Evidencia tržieb elektronickou registračnou pokladnicou

Vydané: 41 minút čítania

Daňový subjekt, ktorého predmetom podnikania je predaj tovaru alebo poskytovanie služieb, je povinný na účely evidencie tržieb používať elektronickú registračnú pokladnicu s tlačiarňou v rozsahu a za podmienok ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom. Táto povinnosť vyplýva zo zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.


Právna úprava

Daňový subjekt, ktorého predmetom podnikania je predaj tovaru alebo poskytovanie služieb, je povinný na účely evidencie tržieb používať elektronickú registračnú pokladnicu s tlačiarňou v rozsahu a za podmienok ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom. Táto povinnosť vyplýva zo zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správe daní“). Ministerstvo financií SR podľa § 97 ods. 2 cit. zákona bolo zároveň splnomocnené upraviť všeobecne záväzným právnym predpisom termín a podmienky používania elektronických registračných pokladníc a spôsob evidencie tržieb. V nadväznosti na uvedené Ministerstvo financií SR vyhláškou č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška o ERP“) upravilo podmienky používania elektronickej registračnej pokladnice a spôsob vedenia evidencie tržieb na elektronickej registračnej pokladnici s tým, že daňové subjekty boli povinné podľa tejto vyhlášky postupovať od 1. 1. 1995.
 
Táto vyhláška bola zmenená a doplnená vyhláškou Ministerstva financií SR č. 59/1995 Z. z. s účinnosťou od 30. 3. 1995, vyhláškou č. 353/1996 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 1997 a naposledy vyhláškou č. 735/2004 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť od 1. 1. 2005 [okrem § 2 písm. j) definujúceho minimálne náležitosti dokladu vyhotoveného pokladnicou s účinnosťou od 1. 7. 2005].
 
Problematiku elektronických registračných pokladníc vo svojich ustanoveniach upravujú aj ďalšie všeobecne záväzné predpisy:
  • zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“),
  • metodické usmernenie MF SR č. 63/1390/1994 k vyhláške MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou (FS č. 10/1994),
  • výklad MF SR č. 63/2704/1994 k § 2 písm. a) vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou (FS č. 14/1994) – je neaktuálny, pretože ambulantný predaj už nie je vylúčený z povinnosti používania ERP,
  • výklad MF SR č. 63/3106/1994 k § 2 písm. ch) bod 5 vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou (FS č. 15/1994) – je neaktuálny, pretože výklad pojmov bol zahrnutý do znenia vyhlášky novelou č. 59/1995 Z. z.,
  • metodický pokyn MF SR č. 61/123/96 k evidencii tržieb prijatých v hotovosti na ERP (FS č. 4/1996) – je neaktuálny, pretože bol obsahovo zahrnutý do znenia vyhlášky novelou č. 353/1996 Z. z.,
  • opatrenie MF SR č. 8562/96-91 na zamedzenie nezrovnalostí vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení vyhlášky MF SR č. 59/1995 Z. z. (FS č. 8/1996) – je neaktuálne, pretože bolo obsahovo zahrnuté do znenia vyhlášky novelou č. 353/1996 Z. z.,
  • usmernenie MF SR č. MF/5079/2005-71 k vyhláške MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov k používaniu denných výkazov obratov platiteľa dane z pridanej hodnoty a mesačných výkazov obratov platiteľa dane z pridanej hodnoty (FS č. 1/2005).
Pod pojmom elektronická registračná pokladnica (ERP) sa rozumie elektronické registračné alebo elektronické registračné váhové zariadenie vybavené tlačiarňou určené na výpočet a registráciu číselných údajov zadaných klávesnicou alebo pomocou elektronických čítačov čiarového kódu alebo magnetických kariet alebo iným spôsobom. Funkciou tlačiarne je tlačenie dokladu a kontrolnej pásky, na ktorú sa zaznamenáva každý tlačový výstup a každý úkon obsluhy alebo servisného technika. Daňový subjekt je povinný uchovávať kontrolnú pásku po dobu troch rokov od konca kalendárneho roku, v ktorom bola vyhotovená. Dôležité je, aký druh kontrolnej pásky podnikateľ používa, v prípade používania termopásky, na ktorej sa údaje uchovávajú v podstate len jeden rok, nie je splnená lehota stanovená vyhláškou. Údaje kontrolnej pásky sa môžu uchovávať aj na elektronickom nosiči dát, ktorým je len streamer, magneticko-optický disk, optický disk CD ROM. Na požiadanie kontrolného orgánu subjekt z archívneho média vytlačí kontrolnú pásku za ľubovoľný časový úsek predaja po dobu troch rokov od konca kalendárneho roku, v ktorom bola vyhotovená.
 
Daňové subjekty môžu používať len takú ERP, na ktorú vydal certifikát príslušný orgán štátnej skúšobne (Elektrotechnický výskumný a projektový ústav, a. s., Nová Dubnica) a miestne príslušný daňový úrad na ňu pridelil daňový kód pokladnice zápisom do knihy pokladnice (vzor knihy pokladnice je uvedený v prílohe č. 1 vyhlášky o ERP) pred jej uvedením do používania. Za týmto účelom daňový subjekt je povinný predložiť na daňový úrad overenú kópiu certifikátu alebo jeho kópiu originálne potvrdenú dodávateľom pokladnice. Pridelením daňového kódu pokladnice je ERP úradne zaregistrovaná a môže byť uvedená do prevádzky, avšak len servisným technikom, ktorý vloží daňový kód pokladnice do ERP a potvrdí servisné údaje v knihe pokladnice. Na posudzovanie dátumu uvedenia ERP do prevádzky je rozhodujúci dátum, ktorý uvedie servisný technik v knihe pokladnice. Daňové subjekty sú potom povinné uvádzať daňový kód pokladnice na dokladoch vydaných z ERP. Ak dôjde u daňového subjektu k zmene miestnej príslušnosti, dovtedy príslušný daňový úrad zruší daňový kód pokladnice a nový daňový kód pokladnice pridelí ten daňový úrad, ktorý sa stal miestne príslušným.
 
V prípade, že daňový subjekt odpredá ERP inému daňovému subjektu, oznámi túto skutočnosť miestne príslušnému daňovému úradu, ktorý zápisom do knihy pokladnice zruší daňový kód pokladnice. Žiadosť o zrušenie daňového kódu daňový subjekt je povinný podať najneskôr do 10 kalendárnych dní odo dňa jej vyradenia.
 
Kniha pokladnice neprechádza na nového majiteľa ERP. Daňový subjekt, ktorý ERP odkúpi, je povinný požiadať miestne príslušný daňový úrad o pridelenie daňového kódu pokladnice a zabezpečiť jej uvedenie do prevádzky servisným technikom.
 
Kniha pokladnice so vzostupne číslovanými stranami musí byť umiestnená na predajnom mieste spolu s ERP, pričom sa v nej evidujú všetky identifikačné údaje a servisné záznamy a môže obsahovať aj výkazy denných a mesačných obratov. V prípade, ak ich neobsahuje, musí ich daňovník evidovať samostatne. Do knihy pokladnice daňovník je povinný ihneď zaznamenať skutočnosť, ak nemožno použiť ERP pre prerušenie dodávky elektrickej energie alebo pre iný závažný dôvod bez zavinenia subjektu. Po skončení dôvodov, pre ktoré sa ERP nemohla používať, subjekt túto skutočnosť ihneď zaznamená v knihe pokladnice. V prípade poruchy ERP subjekt zaznamená v knihe pokladnice okrem uvedených skutočností aj dátum a hodinu nahlásenia poruchy servisnej organizácii. Poruchu ERP je povinný nahlásiť v súlade s § 3a vyhlášky o ERP bez zbytočného odkladu.
 
Kniha pokladnice sa uchováva po dobu 10 rokov od konca kalendárneho roku, v ktorom bola vyhotovená.
 
 

Povinnosť používania ERP

Povinnosť evidovať tržby prijaté v hotovosti na ERP sa vzťahuje na daňové subjekty, ktoré spĺňajú súčasne tieto tri základné podmienky:
  • vykonávajú podnikateľskú činnosť podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka,
  • predávajú tovar alebo poskytujú služby taxatívnevymenované
  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu