Výber z ustanovení novely zákona o službách zamestnanosti (1. časť)

Vydané: 18 minút čítania

Dňa 1. mája 2008 nadobudol účinnosť zákon č. 139/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Novela zavádza najmä vytváranie výborov pre otázky zamestnanosti, spája mestá, obce a Združenia miest a obcí do aktívneho riešenia nezamestnanosti v príslušnom regióne, inovuje doterajšie aktívne opatrenia na trhu práce, zavádza nové aktívne opatrenia na trhu práce, podporuje zamestnávanie znevýhodnených skupín občanov, najmä so zdravotným postihnutím, zavádza novú profesiu tzv. agenta pre pracovné miesta na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny, zavádza valorizáciu príspevkov v súvislosti s vývojom miezd v národnom hospodárstve SR a vzhľadom na to, výška príspevkov sa od 1. 5. 2008 vypočítava z celkovej ceny práce (t. j. už nie z minimálnej celkovej ceny práce).


Dňa 1. mája 2008 nadobudol účinnosť zákon č. 139/2008 Z. z. (ďalej len „novela“), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Novela najmä:
  • zavádza vytváranie výborov pre otázky zamestnanosti,
  • zapája mestá, obce a Združenia miest a obcí do aktívneho riešenia nezamestnanosti v príslušnom regióne,
  • inovuje doterajšie aktívne opatrenia na trhu práce,
  • zavádza nové aktívne opatrenia na trhu práce,
  • podporuje zamestnávanie znevýhodnených skupín občanov, najmä so zdravotným postihnutím,
  • zavádza novú profesiu tzv. agenta pre pracovné miesta na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny (ïalej len „úrad práce“),
  • zavádza valorizáciu príspevkov v súvislosti s vývojom miezd v národnom hospodárstve Slovenskej republiky a vzhľadom na to, výška príspevkov sa od 1. 5. 2008 vypoèítava z celkovej ceny práce (t. j. už nie z minimálnej celkovej ceny práce).
V článku priblížim niektoré najdôležitejšie zmeny v oblasti politiky zamestnanosti od 1. mája 2008.

 
 

Aktívne opatrenia na trhu práce – príspevky pre znevýhodnené skupiny občanov


Príspevok na vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti

Novela po novom ustanovuje podmienky poskytovania príspevku na vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti (SZČ) (§ 49 zákona o službách zamestnanosti).
 
Základnou podmienkou na získanie príspevku je tzv. čakacia doba – t. j. aspoň (najmenej) tri mesiace vedenie v evidencii uchádzačov o zamestnanie, podanie písomnej žiadosti o príspevok a záväzok, že SZČ sa bude vykonávať súvisle, t. j. nepretržite aspoň (najmenej) dva roky. Novela taxatívne precizuje výšku príspevku pre Bratislavský kraj, ktorý je nižší – t. j. je určený v maximálnej sume (t. j. najviac) 35 % zo 16-násobku celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý
  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu