Odpočítanie DPH pri neskoro obdržanej faktúre

Vydané: 10 minút čítania

Odpočítanie DPH zo vstupov môže platiteľ DPH vo väčšine prípadov uskutočniť na základe obdržanej faktúry od dodávateľa. V praxi však niekedy môže dôjsť k oneskorenému doručeniu či dokonca vystaveniu faktúry, jej strate, prípadne niektorí online zahraniční dodávatelia neposkytujú faktúru na účely slovenského zákona o DPH vôbec. V článku si ukážeme postup v prípade nákupov vstupov od slovenského dodávateľa, nadobudnutia tovaru do dodávateľa z EÚ či prijatia služby od zahraničného dodávateľa.

Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) vo svojom § 51 ods. 1 podmieňuje právo platiteľa na odpočítanie nasledovne:

  • pri odpočítaní DPH, ktorú voči nemu uplatnil slovenský dodávateľ, musí slovenský odberateľ disponovať faktúrou od tohto dodávateľa,
  • pri odpočítaní DPH, vzťahujúcej sa k prijatej službe, ktorú samozdanil, musí byť služba uvedená v záznamoch podľa § 70 zákona o DPH,
  • pri odpočítaní DPH, vzťahujúcej sa k tovaru nadobudnutému z inej členskej krajiny EÚ, musí slovenský odberateľ disponovať faktúrou od zahraničného dodávateľa.
 

Neskoro obdržaná faktúra od slovenského dodávateľa

♦ Príklad č. 1:

Slovenský dodávateľ „A“ vystavil 27. marca 2015 faktúru odberateľovi „B“ za služby dodané 20. marca 2015. Ako mesačný platiteľ DPH uviedol faktúru vo výkazoch za mesiac marec nasledovne:

  • v daňovom priznaní k DPH v r. 3 (základ DPH) a r. 4 (DPH) – v týchto riadkoch sa uvádzajú
  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu