Obec

Počet vyhľadaných dokumentov: 247

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 247

Zoradiť podľa:

Od 1. januára 2026 Sociálna poisťovňa zvýši príspevok za prácu v obecnej polícii o 4,1 %, teda rovnako ako sa zvýšia úrazové renty a pozostalostné úrazové renty. Poberatelia príspevku za prácu v obecnej polícii nemusia o nič žiadať.
Vyšší územný celok (VÚC), ktorý koná iba v rozsahu svojej hlavnej činnosti, si objednal v Českej republike zariadenie (kancelársky nábytok) do kancelárií v hodnote 18 000 €. Považuje sa tento VÚC z dôvod nadobudnutia daného tovaru za zdaniteľnú osobu?
V snahe „dodržať zákon“ sa mnoho miest a obcí dostáva do pasce formalizmu – buď zverejnia viac, než treba, alebo opomenú dokumenty, ktoré zverejnené majú byť. Ak aj vy riešite rovnaký problém – nie je vám jasné, čo presne zverejniť v súlade so zákonom – tento webinár vám pomôže zbaviť sa neistoty a urobiť si v celej téme poriadok.
Pripravili sme pre vás kolekciu videozáznamov webinárov, ktoré vás navedú k úspechu vo vašej profesii!  Či už sa zaujímate účtovníctvo podnikateľov, alebo potrebujete informácie ku kybernetickej bezpečnosti v školstve a verejnej správe, prípadne vás zaujímajú iné témy, nájdete ich v našich videozáznamoch uskutočnených webinárov na Wolters Kluwer. 
  • Článek
Obec má zavedený množstevný nevážený zber komunálneho odpadu. Všetci poplatníci majú zberné nádoby s RDFI čipom. Obec má k dispozícií zostavu, ktorá obsahuje údaje o tom, kto a koľkokrát vyviezol nádobu na komunálny odpad. Na základe tohto zoznamu sa vyrubuje poplatok za komunálny odpad jednotlivým poplatníkom. Sú to aj domácnosti, ale aj právnické osoby, alebo fyzické osoby podnikatelia, ktorí prevádzkujú v obci prevádzky. Ako postupovať v prípade, ak poplatník nemá zaznamenaný ani jeden vývoz komunálneho odpadu za celý rok 2024?
Nový stavebný zákon (25/2025 Z.z.) by mal zabezpečiť akceleráciu prípravných a povoľovacích procesov, zjednodušenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní, posilnenie postavenia vlastníkov pozemkov a stavieb, zjednodušenie procesu prípravy výstavby jediným konaním, sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov, ochranu umeleckých diel pred poškodením stavebnou činnosťou, precizovanie správneho konania, rozšírenie okruhu sankcionovaných osôb a zvýšiť dôraz na účasť oprávnených osôb vo výstavbe.
Všetci, ktorí v minulom roku nadobudli nehnuteľnosť, musia do konca januára podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Správcom tejto dane sú obce a mestá, preto práve oni na základe daňového priznania daňovníkovi vyrubia daň.
Opravujem moju otázku ohľadom dotácií pre poľovnícke združenia (5465). Poľovnícke združenia sú registrované MV SR v Registri poľovníckych organizácií. Stačí táto registrácia s prideleným IČO na poskytovanie dotácie z rozpočtu obce, alebo sa musí poľovnícke združenie registrovať zároveň aj v registri mimovládnych neziskových organizácií podľa zákona č. 346/2018? (V pôvodnej otázke bol omylom uvedený zákon č. 83/1990 Zb.).
Obec v roku 2024 kúpila nehnuteľnosť s pozemkom za 165 000 €. V roku 2025 plánuje predať túto nehnuteľnosť aj s pozemkov za cenu 200 000 €. V akej výške bude platiť daň z príjmu za tento predaj?
Sme obec. Obstarali sme nový dochádzkový systém, je vystavená 1 dodávateľská faktúra s rozpisom . Celková OC je 4527,24 €,pozostáva z ceny za 1. licencia na používanie - 934,80 € 2. dochádzkový terminál v tablete 441,60 € 3. dochádzkový terminál 3 ks, JC 706,80 € 4. čipové karty 100 ks - JC 2,70 € 5. injektor pre doch. terminál 3 ks, JC 39,60 € 6. webserver - 202,80 € 7. podpora pre system a terminály na jeden rok - 438,84 € Ako o tom máme účtovať z hľadiska účtovníctva, aj rozpočtovníctva?
Obec zriadila 2 nové s. r. o. so 100 % účasťou. Ekonóm obce tvrdí, že výsledky týchto s. r. o. nepatria do výpočtu záverečného účtu, teda ich neuvádza, takže záverečný účet je v podstate len záverečným účtom obce. Je to správny názor?
Mesto uzatvorilo zmluvu o zriadení spoločného úradu s ďalšími obcami podľa § 20a zákona č. 369/1990 Zb. Bez právnej subjektivity. Sídlom je naše mesto, čiže sme správcom združenia. Na spoločný stavebný úrad nie je vytvorený samostatný bankový účet, ale využíva sa účet obce. Prosím o radu, ako účtovať u nás, u správcu združenia: prijatý príspevok od obcí, ktoré ho prijali zo ŠR a nám preposlali. Prijatý príspevok od obcí z vlastných prostriedkov na dofinancovanie činnosti spoločného stavebného úradu. Prijatý príspevok u nás v meste zo ŠR. Náš príspevok z vlastných prostriedkov na dofinancovanie činnosti. Následné zúčtovanie príspevkov od obcí zo ŠR aj z vlastných prostriedkov.
Mesto má vytvorenú obchodnú spoločnosť s.r.o. - registrovaný sociálny podnik. Chce poskytnúť tejto spoločnosti dotáciu. V rozpočte je schválená rezerva na poskytovanie dotácií. Sme pri tejto dotácií pre vlastnú spoločnosť povinný ísť cez platné VZN o poskytovaní dotácií - t.z. s.r.o. si musí podať žiadosť, uzatvoriť zmluvu a následne vyúčtovať ako aj ostatné subjekty, ktorým sa takáto dotácia poskytuje? Je potrebné aj v prípade poskytnutia tejto dotácie uzatvoriť s obchodnou spoločnosťou zmluvu o poskytovaní dotácie a žiadať vyúčtovanie?
Obec v minulosti nadobudla akcie VVS a.s. hodnote cca 120000€ a takúto sumu stále vedieme na účte 063. V tomto roku sa rozhodla akcie odpredať a kúpiť dlhopisy VVS a.s. Aktuálna hodnota predávaných akcií je cca 48000€ a táto suma sa hneď investuje do dlhopisov. Ako je potrebné postupovať pri účtovaní tohto rozdielu sumy. Je možné ponížiť sumu akcií alebo zaúčtovať rozdiel sumy? 
Starosta obce bude mať operáciu kolena, bude na PN. Neprítomnosť starostu bude cca 2 mesiace. V tom prípade bude spôsobilý na výkon funkcie starostu? Zástupca starostu bude vykonávať bežný chod činnosti obce. Zástupca starostu v určitom rozsahu má poverenie na zastupovanie, avšak nie na všetky úkony. Starosta obce môže doma počas pracovnej neschopnosti alebo vychádzky počas PN podpísať Rozhodnutie obce, alebo Kúpno-predajnú zmluvu obce nemá to vplyv na poberanie nemocenskej dávky, neporušíme liečebný režim a zákon?
Obec je vlastníkom nájomných bytov. Tvorí fond opráv podľa § 18 ods. 2zákona č. 443/2010. Tento fond môže použiť aj na iné výdavky v obci, alebo ich musí použiť len na výdavky čo sa týka oprav a údržby nájomných bytov
Obec získala dotáciu z Plánu obovy a odolnosti na realizáciu projektu „Environmentálna výchova“. Súčasťou tohto projektu je zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti v kultúrnom dome. Infocentrum pozostáva z PC, tlačiarne, zriaďovacie prvky-recepčný pult, stoličky, paravány, Artwork/SW:rezervačný a administratívny systém, licencie. Multifunkčná miestnosť pozostáva z audio a video techniky, ovládací systém, káble, konektory, osvetlenie, zriaďovacie prvky: akustické úpravy stropu, akustické závesy, stoličky, pódium, Artwork: dokumentárne filmy, licencie. Zriadením Infocentra a Multifunkčnej miestnosti ide o technické zhodnotenie stavby alebo o obstaranie súboru samostatných hnuteľných vecí? Akým spôsobom zaúčtovať zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti a aké položky/podpoložky použiť? 
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) sa konečne dočkal zmeny. Lektorka Slavomíra Salajová sa aktívne zúčastnila prípravy legislatívy v oblasti v oblasti výstavby a územného plánovania na rôznych úrovniach a pôsobila ako poradkyňa pre oblasť stavebnej reformy na Úrade vlády SR.
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov. 
Obec zriadila transparentný účet na tlač knihy. Chcela by som sa spýtať na účtovanie takého účtu. Či je to správne: príjem od prispievateľov 221/372, položka rozpočtu 311 tlač knihy 518/221 + položka rozpočtu 637x, zúčt. transf. 372/697, ale hlavne by som sa chcela spýtať - sú tam poplatky za zverejnenie účtu, či tieto poplatky môžeme hradiť s príjmov od prispievateľov alebo obec tam musí vložiť z vlastného účtu finančné prostriedky a tie následne použiť na poplatky banke.