Otázky a odpovede v súvislosti s daňovou kontrolou

Vydáno: 14 minút čítania

Článok sa venuje niektorým vybraným prípadom, ktoré vznikajú pri daňovej kontrole a v súvislosti s daňovou kontrolou.

? Otázka č. 1:

Možno považovať daňovú kontrolu za riadne začatú v prípade, keď správca dane začal daňovú kontrolu po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly?

Podľa ust. § 46 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) daňová kontrola nesmie začať po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o daňovej kontrole.

Ak správca dane začal daňovú kontrolu napr. na 41. deň od doručenia oznámenia o daňovej kontrole, je táto daňová kontrola nezákonná a jej výsledok nemôže nadobudnúť právne účinky.

Podľa nášho názoru správca dane mal bezodkladne po zistení tejto skutočnosti písomne oznámiť daňovému subjektu, že daňová kontrola bola začatá po uplynutí zákonnej lehoty ustanovenej v § 46 ods. 1 daňového poriadku, t. j. jej začatie bolo nezákonné. Rozhodnutie sa v tomto prípade nevy­dáva.

Zároveň táto skutočnosť neznamená, že kontrolu nemôže začať znova. Správca dane vydá nové oznámenie o začatí daňovej kontroly na to isté zdaňovacie obdobie, za ktoré bola daňová kontrola nesprávne začatá z dôvodu nedodržania 40-dňovej lehoty od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly.

Tiež nejde o opätovnú kontrolu, vzhľadom na skutočnosť, že riadna daňová kontrola nebola ukončená, pretože nebola začatá v ustanovenej lehote. Na vykonanie opätovnej daňovej kontroly musí byť splnená jedna z podmienok uvedených v § 44 ods. 4 daňového poriadku a nedodržanie zákonnej 40-dňovej lehoty na začatie daňovej kontroly medzi nimi nie je uvedená.

Související dokumenty

Súvisiace články

Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Vyrubovacie konanie podľa daňového poriadku
Dokazovanie vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku
Zákonitosti daňovej kontroly z hľadiska dĺžky jej trvania
Novely daňového poriadku schválené v roku 2020 a pripravovaná novela s účinnosťou od roku 2022
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Prerušenie výkonu daňovej kontroly z dôvodu realizácie medzinárodnej výmeny informácií - rozsudok SD EÚ
Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly
Predbežné opatrenia v správe daní po zmene zákonom č. 504/2009 Z. z.
Daňová kontrola a opakovaná daňová kontrola (1. časť)
Nazeranie do spisov a evidencia daní daňového subjektu u správcu dane
Daňová kontrola a opakovaná daňová kontrola (2. časť)
Ako postupovať v správe daní po 1. januári 2012
Lehoty v správe daní
Miestne zisťovanie v súvislosti so správou daní a daňovou kontrolou
Vydanie súhlasu správcu dane k prevodu obchodného podielu a k výmazu z obchodného registra
Lehoty pri správe daní vrátane lehoty na výkon daňovej kontroly podľa daňového poriadku
Zákon o správe daní a poplatkov po zavedení eura

Súvisiace otázky a odpovede

Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Premlčanie daňových nedoplatkov
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Postup pri daňovej kontrole
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Zmena sídla spoločnosti
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Chyby v daňovom priznaní zistené po lehote práva na vyrubenie dane
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Registračná povinnosť pri prenájme bytu nájomcom
Registračná povinnosť pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Oneskorená registrácia pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu