Účtovanie predaja tovarov a služieb prostredníctvom zľavových portálov

Vydané: 11 minút čítania

Zľavové portály predstavujú istý marketingový nástroj, ktorý firmám prináša nových zákazníkov, ľuďom výhodné ponuky a prevádzkovateľom zľavového portálu províziu. Funkciou zľavového portálu je sprostredkovanie predaja tovarov a služieb, pričom prevádzkovateľ portálu samotné tovary a služby nenakupuje a teda ani nepredáva.

Na internetovom portáli prebieha priama komunikácia medzi predávajúcim a kupujúcim a následné uzatvorenie zmluvy. Prevádzkovateľ portálu zinkasované finančné prostriedky od konečných spotrebiteľom odosiela dodávateľom tovarov a služieb znížené o cenu za vlastné služby, o províziu. Z hľadiska zľavového portálu ide o obstaranie tovarov a služieb v mene a na účet konečných spotrebiteľov. Konečnému spotrebiteľovi je po zaplatení za tovar alebo službu zaslaný kupón (voucher) od prevádzkovateľa portálu v dohodnutej zľavnenej cene.

Pri kúpe tovarov a služieb prostredníctvom zľavového portálu sa zúčastňujú:

  • prevádzkovateľ a vlastník webového zľavového portálu, ktorý umožňuje v rámci svojho podnikania získať zákazníkovi kupón (voucher) na kúpu tovaru alebo služby, ktoré poskytuje iná osoba, ak o kúpu prejaví záujem v stanovenom časovom limite,
  • dodávateľ tovaru a služieb, ktorým je právnická osoba alebo fyzická osoba podnikateľ, ktorá v rámci svojho podnikania poskytuje tovary alebo služby,
  • zákazník ako konečný spotrebiteľ, ktorý si vyberá z ponuky tovarov a služieb zverejnených na zľavovom portáli a odosiela záväznú elektronickú objednávku.

Prevádzkovateľ zľavového portálu a dodávateľ tovarov alebo služieb sú ako podnikateľské subjekty povinné viesť účtovníctvo v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Na účely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) môžu mať všetky zúčastnené strany rôzne postavenie. Môžu byť zdaniteľné osoby, ktoré sú platiteľom dane, zdaniteľné osoby, ktoré nie sú platiteľom dane a nezdaniteľné osoby. Ich vzájomné vzťahy a zmluvne dohodnuté podmienky je potrebné na účely účtovníctva a dane z pridanej hodnoty posudzovať individuálne.

Kupón (voucher) je poukážka na nákup tovaru alebo služby, ktorú dostane zákazník od prevádzkovateľa portálu na svoj e-mail a sám si ju vytlačí. Spravidla obsahuje:

  • popis tovaru alebo služby,
  • cenu tovaru alebo služby,
  • pôvodnú hodnotu tovaru alebo služby,
  • dobu platnosti kupónu,
  • konkrétne podmienky použitia tovaru alebo služby,
  • miesto poskytnutia tovaru alebo služby,
  • kód a heslo na uplatnenie kupónu.

Tovarom a službou sú všetky produkty a služby, ktoré poskytuje dodávateľ a sú ponúkané na webovom portáli za cenovo zvýhodnených podmienok.

Proces sprostredkovania predaja tovaru alebo služby prevádzkovateľom portálu prebieha nasledovne:

  • zinkasovanie peňažných prostriedkov od zákazníkov a zaslanie kupónov v zaplatenej hodnote, pričom zákazníci môžu za kupóny platiť platobnou kartou alebo prostredníctvom internetbankingu na účet prevádzkovateľa webovéh
  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu