V členských štátoch EÚ existujú rôzne druhy poplatkov z výrobkov. Najbežnejšie (aj keď nie explicitne environmentálne) sú dane z pohonných hmôt a motorových vozidiel. Iné, už viac environmentálne zamerané, sú poplatky v poľnohospodárstve, spoplatňovanie rôznych typov výrobkov a odpadov z nich. Keďže uplatňovanie ekonomických nástrojov v EÚ nie je legislatívne upravené, prístupy jednotlivých členských krajín odrážajú ich konkrétne podmienky, ako aj odporúčania EEA, OECD, ktoré sú prezentované v prípadových štúdiách.
V členských štátoch EÚ existujú rôzne druhy poplatkov z výrobkov. Najbežnejšie (aj keď nie explicitne environmentálne) sú dane z pohonných hmôt a motorových vozidiel. Iné, už viac environmentálne zamerané, sú poplatky v poľnohospodárstve, spoplatňovanie rôznych typov výrobkov a odpadov z nich. Keďže uplatňovanie ekonomických nástrojov v EÚ nie je legislatívne upravené, prístupy jednotlivých členských krajín odrážajú ich konkrétne podmienky, ako aj odporúčania EEA, OECD, ktoré sú prezentované v prípadových štúdiách.
Väčšine odporúčaných ekonomických nástrojov sa pripisujú dve funkcie, čo platí rovnako pre užívateľské poplatky, emisné poplatky, poplatky z výrobkov, daňovú diferenciáciu aj zálohové systémy:
- stimulačná funkcia, kedy sa očakáva, ž