147/2001 Z.z.
ZÁKON
z 5. apríla 2001
o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zmena: 23/2002 Z.z.
Zmena: 525/2005 Z.z.
Zmena: 525/2005 Z.z.
Zmena: 282/2006 Z.z., 342/2006 Z.z.
Zmena: 102/2007 Z.z.
Zmena: 648/2007 Z.z.
Zmena: 402/2009 Z.z.
Zmena: 182/2011 Z.z.
Zmena: 362/2011 Z.z.
Zmena: 313/2012 Z.z.
Zmena: 459/2012 Z.z.
Zmena: 102/2014 Z.z.
Zmena: 199/2014 Z.z.
Zmena: 373/2014 Z.z.
Zmena: 412/2015 Z.z.
Zmena: 307/2018 Z.z.
Zmena: 532/2021 Z.z.
Zmena: 264/2022 Z.z. (nepriama novela), 265/2022 Z.z.
Zmena: 108/2024 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon ustanovuje všeobecné požiadavky na reklamu, požiadavky na reklamu
niektorých produktov, ochranu pred účinkami neprípustnej porovnávacej reklamy a pôsobnosť
orgánov verejnej správy pri výkone dohľadu nad dodržiavaním tohto zákona a osobitných
predpisov.1) Tento zákon sa použije, ak osobitný zákon neustanovuje inak. 1a)
§ 2
Vymedzenie základných pojmov
(1) Podľa tohto zákona
a) reklama je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace
s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou 1b) s cieľom uplatniť
produkty na trhu, ak osobitný predpis neustanovuje inak,1c)
b) produkt je tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, 2) ochranná známka, 3)
označenie pôvodu výrobkov 4) a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním,
c) šíriteľ reklamy je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá reklamu šíri,
d) tabakový výrobok je výrobok určený na fajčenie, šnupanie, cmúľanie alebo žuvanie,
ak je čo len čiastočne vyrobený z tabaku,
e) sponzorstvo tabakového výrobku je finančný alebo vecný príspevok alebo iné plnenie
pre fyzickú osobu alebo právnickú osobu, na podujatie alebo činnosť, ktorého účelom
alebo vedľajším výsledkom je reklama tabakového výrobku; sponzorstvom tabakového
výrobku nie je plnenie, ktoré je poskytnuté ako odplata za tovar alebo službu,
f) objednávateľom reklamy je ten, kto si objedná u šíriteľa reklamy šírenie reklamy.
(2) Reklamou nie je
a) označenie sídla právnickej osoby, trvalého pobytu
fyzickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby
alebo fyzickej osoby obchodným menom, ako aj označenie budov, pozemkov a iných nehnuteľných
vecí alebo hnuteľných vecí vo vlastníctve alebo v nájme týchto osôb,
b) označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou,
c) označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa musia na nich uvádzať podľa
osobitného predpisu, 5)
d) zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej závierky, auditu podniku alebo
iných informácií o podniku, ak povinnosť ich zverejnenia vyplýva z osobitného predpisu.
6)
§ 3
Všeobecné požiadavky na reklamu
(1) Reklama nesmie
a) obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné
cítenie alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia,
rasy a sociálneho pôvodu,
b) propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť a navádzať na protiprávne
konanie alebo vyjadrovať s ním súhlas,
c) prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom,
d) prezentovať produkty poškodzujúce životné prostredie alebo produkty
škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín bez toho, aby sa na škodlivosť
výslovne a zreteľne neupozornilo,
e) ohrozovať fyzické zdravie ani psychické zdravie občana,
f) prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, akoby mali účinky liekov,
g) obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho
súhlasu,
h) odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
i) zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu,
j) zneužívať dôveru maloletých osôb, najmä
1. podnecovať na správanie,
ktoré môže ohroziť ich zdravie, psychický vývin alebo morálny vývin,
2. zobrazovať
ich v nebezpečných situáciách.
(2) Reklama musí spĺňať požiadavky na verejné rečové prejavy, dodržiavať
zásady jazykovej kultúry, gramatické a pravopisné pravidlá, pravidlá výslovnosti
slovenského jazyka a ustálenú odbornú terminológiu.
(3) Reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom
a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom
reklamy.
(4) Reklama sa nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred
odmieta.
(5) Reklama sa nesmie šíriť, ak je v rozpore s dobrými mravmi, prezentuje
produkty, ktorých výroba, predaj, poskytovanie alebo používanie sú zakázané, alebo
ak nespĺňa požiadavky podľa osobitného predpisu.9a)
(6) Reklama nesmie prezentovať výrobky alebo služby, ktorých neoprávnená
manipulácia je zakázaná osobitnými predpismi.9b)
(7) Šíriteľ reklamy, ktorý uvádza v reklame predajnú cenu tovaru,9c) je povinný
uviesť aj jednotkovú cenu,9d) ak osobitný predpis9e) vyžaduje označenie tovaru jednotkovou
cenou.
§ 4
Porovnávacia reklama
(1) Porovnávacou reklamou je reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje
iného súťažiteľa 10) alebo jeho produkty.
(2) Porovnávacia reklama je prípustná, ak
a) porovnáva tovary, služby alebo nehnuteľnosti, ktoré uspokojujú rovnaké
potreby alebo sú určené na rovnaký účel,
b) objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných
a overiteľných vlastností tovarov, služieb alebo nehnuteľností, vrátane ich ceny;
pri tovaroch s označením pôvodu 4) porovnáva iba tovary s rovnakým označením,
c) nediskredituje ani nehaní ochranné známky, obchodné mená, ďalšie rozlišovacie
znaky, tovary, služby, činnosti alebo okolnosti súťažiteľa,
d) nevyužíva nečestne výhodu dobrého mena ochrannej známky, obchodného
mena alebo iných rozlišujúcich znakov súťažiteľa alebo označenie pôvodu konkurenčných
produktov,
e) nepredstavuje tovar alebo služby ako napodobeniny alebo kópie tovaru
alebo služieb označených chránenou ochrannou známkou alebo obchodným menom,
f) nevyvoláva zámenu medzi obchodníkmi, medzi objednávateľom reklamy a
súťažiteľom alebo medzi ochrannými známkami, obchodnými menami, inými rozlišujúcimi
znakmi, tovarmi alebo službami objednávateľa reklamy a súťažiteľa,
g) nie je klamlivá. 9)
h) zrušené od 17.7.2014.
(3) Iná porovnávacia reklama ako podľa odseku 2 je neprípustná.
§ 5
Reklama alkoholických nápojov
(1) Reklama alkoholických nápojov 11) nesmie
a) dávať do súvislosti spotrebu
alkoholu s priaznivým účinkom na telesnú výkonnosť alebo na duševnú výkonnosť,
b) tvrdiť, že alkoholické nápoje majú liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo upokojujúci
účinok alebo že pomáhajú riešiť osobné problémy,
c) nabádať na nestriedme požívanie alkoholických nápojov alebo prezentovať abstinenciu
alebo triezvosť ako nedostatok,
d) zdôrazňovať obsah alkoholu v nápojoch ako znak ich kvality.
(2) Reklama alkoholických nápojov sa nesmie zameriavať na maloleté osoby,
pritom žiadna osoba, ktorú možno považovať za maloletú, sa nesmie v reklame dávať
do súvislosti so spotrebou alkoholických nápojov.
§ 6
Reklama tabakových výrobkov
(1) Zakazuje sa reklama tabakového výrobku
a) na všetkých druhoch informačných nosičov,
b) rozdávaním tabakového výrobku verejnosti,
c) na reklamných veciach, ktoré nesúvisia s fajčením a ktoré sa rozdávajú
verejnosti, okrem reklamných vecí, ktoré sa rozdávajú na miestach predaja výrobkov,
d) prostredníctvom sponzorstva tabakového výrobku,
e) uvádzaním ochrannej známky, emblému, názvu alebo iného výrazného znaku
tabakového výrobku okrem ich uvádzania na miestach predaja tabakových výrobkov.
(2) Ustanovenie § 6 ods. 1 písm. e) sa nevzťahuje na tovary alebo služby,
ktoré používajú podobnú ochrannú známku alebo rovnaký alebo podobný názov ako tabakové
výrobky, ak ich
a) predaj alebo poskytovanie nesúvisí s predajom tabakových výrobkov,
b) boli uvedené na trh pred 1. marcom 2006 a
c) vyhotovenie, vyobrazenie alebo spôsob použitia ochrannej známky alebo názvu je
jasne odlíšiteľný od ich vyhotovenia, vyobrazenia či spôsobu použitia na tabakových
výrobkoch.
(3) Za reklamu tabakových výrobkov sa nepovažuje
a) označenie špecializovaných
predajní tabakových výrobkov a potrieb pre fajčiarov s nápisom TABAK,
b) označenie dopravných prostriedkov výrobcu tabakových výrobkov jeho ochrannou známkou,
c) vydávanie letákov, brožúr a iných publikácií určených výhradne pre výrobcov a
obchodníkov s tabakovými výrobkami a tabakom,
d) informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená
v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia
a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne,
e) rozdávanie tabakového výrobku na obchodných rokovaniach súvisiacich s tabakovými
výrobkami.
§ 7
Reklama zbraní a streliva
(1) Reklama zbraní a streliva 13) sa zakazuje.
(2) Zákaz reklamy podľa odseku 1 sa nevzťahuje na
a) informácie určené
len pre odbornú verejnosť vo výrobe a v obchode so zbraňami a strelivom,
b) reklamu zbraní a streliva v obchodoch alebo na výstavách špecializovaných na predaj
zbraní a streliva vrátane ich výkladov a priečelí alebo v častiach obchodov určených
na predaj zbraní a streliva,
c) reklamu v odbornej literatúre a v odbornej periodickej tlači.
§ 7a
Zakazuje sa reklama o potrebe alebo dostupnosti orgánov, tkanív a buniek
13a) s cieľom ponúknuť alebo nadobudnúť finančný zisk či porovnateľné výhody.
§ 8
Reklama liekov
(1) Reklama liekov 14) zahŕňa akúkoľvek formu podomového informovania, agitačnú
činnosť alebo podnecovanie smerujúce k podpore predpisovania, vydávania, predaja
alebo spotreby liekov.
(2) Reklama liekov je
a) reklama liekov určená verejnosti,
b) reklama liekov určená osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám oprávneným
vydávať lieky,
c) návšteva osoby oprávnenej predpisovať lieky a osoby oprávnenej vydávať lieky obchodným
zástupcom držiteľa rozhodnutia o registrácii lieku (ďalej len "lekársky zástupca"),
ktorej cieľom je propagácia liekov,
d) poskytovanie vzoriek liekov verejnosti, osobám oprávneným predpisovať lieky a
osobám oprávneným vydávať lieky,
e) poskytovanie stimulov smerujúcich k predpisovaniu liekov alebo vydávaniu liekov,
ako sú dary, ponuky alebo prísľuby akéhokoľvek prospechu alebo mimoriadnej peňažnej
alebo vecnej odmeny s výnimkou tých, ktorých hodnota je nepatrná,
f) sponzorovanie propagačných podujatí, na ktorých sa zúčastňujú osoby oprávnené
predpisovať lieky alebo osoby oprávnené vydávať lieky,
g) sponzorovanie vedeckých kongresov, na ktorých sa zúčastňujú osoby oprávnené predpisovať
lieky alebo osoby oprávnené vydávať lieky, vrátane preplácania cestovných náhrad
a nákladov na ubytovanie, ktoré sú spojené s účasťou na tomto podujatí.
(3) Reklama liekov nie je
a) označovanie lieku a písomná informácia pre používateľov lieku, 15)
b) korešpondencia, ktorá môže byť doplnená materiálom nepropagačnej povahy,
potrebná na zodpovedanie osobitnej otázky týkajúcej sa lieku,
c) odkazový materiál a informácia vzťahujúca sa napríklad na zmenu balenia
lieku, na varovanie pred nežiaducimi účinkami v rámci dohľadu nad liekmi alebo obchodný
katalóg a cenník za podmienky, že neobsahuje žiadne informácie o liekoch,
d) informácia týkajúca sa zdravia alebo chorôb ľudí, ak neobsahuje priamy
alebo nepriamy odkaz na liek,
e) zverejnenie informácie o internetovom výdaji, ponúkanom sortimente liekov
a zdravotníckych pomôcok, ich cene a nákladoch spojených so internetovým výdajom
podľa osobitného predpisu, 15aa)
f) zverejnenie informácií týkajúcich sa užívania liekov, cien liekov, náhradných
generických liekov a kontraindikácií a interakcií alebo elektronickej aplikácie,
ktorá obsahuje informácie týkajúce sa liekov, cien liekov, náhradných generických
liekov a kontraindikácií,
g) zverejnenie informácií obsahujúcich len názov a cenu lieku alebo liekov.
(4) Zakazuje sa reklama liekov,
a) ktoré nie sú v Slovenskej republike
registrované, 16)
b) ktoré obsahujú omamné látky, psychotropné látky a prípravky, 17)
c) ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis alebo na veterinárny lekársky predpis,
d) ktorých výdaj nie je viazaný na lekársky predpis, avšak sa uhrádzajú na základe
verejného zdravotného poistenia podľa osobitného predpisu. 18)
(5) Zákaz uvedený v odseku 4 sa nevzťahuje
a) na očkovacie kampane organizované
držiteľom rozhodnutia o registrácii lieku alebo zástupcom držiteľa rozhodnutia o
registrácii lieku, ak sú povolené ministerstvom zdravotníctva,
b) na reklamu určenú osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám oprávneným vydávať
lieky.
(6) Zakazuje sa
a) priamo distribuovať lieky verejnosti na účely reklamy,
b) vykonávať s cieľom propagácie liekov návštevy osôb oprávnených predpisovať
lieky počas ich ordinačných hodín,
c) osobám oprávneným predpisovať humánne lieky prijímať počas ich ordinačných
hodín návštevy lekárskych zástupcov s cieľom reklamy humánnych liekov,
d) distribuovať antimikrobiálne veterinárne lieky na propagačné účely v
akejkoľvek forme vrátane distribúcie ich vzoriek podľa osobitného predpisu.18b)
(7) Reklama liekov
a) sa musí v každej časti zhodovať s údajmi uvedenými
v súhrne charakteristických vlastností lieku, 15a)
b) musí podporovať racionálne používanie lieku objektívnym informovaním o vlastnostiach
lieku bez zveličovania vlastností lieku,
c) nesmie byť klamlivá.
(8) Bez toho, aby boli dotknuté odseky 4 až 6, každá reklama liekov určená
verejnosti musí
a) byť zostavená tak, aby bolo jednoznačné, že informácia je reklamou,
a aby sa výrobok, ktorý je predmetom reklamy, dal jednoznačne identifikovať ako liek,
b) obsahovať
1. názov lieku a názov liečiva, len ak obsahuje jedno liečivo,
2. nevyhnutné
informácie o správnom používaní,
3. výslovnú a zrozumiteľnú výzvu na pozorné prečítanie
poučenia o správnom používaní lieku obsiahnutého v písomnej informácii pre používateľov
liekov, ktorá je pribalená k lieku,
4. text: "Tradičný rastlinný liek určený na indikácie
overené výhradne dlhodobým používaním", ak je predmetom reklamy tradičný rastlinný
liek.
(9) Reklama liekov určená pre verejnosť nesmie obsahovať žiadny prvok,
ktorý
a) vyvoláva dojem, že lekárske vyšetrenie alebo lekársky zákrok sú zbytočné,
b) ponúka určenie diagnózy alebo spôsob liečby korešpondenciou,
c) vyvoláva dojem, že účinky lieku sú zaručené a nie sú sprevádzané žiadnymi nežiaducimi
účinkami alebo sú lepšie alebo rovnaké ako účinky iného lieku alebo inej liečby,
d) naznačuje, že dobrý zdravotný stav osoby by sa mohol zlepšiť užívaním lieku,
e) naznačuje, že dobrý zdravotný stav osoby by mohol byť ovplyvnený neužívaním lieku;
tento zákaz sa nevzťahuje na očkovacie kampane uvedené v odseku 5,
f) oslovuje výlučne alebo hlavne deti,
g) obsahuje odporúčanie vedcov, zdravotníckych pracovníkov alebo známych osôb, ktoré
svojou popularitou môžu podnietiť spotrebu liekov,
h) pripodobňuje liek k potravine, kozmetickému výrobku alebo k inému spotrebnému
tovaru,
i) vyvoláva dojem, že bezpečnosť alebo účinnosť lieku spočíva v tom, že má prírodný
pôvod,
j) môže prostredníctvom opisu alebo podrobným znázornením anamnézy viesť k mylnému
samourčeniu diagnózy,
k) odkazuje nadmerným, hrozivým alebo klamlivým spôsobom na potvrdenie o vyliečení
ochorenia,
l) používa nadmerným, hrozivým alebo klamlivým spôsobom zobrazenia zmien ľudského
organizmu spôsobených chorobou alebo zranením a znázorňuje účinok lieku v ľudskom
organizme na tieto zmeny.
(10) Reklama liekov určená osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám
oprávneným vydávať lieky musí obsahovať
a) základné informácie o lieku, ktoré sú
v zhode so súhrnom charakteristických vlastností lieku, 15a)
b) zatriedenie lieku podľa spôsobu výdaja,
c) dátum vypracovania alebo dátum aktualizovania.
(11) Dokumentácia týkajúca sa lieku, ktorá sa odovzdáva ako súčasť propagácie
tohto lieku osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám oprávneným vydávať lieky,
musí obsahovať presné a aktuálne údaje, ktoré sú overiteľné a dostatočne úplné, aby
príjemcovi umožnili urobiť si vlastný názor na terapeutickú hodnotu propagovaného
lieku. Cenové ponuky, tabuľky a iné ilustračné prvky prevzaté z lekárskych časopisov
alebo z iných vedeckých prác, ktoré sú použité v dokumentácii, musia byť reprodukované
verne a musia byť uvedené presné pramene.
(12) Lekársky zástupca musí absolvovať školenie a musí mať dostatočné vedecké
vedomosti, aby bol schopný poskytnúť čo najpresnejšie a najúplnejšie informácie o
lieku, ktorý propaguje. Školenie je povinný zabezpečiť držiteľ rozhodnutia o registrácii
lieku.
(13) Lekárski zástupcovia počas každej návštevy odovzdajú alebo dajú k dispozícii
osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám oprávneným vydávať lieky, ktoré navštívili,
súhrn charakteristických vlastností lieku, ktorý propagujú; môžu poskytnúť aj údaje
o cene lieku a o výške a podmienkach úhrady lieku na základe verejného zdravotného
poistenia.
(14) Lekárski zástupcovia odovzdajú osobe zodpovednej za činnosť systému
na monitorovanie nežiaducich účinkov [§ 23 ods. 1 písm. l)] informácie o používaní
lieku, ktorý propagujú; v informácii uvedú všetky nežiaduce účinky, ktoré im oznámili
osoby, ktoré navštívili.
(15) Keď sa lieky propagujú osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám
oprávneným vydávať lieky, zakazuje sa týmto osobám dodávať, ponúkať a sľubovať dary,
peňažné a vecné výhody alebo prospech.
(16) Pohostenie na propagačných podujatiach musí byť prísne obmedzené len
na účel propagačného podujatia a môže sa poskytovať len zdravotníckym pracovníkom;
toto ustanovenie nebráni tomu, aby sa pohostenie priamo alebo nepriamo poskytovalo
na podujatiach určených výhradne na odborné a vedecké účely, ak takéto pohostenie
bude vždy prísne obmedzené na hlavný vedecký účel podujatia a neposkytne sa iným
osobám ako zdravotníckym pracovníkom.
(17) Zakazuje sa osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám oprávneným
vydávať lieky vyžadovať alebo prijať dar, peňažnú alebo materiálnu výhodu alebo iný
prospech zakázaný podľa odseku 15 alebo prijať pohostenie v rozpore s odsekom 16.
(18) Zákazy a obmedzenia podľa odsekov 15 a 16 nemajú vplyv na cenové opatrenia
podľa osobitného predpisu. 18a)
(19) Vzorky liekov môže držiteľ rozhodnutia o registrácii lieku poskytnúť
na základe písomnej žiadosti len osobe oprávnenej predpisovať lieky, a to v rozsahu
dvoch vzoriek najmenšieho balenia registrovaného lieku 16) za rok s označením "BEZPLATNÁ
LEKÁRSKA VZORKA - NEPREDAJNÁ" a s priloženým súhrnom charakteristických vlastností
lieku.
(20) Kontrolu a evidenciu vzoriek liekov zabezpečuje držiteľ rozhodnutia
o registrácii lieku.
(21) Poskytovať vzorky liekov, ktoré obsahujú omamné látky alebo psychotropné
látky, je zakázané.
(22) Držiteľ rozhodnutia o registrácii lieku je povinný
a) vytvoriť vo
svojom podniku vedeckú službu, ktorá je zodpovedná za informácie o liekoch, ktoré
uvádza na trh,
b) sprístupniť alebo odovzdať Štátnemu ústavu pre kontrolu liečiv a Ústavu štátnej
kontroly veterinárnych biopreparátov a liečiv21) (ďalej len "ústav kontroly veterinárnych
liečiv") vzorku každej reklamy vychádzajúcej z jeho podniku spolu s vyhlásením o
osobách, ktorým je určená, o spôsobe šírenia a o dátume začiatku šírenia,
c) zabezpečiť súlad reklamy liekov svojho podniku s požiadavkami tohto zákona a osobitného
predpisu,21c)
d) overiť si, či lekárski zástupcovia, ktorých zamestnáva, sú odborne zaškolení podľa
odseku 12 a plnia si svoje povinnosti podľa odsekov 13 a 14,
e) poskytnúť Štátnemu ústavu pre kontrolu liečiv a ústavu kontroly veterinárnych
liečiv informácie a súčinnosť, ak o ne požiada pri výkone svojej činnosti,
f) zabezpečiť, aby sa rozhodnutia Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv a ústavu kontroly
veterinárnych liečiv bezodkladne a v plnej miere realizovali.
(23) Držiteľovi rozhodnutia o registrácii lieku sa nezakazuje spoločná reklama
lieku a jednou alebo s viacerými ním určenými právnickými osobami alebo fyzickými
osobami.
(24) Ustanovenia tohto zákona sa vzťahujú aj na reklamu homeopatických liekov
okrem ustanovenia odseku 4 písm. a). V reklame homeopatických liekov sa môžu používať
len informácie a údaje schválené pri registrácii homeopatického lieku.
§ 9
Reklama dojčenských prípravkov a následných doplnkových prípravkov
(1) Reklama dojčenských prípravkov a následných doplnkových prípravkov 19)
je prípustná len v publikáciách zameraných na starostlivosť o dojčatá a malé deti
a vo vedeckých publikáciách a môže obsahovať iba vedecky overené a vecne správne
údaje. Nesmie viesť k záveru, že dojčenské prípravky a následné doplnkové prípravky
sú rovnocenné s materským mliekom alebo že sú lepšie ako materské mlieko.
(2) Reklama dojčenských prípravkov a následných doplnkových prípravkov
a) musí obsahovať informácie o ich správnej príprave a ich správnom užití,
b) nesmie obsahovať slovné výrazy "humanizovaný", "maternizovaný" alebo obdobné výrazy.
(3) Reklama dojčenských prípravkov ďalej
a) musí obsahovať zreteľný a ľahko
čitateľný text "Dôležité upozornenie" doplnený textom poukazujúcim na prednosť dojčenia
s odporúčaním, aby sa výrobok užíval iba na základe rady odborníkov medicíny, výživy
alebo liečiv alebo iných osôb profesionálne sa zaoberajúcich starostlivosťou o dojčenie,
b) nesmie obsahovať také vyobrazenie dojčaťa alebo taký obrázok alebo údaj, ktoré
by mohli idealizovať užitie takéhoto výrobku; môže však obsahovať grafické vyobrazenia
na určenie výrobku alebo na ilustráciu spôsobu jeho prípravy alebo užitia.
(4) Reklama dojčenských prípravkov rozdávaním vzoriek, upozorňovaním na zľavu,
pridaním ďalších výrobkov alebo osobitnou ponukou je zakázaná.
§ 10
Dohľad
(1) Dohľad nad dodržiavaním tohto zákona vykonávajú
a) orgány úradnej kontroly potravín nad reklamou potravín podľa pôsobnosti
vymedzenej v osobitnom predpise, 20)
b) Štátny ústav pre kontrolu liečiv 21) nad reklamou liekov,
c) Ústav kontroly veterinárnych liečiv21) nad reklamou veterinárnych liekov,1c)
d) Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálne úrady
verejného zdravotníctva 21a) nad reklamou kozmetických výrobkov, potravín na osobitné
výživové účely vrátane dojčenských prípravkov a následných doplnkových prípravkov,
výživových doplnkov a spotrebiteľsky balených minerálnych, pramenitých a pitných
vôd,
e) Národná banka Slovenska nad reklamou finančných služieb pre finančných
spotrebiteľov,21b) pričom postupuje podľa osobitného predpisu, 21d)
f) Slovenská obchodná inšpekcia nad reklamou tabakových výrobkov a reklamou,
nad ktorou podľa vecnej príslušnosti nevykonávajú dohľad orgány uvedené v písmenách
a) až e).
(2) Orgány dohľadu podľa odseku 1 písm. a) až d) a f) postupujú pri výkone
dohľadu a v konaní o porušení povinnosti podľa osobitného predpisu.21e)
(3) Pri výkone dohľadu nad dodržiavaním tohto zákona sa primerane uplatňuje
mechanizmus samoregulácie podľa osobitného predpisu,22) ak sa reklama šíri prostredníctvom
publikácie alebo agentúrneho servisu.
§ 11
Sankcie
(1) Ak orgány dohľadu podľa § 10 ods. 1 (ďalej len "orgán dohľadu") zistia
porušenie tohto zákona, šírenie reklamy zakážu; šírenie reklamy môžu zakázať aj vtedy,
ak hrozí porušenie ustanovenia § 4 ods. 3. V rozhodnutí o zákaze šírenia reklamy
orgán dohľadu môže uložiť povinnosť zverejnenia tohto rozhodnutia alebo jeho častí
a povinnosť zverejnenia opravného vyhlásenia v hromadných oznamovacích prostriedkoch.
(2) V konaní o porušení § 4 ods. 1 až 3 je objednávateľ reklamy povinný na
požiadanie orgánu dohľadu predložiť dôkazy o pravdivosti vecných údajov reklamy v
lehote 15 dní od doručenia výzvy na ich predloženie. Ak objednávateľ reklamy také
dôkazy orgánu dohľadu nepredloží alebo tieto dôkazy sú nedostatočné, rozumie sa,
že porovnávacia reklama je neprípustná.
(3) Orgán dohľadu môže okrem opatrení podľa odsekov 1 a 2 uložiť
a) osobe
oprávnenej predpisovať lieky a osobe oprávnenej vydávať lieky za porušenie ustanovenia
§ 8 ods. 17 a lekárskemu zástupcovi za porušenie ustanovenia § 8 ods. 12 až 14 pokutu
vo výške od 100 eur do 1% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 3 000
eur,
b) šíriteľovi reklamy za porušenie ustanovenia § 3 ods. 2 a § 8 ods. 8, 9 alebo ods.
24 a inej osobe za porušenie § 8 ods. 6 pokutu vo výške od 100 eur do 2% obratu za
predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 5 000 eur,
c) šíriteľovi reklamy za porušenie všeobecných požiadaviek na reklamu podľa § 3 ods.
1 písm. a), d) až j), ods. 3 až 7 a požiadaviek na reklamu niektorých produktov podľa
§ 5 až 7a, § 8 ods. 4 a § 9 a držiteľovi rozhodnutia o registrácii lieku, ktorý je
predmetom reklamy, za porušenie ustanovení § 8 ods. 11, 15, 16, 19 až 22 a 24 pokutu
vo výške od 300 eur do 4% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 100 000
eur,
d) šíriteľovi reklamy za porušenie všeobecných požiadaviek na reklamu podľa § 3 ods.
1 písm. b) a c) pokutu vo výške od 33 200 eur do 5% obratu za predchádzajúce účtovné
obdobie, najviac 150 000 eur,
e) objednávateľovi reklamy za neprípustnú porovnávaciu reklamu podľa § 4 a za porušenie
ustanovení § 8 ods. 4, 7 až 10 a 24 pokutu vo výške od 1 000 eur do 6% obratu za
predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 eur.
(4) Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti, za ktorej porušenie už
orgán dohľadu uložil osobe podľa odseku 3 sankciu, do 12 mesiacov odo dňa právoplatnosti
predchádzajúceho rozhodnutia o uložení sankcie (ďalej len "opakované porušenie povinnosti"),
orgán dohľadu uloží osobe podľa odseku 3 pokutu vo výške od
a) 200 eur do 2% obratu
za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 6 000 eur, ak ide o porušenie povinnosti
podľa odseku 3 písm. a),
b) 200 eur do 3% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 10 000 eur, ak
ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm. b),
c) 600 eur do 5% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 150 000 eur, ak
ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm. c),
d) 50 000 eur do 6% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 eur,
ak ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm. d),
e) 2 000 eur do 7% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 250 000 eur,
ak ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm. e).
(5) Obratom podľa odsekov 3 a 4 sa rozumie súčet všetkých tržieb, výnosov
alebo príjmov z činnosti osoby podľa odseku 3 bez nepriamych daní, ku ktorému sa
pripočíta finančná pomoc poskytnutá osobe podľa odseku 3. Obrat vyjadrený v cudzej
mene sa prepočíta na eurá, pričom na prepočet cudzej meny na eurá sa použije priemer
referenčných výmenných kurzov určených a vyhlásených Európskou centrálnou bankou
alebo Národnou bankou Slovenska, ktoré sú platné pre príslušné účtovné obdobie.
(6) Predchádzajúcim účtovným obdobím sa na účely tohto zákona rozumie účtovné
obdobie, za ktoré bola zostavená posledná riadna účtovná závierka.
(7) Finančnou pomocou poskytnutou osobe podľa odseku 3 sa na účely tohto
zákona rozumie každá peňažná pomoc poskytnutá z verejných prostriedkov týkajúca sa
činnosti osoby podľa odseku 3, ktorá sa prejaví v cene za výsledok alebo výstup z
jej činnosti.
(8) Ak osoba podľa odseku 3 nemala za predchádzajúce účtovné obdobie žiadny
obrat, obrat osoby podľa odseku 3 za predchádzajúce účtovné obdobie nemožno zistiť
alebo ak bol obrat osoby podľa odseku 3 za predchádzajúce účtovné obdobie nižší ako
dolná hranica sadzby pokuty podľa odseku 3, orgán dohľadu môže uložiť osobe podľa
odseku 3 pokutu vo výške
a) od 100 eur do 3 000 eur, ak ide o porušenie povinnosti
podľa odseku 3 písm. a),
b) od 100 eur do 5 000 eur, ak ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm. b),
c) od 300 eur do 100 000 eur, ak ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm.
c),
d) od 33 200 eur do 150 000 eur, ak ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm.
d),
e) od 1 000 eur do 200 000 eur, ak ide o porušenie povinnosti podľa odseku 3 písm.
e).
(9) Ak osoba podľa odseku 3 nemala za predchádzajúce účtovné obdobie žiadny
obrat, obrat osoby podľa odseku 3 za predchádzajúce účtovné obdobie nemožno zistiť
alebo ak bol obrat osoby podľa odseku 3 za predchádzajúce účtovné obdobie nižší ako
dolná hranica sadzby pokuty podľa odseku 4, orgán dohľadu uloží osobe podľa odseku
3 pokutu vo výške
a) od 200 eur do 6 000 eur, ak ide o opakované porušenie povinnosti
podľa odseku 3 písm. a),
b) od 200 eur do 10 000 eur, ak ide o opakované porušenie povinnosti podľa odseku
3 písm. b),
c) od 600 eur do 150 000 eur, ak ide o opakované porušenie povinnosti podľa odseku
3 písm. c),
d) od 50 000 eur do 200 000 eur, ak ide o opakované porušenie povinnosti podľa odseku
3 písm. d),
e) od 2 000 eur do 250 000 eur, ak ide o opakované porušenie povinnosti podľa odseku
3 písm. e).
(10) Orgán dohľadu môže okrem opatrení podľa odsekov 1 a 2 a pokút podľa
odsekov 3, 4, 8 a 9 uložiť osobe podľa odseku 3 sankcie podľa osobitného predpisu.23)
(11) Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
(12) Na konanie o porušení povinnosti podľa tohto zákona a na ukladanie sankcií
za jej porušenie sa vzťahuje osobitný predpis.21e)
(13) Odseky 3 až 12 sa nevzťahujú na Národnú banku Slovenska, ktorá postupuje
podľa osobitného predpisu.21d)
§ 11b
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2015
(1) Dozor začatý a neskončený Slovenskou obchodnou inšpekciou v oblasti reklamy
finančných služieb pre finančných spotrebiteľov pred 1. januárom 2015 sa dokončí
postupom podľa predpisov účinných do 31. decembra 2014. Právne účinky úkonov, ktoré
pri tomto dozore nastali pred 1. januárom 2015, zostávajú zachované.
(2) Konania začaté a právoplatne neskončené v oblasti reklamy finančných
služieb pre finančných spotrebiteľov pred 1. januárom 2015 sa dokončia podľa predpisov
účinných do 31. decembra 2014. Právne účinky úkonov, ktoré v konaní nastali pred
1. januárom 2015, zostávajú zachované.
§ 11c
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2024
(1) Dohľad nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona začatý a neukončený
pred 1. júlom 2024 sa dokončí podľa právnych predpisov účinných do 30. júna 2024.
Konania o porušení povinností zistené dohľadom podľa predchádzajúcej vety sa začnú
a dokončia podľa právnych predpisov účinných do 30. júna 2024.
(2) Konania o porušení povinnosti podľa tohto zákona začaté a právoplatne
neukončené pred 1. júlom 2024 sa dokončia podľa právnych predpisov účinných do 30.
júna 2024.
Čl.II
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení zákona č. 264/1992 Zb., zákona
č. 600/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 106/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1995
Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z.z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 317/1996 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 373/1996 Z.z., zákona č. 11/1998 Z.z., zákona č. 127/1999 Z.z., zákona č. 263/1999
Z.z. a zákona č. 238/2000 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 45 vrátane nadpisu znie:
"§ 45
Klamlivá reklama
(1) Klamlivou reklamou je reklama tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného
mena, ochrannej známky, označenia pôvodu výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich
s podnikaním, ktorá uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená
alebo ku ktorým sa dostane, a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické
správanie týchto osôb alebo ktorá poškodzuje alebo môže poškodiť iného súťažiteľa
alebo spotrebiteľa.
(2) Pri posudzovaní klamlivosti reklamy sa zohľadňujú všetky jej znaky,
najmä informácie, ktoré obsahuje, o
a) tovare a službách, ich dostupnosti, vyhotovení,
zložení, spôsobe a dátume výroby alebo dodania, vhodnosti a spôsobe použitia, množstve,
zemepisnom alebo obchodnom pôvode alebo o výsledkoch, ktoré možno očakávať od ich
použitia, alebo o výsledkoch ich skúšok alebo kontrol,
b) cene alebo spôsobe, akým je vypočítaná, a o podmienkach, za ktorých sa tovar a
služby dodávajú alebo poskytujú,
c) charakteristických znakoch súťažiteľa reklamy, najmä jeho totožnosti, kvalifikovanosti,
jeho chránenom priemyselnom práve, duševnom vlastníctve, ocenení alebo vyznamenaní.".
2. V § 50 ods. 2 druhej vete sa na konci pripájajú tieto slová: "alebo ak
takéto údaje uviedol v porovnávacej reklame".
Čl.III
Zrušený od 1.8.2022
Čl.IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2001.
Zákon č. 23/2002 Z.z. nadobudol účinnosť 7. februárom 2002.
Zákon č. 525/2005 Z.z. nadobudol účinnosť 15. decembrom 2005 okrem § 6 ods.
1 písm. e) v druhom bode v čl. I, ktorý nadobudol účinnosť 1. marcom 2006.
Zákony č. 282/2006 Z.z. a č. 342/2006 Z.z. nadobudli účinnosť 1. júnom 2006.
Zákon č. 102/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2007.
Zákon č. 648/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 29. decembrom 2007.
Zákon č. 402/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. decembrom 2009.
Zákon č. 182/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 20. júlom 2011.
Zákon č. 362/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. decembrom 2011.
Zákon č. 313/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 15. októbrom 2012.
Zákon č. 459/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 2. januárom 2013.
Zákon č. 102/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2014.
Zákon č. 199/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 17. júlom 2014.
Zákon č. 373/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2015.
Zákon č. 412/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. marcom 2016.
Zákon č. 307/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1.januárom 2019.
Zákon č. 532/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 28. januárom 2022.
Zákony č. 264/2022 Z.z. a č. 265/2022 Z.z. nadobudli účinnosť 1. augustom 2022.
Zákon č. 108/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2024.
Rudolf Schuster v.r.
Jozef Migaš v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
PRÍL.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/33/ES z 26. mája 2003 o aproximácii
zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení členských štátov týkajúcich
sa reklamy a sponzorstva tabakových výrobkov (Ú.v. ES L 152, 20.6.2003).
2. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/23/ES z 31. marca 2004, ustanovujúca
normy kvality a bezpečnosti pri darovaní, odoberaní, testovaní, spracovávaní, konzervovaní,
skladovaní a distribúcii ľudských tkanív a buniek (Ú.v. EÚ L 102, 7.4.2004) - čl.
12 ods. 2.
3. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/83/ES zo 6. novembra 2001 o
právnych predpisoch spoločenstva týkajúcich sa liekov na humánne použitie (Ú.v. ES
L 311, 28.11.2001) v znení smernice 2002/98/ES z 27. januára 2003 (Ú.v. EÚ L 33,
8.2.2003), v znení smernice Komisie 2003/63/ES z 25. júna 2003 (Ú.v. EÚ L 159, 27.6.2003),
v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2004/24/ES z 31. marca 2004 (Ú.v. EÚ
L 136, 30.4.2004), v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2004/27/ES z 31.
marca 2004 (Ú.v. EÚ L 136, 30.4.2004).
4. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/114/ES z 12. decembra 2006
o klamlivej a porovnávacej reklame (kodifikované znenie) (Ú.v. EÚ L 376, 27.12.2006).
5. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých
obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou
sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady
97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č.
2006/2004 (smernica o nekalých obchodných praktikách) (Ú.v. EÚ L 149/22, 11.6.2005).
6. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/53/EÚ zo 7. júla 2010 o normách
kvality a bezpečnosti ľudských orgánov určených na transplantáciu (Ú.v. EÚ L 207,
6.8.2010).
1) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/6 z 11. decembra
2018 o veterinárnych liekoch a o zrušení smernice 2001/82/ES (Ú.v. EÚ L 4, 7.1.2019).
1a) Napríklad zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších
predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z.z. o potravinách
v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1996
Z.z. o audiovízii v znení neskorších predpisov, zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní
a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení zákona
č. 147/2001 Z.z., zákon č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1b) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch
a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov, zákon č. 586/2003
Z.z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákon
č. 540/2007 Z.z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení
zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení neskorších
predpisov.
1c) Čl. 4 ods. 40 nariadenia (EÚ) 2019/6.
2) § 8 až 12 Obchodného zákonníka.
3) § 1 zákona č. 55/1997 Z.z. o ochranných známkach.
4) Zákon č. 159/1973 Zb. o ochrane označení pôvodu výrobkov v znení neskorších
predpisov.
5) Napríklad § 10 ods. 1 a 2 zákona č. 634/1992 Zb. v znení neskorších predpisov,
§ 9 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z.z.
6) Napríklad § 20 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
9) § 45 Obchodného zákonníka.
9a) § 3 zákona č. 129/2010 Z.z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch
a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
9b) Napríklad § 23b zákona č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel
v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 412/2015 Z.z.
9c) § 2 písm. g) zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
9d) § 2 písm. h) zákona č. 108/2024 Z.z.
9e) § 6 zákona č. 108/2024 Z.z.
10) § 41 Obchodného zákonníka.
11) § 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 219/1996 Z.z. o ochrane
pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických
záchytných izieb.
12) § 13 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z.z.
13) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 246/1993 Z.z. o zbraniach
a strelive v znení neskorších predpisov, zákon č. 179/1998 Z.z. o obchodovaní s vojenským
materiálom a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský
zákon) v znení neskorších predpisov.
13a) § 35 až 39d zákona č. 576/2004 Z.z. zdravotnej starostlivosti, službách
súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
14) § 2 ods. 7, § 64 ods. 1 a § 87 ods. 1 zákona č. 362/2011 Z.z. o liekoch
a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
15) § 62 zákona č. 362/2011 Z.z.
15a) § 63 zákona č. 362/2011 Z.z.
15aa) § 22 zákona č. 362/2011 Z.z.
16) § 46 zákona č. 362/2011 Z.z.
17) § 2 ods. 1 až 3 zákona č. 139/1998 Z.z. o omamných látkach, psychotropných
látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov.
18) Zákon č. 577/2004 Z.z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na
základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním
zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
18a) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z.z. o cenách v znení
neskorších predpisov.
18b) Čl. 119 ods. 9 nariadenia (EÚ) 2019/6.
19) § 6 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z.z.
20) § 23 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z.z. o potravinách
v znení neskorších predpisov.
21) Zákon č. 362/2011 Z.z.
21a) § 3 ods. 1 písm. b) a c) zákona č. 126/2006 Z.z. o verejnom zdravotníctve
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
21b) § 1 ods. 3 písm. c) zákona č. 747/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
21c) Čl. 119 až 121 nariadenia (EÚ) 2019/6.
21d) Zákon č. 747/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
21e) Štvrtá a piata časť zákona č. 108/2024 Z.z.
22) § 26 zákona č. 265/2022 Z.z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti
médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách).
23) § 41 písm. b) a c) zákona č. 108/2024 Z.z.