Spotrebné dane

Počet vyhľadaných dokumentov: 26

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 26

Zoradiť podľa:

Na ktoré dane sa nariadenie vlády SR / daňová amnestia vzťahuje?
Informácia k  formulárom pre registráciu, zaradenie do evidencie a  zápis subjektov pri správe spotrebných daní. 
V súlade s § 44ak ods. 1 zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 106/2004 Z. z.“) určuje Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky (ďalej len „Finančné riaditeľstvo SR“) pri výrobkoch súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa § 19ab ods. 1 zákona č. 106/2004 Z. z. (ďalej len „ITV“) iný spôsob oznamovania skutočností a údajov podľa § 9b ods. 9, 16 až 19, 25 a 26 zákona č. 106/2004 Z. z. ako prostredníctvom elektronického systému kontrolných známok ustanoveného v § 9b ods. 6 zákona č. 106/2004 Z. z. (ďalej len „iný spôsob oznamovania“).
Nezabudnite na daňovú povinnosť dňa 25. februára 2025 v súvislosti s daňou zo sladených nealkoholických nápojov. Prikladáme aj ďalšie povinnosti daňovníkov.
Metodické usmernenie MF SR č. MF/007015/2025-732 k uplatňovaniu vrátenia dane z tabaku alebo inej náplne ako tabak osobe,  ktorá bezdymový tabakový výrobok na daňovom území vyrobila a k uplatňovaniu vrátenia dane z výrobku súvisiaceho s tabakovými  výrobkami osobe, ktorá výrobok súvisiaci s tabakovými výrobkami na daňovom území vyrobila.
Od 1. februára 2025 platia nové ustanovenia zákona č. 106/2004 Z.z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v z. n. p. (§ 19ab bod 43), ktoré majú vplyv aj na dovoz bezdymových tabakových výrobkov a niektorých výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami. Zmenili sa limity na množstvo úplne oslobodené od dovozných platieb v osobnej batožine cestujúceho pri návrate z tretích krajín.
Na základe zverejneného opatrenia  MF SR z 11. decembra 2024 č. MF/014948/2024-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. sa upravuje s účinnosťou od 1. januára 2025 účtovanie spotrebných daní.
Už 1. februára 2025 vstupujú do platnosti nové podmienky pri predaji tabakových výrobkov. Bezdymové a iné tabakové výrobky po novom podliehajú zdaneniu spotrebnou daňou.
Spotrebné dane sú jednostupňovou daňou. Vyberajú sa na jednom stupni, a to v zásade pri vyskladnení vybraného druhu tovaru od výrobcu, pretože sa tovar stáva zdaniteľným už výrobou, alebo pri preprave alebo dovoze na územie Slovenskej republiky. Výnos zo spotrebných daní predstavuje nezanedbateľný príjem štátneho rozpočtu, ktorý závisí od konečnej spotreby vybraných druhov tovarov, ktorá je nepriamo regulovaná aj výškou daňového zaťaženia. Spotrebné dane nepatria medzi dane, ktoré by priamo postihovali fyzické osoby alebo právnické osoby. Postihujú ich však nepriamo, a to pri nákupe uvedených vybraných druhov tovarov, keďže spotrebná daň je započítaná do predajnej ceny tovaru.
Finančné riaditeľstvo SR podalo súhrnnú informáciu podľa zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 609/2007 Z. z.“).
Novela zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov bude účinná od 1. februára 2025 a zmeny sa týkajú zdaňovania nových výrobkov, zavádzajú sa nové predmety dane, nové druhy daňových subjektov a tiež budú potrebné osobitné povolenia.
Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 326/2024 Z. z. v čiastke 118. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2024 okrem čl. I bodov 1 až 4, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025.
Novela sa týka: zákona 609/2007 Z.z., o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a zákona 98/2004 Z.z., o spotrebnej dani z minerálneho oleja
Nová daň má charakter nepriamej dane zo spotreby. Platiť do štátneho rozpočtu ju budú podnikateľské subjekty, ktoré uskutočňujú prvé tuzemské dodanie sladeného nealkoholického nápoja. Daň sa odrazí v konečnej cene pre spotrebiteľa.
  • Článek
Základom dane na účely dane z pridanej hodnoty (DPH) je pri dodaní tovaru a služby všetko, čo tvorí protihodnotu, ktorú dodávateľ prijal alebo má prijať od svojho odberateľa - príjemcu plnenia alebo od inej osoby za dodanie tovaru alebo služby, zníženú o daň.
  • Článek
Slovenská s. r. o. bude prevádzkovať kaviareň. Prevádzka bude riadne ohlásená na úradoch (živnostenský úrad, mestský úrad, hygiena). V kaviarni chcú predávať aj alkoholické nápoje, napr. tiché víno, šumivé víno, pivo, tvrdý alkohol. Tiež chcú predávať aj cigarety. Tieto produkty chce táto firma nakupovať od slovenských dodávateľov, takže v tuzemsku. Spotrebné dane sú jednostupňovou daňou. Vyberajú sa na jednom stupni, a to v zásade pri vyskladnení vybraného druhu tovaru od výrobcu, pretože sa tovar stáva zdaniteľným už výrobou, alebo pri preprave alebo dovoze na územie Slovenskej republiky. Prvou otázkou je, či treba kaviareň registrovať na účely spotrebnej dane (Colný úrad) a podávať mesačné priznania? (Podľa uvedených informácii asi nie.) Druhou otázkou je, či pri predaji tvrdého alkoholu a cigariet je potrebné nejaké iné povolenie alebo viesť nejakú osobitnú evidenciu?
Slovenská s. r. o. bude prevádzkovať kaviareň. Prevádzka bude riadne ohlásená na úradoch (živnostenský úrad, mestský úrad, hygiena). V kaviarni chcú predávať aj alkoholické nápoje, napr. tiché víno, šumivé víno, pivo, tvrdý alkohol. Tiež chcú predávať aj cigarety. Tieto produkty chce táto firma nakupovať od slovenských dodávateľov, takže v tuzemsku. Ako vieme, spotrebné dane sú jednostupňovou daňou. Vyberajú sa na jednom stupni, a to v zásade pri vyskladnení vybraného druhu tovaru od výrobcu, pretože sa tovar stáva zdaniteľným už výrobou, alebo pri preprave alebo dovoze na územie Slovenskej republiky. Prvou otázkou je, či treba kaviareň registrovať na účely spotrebnej dane (Colný úrad) a podávať mesačné priznania? (Podľa uvedených informácii asi nie.) Druhou otázkou je, či pri predaji tvrdého alkoholu a cigariet je potrebné nejaké iné povolenie alebo viesť nejakú osobitnú evidenciu?
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/18885/2023-732 o sadzbách spotrebnej dane z alkoholických nápojov.
  • Článek
Súdny dvor EÚ vydal viaceré zaujímavé rozsudky k predbežným otázkam týkajúcim sa problematiky DPH. V tomto vydaní prinášame komentár k niektorým z nich.
Spoločnosť s r. o. (spoločnosť A) je prevádzkovateľ reštaurácie v prenajímaných priestoroch a vlastní povolenie na predaj spotrebiteľských balení liehu, no zároveň nemá oprávnenie na distribúciu spotrebiteľských balení liehu. Reštaurácia počas lockdownu vznikli vysoké straty, skrachovala a museli ju definitívne uzavrieť. Reštauráciu aj s jej majetkom prebrala iná spoločnosť s r. o. (spoločnosť B), ktorá chce v reštauračnej činnosti pokračovať. Majetok reštaurácie (napr. stoličky, kuchynská výbava a iné zariadenie) bol vyfakturovaný s DPH zo spoločnosti A na spoločnosť B. Spoločnosť B prebrala aj skladové zásoby od spoločnosti A, vrátane alkoholu. Ako má v tomto prípade spoločnosť A postupovať? Môže vyfakturovať alkohol pre spoločnosť B ako predaj zásob, aj keď nemá oprávnenie na distribúciu spotrebiteľských balení liehu? Ako to má evidovať?