Všetky členské štáty Európskej únie vrátane Slovenskej republiky sú povinné prijať s účinnosťou od 1. januára 2013 vo svojich národných právnych predpisoch upravujúcich uplatňovanie dane z pridanej hodnoty (DPH) nové pravidlá týkajúce sa vyhotovovania faktúr. Táto povinnosť vyplýva zo smernice Rady 2010/45/EÚ z 13. júla 2010, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o pravidlá fakturácie (ďalej len „fakturačná smernica“). Fakturačná smernica bude transponovaná do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) s účinnosťou od 1. januára 2013.
Fakturačná smernica
V zmysle preambuly fakturačnej smernice zámerom nových pravidiel fakturácie od 1. januára 2013 je:
- zmeniť a doplniť náležitosti faktúr s cieľom umožniť lepšiu kontrolu daní,
- zaviesť jednotnejšie zaobchádzanie s cezhraničnými a vnútroštátnymi transakciami,
- stanoviť harmonizovanú lehotu na vyhotovenie faktúr pri cezhraničných transakciách,
- prispieť k rozšíreniu elektronickej fakturácie.
Keďže používanie elektronickej fakturácie môže pomôcť podnikom znížiť náklady a dosiahnuť väčšiu konkurencieschopnosť, je potrebné prehodnotiť súčasné požiadavky na elektronickú fakturáciu a odstrániť existujúce zaťaženie a prekážky, ktoré bránia využívaniu elektronickej fakturácie. Nové fakturačné pravidlá majú zabezpečiť zásadu rovnakého zaobchádzania s papierovými a elektronickými faktúrami. Táto zásada sa má uplatňovať v prípade právomocí správcov dane pri daňovej kontrole a rovnako v prípade práv a povinností podnikov, a to bez ohľadu na to, či sa zdaniteľná osoba rozhodne vyhotoviť papierovú alebo elektronickú faktúru.
Elektronická faktúra
Elektronická fakturácia je súčasťou hlavnej iniciatívy Európskej komisie Digitálna agenda pre Európu, v ktorej sa kladie dôraz na dosiahnutie jednotného digitálneho trhu a vyzýva sa na odstránenie regulačných a technických prekážok, ktoré bránia hromadnému prijímaniu elektronickej fakturácie. Elektronická fakturácia sa odhaduje v súčasnosti približne len na 5 % všetkých ročne zasielaných faktúr vo vzťahoch medzi podnikmi.
V súčasnosti sa veľká väčšina faktúr na strane dodávateľa vytvára pomocou počítača a na strane odberateľa sa tieto faktúry spracovávajú opäť pomocou počítača. Je teda bežnou praxou, že k prenosu množstva faktúr medzi obchodnými partnermi sa používa papier a každá faktúra sa do počítača zadáva dvakrát (na strane dodávateľa aj na strane odberateľa). Túto zjavnú nehospodárnosť umožňuje riešiť práve elektronická fakturácia. Jedným z cieľov fakturačnej smernice je prispieť k rozšíreniu elektronickej fakturácie, a tým znížiť náklady na poštovné, papier a tlač, zvýšiť produktivitu zamestnancov, znížiť náklady súvisiace s administratívou, zrých