Zmeny v daňovom poriadku vyvolané zákonom č. 218/2014 Z. z.

Vydáno: 23 minút čítania

Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. svojím obsahom predstavuje procesnú normu subsidiárnej (podpornej) povahy vo vzťahu ku komplexu kombinovaných hmotno-procesných právnych noriem, t. j. k zákonom upravujúcim jednotlivé druhy daní, i k zákonu o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov.

Daňový poriadok rozlišuje pri pojme správa daní, ktorá je vo svojej podstate postupom, ktorý súvisí so správnym zistením dane a zabezpečením úhrady dane a zahŕňa úkony a činnosti, ktoré slúžia na zabezpečenie základného cieľa, a to správne zistiť a zaplatiť daň, úkony a činnosti, a to všetky, ktoré slúžia na zabezpečenie priebehu a účelu správy daní, činnosti správcu dane, inštitúty súvisiace s platením daní, jednotlivé druhy daňových konaní až po nútený výkon spočívajúci v daňovom exekučnom konaní. Daňové konanie zasa definuje ako konanie, v ktorom sa rozhoduje o právach a povinnostiach daňových subjektov, t. j. také konanie, ktorého výsledkom je vydanie rozhodnutia.

 

Všeobecne k zastupovaniu

Fyzická osoba, ktorá nemôže pri správe daní vystupovať samostatne z nedostatku veku alebo spôsobilosti na právne úkony, musí byť zastúpená, a to svojím zákonným zástupcom, alebo opatrovníkom určeným súdom. V praxi je neustále aktuálna otázka zastupovania pri správe daní.

Za zástupcu sa všeobecne považuje ten, kto je oprávnený konať za iného, pričom úkony zástupcu zakladajú vznik práva a povinnosti priamo zastúpenému. Táto obsahová stránka zastúpenia je upravená v práve hmotnom. Z procesného hľadiska nespôsobilé, a teda osoby, ktoré nemôžu pred súdom samostatne konať a následne musia byť zastúpené zákonným zástupcom, sú maloleté deti, ktoré zastupujú ich rodičia, a to obaja, ďalej ak nie je jeden z rodičov maloletého nažive, alebo ak nemá spôsobilosť k právnym úkonom v plnom rozsahu alebo bol rodičovských práv pozbavený, prináleží právo zastupovať maloleté dieťa druhému z manželov. Zákonným zástupcom občana, ktorý bol rozhodnutím súdu pozbavený spôsobilosti k právnym úkonom alebo jeho spôsobilosť bola rozhodnutím súdu obmedzená práve v smere spôsobilosti k takýmto právnym úkonom, ktoré sú predmetom konania, je súdom ustanovený opatrovník.

Ak opatrovník nie je súdom určený, ustanoví ho na účely správy daní rozhodnutím správca dane. Zástupcu môže správca dane ustanoviť nielen v prípade, že účastník konania nemá spôsobilosť na právne úkony, či už pre nedostatok veku, alebo z dôvodu jeho úplného alebo čiastočného pozbavenia súdom, ale môže ustanoviť zástupcu aj tomu, koho pobyt nie je známy alebo komu sa nepodarilo doručiť písomnosť na známu adresu mimo územia SR, ako aj tomu, kto nemôže pri správe daní vystupovať osobne z rôznych dôvodov, ak sú napr. väzba, výkon trestu odňatia slobody, dlhodobý pobyt mimo územia SR, ktorý trvá nepretržite aspoň tri mesiace, dlhodobá choroba a podobne. Rozhodnutím ustanoví zástupcu správca dane len vtedy, ak si takáto osoba sama nezvolila zástupcu. Správca dane obyčajne v takýchto prípadoch vyberá zástupcu z radov príbuzných daňového subjektu, je však potrebné zdôrazniť, že správca dane nemôže iného ust

Související dokumenty

Súvisiace články

Povolenie úľavy alebo odpustenia daňového nedoplatku podľa zákona o správe daní
Sankčný postih daňovníkov za nesprávne používanie elektronických registračných pokladníc v roku 2011
Je úprava lehoty na vyrubenie dane na Slovensku diskriminačná?
Porovnanie slovenskej a českej úpravy prekluzívnej lehoty v daňovom konaní alebo slovenské 5 + 1 verzus české 3 + 0
Predbežné opatrenia v správe daní po zmene zákonom č. 504/2009 Z. z.
Daňová kontrola a opakovaná daňová kontrola (1. časť)
Nazeranie do spisov a evidencia daní daňového subjektu u správcu dane
Oznamovacia povinnosť tretích osôb so zameraním na zdanenie úrokových príjmov
Otázky a odpovede k registračnej povinnosti pri prenájme nehnuteľnosti po 1. januári 2010 (1. časť)
Otázky a odpovede k registračnej povinnosti pri prenájme nehnuteľnosti po 1. januári 2010 (2. časť)
Daňová kontrola a opakovaná daňová kontrola (2. časť)
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Komentár k zákonu o obmedzení platieb v hotovosti s príkladmi (3. časť)
Svedecká výpoveď a jej dôležitosť pri správe daní (1. časť)
Svedecká výpoveď a jej dôležitosť pri správe daní (2. časť)
Záväzné stanovisko k uplatneniu daňových predpisov
Praktické otázky k zákonu o používaní ERP (1. časť)
Výmaz platiteľov dane zo zverejneného zoznamu a zverejňovanie vymazaných platiteľov dane
Praktické otázky k zákonu o používaní ERP (2. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Premlčanie daňových nedoplatkov
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Zmena sídla spoločnosti
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Registračná povinnosť pri prenájme bytu nájomcom
Registračná povinnosť pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Oneskorená registrácia pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Elektronické podávanie tlačív na daňovom úrade od 1. 1. 2012
Vymáhanie dane
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu