V článku v sekcii noviniek krátko priblížime pripravovanú interpretáciu, ktorej úlohou je riešiť kritériá uznania výnosov pri vernostných programoch, ktoré predávajúci často poskytujú svojim zákazníkom. Zároveň budeme ilustrovať riešenia, ktoré sa v súčasnej dobe vyskytujú v súvislosti s danou problematikou. Následne sa zmienime o novom štandarde US GAAP, ktorý je určený na usmerňovanie v oblasti oceňovania vo fair value. V sekcii príkladov uvádzame dva príklady ilustrujúce aplikáciu pravidiel pre dotácie a ich uznávanie v účtovných závierkach prijímajúcich spoločností.
V článku v sekcii noviniek krátko priblížime pripravovanú interpretáciu, ktorej úlohou je riešiť kritériá uznania výnosov pri vernostných programoch, ktoré predávajúci často poskytujú svojim zákazníkom. Zároveň budeme ilustrovať riešenia, ktoré sa v súčasnej dobe vyskytujú v súvislosti s danou problematikou. Následne sa zmienime o novom štandarde US GAAP, ktorý je určený na usmerňovanie v oblasti oceňovania vo fair value. V sekcii príkladov uvádzame dva príklady ilustrujúce aplikáciu pravidiel pre dotácie a ich uznávanie v účtovných závierkach prijímajúcich spoločností.
Novinky – aktuálne zmeny
Predstavenie IFRIC D20
Programy pre verných zákazníkov
Dňa 7. 9. 2006 bol vydaný interpretačnou komisiou IFRIC návrh novej interpretácie IFRS s označením IFRIC D20 Programy pre verných zákazníkov (pozn.: pracovný názov autorov, keďže oficiálny preklad zatiaľ neexistuje). Interpretácia sa vzťahuje na pravidlá IAS 18 Výnosy (Revenue), IAS 37 Rezervy, podmienené záväzky a podmienený majetok (Provisions, contingent liabilities and contingent assets) a IAS 38 Dlhodobý nehmotný majetok (Intangible assets). Návrh interpretácie sa týka situácií, kedy účtovné jednotky poskytujú svojim zákazníkom pri pravidelných nákupoch napr. určité body, za ktoré následne môžu získať bezplatne alebo za výhodnú cenu ďalší výrobok či službu. Otázka, ktorá je predmetom riešenia, súvisí s uznaním a časovým rozlíšením nákladov, spojených s takýmto programom, resp. nákladov, ktoré predstavujú uvažovaný bezplatný výrobok alebo službu.
Príklad č. 1:
Spoločnosť XYZ pôsobí ako autobusový dopravca na linke Praha – Bratislava. Svojim pravidelným zákazníkom poskytuje vernostný program, ktorý im umožňuje získať desiatu cestu (jeden smer) na linke zadarmo. Cena jednosmerného cestovného lístka je 200 a náklady na jednosmernú cestu jedného zákazníka 100. Ako spoločnosť zachytí výnosy a náklady z transakcií ovplyvnených vernostným programom?
Účtovná jednotka neuzná pri bežnom predaji výnosy v plnej výške, ale určitú časť odloží a uzná ju až v okamihu poskytnutia bezplatného či zvýhodneného výrobku alebo služby v rámci vernostného programu. Riešenie sa odvoláva na ods. 13 IAS 18, ktorý sa týka identifikácie transakcie. Podľa IAS 18.13 môžu nastať tzv. zložené transakcie, u ktorých je potrebné aplikovať kritériá uznania výnosu oddelene. V danom zmysle práve to je predaj pod vernostným programom, pretože každý súčasný predaj v sebe zahŕňa taktiež predaj budúceho bezplatného výrobku.
Dopravca poskytne cestujúcemu postupne 10 jednosmerných jázd s týmito výsledkami