Slovenský súdny systém a daňová problematika

Vydáno: 39 minút čítania

Príspevok sa venuje oblasti súdneho prieskumu daňových rozhodnutí, a z uvedeného dôvodu sa nebude zaoberať inými typmi konaní, hoci jeho mnohé závery je možné s určitou opatrnosťou aplikovať aj v týchto konaniach.

Príspevok sa venuje oblasti súdneho prieskumu daňových rozhodnutí, a z uvedeného dôvodu sa nebude zaoberať inými typmi konaní, hoci jeho mnohé závery je možné s určitou opatrnosťou aplikovať aj v týchto konaniach.
 

 

Štruktúra slovenských orgánov v oblasti správy daní a poplatkov

 
Obrázok č. 1 – Štruktúra slovenských daňových orgánov
 
  
 
 
Z hľadiska ochrany práv daňových subjektov je nutné zisťovať, ktorý z orgánov načrtnutej štruktúry daňovej správy (pozri obr. č. 1) koná v daňových veciach v prvom stupni, a naopak ktorý z nich je potom v tejto veci odvolacím orgánom. Tento prístup je veľmi dôležitý najmä z hľadiska súdneho prieskumu rozhodnutí vydávaných v daňovom konaní, lebo daňové rozhodnutia bez výnimky spadajú do Druhej hlavy Piatej časti zákona č. 99/1963 Zb. – Občianskeho súdneho poriadku (ďalej len „O. s. p.“), ktorý je založený na súdnom prieskume vyvolanom podaním žaloby. Podľa § 247 ods. 2 O. s. p. platí, že pri rozhodnutiach daňových orgánov vydaných v daňovom konaní predpokladom postupu podľa tejto hlavy je, aby išlo o rozhodnutia, ktoré po vyčerpaní riadnych opravných prostriedkov, ktoré sa pre ne pripúšťajú, nadobudli právoplatnosť. Právoplatnosť môžu takéto rozhodnutia nadobudnúť iba dvomi odlišnými spôsobmi. Alebo príslušný zákon pre ne odvolanie nepripúšťa, ale účastník toto svoje právo z rôznych dôvodov nevyužije. Následky spojené s takýmto postupom sú bližšie objasnené v ďalšej časti.
 
V zmysle § 3 ods. 6 zákona č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v z. n. p. je Daňové riaditeľstvo SR odvolacím, resp. vyšším orgánom vo vzťahu k daňovým úradom a obciam, ktoré preto v daňových veciach vystupujú ako prvostupňové daňové orgány. Iba v prípade, ak by Daňové riaditeľstvo SR alebo Colné riaditeľstvo SR vydalo rozhodnutie, proti ktorému je prípustné odvolanie, potom v zmysle ust. § 48 ods. 1 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v  z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“) odvolacím orgánom je Ministerstvo financií SR. Ak by samotné Ministerstvo financií SR malo právomoc vydať rozhodnutie ako daňový orgán v prvom stupni, potom o odvolaní proti tomuto rozhodnutiu rozhoduje zásadne minister financií v zmysle svojej rozkladovej kompetencie. Uvedené ministerstvo je tiež zodpovedné za rozhodovanie pozitívnych, prípadne negatívnych konfliktov medzi daňovým úradom a colným orgánom podľa § 3 ods. 11 zákona o správe daní, za predĺženie zákonnej 60-dňovej lehoty na rozhodnutie (pozri § 30a ods. 3 cit. zákona), za preskúmanie rozhodnutia Daňového riaditeľstva alebo Colného riaditeľstva SR (pozri § 53 ods. 1 cit. zákona), za vydanie milosrdného rozhodnutia podľa § 103 ods. 1 cit. zákona (odpustenie alebo úľava z vyrubenej sankcie), prípadne § 103 ods. 2 tohto zákona (rozhodnutie o spôsobe zdanenia zahraničného subjektu) – obidve rozhodnutia nie sú preskúmateľné v správnom súdnictve. (Pozn.: Ide o veľmi rozporuplné ustanovenie § 100 písm. d) zákona o správe daní vychádzajúce z voľnej úvahy Ministerstva financií SR, ktoré samo o sebe môže založiť nežiadúcu pozitívnu diskrimináciu – namiesto voľnej úvahy bude aplikovaná svojvôľa, čo je však potom v rozpore s Čl. 46 ods. 2 Ústavy SR.)

 

Daňové právne predpisy

Slovenské daňové právo je trochu komplikovanou právnou disciplínou na prvý pohľad. Základný právny rámec vymedzuje ust. Čl. 55 a 59 ods. 1 a 2 Ústavy SR (Pozn.: Podľa Čl. 55 ods. 1 Ústavy SR Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. Podľa Čl. 59 cit. Ústavy dane a poplatky sú štátne a miestne, pričom dane a poplatky možno ukladať zákonom alebo na základe zákona.) a minimálne v tomto rámci by Národná rada SR v spolupráci s Ministerstvom financií SR mala vytvárať odvetvie daňového práva (pozri obrázok č. 2).
 

 
 
 
Z pohľadu súdnej ochrany práv jednotlivca veľmi významné miesto zaujíma daňové procesné právo, najmä zákon o správe daní, ktorý je v ústraní záujmu daňových subjektov vrátane

Související dokumenty

Súvisiace články

Novely daňového poriadku schválené v roku 2020 a pripravovaná novela s účinnosťou od roku 2022
Novela zákona o správe daní a poplatkov (2.)
Miestne zisťovanie a postavenie daňového subjektu
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Predpoklady podania odvolania daňovým subjektom
Vzory dokumentov č. 1 – výzvy správcu dane
Čo by mal podnikateľ vedieť o daňovej kontrole
Procesné pochybenia daňových subjektov
Vzory dokumentov č. 2 – daňová kontrola (II. časť)
Určenie dane správcom dane
Vzory dokumentov č. 2 – daňová kontrola (I. časť)
Novela zákona o správe daní a poplatkov (1.)
Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní
Odklad platenia dane a platenie dane v splátkach
Predbežné opatrenie a jeho využitie
Novely daňového poriadku v roku 2023
Jednotlivé zásady uplatňované pri daňovej správe
Obsah a využitie zápisnice a úradného záznamu v daňovom procese
Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Výpoveď svedka v daňovom procese

Súvisiace otázky a odpovede

Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Premlčanie daňových nedoplatkov
Platenie dane z nehnuteľností
Použitie daňových preplatkov
Daňovníkom nájomca
Oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb
Postup pri daňovej kontrole
Zmena sídla spoločnosti
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Chyby v daňovom priznaní zistené po lehote práva na vyrubenie dane
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Registračná povinnosť pri prenájme bytu nájomcom
Registračná povinnosť pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Oneskorená registrácia pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Predĺženie lehoty na vykonanie daňovej kontroly
Postup pri daňovej kontrole
Plnomocenstvo a jeho platnosť