom registrácie združenie nadobúda právnu subjektivitu a môže uzatvárať zmluvy, nadobúdať majetok či zamestnávať pracovníkov bez potreby zápisu do obchodného registra.
Zákon umožňuje obmedziť právo združovať sa iba v nevyhnutnom rozsahu na ochranu štátnej bezpečnosti, verejného poriadku alebo práv iných osôb. Zakazuje preto napríklad vytváranie ozbrojených zložiek. Špeciálne obmedzenia platia pre príslušníkov ozbrojených síl a zborov, aby sa predišlo konfliktu záujmov medzi službou štátu a aktivitami v združení.
 
Účtovníctvo občianskeho združenia
Občianske združenie (ďalej aj „OZ

Související dokumenty

Súvisiace články

Úprava základu dane fyzickej osoby pri skončení podnikania
Opravné položky k rizikovým pohľadávkam v zákone o dani z príjmov
Daňovo-účtovný aspekt sponzorského
Opravy chýb minulých účtovných období z hľadiska dane z príjmov
Opravné položky k nepremlčaným pohľadávkam v zákone o dani z príjmov
Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Určenie rozsahu zdaniteľných príjmov (výnosov) na účely zníženej sadzby dane z príjmov vo výške 15 %
Daň z príjmov právnickej osoby - aktuálne problémy
Vyradenie nevymožiteľnej pohľadávky za služby z hľadiska dane z príjmov a DPH
Technické zhodnotenie hmotného majetku
Pandemická pomoc a jej dôsledky pri vyčíslení základu dane roku 2021 živnostníka
Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
Manká a škody v zákone o dani z príjmov
Úprava základu dane o neuhradené záväzky
15 % sadzba dane z príjmov, mikrodaňovník, mikro účtovná jednotka či obrat pre registráciu pre DPH: vybrané omyly z praxe
Doktorand - doktorandské štipendium a zárobková činnosť
Sponzorské dary v kontexte daní a účtovníctva
Účtovná závierka podnikateľov v podvojnom účtovníctve za rok 2020
Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za rok 2016

Súvisiace otázky a odpovede

Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Účtovanie vnútropodnikovej faktúry v materskej spoločnosti
Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
Neprihlásená pohľadávka
Opravná pložka k pohľadávkam
Rozpúšťanie dotácie na obstaraný dlhodobý hmotný majetok
Oporný múrik - IM?
Účtovanie dotácie
Oprava vozidla ako daňový výdavok
Účtovanie nákladov
Postúpenie pohľadávky z pohľadu dane z príjmov
Percentuálne výdavky zo zvýšeného zdaniteľného príjmu
Časové rozlíšenie reklamných predmetov
Dodatočné daňové priznanie
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Refakturácia pripočítateľných položiek z minulých období
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Odpis záväzkov
Opravy chýb minulých období
Opravy chýb minulých účtovných období

Súvisiace predpisy

Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z.n.p.
Zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p.
112/2018 Z.z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Opatrenie MF SR č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania
Opatrenie MF SR č. MF/24975/2010-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení niektorých položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
513/1991 Zb. Obchodný zákonník