Dobropis
Počet vyhľadaných dokumentov: 38
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 38
Zoradiť podľa:
Máme ako Nemocnica jeden neuhradený došlý dobropis vo výške -400 eur. Je po splatnosti viac ako 600 dní a v obchodnom registri bola daná spoločnosť vedená v likvidácii, kde funkcia likvidátorovi skončila ku dňu 25. 4. 2025. Môžeme uvedený dobropis preúčtovať na pohľadávku a urobiť k nemu opravnú položku (vo výške 50 %) alebo môžeme priamo urobiť opravnú položku vo výške 100 % a pohľadávku odpísať z nášho účtovníctva? Do konkurzu sme si ju neprihlasovali a nikdy sme to neriešili ani súdnou cestou.
V DP k DPH nám pri vystavení dobropisov a ťarchopisov nesúhlasí výpočet DPH v riadku 25. Príklad: Dobropisy - základ 19 % -3 919,32 € DPH -744,67 € Ťarchopisy - základ 23 % +5 134,14 € DPH +1 180,85 € Dobropisy - základ 5 % -380,96 € DPH -19,04 € Riadok 24 základ +833,86 € a DPH +417,13 € Ale v DP by mala byť suma v rozmedzí 41,69 € až 191,79 € rozdiel je 225,30 €. Poprosila by som poradiť ako postupovať, pretože neviem či mi dovolí poslať DP a ak áno, či nebude problém na DÚ.
- Článek
Platiteľ A (slovenská spoločnosť s r. o.) dodala klasické služby v auguste 2024 platiteľovi dane v Maďarsku. Dodanie služby - faktúru uviedla spoločnosť v súhrnnom výkaze v auguste 2024. Klient si (pri zhotovení závierky 2024) spomenul, že dodanie sa neuskutočnilo (objektívna skutočnosť - zrušenie dodávky podľa § 25 ods. 1).
Kedy nastala skutočnosť rozhodujúca pre vykonanie opravy základu dane? Dátum vystavenia a dodania na dobropise má byť jún 2025? Do ktorého súhrnného výkazu sa má uviesť tento dobropis (za 06/2025 s mínusom alebo vybrať dodávku z pôvodného súhrnného výkazu)?
Platiteľ A (Slovenská s.r.o.) dodal (chcel dodať) klasické služby v 08/2024 platiteľovi v Maďarsku. Dodanie - faktúru sme dali do súhrnného výkazu v 08/2024. Teraz klient (pri zhotovení závierky 2024) si spomenul, že dodanie sa neuskutočnilo (objektívna skutočnosť- zrušenie dodávky podľa par. 25/1). Je otázne, že kedy nastala skutočnosť rozhodujúca pre vykonanie opravy základu dane, ale dajme tomu teraz v 06/2025. Dátum vystavenia a dodania na dobropise má byť 06/2025? Tiež do ktorého súhrnného výkazu sa má uviesť tento dobropis (za 06/2025 s mínusom? alebo vybrať dodávku z pôvodného SV? ). Ďakujeme
- Článek
Spoločnosť s r. o., ktorá vedie podvojné účtovníctvo a je platiteľ dane z pridanej hodnoty (DPH) vystavila v decembri v roku 2023 faktúru na predaj borovicovej dosky, ktorú zaúčtovala:
SRO, vedie PÚ, platiteľ DPH - vystavila v decembri v roku 2023 faktúru na predaj borovicovej dosky, ktorú zaúčtovala 311 – 1 200 €/604 – 1 000 € a 343 – 200 €. Odberateľ faktúru zaplatil až v roku 2024, konkrétne 7.1.2024. SRO vystavila dňa 09.01.2024 (v novom roku) dobropis na celú sumu: - 1 000 € bez DPH a – 200 € DPH a tovar odberateľ vrátil späť. Peniaze sa odberateľovi vrátili dňa: 10.01.2024. Keďže vyšla faktúra sa zaúčtovala do výnosov v roku 2023, týka sa dobropis tiež roka 2023, aj keď bol vystavený v roku 2024? Je potrebné ho zaúčtovať do roku 2023 a ak áno, tak na aký účet? Alebo sa ponížia výnosy až v roku 2024?
Spoločnosť s r.o. (plátce DPH) vystavila 3.4.2024 dobropis, jehož den zdanitelného plnění je 31.3.2024. K jakému měsíci si může odběratel nárokovat DPH, a to vstoupí do přiznání k DPH a kontrolního výkazu? Kdyby se jednalo o fakturu, je to k 31.3, ale v případě dobropisu? Odběratel, který DPH vrací, bude mít 100 % DPH přiznáno až v apríli, kdy byl dobropis vystavený.
- Článek
Spoločnosť sa zaoberá potlačou textilu. Zákazník jej dodal 6 ks tričiek, ktoré mala potlačiť podľa požiadaviek zákazníka. Pri potlači však došlo k znehodnoteniu tričiek, dodávateľ svoju chybu uznal. Službu potlače zákazníkovi nefakturoval. Následne však zákazník požaduje od dodávateľa náhradu za 6 ks tričiek, ktoré boli znehodnotené (zákazník žiada uhradiť nákupnú cenu tričiek). Ako má v tomto prípade dodávateľ postupovať? Má vystaviť dobropis (tričká neboli fakturované, takže nie je ho vystaviť k akej faktúre). Účtovať má cez interný doklad len na základe reklamácie? Má spoločnosť použiť účtovný zápis 548/325? Je to daňovo uznaný výdaj firmy? Je uvedený prípad predmetom DPH?
Od dodávateľa sme dostali opravný daňový doklad, v ktorom je uvedené "dobropisujeme chýbajúce perá v dodávke tovaru" (objednali sme si 100 ks pier, tie boli aj vyfakturované, pri počítaní dodaných pier sme zistili, že 10 ks chýba). Faktúra bola vystavená v mesiaci 09/2023 a opravný doklad v mesiaci 10/2023. Ide v tomto prípade:
o opravu základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH a doklad sa uvedie v daňovom priznaní v riadku 28 v mesiaci 10/23 (vtedy sme dobropis obdržali) alebo
o chybne vystavenú faktúru a doklad sa uvedie do riadku 21 a musí sa podať dodatočné priznanie za mesiac 09/2023.
- Článek
Spoločnosť prevádzkuje e-shop. Denne odošle asi 200 balíkov s vystavenou faktúrou, ktorú posiela zákazníkovi e-mailom. Z tohto množstva sa niektoré balíky vrátia ako neprevzaté, neuhradené dobierkou. Na vrátenú faktúru vystavuje dobropis a uhrádza ho zápočtom s daňovým dokladom. Môže urobiť storno faktúry k neprevzatému balíku, prípadne vymazať ju z knihy faktúr, keďže daňové plnenie nevzniklo?
Vedieme e-shop s papučkami. Denne odošleme cca 200 balíkov spolu s vystavenou faktúrou, ktorá ide zákazníkovi do mailu. Sú to koneční spotrebitelia, občania. Z tohto množstva sa nám niektoré balíky vrátia ako neprevzaté, neuhradené dobierkou. Na vystavenú faktúru neprevzatého balíka vystavujeme dobropis a uhrádzame ho zápočtom s daňovým dokladom. Môžem urobiť storno faktúry k neprevzatému balíku? Vymazať ju z knihy faktúr, keďže daňové plnenie nevzniklo? Týmto nemusím robiť k nej dobropis a uhrádzať. Alebo mi program ponúka nulovanie faktúry. Alebo naďalej robiť dobropisy k vystaveným faktúram.
- Článek
V podnikateľskej praxi dochádza k prípadom, keď po uskutočnení zdaniteľného obchodu platiteľom dane z pridanej hodnoty (DPH) nastane dôvod k zmene pôvodnej fakturovanej ceny a je potrebné vykonať opravu podľa § 25 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“). Takáto zmena má dopad na už priznanú DPH u dodávateľa a tiež u odberateľa na odpočítanú DPH. Opravy je potrebné uviesť v daňovom priznaní a tiež kontrolnom výkaze podanom za aktuálne zdaňovacie obdobie.
Je z účtovného aj z daňového hľadiska správne, ak odberateľská faktúra obsahuje kladné aj záporné položky? Uvedený účtovný prípad sa vyskytuje pri výmene tovaru, ak náš odberateľ žiada o výmenu tovaru. Na faktúre je fakturovaný nový tovar a následne na tej istej faktúre aj dobropísaný vrátený tovar? Nechceme vystavovať osobitne dobropis na predchádzajúcu faktúru a následne vystaviť novú odberateľskú faktúru. Vyskytujú sa prípady - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane drahší tovar (hodnota výslednej faktúry by bola kladná) - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane lacnejší tovar (hodnota výslednej faktúry by bola záporná) - či môže byť odberateľská faktúra záporná? - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane tovar v tej istej cene (hodnota výslednej faktúry by bola nulová).
Chcela by som sa spýtať, ako postupovať v nasledovnom prípade: 1) Dodávateľ nevystavil v r. 2017 dobropis, v účtovníctve odberateľa je uvedené zaúčtované ako nevyfakturovaná dodávka. Je možné k takejto pohľadávke tvoriť daňovo uznateľnú opravnú položku v r. 2020 vo výške 100 %?
2) Odberateľovi boli v r. 2019 dofakturované služby za r. 2018 (účtovanie 311/428), ktoré mali byť podľa zmluvy splatné v r. 2018, avšak na faktúre sa uviedol dátum splatnosti v r. 2019 (14 dní odo dňa vystavenia fa). Ktorý dátum je rozhodujúci pre tvorbu OP? Ten zo zmluvy, alebo ten z faktúry?
- Článek
Podnikateľský subjekt vystavil faktúru do zahraničia (Švajčiarsko) za poskytnuté služby podľa § 65 (režim cestovnej kancelárie) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) za služby poskytnuté v mesiaci august. DPH z prirážky odviedol za mesiac august v riadnom termíne. Následne však zistil, že jednému klientovi vyfakturoval o jednu položku viac a druhému menej. Klient požaduje opravu.
Podnikateľský subjekt preto potrebuje vystaviť dobropis jednému klientovi a ťarchopis druhému klientovi v septembri. Musí v takomto prípade podať dodatočné daňové priznanie k DPH za mesiac august k položkám DPH na výstupe?
- Článek
Spoločnosť predáva tovar (pivo v sudoch) a účtuje ho spôsobom A voči odberateľovi takto:
Predá tovar zákazníkovi, odberateľ ho spoločnosti vráti (napr. z dôvodu, že tovar je pokazený). Spoločnosť tovar prijme, vystaví odberateľovi dobropis na vrátený tovar a novú faktúru na nový tovar, ktorý mu dá zo svojich zásob.
Postup spoločnosti voči dodávateľovi: Pokazený tovar spoločnosť vráti dodávateľovi – späť do pivovaru, kde v prípade uznania reklamácie príde buď:
nový tovar = xxx / 321 – aký účet má spoločnosť použiť na strane MD alebo
príde iba cenový dobropis = xxx / 321 – aký účet má spoločnosť použiť na strane MD?
Ako spoločnosť zaúčtuje celú cestu reklamácie? Aké bude účtovanie zo strany spoločnosti voči odberateľovi a zároveň zo strany spoločnosti aj voči dodávateľovi?
Predávame tovar (pivo v sudoch), účtujeme spôsobom A náš postup voči odberateľovi:
Predáme tovar zákazníkovi, odberateľ nám ho vráti - lebo tovar je pokazený - tovar prijmeme,vystavíme mu dobropis na vrátený tovar a novú faktúru na nový tovar, ktorý mu dáme z našich zásob.
Náš postup voči dodávateľovi: Pokazený tovar vrátime dodávateľovi - späť do pivovaru, kde v prípade uznania reklamácie: príde nám buď: a) nový tovar = xxx/321 -aký účet na stranu MD alebo: b)príde iba cenový dobropis = xxx/321 -aký účet na stranu MD. Ako zaúčtujeme celú cestu reklamácie? Účtovanie z našej strany voči odberateľovi a zároveň z našej strany aj voči nášmu dodávateľovi.
- Článek
Ak dodaný výrobok, tovar alebo poskytnutá služba nie sú v požadovanej kvalite, môže ich odberateľ v určitej lehote reklamovať a požadovať od dodávateľa odstránenie vady.
Aký vplyv na daňové priznanie dani z príjmov za bežné obdobie má skutočnosť, že spoločnosť v aktuálnom roku sa dohodla na zrušení kúpno-predajnej zmluvy ohľadne predaja pozemku, pričom predaj a zápis v katastri nehnuteľnosti sa uskutočnil v minulom účtovnom období. Spoločnosť pozemok predala za 30 000 €, obstarávacia hodnota pozemku bola 10 000 €. Je možné uvedený predaj účtovať na základe vystaveného dobropisu zo strany predávajúceho? Akými účtovnými zápismi predávajúceho by sa uvedený účtovný prípad mal zaúčtovať?
Podľa rámcovej zmluvy sme vystavili dobropis k faktúram na stavebné práce za rok 2018 množstevný rabat 3 %. Dobropis sme vystavili vo februári 2019. Máme znížiť výnosy na základe dobropisu vo výške 831,37 € za rok 2018 alebo až v roku 2019? Na ktoré účty zaúčtovať dobropis?