Elektronická komunikácia medzi daňovým subjektom a správcom dane od 1. januára 2014

Vydané: 18 minút čítania

Elektronickou komunikáciou sa rozumie doručovanie podaní správcovi dane elektronicky prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje finančné riaditeľstvo na svoje webovej stránke.

Elektronickú komunikáciu daňového subjektu so správcom dane a naopak upravuje ust. § 32 a 33 zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2012. Spustenie elektronickej komunikácie bezprostredne súvisí so sprevádzkovaním nového informačného systému celej daňovej správy v rámci reformy daňovej a colnej správy, ktorej realizácia začala tiež od 1. januára 2012.

V súčasnosti a do 31. 12. 2013 daňové subjekty využívajú elektronickú komunikáciu s daňovým úradom na základe:

  1. uzatvorenej dohody podľa zákona o správe daní platného do 31. 12. 2011, tzv. „staré dohody“,
  2. uzatvorenej dohody podľa daňového poriadku, tzv. „nové dohody“,
  3. sú vlastníkmi zaručeného elektronického podpisu (ZEP) podľa zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise v z. n. p.

Elektronické doručovanie podaní (rôznych písomností ako je napr. daňové priznanie, dodatočné daňové priznanie, odvolanie, námietka, sťažnosť, žiadosť o odklad platenia dane, žiadosť o odpustenie zmeškanej lehoty, žiadosť o predĺženie lehoty, žiadosť o nahliadnutie do spisu dňového subjektu a iné podania) daňový poriadok upravuje v nasledovných ustanoveniach:

  • § 13 ods. 5 – spôsob podania,
  • § 14 – elektronické doručovanie daňový subjektom,
  • § 32 – doručovanie elektronickými prostriedkami správcom dane,
  • § 33 – elektronické služby prostredníctvom elektronickej podateľni zriadenej správcom dane,
  • § 56 – osobný účet daňového subjektu zriadeného správcom dane.

Vo všeobecnosti spôsob podania daňovým subjektom upravuje § 13 daňového poriadku, ktoré ustanovuje, že podania môže daňový subjekt urobiť písomne alebo osobne do zápisnice u správcu dane alebo elektronicky. Elektronické doručovanie písomností upravuje § 13 ods. 5 až 7 daňového poriadku.

Zo znenia § 13 ods. 5 daňového poriadku vyplýva, že elektronické doručovanie písomnosti sa podáva prostredníctvom elektronickej podateľne alebo prostredníctvom elektronickej podateľne ústredného portálu verejnej správy a musí byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom osoby, ktorá toto podanie správcovi dane podáva.

Doručovanie písomnosti prostredníctvom elektronického doručovania je podmienené zaručeným elektronickým

  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu