Rekvalifikácia je jeden z najdôležitejších nástrojov aktívnej politiky trhu práce. Zvyšuje sa ním flexibilita pracovnej sily. Rekvalifikácia je cesta, ako zvýšiť svoju cenu na trhu práce. Vzdelávanie a príprava pre trh práce je teoretická alebo praktická príprava, ktorá umožňuje získať nové odborné zručnosti a praktické skúsenosti na účel pracovného uplatnenia uchádzača o zamestnanie a záujemcu o zamestnanie vo vhodnom zamestnaní alebo na účel udržania zamestnanca v zamestnaní. Pri určovaní obsahu a rozsahu vzdelávania a prípravy pre trh práce sa vychádza z doterajšej úrovne vedomostí a odborných zručností uchádzača o zamestnanie, záujemcu o zamestnanie a zamestnanca tak, aby boli účelne využité pri získavaní nových vedomostí a odborných zručností.
Rekvalifikácia je jeden z najdôležitejších nástrojov aktívnej politiky trhu práce. Zvyšuje sa ním flexibilita pracovnej sily. Rekvalifikácia je cesta, ako zvýšiť svoju cenu na trhu práce.
Vzdelávanie a príprava pre trh práce je teoretická alebo praktická príprava, ktorá umožňuje získať nové odborné zručnosti a praktické skúsenosti na účel pracovného uplatnenia uchádzača o zamestnanie a záujemcu o zamestnanie vo vhodnom zamestnaní alebo na účel udržania zamestnanca v zamestnaní. Pri určovaní obsahu a rozsahu vzdelávania a prípravy pre trh práce sa vychádza z doterajšej úrovne vedomostí a odborných zručností uchádzača o zamestnanie, záujemcu o zamestnanie a zamestnanca tak, aby boli účelne využité pri získavaní nových vedomostí a odborných zručností.
Vzdelávanie a prípravu pre trh práce zabezpečuje:
- Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny pre uchádzača o zamestnanie a pre záujemcu o zamestnanie a
- zamestnávateľ pre svojho zamestnanca.
Predmetom schémy štátnej pomoci na podporu zamestnanosti je poskytovanie pomoci na financovanie projektov zameraných na zamestnanosť, financovaných zo štátneho rozpočtu a spolufinancovaných z Európskeho sociálneho fondu (ďalej len „ESF“).
Možnosti poskytnutia príspevku na rekvalifikáciu zamestnancov zo schémy štátnej podpory spolufinancovaného z prostriedkov ESF ustanovuje § 47 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“).
Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca ust. § 47 zákona o službách zamestnanosti
Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca je podporou vzdelávania realizovaného zamestnávateľom, má motivovať zamestnávateľov k vzdelávaniu svojich zamestnancov, a aj touto cestou predchádzať hromadnému prepúšťaniu a zvýšeniu ich konkurencieschopnosti prostredníctvom lepšieho poskytovania vzdelávacích aktivít svojim zamestnancom.
- Vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnanca na účely tohto zákona vykonáva zamestnávateľ v záujme ďalšieho pracovného uplatnenia svojich zamestnancov formou všeobecného vzdelávania a prípravy pre trh práce zamestnanca a špecifického vzdelávania a prípravy pre trh práce zamestnanca podľa osobitného predpisu.
- Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca sa uskutočňujú v pracovnom čase a sú prekážkou v práci na strane zamestnanca. Za toto obdobie patrí zamestnancovi náhrada mzdy vo výške jeho priemerného mesačného zárobku. Mimo pracovného času sa vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca uskutočňujú len vtedy, ak je to nevyhnutné vzhľadom na spôsob ich zabezpečenia.
- Na základe uzatvorenej písomnej dohody môže úrad poskytnúť zamestnávateľovi príspevok na všeobecné vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnanca a na špecifické vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnanca najviac vo výške ustanovenej osobitným predpisom, ak po ich skončení bude zamestnávateľ zamestnávať zamestnanca najmenej počas dvanástich mesiacov alebo ak sa vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca uskutočňujú ako súčasť opatrení, ktoré umožňujú predísť hromadnému prepúšťaniu alebo obmedziť hromadné prepúšťanie.
- Dohoda o poskytnutí príspevku na vzdelávanie a na prípravu pre trh práce zamestnanca uzatvorená podľa odseku 3 obsahuje:
- zameranie vzdelávania a prípravy pre trh práce,
- dĺžku trvania vzdelávania a prípravy pre trh práce vrátane dátumu začatia a skončenia,
- kalkuláciu oprávnených nákladov na jedného účastníka,
- výšku úhrady oprávnených nákladov,
- podmienky poskytovania úhrady oprávnených nákladov,
- podmienky vrátenia uhradených oprávnených nákladov v prípade nedodržania dohody,
- ďalšie dohodnuté náležitosti.
Príspevky sú vyplácané formou refundácie, platobnou jednotkou a kontaktným bodom je Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, miestne príslušný vytvoreniu nového pracovného miesta.
Postupnosť krokov:
- písomne požiadať o poskytnutie príspevku na vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca, spolu s prílohami na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, v ktorého územnom obvode sa pracovné miesto vytvorí,
- podpísanie dohody zamestnávateľa s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Podmienky získania príspevku:
Príspevok sa poskytuje oprávnenému žiadateľovi, ktorý je podnikateľský subjekt, a to nasledovne:
- Pre všetky typy zamestnávateľov je maximálna percentuálna výška podľa schémy štátnej pomoci pre vzdelávanie stanovená na 80 % (to znamená, že žiadateľ je povinný podieľať sa na projekte rekvalifikácie 20 % spolufinancovaním).
- Maximálne je však možné získať 2 mil. € na jeden vzdelávací projekt rekvalifikácie.
Oprávnené výdavky účtovnej jednotky v prípade realizácie projektu rekvalifikácie zamestnancov súvisiace s:
- podporou udržania zamestnanosti,
- podporou zamestnávania absolventov vzdelávania a prípravy pre trh práce,
- podporou vytvárania nových pracovných miest,
- udržaním ochrany a zdravia pri práci v zamestnaní.
Za oprávnené náklady nie je možné považovať nasledovné výdavky:
- úroky z dlhov,
- vratnú daň z pridanej hodnoty,
- výdavky bez priameho vzťahu k oprávnenému projektu,
- výdavky, ktoré nie sú v súlade s podmienkami poskytnutia príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti,
- výdavky sankčného charakteru vrátane súvisiacich výdavkov (pokuty, penále, vrátane zmluvných, výdavkov na trovy konania a pod.),
- výdavky, ktoré sú v predpisoch ESF uvedené ako neoprávnené (v prípade spolufinancovania projektu z ESF),
- výdavky, ktoré nie sú v účtovníctve jednoznačne označené ako výdavky súvisiace s realizovaným projektom v súlade s vnútorným predpisom účtovnej jednotky k vedeniu účtovníctva,
- výdavky na subdodávky, ktoré zvyšujú náklady na realizáciu činností bez pridania hodnoty,
- výdavky na tvorbu pracovných miest, na ktoré už príjemcovi pomoci bola poskytnutá štátna pomoc od iných poskytovateľov štátnej pomoci alebo v rámci iných schém štátnej pomoci.
Nenávratný finančný príspevok sa poskytuje formou refundácie, na základe predložených uhradených účtovných dokladov preukazujúcich skutočnú výšku oprávnených nákladov.
Poskytnutie dotácie z hľadiska zákona o účtovníctve a postupov účtovania
Podľa poslednej novely opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. je možné účtovať aj o nároku na dotáciu, podporu alebo príspevok, a to vtedy,ak je takmer isté, že na základe splnených podmienokna poskytnutie dotácie, podpory alebopríspevku, sa účtovnej jednotke poskytne.
Pohľadávky predstavujú budúce zvýšenie ekonomických úžitkov. Na to, aby mohli byť vykázané v súvahe, je potrebné mať istotu o ich zvýšení. Dajú sa spoľahlivo oceniť, v momente podpisu zmluvy spoločnosť neúčtuje o pohľadávke, nakoľko jej ocenenie je možné až v momente predloženia žiadostí o platbu, kedy je zrejmé a preukázateľné, koľko z finančných prostriedkov spoločnosť vyčerpala a žiada preplatiť. Presná výška pohľadávky, a teda aj čiastky, ktorá bude preplatená a zvýši ekonomické úžitky účtovnej jednotky, je známa až po skontrolovaní predloženej žiadosti o platbu a rozhodnutí o poukázaní finančných prostriedkov z prostriedkov fondov Európskej únie.
Druh účtovného dokladu
|
Popis účtovnej operácie
|
MD
|
DAL
|
zmluva
|
Podpísanie zmluvy o realizácii projektu
|
|
|
DF, PD
DF
BV
|