Predaj mobilných aplikácií v službe Google Play z hľadiska DPH a registrácie pre DPH

Vydané: 17 minút čítania

Jednou z moderných foriem podnikania súčasnosti je programátorská činnosť vyvíjajúca mobilné aplikácie pre operačné systémy využívané v mobilných telefónoch. Častým distribučným kanálom na ich predaj zákazníkom býva niekoľko známych internetových trhovísk − napr. AppStore či Google Play. Slovenský dodávateľ takýchto produktov prostredníctvom druhej zo spomínaných služieb stojí pred otázkami zdaňovania či možnej povinnej registrácie z hľadiska DPH. Cieľom prípadovej štúdie je preskúmať súvislosti konkrétnej situácie z praxe, možnosti riešenia a zároveň aj pomôcť pochopeniu pravidiel zdaňovania elektronických služieb poskytovaných z územia SR odberateľom v krajinách EÚ i tretích štátov.

Podnikateľský subjekt (SZČO) s bydliskom a miestom podnikania v SR, neplatiteľ DPH, sa venuje programátorskej činnosti. Okrem iného vyvíja mobilné aplikácie pre koncových užívateľov (súkromné osoby). Ako predajný kanál využíva svoju registráciu v internetovej službe Google Play, ktorá je akýmsi sprostredkovateľom medzi vývojármi aplikácií a ich zákazníkmi. Svoj nehmotný produkt „nahrá“ na toto úložisko, doplní technické a marketingové informácie vrátane názvu a o predaj sa postará samotná služba Google Play.

Na Google Play nakupujú aplikácie koncoví užívatelia, ktorí zaplatia konečnú cenu produktu prevádzkovateľovi tejto služby. Autor aplikácie − teda slovenský vývojár − zinkasuje za každý predaný produkt cenu zníženú o províziu vo výške 30 %. Peniaze inkasuje na virtuálny transakčný účet v službe Google Wallet, z ktorého ich 15. dňa po skončení každého kalendárneho mesiaca zašle služba na jeho bankový účet v českej banke, vedený v českých korunách. Služba Google Wallet totiž (v súčasnosti) neakceptuje bankové účty v slovenských bankách, preto si majiteľ účtu nastaví menu transakčného účtu na CZK a ako bankový účet zaregistruje svoj účet v českej banke.

V praxi ide o čoraz častejšiu formu podnikania, prebiehajúcu pomerne jednoducho a rýchlo. Z hľadiska zdanenia a možných povinností sú však relevantné tieto otázky:

  • Je slovenský dodávateľ povinný sa registrovať pre DPH z akéhokoľvek titulu?
  • Je povinný sa registrovať za platiteľa DPH?
  • Aké ďalšie povinnosti (podávanie výkazov, vystavovanie faktúr, vedenie záznamov) sa týkajú slovenského dodávateľa po prípadnej registrácii či bez nej a čo by mal v prípade týchto obchodov sledovať?
 

Registrácia pre DPH

Okrem registrácie za platiteľa DPH v zmysle § 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) môže dodávateľovi produktov vzniknúť povinnosť registrácie z iného titulu. Poskytovanie, resp. prijímanie služieb od odberateľov so sídlom v inej členskej krajine je za určitých okolností dôvodom pre povinnú registráciu slovens

  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu