Uzávierkové účtovné operácie v podvojnom účtovníctve v príkladoch

Vydáno: 42 minút čítania

Po uzávierkových účtovných príkladoch v jednoduchom účtovníctve, ktoré sme vám priniesli v minulom čísle časopisu, sme pre vás pripravili nadväzujúci článok týkajúci sa uzávierkových účtovných operácií v podvojnom účtovníctve (PÚ). V PÚ ide pri účtovaní uzávierkových účtovných operácií predovšetkým o striktné naplnenie základných zásad účtovníctva – časovej a vecnej súvislosti, zásadu opatrnosti, zásadu vernosti a pravdivosti účtovnej závierky (ÚZ).

Po uzávierkových účtovných príkladoch v jednoduchom účtovníctve, ktoré sme vám priniesli v minulom čísle časopisu, sme pre vás pripravili nadväzujúci článok týkajúci sa uzávierkových účtovných operácií v podvojnom účtovníctve (PÚ). V PÚ ide pri účtovaní uzávierkových účtovných operácií predovšetkým o striktné naplnenie základných zásad účtovníctva – časovej a vecnej súvislosti, zásadu opatrnosti, zásadu vernosti a pravdivosti účtovnej závierky (ÚZ).

Účtovná uzávierka v PÚ zahŕňa komplex uzávierkových prác, ktoré je možné rozdeliť do dvoch základných etáp:
1. práce vykonávané pred uzavretím účtovných kníh,
2. samotné uzavieranie účtovných kníh s vyčíslením výsledku hospodárenia pred zdanením a po zdanení.

V prvej etape uzávierkových prác ide vlastne o činnosti, ktorými sa zabezpečuje a kontroluje úplnosť, preukaznosť a správnosť účtovníctva:
  • Zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch 111 – Obstaranie materiálu, 131 – Obstaranie tovaru, 395 – Vnútorné zúčtovanie, 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní, ktoré v zmysle § 44 ods. 1, § 44 ods. 9, § 57 ods. 2 a § 59 ods. 15 opatrenia MF SR č. 23 054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) k 31. 12. nesmú vykazovať zostatok.
  • Zaúčtovanie všetkých účtovných prípadov vecne a časovo súvisiace s účtovným obdobím, ktoré sa uzatvára.
  • Vykonanie inventarizácie všetkého majetku a záväzkov a vlastného imania a zaúčtovanie výsledkov inventarizácie do účtovníctva.
  • Kontrola správnosti zaúčtovaných odpisov za celé účtovné obdobie podľa odpisového plánu a vyčíslenie rozdielu oproti daňovým odpisom.
  • Zúčtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov.
  • Zúčtovanie nevyfakturovaných dodávok a nevyúčtovaných pohľadávok.
  • Zúčtovanie opravných položiek a rezerv.
  • Vyčíslenie a zaúčtovanie kurzových rozdielov k 31. 12.
  • V záujme objektívneho vykázania výsledku hospodárenia z hospodárskej, finančnej a mimoriadnej činnosti v aktuálnom prípade zaúčtovať prevod nákladov a výnosov prostredníctvom účtov 597 – Prevod nákladov na hospodársku činnosť, 598 – Prevod finančných nákladov a 697 – Prevod výnosov z hospodárskej činnosti, 698 – Prevod finančných výnosov.
 

Povinne nulový zostatok

Príklad č. 1:
Spoločnosť A a spoločnosť B uzavreli v decembri roku 2005 kúpnu zmluvu na dodávku tovaru. Dodanie tovaru sa uskutočňuje jeho odovzdaním prvému dopravcovi na prepravu pre odberateľa. Odberateľ – spoločnosť B v decembri 2005 obdržala faktúru za dodaný tovar. Ako má o tomto účtovnom prípade účtovať (zásoby účtuje spôsobom A a používa účet 131 – Obstaranie tovaru), keď jeho realizácia sa uskutočňuje na prelome kalendárnych rokov (spoločnosť bude mať tovar prakticky k dispozícii až v roku 2006)?

Účet 131 je kalkulačným účtom slúžiacim na zistenie obstarávacej ceny tovaru pri spôsobe A účtovania zásob. Pri uzavieraní účtovných kníh tento účet v zmysle § 44 ods. 9 Postupov účtovania v PÚ nesmie vykazovať zostatok. V priebehu účtovného obdobia zložky obstarávacej ceny tovaru sa účtujú na ťarchu tohto účtu so súvzťažným zápisom na príslušných účtoch zúčtovacích vzťahov v ÚT 3, príp. na finančných účtoch v ÚT 2. Prevzatie tovaru na sklad sa zaúčtuje vo vykalkulovanej obstarávacej cene účtovným zápisom na ťarchu účtu 132 – Tovar na sklade a v predajniach a v prospech účtu 131. V prípade, ak je na účte 131 zostatok na strane MD, je potrebné vysporiadať ho preúčtovaním na účet 139 – Tovar na ceste.

Na strane odberateľa je potrebné zaúčtovať faktúru za dodávku tovaru pri jej obdržaní na účet 131:
  • cena tovaru bez DPH:         131 / –
  • DPH:                                  343 / –
  • celková suma faktúry:        – / 321
Ak je teda faktúra zaúčtovaná na účte 131 a pri uzavieraní účtovných kníh k 31. 12. 2005 spoločnosť B ako odberateľ tovaru ho ešte neprevzala, je potrebné vykonať preúčtovanie na účet 139 súvzťažným zápisom MD 139 / D 131. Pri prevzatí materiálu na sklad v roku 2006 dôjde k preúčtovaniu súvzťažným zápisom MD 132 / D 139.

***

 

Kurzové rozdiely

Príklad č. 2:
Obchodná spoločnosť ALFA, a. s. eviduje pohľadávku voči zahraničnému odberateľovi vo výške 75 000 EUR, resp. 3 022 500 Sk.

V zmysle § 24 ods. 2 zákona o účtovníctve majetok a záväzky vyjadrené v cudzej mene sa prepočítavajú na slovenskú menu kurzom vyhláseným NBS ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu a ku dňu, ku ktorému sa zostavuje ÚZ. Z tohto dôvodu vznikajú v účtovníctve k 31. 12. kurzové rozdiely z ocenenia majetku a záväzkov.
 
Spoločnosť ALFA, a. s. je teda povinná k 31. 12. 2005 prepočítať zostatok účtu kurzom NBS vyhláseným k tomuto dňu. Ak je kurz NBS k 31. 12. 2005 napr. vo výške 38,50 SKK/EUR, stav pohľadávok v cudzej mene bude po prepočítaní 2 887 500 Sk. Obchodná spoločnosť tak k 31. 12. 2005 zaúčtuje kurzový rozdiel (kurzovú stratu) vo výške 135 000 Sk (2 887 500 – 3 022 500) súvzťažným zápisom MD 563 / D 311.

***

 

Vykazovanie zisku a straty zo zákazky

Príklad č. 3:
Stavebná spoločnosť XY, s. r. o. uzatvorila ako dodávateľ zmluvu na zákazku súvisiacu s výstavbou riečneho mosta na tri roky. Rozpočtované náklady na zákazku sú 300 mil. Sk a rozpočtované výnosy zo zákazky 450 mil. Sk. Ako má spoločnosť účtovať o tejto zákazke v roku 2005, ktorý je prvým rokom realizácie výstavby mosta, keď fakturácia je dohodnutá priebežne (v roku 2005 bude vyfakturovaná suma ukončených prác 210 mil. Sk) a rozpočtované náklady na rok 2005 vo výške 90 mil. Sk sú dodržané?

Vo všeobecnosti platí, že ak začiatok a ukončenie zákazky je v rôznych účtovných obdobiach, náklady a výnosy zákazky sa účtujú do účtovného obdobia, v ktorom boli práce súvisiace so zákazkou vykonané. Na účely vykazovania nákladov sa vedie ich analytická evidencia v kalkulačnom členení zákazky. Rozpočet zákazky je potrebné v priebehu uskutočňovania zákazky aktualizovať. Okrem toho treba sledovať aj skutočné náklady na zákazku a skutočné výnosy zo zákazky. Výsledok hospodárenia zo zákazky sa má vykazovať ďalej uvedenými spôsobmi.
 
Ak je rozpočtovaná strata, potom sa musí zohľadniť už v prvom účtovnom období v celej jej výške (t. j. v období, v ktorom sa začala zákazka uskutočňovať), pričom v zmysle § 30 ods. 15 Postupov účtovania v PÚ sa vykazuje hneď ako náklad. Zohľadnenie rozpočtovanej straty sa uskutoční prostredníctvom opravných položiek k zásobám alebo prostredníctvom rezerv takto:
  • Ak je očakávaná strata nižšia ako dovtedy aktivované zásoby vzťahujúce sa k zákazke, vytvára sa k nim opravná položka vo výške tejto straty.
  • Ak je očakávaná strata vyššia ako sú doteraz aktivované zásoby vzťahujúce sa k zákazke, vytvára sa k nim opravná položka v ich výške a rezerva vo výške rozdielu medzi touto stratou a výškou doteraz aktivovaných zásob vzťahujúcich sa k zákazke.
Ak je rozpočtovaný zisk, potom sa nevykazuje v závislosti od toho, či už práce boli fakturované alebo nie a v akej výške, ale vykazuje sa v jednotlivých účtovných obdobiach v závislosti od stupňa dokončenia zákazky tzv. metódou percenta dokončenia. Výnosy sa účtujú pri tejto metóde podľa stupňa dokončenia zákazky ku dňu, ku ktorému sa zostavuje ÚZ, na účtoch ÚS 61 – Zmena stavu vnútroorganizačných zásob, ÚS 60 – Tržby za vlastné výkony a tovar s prípadným použitím účtov 384 – Výnosy budúcich období alebo 385 – Príjmy budúcich období takto:
  • Ak je ku dňu, ku ktorému sa zostavuje ÚZ, dosiahnutý zisk vyšší ako zisk vypočítaný podľa metódy percenta dokončenia, rozdiel sa účtuje na ťarchu príslušného účtu ÚS 60 – Tržby za vlastné výkony a tovar so súvzťažným zápisom v prospech účtu 384.
  • Ak je ku dňu, ku ktorému sa zostavuje ÚZ, dosiahnutý zisk nižší ako zisk vypočítaný podľa metódy percenta dokončenia, rozdiel sa účtuje v prospech príslušného účtu ÚS 60 so súvzťažným zápisom na ťarchu účtu 385.
Zmyslom takéhoto postupu je urobiť vykazovanie zisku zo zákazky závislé od stupňa dokončenia zákazky, a nie od fakturácie. Východiskom takéhoto postupu je zásada vecnej a časovej súvislosti nákladov a výnosov.

Vzhľadom na to, že zo zákazky je rozpočtovaný zisk, tento zisk sa nevykazuje v závislosti od toho, či už práce boli fakturované alebo nie a v akej výške, ale vykazuje sa v jednotlivých účtovných obdobiach v závislosti od stupňa dokončenia zákazky tzv. metódou percenta dokončenia. Používajú sa pritom účty 384 a 385.
 
Ak rozpočtované náklady v roku 2005 boli 90 mil. Sk (zároveň ide aj o skutočné náklady aktivované v nedokončenej výrobe), rozpočtované výnosy z dohodnutej fakturácie boli 210 mil. Sk (zároveň ide aj o skutočné výnosy zaúčtované v ÚT 6), potom rozpočtovaný zisk bol 120 mil. Sk. Stupeň dokončenia zákazky sa môže určiť rôznymi spôsobmi podľa § 30 ods. 16 Postupov účtovania. Pri použití spôsobu jeho určenia ako pomeru skutočne vynaložených nákladov na zákazku k 31. 12. 2005 (90 mil. Sk) a celkových rozpočtovaných nákladov na zákazku (300 mil. Sk) je stupeň dokončenia zákazky 30 %. Upravené výnosy podľa daného stupňa dokončenia zákazky sú 135 mil. Sk (t. j. 450 mil. Sk x 30 %) a upravený zisk podľa neho je potom 45 mil. Sk (t. j. 135 mil. Sk – 90 mil. Sk). Na základe takto definovaných údajov bude účtovanie v roku 2005 (v prvom roku zákazky) takéto:

P. č.
 
Popis účtovného prípadu
Suma v Sk
MD
D
1
Skutočné náklady na zákazku
90 000 000
5xx
rôzne účty
2
Aktivovanie nákladov v nedokončenej výrobe
90 000 000
121
611
3
Fakturácia ukončených prác odberateľovi
210 000 000
311
602
4

Související dokumenty

Súvisiace články

Uzávierkové účtovné operácie v podvojnom účtovníctve
Špecifické uzávierkové účtovné prípady v podvojnom účtovníctve
Účtovná závierka v podvojnom účtovníctve za rok 2021
Uzávierkové účtovné operácie v jednoduchom účtovníctve
Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
Uzávierkové práce účtovníka za rok 2021 a vzory pre vykonanie inventúry
Najčastejšie chyby v závere účtovného obdobia a oprava chýb
Opravy chýb
Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
Špecifikácia závierkových a upravujúcich závierkových účtovných prípadov
Práca účtovníka pred zostavením účtovnej závierky
Uzávierkové účtovné operácie v jednoduchom účtovníctve
Účtovná závierka v jednoduchom účtovníctve za rok 2004
Účtovná závierka v jednoduchom účtovníctve za rok 2005
Závierkové práce účtovníkov
Individuálna účtovná závierka za rok 2015 pre podvojné účtovníctvo
Účtovná závierka k 31. 12. 2015 v sústave jednoduchého účtovníctva
Účtovná závierka v jednoduchom účtovníctve za rok 2010
Účtovná závierka podnikateľov za rok 2008 – základné informácie

Súvisiace otázky a odpovede

Opravné položky
Účtovanie materiálu
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Projektová dokumentácia k zatepleniu budov ZŠ
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Nevyfaktúrované stavebné práce
Tvorba rezervy na nevyčerpanú dovolenku
Účtování daňového odpisu pohledávek
Rezerva na dovolenky
Schválenie účtovnej závierky za rok 2013
Vystavenie hromadných pokladničných dokladov
Technické zhodnotenie budovy
Prepočet cudzej meny na euro pri dokladoch platených kartou
Kurz pri dietách
Účet 131 a koncoročná uzávierka
Účtovná závierka mikro účtovnej jednotky
Hĺbková injektáž budovy
Opravná položka k nedokončenej investícii
Nevyfakturované služby