Reklama, náklady na reprezentáciu a sponzoring

Vydáno: 29 minút čítania

Reklama, náklady vynaložené na reprezentáciu, sponzorstvo sú z obsahového hľadiska spolu veľmi úzko súvisiace činnosti. Napríklad, hranica medzi reklamou a reprezentáciou je nepatrná, jej obsah môže byť v podstate podobný, ale daňový dopad môže byť naopak veľmi rozdielny. [Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) v tejto súvislosti hovorí o výdavkoch na reprezentáciu – ale vždy ide o výdavok (náklad), teda výdavok alebo náklad.]

 

Reklama

Pod reklamou možno rozumieť platenú formu neosobnej, masovej komunikácie. Jej cieľom je informovanie spotrebiteľov a ovplyvnenie ich správania. Pri samotnom definovaní pojmu reklama je možné vychádzať zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o reklame“), ktorý reklamu vymedzuje ako prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť sa na trhu, pričom za produkt treba považovať tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranné známky, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Šíriteľom reklamy je fyzická alebo právnická osoba, ktorá reklamu šíri v rámci svojej podnikateľskej činnosti.

Na účely televízneho a rozhlasového vysielania vymedzuje rekla­mu ustanovenie § 32 ods. 1 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomuniká­ciách v z. n. p. (ďalej len „zákon o vysielaní a retransmisii“) ako akékoľvek verejné oznámenie vysielané za odplatu alebo inú podobnú protihodnotu vrátane vlastnej propagácie, ktorého zámerom je podporiť predaj, nákup alebo nájom tovaru alebo služieb vrátane nehnuteľností, práv a záväzkov, alebo dosiahnuť iný účinok sledovaný objednávateľom reklamy alebo vysielateľom.

 

Sponzorstvo

Pojem sponzorstvo je v praxi veľmi používaný, náš právny poriadok ho však osobitne upravuje len v zákone o vysielaní a retransmisii, konkrétne v § 38 ods. 1. Sponzorovaním tu treba rozumieť plnenie určené na priame alebo nepriame financovanie programu, programovej služby alebo audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie s cieľom propagovať názov alebo obchodné meno, ochrannú známku, dobrú povesť, tovary alebo aktivity právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá také plnenie poskytla.

Podľa všeobecnej encyklopédie sponzor je ten, kto poskytuje sponzorovanému peniaze alebo ­vecné prostriedky, pričom sponzorované môžu byť osoby, skupiny ľudí, inštitúcie a spoločenské akcie v športovej kultúrnej, umeleckej, výskum­nej, zdravotníckej a v inej spoločenskej oblasti. Sponzor za to dostáva vopred určené (dohodnuté) protihodnoty, ktoré priamo alebo nepriamo podporujú dosiahnutie jeho marketingových cieľov. Sponzorované činnosti sa týkajú reklamy, podpory predaja, propagácie a osobného predaja.

 

Náklady na reprezentáciu

Pokiaľ ide o pojem reprezentácia, tento nie je nikde špecificky definovaný. Pod týmto pojmom možno rozumieť činnosť zameranú za účelom budovania dobrého mena spoločnosti, značky alebo zlepšenia imidžu firmy a pod. V podstate ide o istý druh reklamy, pretože reklamou nie je len priama podpora predaja konkrétnych výrobkov, tovaru alebo služieb, ale aj to, čo bolo práve uvedené pri pojme reprezentácia.

 

Pohľad zákona o dani z príjmov

ZDP osobitným spôsobom upravuje:

  • náklady na reklamu,
  • nálady na reprezentáciu,
  • príjmy z reklám u daňovníkov, ktorí nie sú zriadení alebo založení na podnikanie.
 

Náklady na reklamu

Reklama vykonávaná priamo alebo prostredníctvom rôznych reklamných agentúr, či rôznych neziskových organizácií na základe reklamných zmlúv je činnosť, ktorá je vykonávaná za odplatu. Náklady na reklamu môžu zahŕňať celý rad najrôznejších druhov výdavkov (nákladov), a to od tých, ktorých súvislosť s dosahovanými príjmami je jednoznačná, až po tie, kedy to tak zrejmé nie je.

Pre daňovú uznateľnosť nákladov na reklamu platia všeobecné pravidlá. Musia byť splnené predovšetkým základné podmienky daňového výdavku zadefinované v § 2 písm. i) ZDP, t. j.:

  • musí byť preukázateľné, že uvedené náklady (výdavky) skutočne vznikli,
  • musí ísť o náklady (výdavky) preukázateľne vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udr­žanie zdaniteľných príjmov,
  • uvedené náklady musia byť správne zaúčtované z hľadiska ich vecnej a časovej súvislosti,
  • nesmie ísť o prípady, ktoré ZDP výslovne za daňové výdavky (náklady) neuznáva.

V súvislosti s daňovým posudzovaním výdavkov na reklamu je potrebné poznamenať, že ZDP účinný od 1. 1. 2004 výraznou mierou upravil oblasť reklamy. Daňový predpis platný do konca roka 2003 (zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v z. n. p.) okrem obsahovej náplne reklamy (reklama tovarov, služieb a in

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmeny v zákone o dani z príjmov po prijatí novely účinnej od 1. 1. 2014 (2. časť)
Reklamné stavby verzus informačné a propagačné zariadenia – daňové a účtovné hľadisko (1. časť)
Reklama, náklady na reprezentáciu
Opravy nákladov minulých účtovných období
Sponzorské dary v kontexte daní a účtovníctva
Zavedenie daňového zvýhodnenia odpočtom výdavkov na výskum a vývoj zo základu dane
Novela zákona o dani z príjmov v kocke
Zmeny zákona o dani z príjmov, ktoré sa prvýkrát uplatnia v daňovom priznaní po 31. 12. 2015
Novela zákona o dani z príjmov účinná od 1. januára 2011
Daňové výdavky zamestnávateľa na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
Nové oslobodenia a podpory v zákone o dani z príjmov a ďalšie zmeny v zdaňovaní FO
Daň z príjmov – príklady problematických okruhov
Výdavky na stravovanie
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov (II.)
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov s účinnosťou od 1. 1. 2005
Aktualizácia zákona o dani z príjmov pre zdaňovacie obdobie roku 2008
Niektoré druhy výdavkov z pohľadu dane z príjmov fyzických osôb
Daňové súvislosti obchodného majetku fyzickej osoby a jeho odpisovanie (1. časť)
Daňové súvislosti obchodného majetku fyzickej osoby a jeho odpisovanie (2. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
Oporný múrik - IM?
Automobil
Stála prevádzkareň v Nemecku
Výplata dividend za rok 2011 zahraničnému spoločníkovi
Postúpenie pohľadávky z pohľadu dane z príjmov
Prevoditeľnosť obchodného podielu
Pohostenie na výstavách z daňového hľadiska
Dodatočné daňové priznanie
Mikrodaňovník
DP a výška príjmu
Opravy chýb minulých období
Opravy chýb minulých účtovných období
Covid testy a danová uznateľnosť, nepenažný príjem zamestnanca
Štátny príspevok počas pandémie Covid -19
„Agentská stála prevádzkareň“
Povinnosti farmaceutickej spoločnosti z hľadiska dane z príjmov
Nepeňažné plnenie poskytnuté zahraničnou spoločnosťou
Kancelárie s. r. o. v dome konateľa
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí