Účtovanie nenávratných príspevkov zo štrukturálnych fondov

Vydáno: 33 minút čítania

Vstupom do Európskej únie Slovenská republika získala oprávnenie čerpať finančné prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ, ktoré sú určené na prekonanie rozdielov medzi ekonomicky silnejšími a slabšími regiónmi v rámci EÚ, ktoré dostanú príležitosť urýchliť proces ich rozvoja. Štrukturálne fondy nefinancujú individuálne projekty, ale viacročné programy regionálneho rozvoja, ktoré spoločne pripravujú regióny, členské štáty a EÚ. Programy sú pripravené podľa spoločných východísk navrhnutých EÚ pre EÚ ako celok. Nárok na ich využívanie majú iba členské krajiny EÚ a programujú sa na sedemročné obdobia (súčasnou programovacou periódou je obdobie 2007 až 2013). SR dostala zo štrukturálnych fondov na skrátené programovacie obdobie r. 2004 – 2006 v celkovej výške 1,05 mld. eur (v stálych cenách roku 1999), v rokoch 2007–2013 je to 7,68 mld. eur (v bežných cenách).


Vstupom do Európskej únie Slovenská republika získala oprávnenie čerpať finančné prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ, ktoré sú určené na prekonanie rozdielov medzi ekonomicky silnejšími a slabšími regiónmi v rámci EÚ, ktoré dostanú príležitosť urýchliť proces ich rozvoja. Štrukturálne fondy nefinancujú individuálne projekty, ale viacročné programy regionálneho rozvoja, ktoré spoločne pripravujú regióny, členské štáty a EÚ. Programy sú pripravené podľa spoločných východísk navrhnutých EÚ pre EÚ ako celok. Nárok na ich využívanie majú iba členské krajiny EÚ a programujú sa na sedemročné obdobia (súčasnou programovacou periódou je obdobie 2007 až 2013). SR dostala zo štrukturálnych fondov na skrátené programovacie obdobie r. 2004 – 2006 v celkovej výške 1,05 mld. eur (v stálych cenách roku 1999), v rokoch 2007–2013 je to 7,68 mld. eur (v bežných cenách).


Hlavnými finančnými nástrojmi európskej regionálnej politiky sú v súčasnosti dva štrukturálne fondy:
  • Európsky fond regionálneho rozvoja (ERDF) – zameraný na posilnenie miestneho rozvoja, rozvoj infraštruktúry, podporu podnikania a podporu a zvyšovanie zamestnanosti v regiónoch,
  • Európsky sociálny fond (ESF) – podporujúci aktivity v oblasti zamestnanosti zamerané na zlepšenie kvalifikovanosti obyvateľstva a vzdelávacích systémov.


Spôsob financovania projektov


Financovanie spoločných projektov SR a EÚ pri ich realizácii konečným prijímateľom
sa v praxi zabezpečuje prevažne viaczdrojovým financovaním. Konečný prijímateľ prostriedkov štátneho rozpočtu (ŠR) a prostriedkov EÚ pri realizácii spoločného projektu teda nevyužíva len dva zdroje financovania (zdroje štátu a EÚ), ale využíva aj iné zdroje (napr. vlastné zdroje, ktoré na tieto účely môžu mať aj charakter úverových zdrojov). Takéto viaczdrojové financovaniepripúšťajú a zároveň vyžadujú príslušné koncepcie finančného riadenia jednotlivých finančných nástrojov aplikovaných pri realizácii spoločných projektov SR a EÚ, napr. Koncepcia finančného riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu. V súlade s uvádzanou koncepciou je nutnou podmienkou zdokumentovanie spolufinancovania vlastnými zdrojmi konečného prijímateľa vrátane úverových zdrojov. Obdobne je to aj pri zabezpečení zdrojov na prechodný nedostatok finančných prostriedkov, ktorý vzniká z časového nesúladu pri úhrade oprávnených výdavkov dodávateľovi a ich refundáciou konečnému prijímateľovi.

Žiadateľ o nenávratný finančný príspevok zo štrukturálnych fondov musí preukázať, že projekt je oprávnený na podporu a zároveň je v súlade s niektorým z opatrení daného operačného programu. Predkladateľ musí preukázať zábezpeku minimálnej výšky spolufinancovania projektu, jeho merateľné výsledkypripravenosť na samotnú realizáciu projektu. Proces podávania žiadostí závisí od operačného programu, v rámci ktorého sa žiada o príspevok. Presný postup je popísaný v programových doplnkoch k jednotlivým operačným programom. Vo všeobecnosti žiadateľ musí spracovať žiadosť, ktorá obsahuje základné informácie o projekte a rozpočte. Žiadosť bude posudzovaná z hľadiska oprávnenosti a súladu s obsahom priority konkrétneho operačného programu. Ak je žiadosť neúplná, môže byť zaslaná späť na dopracovanie alebo vyradená z výberového konania. Akceptované úplné žiadosti sa následne hodnotia podľa dohodnutých výberových kritérií a výsledkom je vystavenie rozhodnutia. Schvaľovací proces by v princípe nemal trvať dlhšie ako tri mesiace od prijatia úplnej žiadosti.

Platby z prostriedkov Európskej únie


Finančné prostriedky EÚ sú v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) zaraďované do príjmov a výdavkov ŠR
po ich prevode z osobitného mimorozpočtového účtu ministerstva financií na príjmové účty ministerstiev ako platobných jednotiek. Vtedy sa považujú uvedené finančné prostriedky za prostriedky ŠR. Na použitie účelovo určených prostriedkov EÚ poskytnutých SR zaradených do príjmov ŠR sa v ŠR v príslušných kapitolách rozpočtujú príslušné výdavky v zmysle § 8 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Tieto výdavky sa poskytujú konečnému prijímateľovi prostredníctvom platobných jednotiek na základe podmienok určených v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku.

Charakteristická pre štrukturálne fondyje teda skutočnosť, že tieto finančné zdroje poskytované z rozpočtu EÚ sú zaraďované do príjmov štátneho rozpočtu SR a na určený účel sa vynakladajú prostredníctvom výdavkov ŠR. Táto skutočnosť je dôležitá aj pri posudzovaní nenávratných príspevkov zo štrukturálnych fondov v účtovníctve konečného prijímateľa.

Pri platbách vždy treba jednoznačne rozlišovať, či ide o platby z EÚ alebo o platby na národnej úrovni. Pri platbách z EÚ v súvislosti so štrukturálnymi fondmi ide o finančné prostriedky poskytované SR ako celku, t. j. ako jednému z členských štátov EÚ. V tejto skupine finančných tokov ide v podstate o medzinárodnú úroveň. Existujú aj priame vzťahymedzi poskytovateľom prostriedkov (EÚ) a prijímateľom (napr. subjekt verejnej správy – vysoká škola), pričom sa neuplatňuje spolufinancovanieprojektov zo ŠR SR. Tieto priame finančné vzťahy nespadajú do oblasti štrukturálnych fondov. Charakteristickou črtou štrukturálnych fondov je podmienka spoluúčasti zo strany členského štátu (zo ŠR).

Prostriedky EÚ (štrukturálne fondy) Európska komisia prevádza na osobitný mimor

Související dokumenty

Súvisiace články

Povinnosti podnikateľských subjektov prijímajúcich prostriedky z Európskej únie
Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť – účtovanie a zdaňovanie
Príspevky z úradov práce v daňových a účtovných súvislostiach
Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Dotácie na rekvalifikáciu z prostriedkov EÚ
Vklady fyzických osôb do podnikania
Daňovo-účtovný aspekt sponzorského
Dotácie, podpory a príspevky v jednoduchom účtovníctve alebo pri paušálnych výdavkoch
Sponzorské dary v kontexte daní a účtovníctva
Účtovná závierka v jednoduchom účtovníctve za rok 2008 (1. časť)
Účtovanie prijatých podielov zaplatenej dane
Eurofondy v obchodnej spoločnosti a organizácii nezriadenej za účelom podnikania
Dane, účtovníctvo a odvody advokáta
Výmenný (barterový) obchod z daňového a účtovného hľadiska
Virtuálna mena z účtovného a daňového hľadiska
Úprava základu dane fyzickej osoby pri skončení podnikania
Daň z príjmov právnickej osoby - aktuálne problémy
Úľava na dani pre registrované sociálne podniky
Finančný príspevok - dotácia

Súvisiace otázky a odpovede

RZZP za rok 2015 z hľadiska JÚ, PÚ a dani z príjmov
Daňový bonus a ročné zúčtovanie preddavkov na daň
Náhrada mzdy pri neplatnej výpovedi
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Zapožičanie zamestnanca
Sadzba dane z PO
Využívanie automobilu spoločníkom s. r. o.
Výkaz nedoplatkov zo zdravotnej poisťovne
Výplata mzdy v hotovosti
Zaúčtovanie benefitu vo forme poukážok
Poskytovanie ubytovania a dopravy zamestnancom a pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry
Čerpanie sociálneho fondu v RO obce
Stravné lístky na konci zdaňovacieho obdobia
Prevod majetku a záväzkov z SZČO do s.r.o. z pohľadu účtovania, ocenenia majetku, DPH a dani z príjmov
Príspevok zamestnávateľa na poistenie zamestnanca
Účtovanie dotácie
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zníženie základného imania
Spotrebná daň z uhlia